نماد سایت مجله آنلاین

طراحان گرافیک معروف ایرانی

برترین افراد گرافیست ایرانی

هر سال بیست و هفتم آوریل برای طراحان گرافیک یک روز ویژه و گرامی است. این روز یک فرصت برای شناساندن ارزش‌های طراحی و تاثیرگذاری آن برای ایجاد تغییر در جهان و همینطور گرامیداشت تولد انجمن بین المللی طراحی ico-D است. گرافیک از واژه یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط می‌شود به طرح زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوه مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ بنابراین همه پدیده‌هایی را در بر می‌گیرد که ایجاد شده‌اند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.

هنر‌های گرافیک شامل کشیدن، طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همه تکنیک‌ها و فعالیت‌هایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا می‌کنند. طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که از آمیزش تصویرها، واژه‌ها و ایده‌ها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد. گرافیست پیشه‌ای است در هنر‌ها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک.

در میان هنرمندان کشور، گاهی اوقات برخی از گروه‌ها، از قلم افتاده و توجه کمتری به حوزه کاری آن‌ها می‌شود. شاید بتوان گفت برترین افراد از گروه گرافیست ایرانی از همین دسته هستند که تا حدودی مهجور مانده و آن قدرها شناخت کافی نسبت به آن‌ها نداریم. در این مطلب تصمیم گرفتیم به تعدادی از مشهورترین گرافیست‌های ایرانی پرداخته و کمی بیشتر درباره آن‌ها بدانیم.

معرفی معروف ترین و مشهورترین طراحان گرافیک ایرانی

۱ مرتضی ممیز

به حتم باید نخستین شخص در این فهرست، مرتضی ممیز باشد که وی را پدر گرافیک ایران می‌دانیم. طرح‌های استاد مرتضی ممیز در زمینه‌های مختلف ماندگار شده و از جمله بهترین طرح‌های وی می‌توان به طراحی گرافیکی لوگوی آتش نشانی، لوگوی سازمان ملی استاندارد و غیره اشاره کرد. استاد مرتضی ممیز در این حوزه به شکلی بنیانگذار گرافیک در ایران بوده و بسیاری از گرافیست‌های مشهور ایرانی، زیر نظر وی آموزش دیده و به رتبه‌های عالی دست یافته‌اند.

استاد مرحوم مرتضی ممیز که به پدر گرافیک ایران مشهور است، یکی از بنیان‌گذاران علم گرافیک ایران و مشهورترین طراح گرافیک کشور است. استاد ممیز افتخارات بزرگی مانند دریافت جایزه طراحی از جشنواره طراح ژوونیز فرانسه، دریافت جایزه بهترین طراح نشانه در سال ۸۰، طراح برگزیده پوسترهای سینمایی فیلم فجر و… را در کارنامه خود دارد.

مرتضی ممیز که خود طراح و بنیان‌گذار رشته گرافیک در ایران است، نشان‌واره‌های بسیاری را برای سازمان‌ها، شرکت‌هاو موسسات طراحی کرد که نشان واره شهرداری، سازمان آتش نشانی و سازمان ملی استاندارد از مهمترین آنهاست. استاد مرتضی ممیز صدها طراحی گرافیک ماندگار برای کتاب‌ها و نشریات مختلف را انجام داده است. این گرافیست بزرگ ایرانی در دوره فعالیت هنری‌اش بیش از ده‌ها نمایشگاه اختصاصی در تهران و آلمان و چندین نمایشگاه گروهی در کشورهای اروپایی بر پا کرد. از جمله آثار معروف گرافیکی استاد ممیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 ۲- قباد شیوا

قباد شیوا از بهترین گرافیست‌های ایرانی است که در سال ۱۳۴۷، گرافیک را در صدا و سیمای ایران، راه اندازی کرده و همین طور مسئولیت راه اندازی گرافیک انتشارات سروش را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد. جالب است بدانید که قباد شیوا نیز در شمار موسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است.

قباد شیوا هم از برجسته‌ترین طراحان گرافیک ایرانی و عضو هیئت مؤسس نخستین انجمن گرافیک ایران است. قباد شیوا اولین گرافیستی است که خط نستعلیق ایرانی را به عنوان یک المان گرافیکی در طراحی پوستر و نشانه مورد استفاده قرار داد. شیوا مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه پرات شهر نیویورک است. قباد شیوا سابقه همکاری و طراحی پوستر برای انتشارات معروفی چون نگین، تلاش و سروش را در کارنامه خود دارد. آثار منتخب زیادی از قباد شیوا در نشریات و کتاب‌های بین‌المللی به چاپ رسیده است. برخی از برجسته‌ترین آثار این طراح گرافیک بزرگ عبارت‌اند از:

 ۳- آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو تقریبا برای همه افراد آشناست. او را از طراحی‌های فراموش نشدنی و بی‌مانندش برای کتاب‌های درسی می‌شناسیم. همین طور طراحی پوستر برای فیلم کفش‌های میرزانوروز از آیدین آغداشلو، خاص و بی‌نظیر است. آیدین آغداشلو، هنرمندی فوق العاده است که اثرگذاری وی در هنر گرافیکی ایران، همیشه پابرجا خواهد بود.

آیدین آغداشلو دارنده نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه، نویسنده، منتقد فیلم و یکی از مشهورترین طراحان گرافیک ایرانی است. آغداشلو در طراحی گرافیکی پیرو سبک ریزه‌کاری و استادکاری است و در طراحی آثار هنری خود از سبک سالوادور دالی گرافیست معروف اسپانیایی الهام گرفته است. تصویرگری کتاب‌های درسی از جمله برجسته‌ترین طراحی‌های ماندگار آیدین آغداشلو است. برخی از آثار گرافیکی مشهور این گرافیست صاحب‌نام شامل موارد زیر هستند.

۴- مسعود نجابتی

مسعود نجابتی یکی از بهترین طراحان گرافیک است که در زمینه خوشنویسی نیز فعالیت حرفه‌ای و قابل توجهی دارد. فونت پرشیا توسط وی در سال ۲۰۰۰ میلادی ارائه شد که موسسه بیت استریم آمریکا نیز این فونت را منتشر ساخته و به رسمیت شناخت. برای آشنایی بیشتر با مسعود نجابتی توصیه می‌کنیم کتاب “خط در گرافیک” را مطالعه نمایید.

مسعود نجابتی مدیر هنری، خوشنویس و طراح گرافیک معاصر ایرانی است. نجابتی عضو انجمن خوشنویسان ایران، طراح گرافیک و مسئول واحد انتشارات دفتر روابط عمومی متروی تهران و مدرس برجسته گرافیک و تایپوگرافی است. مسعود نجابتی مدیریت هنری و طراحی گرافیک پروژه‌های فرهنگی بسیاری از سوی سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی را در کارنامه خود دارد. از افتخارات این هنرمند می‌توان به دریافت دیپلم افتخار اولین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام و دریافت لوح تقدیر نمایشگاه کتابت بسم‌الله اشاره کرد.

هم‌چنین مسعود نجابتی عضو هیئت انتخاب و داور چندین نمایشگاه و دوسالانه ملی بوده و نیز دبیری علمی و هنری چند همایش را بر عهده داشته است. این گرافیست معروف کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های متعددی را درباره طراحی گرافیک و تایپوگرافی برگزار کرده ‌است. برخی از اثرات گرافیکی مسعود نجابتی عبارت‌اند از:

۵- ساعد مشکی

ساعد مشکی در زمینه طراحی گرافیک به شکل حرفه‌ای فعالیت کرده و پوسترهای هنری بسیار عالی در کارنامه هنری خود دارد. وی از ۲۴ سالگی در این زمینه فعالیت داشته و تحصیلات خود در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را به عضویت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران پیوند زد. بهترین آثار وی در روزنامه‌های گوناگون و نیز کتب مختلف جای گرفته است. جالب است بدانید که ساعد مشکی موفق به دریافت جایزه ویژه آیکوگرادا از دوسالانه ورشو شده است.

۶- پریسا تشکری

پریسا تشکری در زمینه پوسترهای فرهنگی فوق العاده کار کرده و آثار قابل توجهی را ارائه کرده است. وی توانست در دوسالانه پوستر بولیوی که یکی از برترین رویدادهای بین المللی در منطقه آمریکای جنوبی است، به جایزه بهترین گرافیست در حوزه پوسترهای فرهنگی دست یابد. پریسا تشکری با مدرک فوق لیسانس گرافیک، یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران محسوب می‌شود.

پریسا تشکری پریسا تشکری یکی از برترین طراحان گرافیک ایران در زمینه پوسترهای فرهنگی و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایران است. پریسا تشکری در دوسالانه بولیوی که یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی آمریکای جنوبی است، موفق به دریافت جایزه بهترین گرافیست در زمینه پوسترهای فرهنگی شد. تشکری در سال ۱۳۹۴ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران مدرک دکترای افتخاری کسب کرد.

وی تاکنون به عنوان طراح گرافیست، مدیر هنری و نمایشگاه گردان با مراکز مهمی مانند موزه هنرهای معاصر تهران، سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، خانه هنرمندان ایران سابقه همکاری داشته است.دریافت دیپلم افتخار از سه سالانه بین‌المللی پوستر  Block 4thخارکف، اوکراین و جایزه بخش گرافیک از نمایشگاه بازیافت ایران، از دیگر افتخارات این هنرمند گرافیست است. برخی از فعالیت‌های هنری برجسته پریسا تشکری عبارت‌اند از:

۷- میرحسین قوچی بیک

نفر دوم لیست بهترین گرافیست‌ها را باید به امیرحسین قوچی بیک اختصاص دهیم. وی متولد سال ۱۳۵۶ بوده و عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایران (IGDS) است. طراحی دوست داشتنی وی برای جلد کتاب رویاهای انیشتین، به یاد ماندنی خواهد بود. همین طور چندین نمونه طراحی لوگو فوق العاده در کارنامه کاری این هنرمند کشور داریم.

۸- مهدی سعیدی

مهدی سعیدی از دوران هنرستان تحصیل در رشته گرافیک را شروع کرده و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه کمبریج ادامه داد. وی در سطح بین المللی به جوایز گوناگونی دست یافته که از جمله آن‌ها جایزه پوستر تایوان، جایزه سه سالانه پوستر اوزاکا و جایزه پوستر کلورادو آمریکا است. همین طور وی عضو انجمن طراحان گرافیک بین‌المللی AGI است.

۹- مریم خالقی یزدی

مریم خالقی یزدی طراحی گرافیست ایرانی بسیار خوشفکری است که توانست در جایزه بین المللی طراحی روسیه، رتبه دوم را به خود اختصاص دهد. همین طور وی در دوسالانه پوستر بولیوی، جایزه پوسترهای منتشر نشده با موضوع فرهنگ شادی به همراه مسئولیت اجتماعی را به دست آورد.

10-فرشید مثقالی

فرشید مثقالی تصویرساز و گرافیست ایرانی برتر، آثار متعددی در طراحی گرافیکی مجلات داشته و امضای طراحی وی در داستان کودکانه خروس زری پیرهن پری همیشه خاطره‌ساز است. وی در سال ۱۳۴۶ در شمار اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد. جالب است بدانید که این شخصیت موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات کودکان و نوجوانان نیز شده است.

آشنایی با هنرمندان معروف و خالقان اثرات برجسته در زمینه طراحی گرافیک برای علاقه‌مندان به این رشته می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در جهت‌گیری هنری و سبک‌سازی شخصی مطرح شود و سمت‌وسوی خاصی به دیدگاه و سبک هنری آنان بدهد. در ادامه لیستی از مشهور ترین گرافیستهای ایرانی و اثر آن ماندگار آن‌ها را مرور می‌کنیم.

11- ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی مدیر هنری، عکاس و یکی از نام‌آشنا‌ترین طراحان گرافیک ایرانی است. وی عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن تصویرگران کتاب کودک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و نیز انجمن فیلم‌سازان مستند ایران است. ابراهیم حقیقی در دانشکده هنر و زیبایی دانشگاه تهران تحصیل کرده است و از اثرات برجسته او می‌توان به طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

او اوایل انقلاب به دعوت مرتضی ممیز در رشته گرافیک دانشکده هنر‌های زیبا مشغول به تدریس شد. در سال ۱۳۶۰ با خسروخورشیدی طراحی صحنه بخشی از سریال «سربداران» را انجام داد و سپس طراحی صحنه اولیه و طراحی لباس مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» را برعهده داشت. در سال ۱۳۶۴ ساخت ده قسمت اول از مجموعه تلویزیونی انیمیشنی «علی کوچولو» را به عنوان گرافیست انجام رساند. او همچنین دستی در طراحی صحنه تئاتر داشت و نمایش «بازی استریندبرگ» از حمید سمندریان را نیز طراحی صحنه نموده است. طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر و نشان نوشته مجله فیلم اثر این هنرمند نامی است.

تاکنون ابراهیم حقیقی برای سریال، فیلم‌ها و نمایش‌های مختلف طراحی صحنه و ساخت تیتراژ انجام داده است. این هنرمند هم‌چنین طراح کتاب و مجلات گوناگونی بوده است. بعضی از اثرات گرافیکی ماندگار ابراهیم حقیقی به شرح زیر هستند.

12- مصطفی اوجی

خوشنویس و طراح گرافیک صاحب‌نام ایرانی یکی از تحصیل‌کرده‌های گرافیک ایران و دارنده کارشناسی گرافیک از دانشگاه تهران و هم‌چنین دانش آموخته کالج صنعتی هنرهای لندن است. مصطفی اوجی در طول چند دهه فعالیت خود در رشته طراحی گرافیک آثار ماندگاری را خلق کرده است. چاپ اثرات وی به عنوان پوستر برگزیده در کتاب‌های ModernPublicity و Poster Graphics و هم‌چنین عضویت در باشگاه طراحان گرافیک نیویورک از افتخارات این گرافیست معروف ایرانی است. برخی از آثار گرافیکی برجسته مصطفی اوجی شامل موارد زیر هستند.

13-  سید محمد احصایی

سید محمد احصایی یکی از برترین‌های لیست طراحان گرافیک ایرانی است که در زمینه گرافیک، خوشنویسی و نقاشی فعالیت دارد. محمد احصایی هم مانند بسیاری از گرافیست‌های ایرانی دیگر، از دانشکده هنرهای زیبا تهران فارغ‌التحصیل شده است. وی برخلاف دیگر هنرمندان نقاشی‌خط که آثارشان اغلب بر استفاده از حروف استوار است، به خلق آثاری دست زده است که محوریت آن‌ها کلمه است و در آثار اخیرش مفهوم انتقال پیام از طریق کلمه برخلاف مجموعه‌های دیگر به چشم می‌خورد.

سید محمد احصایی از سال ۵۴ شروع به خلق آثاری کرد که عمدتاً با کلمه «الله» یا آیه «لا اله الا الله» شکل می‌گیرند، مجموعه اثرات او که به نام کارهای الله معروف است از فعالیت‌های برجسته این هنرمند در زمینه طراحی گرافیک به شمار می‌آید. محمد احصایی هم‌چنین موفق به دریافت نشان درجه یکم هنر از دست رئیس جمهور شده است. برخی از آثار گرافیکی برجسته این هنرمند به شرح زیر هستند.

14-رضا عابدینی

رضا عابدینی یکی از طراحان معروف گرافیک ایرانی و مدیر هنری معاصر ایران است. رضا عابدینی اولین طراح ایرانی است که نام او در کتاب تاریخ طراحی گرافیک مگز ثبت شده ‌است. وی فارغ‌التحصیل رشته طراحی گرافیک از هنرستان هنرهای تجسمی پسران تهران است و لیسانس نقاشی خود را از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است. عابدینی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرد، او مؤسس سبک تایپوگرافی است و تاکنون چندین جایزه بین‌المللی را برای آثار ارزنده‌اش دریافت کرده ‌است.

از افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه نقره، انتخاب به عنوان هنرمند برگزیده دومین دوسالانه بین‌المللی طراحی پوستر کره در سال ۱۳۸2، دریافت جایزه اول اولین دوسالانه بین‌المللی طراحی پوستر جهان اسلام ایران ۱۳۸۲، کسب جایزه اصلی پرنس کلاوس هلند ۱۳۸۵، جایزه اول و مدال طلای هشتمین دوسالانه بین‌المللی طراحی پوستر مکزیک ۱۳۸۲و… اشاره کرد. برخی از آثار برجسته این گرافیست بزرگ و صاحب‌نام ایرانی شامل موارد زیر هستند.

خروج از نسخه موبایل