نماد سایت مجله آنلاین

راهنمای خرید فلش مموری سن دیسک

کدام نوع فلش مموری مناسب شما می‌باشد؟

خرید فلش مموری سن دیسک: با توجه به نوع فلش مموری باید گزینه ای که بیشترین تطابق با خواسته هایتان دارد را پیدا کنید. شکل ظاهری، استحکام بدنه فلش، رنگ بدنه و موارد دیگر ممکن است از گزینه هایی باشد که خرید شما را تحت تاثیر بگذارد. اما به هر حال مسائل مهم تر از رنگ بدنه فلش نیز وجود دارد. در ادامه به مهم ترین مسائلی که تاثیر مستقیم روی قیمت فلش دارند، اشاره خواهیم کرد.

فلش مموری با قابلیت او تی جی (OTG) چیست؟

این فلش مموری‌ها دارای دو پورت هستند؛ یکی برای اتصال به کامپیوتر و لپتاپ و … و پورت دیگر برای اتصال به موبایل. فلش مموری‌هایی با قابلیت OTG، برای کاربرانی مفید هستند که گوشی‌های اندرویدی داشته و قصد دارند؛ اطلاعات داخل فلش مموری را مستقیما داخل موبایل بخوانند.

فلش مموری تایپ C در راهنمای خرید فلش مموری

نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که فلش مموری پورت 3.0 USB بر روی پورت 2.0 کار می‌کند و فقط از لحاظ سرعت تفاوت دارند. اما فلش‌های USB Type C به این شکل کار نمی‌کند و از لحاظ ظاهری با بقیه پورت‌های USB تفاوت دارد و کانکتور مخصوص دارد. از مزایای تکنولوژی تایپ سی می‌توان به سرعت انتقال بالا اشاره کرد.

نکاتی که باید قبل از خرید فلش مموری در نظر بگیرید

پیش از هرچیز، بهتر است با اصطلاحات رایج دنیای فلش مموری‌ها آشنا شوید:

فلش‌های USB 2.0 و USB 3.0

همان‌طورکه نامشان نشان می‌دهد، USB 3.0 نسل بعدی USB 2.0 است. فلش‌هایی که از استاندارد USB 3.0 بهره می‌برند، در تئوری، سرعتشان ۱۰ برابر فلش‌های USB 2.0 است. بنابراین، واقعا به‌جز زمانی‌که بخواهید با حداقل مبلغ ممکن فلش مموری تهیه کنید، توجیهی برای خرید فلش مموری‌های USB 2.0 وجود ندارد. به‌ویژه اینکه همه‌ی رایانه‌های تولیدشده در چند سال گذشته، از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند.

ظرفیت‌های مختلف فلش باتوجه به بودجه‌ای که دارید

 در حال حاضر فلش مموری از 4 گیگابایت تا 2 ترابایت موجود است. ظرفیت فلش‌ها به این شکل است: 4 گیگابایت، 8 گیگابایت، 16، 32، 64، 128، 256، 512، 1024 و 2048 گیگابایت که همان 2 ترابایت است. با توجه به اینکه با افزایش حافظه، قیمت فلش مموری نیز افزایش می‌یابد؛ بهتر است قبل از خرید بررسی کنید که فلش را برای چه کاری نیاز دارید و چه اطلاعاتی قرار است در آن ذخیره کنید؟

برای مثال، فرض کنید هر فایل صوتی ۴0 مگابایت حجم دارد و شما باید ۴۰۰ تا از این فایل صوتی را ذخیره و نگهداری کنید؛ بنابراین یک فلش ۱۶ گیگابایتی برای شما کافی است. محبوب ترین ظرفیت میان کاربران، ظرفیت 32 و 64 گیگابایت است اما با توجه به نوع فایل هایی که معمولا قصد جابجایی آن ها را دارید، ظرفیت فلش مورد نظر را انتخاب کنید.

سرعت انتقال داده فلش مموری

سرعت انتقال فلش مموری از مواردی است که تاثیر مستقیم روی قیمت آن دارد. به همین دلیل می گوییم اگر فقط دنبال یک مخزن متحرک برای اطلاعاتتان هستید به سرعت انتقال داده توجه نکنید. به جای اینکه هزینه بیشتری پرداخت کنید تا یک فلش مموری 3.0 بخرید، سعی کنید همین هزینه را برای خرید یک فلش USB با سرعت پایین تر اما ظرفیت بالاتر در نظر بگیرید!

اما اگر از دسته افرادی هستید که مدام در حال جابجایی اطلاعات از فلش به کامپیوتر یا برعکس هستید، سرعت خواندن و نوشتن فلش، گزینه مهمی برای شما محسوب می شود که باید برای بررسی آن وقت بگذارید. به عنوان مثال برخی از فلش مموری‌ها دارای پورت 2.0 USB هستند؛ یعنی اطلاعات را با سرعت 60 مگابایت بر ثانیه منتقل می‌کنند. در صورتی که پورت 3.0 USB با سرعت 640 مگابایت بر ثانیه داده‌ها را منتقل می‌کنند. فلش پورت 2.0 USB به علت قیمت مناسب‌تر بین افراد رایج‌تر است.

سرعت خواندن و نوشتن فلش مموری

زمانی که یک فلش را به کامپیوتر خود وصل می کنید و منتظر هستید تا اطلاعات آن را مشاهده کنید، در حال خواندن اطلاعات فلش هستید. در اصل خواندن اطلاعات فلش تنها توسط کامپیوتر انجام نمی شود. اگر یک فلش OTG داشته باشید و آن را به گوشی خود وصل کنید، در اصل عمل خواندن اطلاعات فلش توسط گوشیتان انجام می شود!

حالا همین روند در مورد نوشتن اطلاعات روی فلش مموری صدق می کند. زمانی که از روی گوشی یا کامپیوتر، فایل و اطلاعات را به فلش منتقل می کنید، عمل نوشتن در حال انجام است! هر چه سرعت فلش USB بالا باشد، روند نوشتن و خواندن اطلاعات نیز با سرعت بیشتری انجام می شود. به همین دلیل سرعت فلش یکی از پارامتر های مهم برای افرادی است که مدام در حال جابجایی فایل هستند. از آنجایی که انتقال فایل های سنگین مدت زمان بیشتری طول می کشد، توصیه می شود هزینه بیشتری را برای خرید یک فلش پر سرعت در نظر بگیرید.

طراحی، رنگ بندی، اندازه و استحکام بدنه فلش USB

شاید از نظر ما هم رنگبندی فلش خیلی اهمیتی نداشته باشد اما قطعا اندازه، استحکام بدنه و طراحی فلش بسیار اهمیت دارد. اگر قصد خرید یک فلش او تو جی را دارید که می خواهید مدام به موبایلتان وصل باشد و در اصل نقش یک کارت حافظه را ایفا کند، حتما به استحکام بدنه و اندازه آن توجه داشته باشید.

فلش هایی با اندازه بزرگ مناسب استفاده برای موبایل نیستند. فلش مناسب برای تلویزیون و کامپیوتر باید طراحی خوبی داشته باشد. اما طراحی خوب یعنی چه؟ گاهی اوقات جدا کردن فلش از پورت USB کیس یا تلویزیون به یک کار بسیار سخت تبدیل می شود و در نهایت منجر به تکان خوردن بیش از حد پورت یو اس بی دستگاه و خراب شدن آن می شود!

البته که استفاده نادرست از کابل شارژ برای اتصال به پورت USB لپ تاپ، جهت انتقال دیتا هم باعث تکان خوردن و خراب شدن پورت می شود اما فشار دادن بیش از حد فلش نیز در به وجود آمدن این مشکل بی تاثیر نیست. طراحی خوب فلش، در چنین مواقعی اهمیت خود را نشان می دهد. فلش هایی خریداری کنید که بتوانید به سادگی آن ها را از پورت دستگاه جدا کنید.

مقاومت بدنه فلش تنها به جنس آن وابسته نیست! یکی از بدترین اتفاق هایی که ممکن است در مورد فلش مموری ها پیش بیاید، شکستن آنهاست! واقعا هم از بین رفتن یکباره همه اطلاعات اتفاق بدی است. به همین دلیل بسیاری از کاربران فلش هایی با بدنه های فلزی را ترجیح می دهند و مجبور می شوند هزینه ی بیشتری پرداخت کنند. اما اگر شما بودجه ی محدود در نظر گرفته اید بهتر است تمرکز خود را روی موارد مهم تر مانند ظرفیت بگذارید، سپس اولویت دوم را استحکام بدنه فلش در نظر بگیرید. فلش هایی مانند فلش سن دیسک با اینکه یک بدنه پلاستیکی دارند، اما مقاومت بالایی نسبت به ضربه نشان می دهند.

از مراکز معتبر خرید کنید و به گارانتی محصول توجه داشته باشید

شاید تابه حال شما هم شنیده باشید که یک محصول گارانتی مدام العمر دارد. بسیاری از افراد فکر می کنند تا زمانی که یک محصول دارای گارانتی مادام العمر را دارند، می توانند از خدمات پس از فروش و همچنین گارانتی بهره مند شوند. جدا از اینکه بسیاری از موارد مانند آب خوردن فلش USB، ضربه های فیزیکی و اتفاق های دیگر شامل گارانتی نمی شود. نکته ی مهمی وجود دارد که بسیاری از افراد از آن اطلاع ندارند! آن هم معنی صحیح گارانتی مادام العمر است.

معنی گارانتی مادام العمر: تا زمانی که محصول مورد نظر تولید و پخش می شود، تحت گارانتی است.

با توجه به اینکه بازار لوازم جانبی موبایل اکثر مواقع پر رونق است، بسیاری از سودجویان از این فرصت استفاده می کنند و با عرضه محصولات تقلبی، جیب خودشان را پر می کنند. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا جای ممکن از مراکز معتبر خرید کنید و محصولاتی را تهیه کنید که گارانتی دارند. معمولا فروشگاه های اینترنتی مانند فروشگاه جانبی، به جز گارانتی محصول، فرصت 7 روزه جهت تست محصول، برای کاربران در نظر می گیرند. در هر صورت چه آنلاین و چه حضوری قصد خرید داشتید، حتما از اصالت کالا اطمینان خاطر پیدا کنید.

ضد آب و ضد ضربه بودن فلش مموری

فلش‌ها محبوب‌ترین ابزار جابه‌جایی و انتقال اطلاعات محسوب می‌شوند. در اغلب اوقات، اطلاعات مهمی داخل فلش مموری قرار می‌دهیم که از‌دست‌رفتن آن‌ها ممکن است دردسرساز شود؛ بنابراین، بخش‌های مربوط به مقاومت فلش مموری کاملا به نیازتان برمی‌گردد. فلش‌هایی در بازار وجود دارند که در‌مقابل نفوذ آب، گردوغبار، ضربه و شوک مقاوم‌اند. مزیت خرید این دسته از فلش مموری‌ها آن است که خیالتان از بابت از‌بین‌نرفتن اطلاعات براثر ضربه‌خوردن یا خیس‌شدن فلش راحت می‌شود.

امنیت را نادیده نگیرید

بسیاری از فلش مموری‌ها دارای امنیت داده هستند؛ از جمله حفاظت از رمز عبور یا اسکن اثر انگشت. میزان امنیت مورد نیاز شما بستگی به این دارد که چه چیزی را روی فلش قرار می دهید؛ اما باید به دنبال فلشی باشید که حداقل از رمز عبور پشتیبانی کند. فلش در اندازه‌ی کوچک ممکن است مناسب باشد، اما امکان گم شدن آن بسیار زیاد است. یکی دیگر از ضمانت‌های مفید ضمانت نامه سازنده است که معمولاً در اکثر فلش USB وجود دارد. ضمانت‌های تولید کننده می‌تواند از یک سال تا مادام العمر متغیر باشد و در برابر نقص تولید از محصول محافظت کند.

برندهای مطرح فلش مموری

فناوری ساخت فلش مموری به پیچیدگی گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ نیست؛ به‌همین‌دلیل، صدها برند در بازار وجود دارند که محصولات کم‌وبیش مشابهی تولید می‌کنند؛ اما از‌ نظر کیفیت و گارانتی و عملکرد تفاوت‌های چشمگیری میانشان وجود دارد. بنابراین، سعی کنید از اختلاف قیمت چندهزارتومانی چشم‌پوشی کنید و سراغ برندهایی بروید که از کیفیت کالایشان مطمئن هستید.

برندهایی مثل سن دیسک، سیلیکون پاور، ای‌دیتا، اچ‌پی، کینگستون، ترنسند، لکسار، سونی و سامسونگ جزو برندهایی محسوب می‌شوند که می‌توانید از کیفیت فلش مموری‌هایشان مطمئن باشید. بنابراین، اگر نتوانستید مدل‌های معرفی‌شده در‌ادامه‌ی مطلب را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حداقل از یکی از این برندها بخرید.

سریع‌ترین فلش‌مموری‌های بازار ایران

برای برخی از کاربران فقط وجود فلش مموری برای جابه‌جایی اطلاعات کافی نیست و به‌نوعی فلش مموری ابزار کارشان است. این دسته از افراد به مدلی نیاز دارند که هم فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات داشته باشد و هم بتواند این حجم از اطلاعات را با سرعت زیادی جابه‌جا کند. این افراد انتخاب‌های محدودی در بازار دارند که درادامه، سریع‌ترین فلش مموری‌های بازار را معرفی می‌کنیم:

فلش مموری کنیگستون HyperX Savage

وقتی سرعت حرف اول را می‌زد، حتی فلش مموری‌های USB 3.0 هم پاسخ‌گو نخواهند بود؛ بنابراین، باید به‌سراغ فلش مموری‌های USB 3.1 نسل دوم برویم. در تئوری، این مدل‌ها سرعت ۱۰ گیگابیت‌بر‌ثانیه، یعنی دوبرابر USB 3.0 دارند. مدل HyperX Savage کینگستون یکی از فلش مموری‌های سریع‌ موجود در بازار ایران است که از درگاه USB 3.1 Gen 2 بهره می‌برد. ناگفته نماند برای استفاده از حداکثر سرعت این فلش مموری، باید از رایانه‌ای استفاده کنید که از این رابط پشتیبانی می‌کند. HyperX Savage در ظرفیت‌های مختلفی، از ۶۴ تا ۵۱۲ گیگابایت، عرضه شده است.

فلش‌ مموری سن دیسک Extreme Pro

فلش مموری دیگری که از درگاه USB 3.1 Gen 2 بهره می‌برد، مدل Extreme Pro سن دیسک است. طبق ادعای شرکت سازنده، این مدل می‌تواند با حداکثر سرعت ۳۸۰ مگابایت‌بر‌ثانیه کپی کند. این یعنی فیلمی Full HD که به‌طور متوسط دو گیگابایت ظرفیت دارد، در کمتر از ۶ ثانیه روی فلش کپی می‌شود؛ البته تا وقتی که آن را به درگاهی با پشتیبانی از نسل دوم استاندارد USB 3.1 متصل کنید. فقط این موضوع را در نظر بگیرید که سن دیسک Extreme Pro جزو فلش مموری‌های گران بازار محسوب می‌شود.

انواع USB و تفاوت آنها

در سال‌های اخیر، اکثر لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای خانگی از درگاه‌های جدید USB 3.0 بهره می‌برند یا حداقل در‌کنار درگاه‌های دیگر یک درگاه از این نوع USB را در خود جای داده‌اند؛ پس دلیلی ندارد که هنگام خرید فلش مموری، نوع USB 2.0 آن‌ را تهیه کنید که به‌نوعی منسوخ شده است. همان‌طورکه پیش‌تر نیز گفتیم، USB 3.0 حدوداً ۱۰ برابر سریع‌تر از USB 2.0 است؛ البته نسل سوم USB مشتقات دیگری دارد که بین آن‌ها نیز تفاوت سرعت وجود دارد که بعد از عرضه‌ی USB 3.2، نام آن‌ها نیز دستخوش تغییر شده است.

برای نمونه، USB 3.0 به USB 3.2 Gen 1 و USB 3.1 به USB 3.2 Gen 2 و USB 3.2 اصلی به USB 3.2 Gn 2×2 تغییر نام داده است که مهم‌ترین تفاوت بین آن‌ها، سرعت خواندن و نوشتن داده‌ها است. حداکثر سرعت انتقال داده برای استانداردهای مختلف USB 3.2 به‌ترتیب به ۵ و ۱۰ و ۲۰ گیگابیت‌‌بر‌‌ثانیه می‌رسد که USB 3.2 Gen 2×2 با بیشترین سرعت از دو لِین ۱۰ گیگابیتی بهره می‌برد.

 

منبع : Shop.sazgar.com

خروج از نسخه موبایل