مجله جامعهمجله کسب و کار

ضمن خدمت فرهنگیان چیست + هر آنچه که باید بدانید

ضمن خدمت فرهنگیان چیست؟

دوره های ضمن خدمت فرهنگیان؛ دوره‌های آموزشی هستند که با هدف توسعۀ شغلی معلمان و ارتقای دانش و مهارت این عزیزان در زمینه‌های مختلف، از جمله فناوری‌های آموزشی، آموزش مجازی، ارزشیابی الکترونیکی، آموزش برخی نرم‌افزارها، ، مشاوره، تربیت قرآنی، روانشناسی تربیتی و غیره برگزار می‌شوند. مدت زمان برگزاری دوره‌ های ضمن خدمت فرهنگیان، بر اساس موضوع آموزشیِ ارائه شده، متفاوت است. به طور کلی، کمترین زمان مورد نیاز برای برگزاری یک دوره، ۶ ساعت و بیشترینِ آن، ۴۸ ساعت است.

 ثبت فوری ضمن خدمت فرهنگیان از طریق سامانۀ جامع مدیریت آموزش و یادگیری فرهنگیان به صورت رایگان و مجازی برگزار می‌شوند. برگزاری آن نیز بر عهدۀ معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش است. در پایان هر دوره، آزمونی برگزار می‌شود، که در صورت قبولی در این آزمون، گواهینامۀ شرکت در دوره ضمن خدمت، به معلم ارائه می‌شود.

شرایط ثبت نام در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان

فقط معلمانی که به صورت پیمانی، رسمی آزمایشی و یا قطعی، موفق به شده‌اند، امکان شرکت در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان را دارند. البته این شرط، لازم است، اما کافی نیست. برخی دیگر از شرایط شرکت در این دوره ضمن‌خدمت فرهنگیان عبارتند از:

  • داشتن حداقل پنج سال سابقۀ تدریس در آموزش و پرورش
  • مطابقت رشتۀ تحصیلی با موضوع درس مورد تدریس
  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشتۀ تخصصی

این نکته را در نظر داشته باشید که حداکثر ساعات ضمن خدمت قابل اعمال در یک سال، برای هر یک از فرهنگیان واجد شرایط، ۲۵۰ ساعت است.

آیا شرکت در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان اجباری است؟

شرکت در دوره‌های ضمن خدمت، برای معلمان اجباری نیست. اما برای اینکه در فرآیند سازماندهی سالانۀ معلمان، نتایج بهتری را کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم که در برخی از دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان ثبت نام کنید. همچنین برای ارزشیابی سالانۀ معلمان و همچنین شرکت در طرح رتبه بندی معلمان، به شرکت دوره‌های ضمن خدمت نیاز خواهید داشت.

به طور خلاصه می‌توان گفت، شرکت در دوره‌های ضمن‌خدمت فرهنگیان اجباری نیست. اما عدم حضور در این دوره‌ها و یا عدم قبولی در آزمون‌های ضمن خدمت، منجر به از دست دادن برخی امتیازها می‌شود. در ادامۀ مقاله در مورد مزایا و امتیازات شرکت در دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان آموزش و پرورش، برای همۀ معلمان، چه آن‌هایی که از طریق وارد آموزش و پرورش شده‌اند و چه معلمان عزیز ماده ۲۸، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مزایای شرکت در دوره‌های متنوع ضمن خدمت فرهنگیان

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم شرکت در آموزش‌های ضمن خدمت فرهنگیان برای این عزیزان مزایای بسیاری دارد و بسیاری از موسسات نیز به منظور کسب درآمد از این طریق به دنبال انجام دوره های ضمن خدمت هستند.

در این بخش به برخی از مزایای شرکت در دوره های ضمن خدمت فرهنگیان اشاره می‌کنیم.

 کسب حد نصاب لازم در آزمون‌ دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان (حداقل ۴۰ ساعت در سال)، امکان حضور در ارزشیابی سالانه را برای معلم فراهم می‌کند.

شرکت در این دوره‌ها باعث می‌شود معلم در فرآیند سازماندهی سالانه و جابجایی و نقل و انتقالات، نتایج بهتری را کسب کند.

یکی از شرایط اعمال رتبه‌بندی معلمان شرکت در دوره‌های ضمن خدمت است. به عنوان مثال، معلمان برای کسب رتبه ۱، به ۱۲۰ ساعت دوره ضمن خدمت و برای کسب رتبۀ ۲، به ۱۸۰ ساعت دورۀ ضمن خدمت نیاز دارند.

از دیگر مزایای شرکت در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان، افزایش بعد از کسب ۵۰۰ امتیاز است.

همجنین گذراندن این دوره‌ها در فرآیند کسب پست‌های مدیریتی در مدارس و آموزش و پرورش، تأثیر مثبتی خواهند داشت.

تأثیر شرکت در دوره ضمن خدمت در افزایش حقوق معلمان

همان طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، یکی از مزایای شرکت در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان، افزایش حقوق معلمان است. اگرچه که هدف اصلی برگزاری دوره‌های ضمن خدمت، افزایش دانش و مهارت فرهنگیان است، اما برخی از معلمان به منظور افزایش حقوق خود در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

در صورتی که شما هم جزو این دسته از معلمان هستید، لازم است بدانید هر ساعت ضمن خدمت، نیم امتیاز دارد. بنابراین برای کسب ۵۰۰ امتیاز، به گذراندن ۱۰۰۰ ساعت دورۀ ضمن خدمت نیاز خواهید داشت. این افزایش حقوق، بر اساس رتبۀ معلم، بین ۱۵۰ تا ۳۸۰ هزار تومان خواهد بود، که البته مبلغ بسیار ناچیزی است.

به این دسته از معلمان پیشنهاد می‌کنیم که از روش‌های دیگری برای افزایش حقوق خود استفاده کنند. یکی از این روش‌ها کسب درآمد از تدریس خصوصی است. درآمد می‌تواند به مراتب بیشتر از تدریس در مدارس و حتی دانشگاه‌ها باشد. همۀ ما، معلمان خصوصی بسیاری را می‌شناسیم که درآمد ماهانۀ آن‌ها از درآمد یک عضو هیأت علمی دانشگاه‌ نیز بیشتر است.

اما تلاش برای تبلیغات و جذب شاگرد، ضمن اینکه به زمان و هزینۀ زیادی نیاز دارد، ممکن است بسیاری از معلمان متعهد را از هدف اصلی آن‌ها، یعنی آموزش اصولی و حرفه‌ای، دور کند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای شروع فعالیت خود به عنوان معلم خصوصی، با سامانه‌های تدریس خصوصی مانند یادگیری برتر همکاری کنید.

لیست دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان

برای دسترسی به لیست دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان، کافیست پس از ورود به سایت یادگیری برتر روی گزینۀ فهرست دوره‌های ضمن خدمت کلیک کنید. با ورود به این صفحه، لیست کامل دوره‌های ضمن خدمت کارکنان آموزش و پرورش، به همراه مدت زمان لازم برای برگزاری دوره، کد دوره، اهداف و سرفصل‌های هر دوره در اختیار معلمان عزیز قرار گرفته است.

هزینۀ شرکت در دوره‌های ضمن خدمت برای معلمان

دوره‌هایی که توسط سایت رسمی ضمن خدمت برگزار می‌شوند، جزو دوره های رایگان ضمن خدمت فرهنگیان هستند. اما اگر در زمان مقرر، موفق به شرکت در این دوره‌ها نشده‌اید، می‌توانید از دوره‌هایی که سایر مؤسسات، مانند مرآت، برگزار می‌کنند، استفاده کنید. شرکت در دوره‌های ضمن خدمت در مؤسسات خارج از آموزش و پرورش، نیاز به پرداخت هزینه دارد.

زمان ثبت‌نام دوره‌های ضمن خدمت معلمان

با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش هر استان، دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان را به صورت جداگانه برگزار می‌کند، بنابراین زمان ثبت نام دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان را نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد. شما معلمان عزیز می‌توانید با مراجعه به سایت ضمن خدمت فرهنگیان (LTMS)، به لیست دورههای جدید و زمان برگزاری آنها دسترسی داشته باشید. در صورتی که هنوز در این سایت ثبت نام نکرده‌اید، می‌توانید در ادامۀ این مقاله، آموزش ثبت نام در سایت ضمن خدمت را مطالعه کنید.

نحوۀ برگزاری آزمون‌ دوره‌های ضمن خدمت

شرکت کنندگان در دوره‌های ضمن خدمت، پس از پایانِ دوره، می‌توانند در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند. این آزمون‌ها در چهار مرحله و به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و حداقل نمرۀ لازم برای قبولی در هر آزمون، ۱۲ از ۲۰ است. در واقع میانگین نمرۀ هر چهار آزمون باید بیشتر از ۱۲ باشد. در صورت کسب حداقل نمرۀ مورد نیاز، گواهینامۀ شرکت در دورۀ مذکور به معلم تعلق می‌گیرد. بعد از برگزاری هر آزمون ضمن خدمت، به شرکت‌کنندگانی که نمرۀ لازم را کسب نکرده‌اند، این فرصت داده می‌شود که با شرکت در آزمون تکرار، شانس خود را مجددا امتحان کنند.

نحوۀ ثبتنام در سایت ضمن خدمت فرهنگیان

در این بخش از مقاله، به بررسی مراحل ثبت نام در سایت ضمن خدمت فرهنگیان، می‌پردازیم.

۱. در اولین مرحله، لازم است وارد سامانۀ جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان به شوید و همانند تصویر زیر، روی گزینۀ ثبت‌نام متقاضیان مدرس کلیک کنید.

۲. پس از مطالعۀ کامل شرایط ثبت‌نام، گزینۀ “مطالب فوق را مطالعه کردم و مایل به ثبت نام می‌باشم” را تیک بزنید.

۳. در مرحلۀ بعد، لازم است که همانند تصویر زیر، استان و منطقۀ تدریس خود را انتخاب کرده و روی گزینۀ “تأیید و ادامه” کلیک کنید.

۴. در این بخش، صفحه‌ای را مشاهده خواهید کرد که لازم است اطلاعات مختلف، شامل اطلاعات فردی، مدرک تحصیلی، سهمیۀ ایثارگری، مدارک مربوط به اختراعات و طرح‌ها، رزومۀ تحصیلی، توانمندی‌های علمی، تألیفات و بسیاری موارد دیگر را وارد کنید. پس از تکمیل موارد ضروری، روی دکمۀ ثبت اطلاعات کلیک کنید.

۵. پس از انجام این مراحل، یک نام کاربری و رمز عبور به شما تعلق می‌گیرد. در این مرحله لازم است مجددا به سامانه LTMS مراجعه کرده و همانند تصویر زیر، گزینۀ فراگیران را انتخاب کنید.

۶. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد حساب کاربری خود خواهید شد. پس از تکمیل بخش‌های “مشخصات فردی” و “وضعیت کاری فراگیر” و کلیک روی “ذخیرۀ اطلاعات” یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می‌گیرد که لازم است برای استفاده‌های بعدی، آن را ذخیره کنید.

پس از انجام این مراحل، در دفعات بعدی، برای ورود به حساب کاربری خود کافیست نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا به بخش‌های مختلف سامانۀ ضمن خدمت فرهنگیان دسترسی داشته باشید

سامانه ضمن خدمت فرهنگیان

آموزش ضمن خدمت فرهنگیان آن دسته از آموزش است که حین خدمت برگزار می شود و هدف از آن ارتقا سطح دانش و مهارت معلمان و فرهنگیان است.  در ادامه درباره دوره های ضمن خدمت فرهنگیان اطلاعات بیشتری را آورده ایم.

در ایران دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارد. یک میلیون معلم در آموزش و پرورش نیاز به بهسازی دارند و این کار در دانشگاه فرهنگیان زمینه‌ساز تحول در نظام آموزش و پرورش است.

از دیرباز مراکر تربیت معلم محوری‌ترین پایگاه در امر آموزش و توانمندسازی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند. توسعه مهارت حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه‌ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش جزو سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است. این مسئولیت بر عهده مرکز بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان است.

معلمان در دوره های ضمن خدمت ثبت نام می کنند و با قبولی در آزمون پایانی این دوره ها رتبه خود را ارتقا می بخشند. ثبت نام کنندگان دوره های محتوای آموزشی دوره را در سامانه LMS.rayadars.com دریافت می نمایند. هر سال برای هر مبحث (تربیت، تربیت قرآنی، سیاسی اجتماعی، مشاوره) 4 مرحله آزمون برگزار می شود و مجموع نمرات کسب شده در طول آزمون های میان دوره‌ای، قسمتی از نمره نهایی را تشکیل خواهند داد، لذا همه فراگیران باید در تمام آزمون ها شرکت نمایند تا بتوانند، نمره کامل دوره را دریافت کنند.

مزایای شرکت در دوره های ضمن خدمت فرهنگیان چیست؟

۱_ با رسیدن به ۱۰۰۰ ساعت ضمن خدمت مبلغی افزایش حقوق دارین.
۲_ شرکت در رتبه بندی (افزایش رتبه بندی)
۳_ معاون یا مدیر شدن (جزوء گزینه های خوب قرار می گیرین)
۴_ راحت تر شدن جابجایی و انتقالی فرد
۵_ سازماندهی در اداره (جایگاه بهتر در انتخاب مدرسه برای آموزشتون)
۶_ ارزشیابی در پرونده موجود در کارگزینی

۱_ هر ساعت ضمن خدمت ۰/۷۵ امتیاز دارد.

۲_ حداکثر ساعات ضمن خدمت قابل اعمال در حکم کارگزینی ١٠٠٠ ساعت یعنی ۷۵۰ امتیاز است.

۳_ حداکثر ساعات قابل اعمال در یک سال (از اول فروردین تا آخر اسفند)  ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساعت است.

۴_ ضمن خدمت ها به صورت سیستمی از سامانه itms دریافت و در حکم اعمال می شود بنا براین نیاز به ارائه ی مدارک ضمن خدمت به کارگزینی نیست و برای گواهی های برون سازمانی در سامانه ثبت می شود.

اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت

پیشرفت و بالندگی هر کشور به انسان‌های آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارامد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته می‌گرداند. تحقق توسعه، نیازمند پرورش نیروی انسانی باکیفیت و باصلاحیت است و پیشرفت همه‌جانبه بدون داشتن انسان‌هایی فرهیخته و متدمن ممکن نیست.

فرایند آموزش و به‌سازی از فعالیت‌های ضروری و پیگیر برای تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط می‌باشد و آموزش، ابزاری است که به وسیله فنون و روش‌های مختلف، مدیران را در اداره سازمان‌ها یاری می‌رساند. ایجاد یک نظام اداری مطلوب و مناسب، تا اندازه زیادی به کمک آموزش و ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی امکان‌پذیر است. چیرگی روزافزون انسان بر طبیعت و شناخت و آگاهی از ناشناخته‌ها و پژوهش برای یافتن تکنیک‌ها و ابزارهای جدید به منظور حل مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در کشورهای در حال پیشرفت، مسئله آموزش نیروی انسانی را بیش از پیش مهم و مؤثر نموده است.

به نقل از: سایت یادگیری برتر

دکمه بازگشت به بالا