نماد سایت مجله آنلاین

چه سایزی برای عکس شما مناسب است؟

 مگاپیکسل چیست؟

به نقل از مجموعه لابراتور چاپ کشور؛ یک دوربین دیجیتال برای گرفتن عکس از عناصر پیکسلی و یا همان پیکسل استفاده می‌کند. هر مگاپیکسل هم یک میلیون پیکسل (و یا دقیق‌‎تر 1 میلیون و 48 هزار و 576 پیکسل) است. هر عکس دیجیتال از کنار هم قرار گرفتن هزاران خانه کوچک که اطلاعات نور و رنگ را در خود نگه داشته‌اند تشکیل شده است. هرچقدر تعداد این خانه‌ها که پیکسل نامیده می‌شوند بیشتر باشد، رزلوشن عکس هم بهتر خواهد بود.

رزولوشن عکس چیست؟

رزولوشن عکس بیشتر تحت عنوان کیفیت تصویر شناخته می‌شود. یعنی اینکه هرچقدر رزولوشن یک عکس بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بیشتر است. وضوح و جزئیات تصویر به شدت وابسته به رزولوشن آن است. هرچقدر تعداد پیکسل‌های یک عکس بیشتر باشد رزولوشن آن برای چاپ هم بهتر است و اطلاعات خیلی بیشتری در خود دارد.

در چاپ عکس آنلاین، رزولوشن عکس تاثیر خیلی زیادی هم روی سایز عکس برای چاپ دارد. همچنین رزولوشن میزان جزئیات عکس را هم هنگامی که آن را با زوم 100 درصد روی کامپیوتر مشاهده می‌کنید تعیین می‌کند. البته تعداد پیکسل فقط یکی از ابعاد کیفیت تصویر است. سنسور دوربین، پردازنده‌ی آن و حتی کیفیت لنز مورد استفاده هم نقش خیلی مهمی روی کیفیت یک عکس دارند. همچنین فاکتورهایی مثل نورپردازی خوب و مقدار نوردهی مناسب نیز تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت عکس دارد.

آیا تعداد پیکسل بیشتر باعث خلق عکس‌های بهتری می‌شود؟

در گذشته یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه می‌کردید رزولوشن تصویر بود. اما امروزه رزولوشن دوربین‌های موجود در بازار به گونه‌ای است که شما می‌توانید تصاویری با ابعادی خیلی بزرگتر از مقدار موردنیاز خودتان چاپ کنید. در نظر داشته باشید که یک دوربین با رزولوشن 6 مگاپیکسل امکان چاپ عکس‌هایی با ابعاد 4 * 5 را در اختیار شما قرار می‌دهد.

واضح است که شما برای چاپ عکس به رزولوشن بیشتری نیاز دارد و در غیر این صورت کیفیت پائین تصاویر مشهود خواهند بود. برای مثال به یک بیلبورد فکر کنید. از فاصله‌ی دور به نظر می‌رسد که همه چیز خوب است و تصویر آن از کیفیت بالایی برخوردار است اما در صورتی که از فاصله‌ی نزدیک به آن نگاه کنید، متوجه کیفیت پائین آن خواهید شد.

برای پیدا کردن تعداد پیکسل‌های دوربین خودتان و یا رزولوشن عکس هایی که می‌گیرید می‌توانید به ابعاد یکی از عکس‌هایی که می‌گیرید توجه کنید. من از یک کانن 7D استفاده می‌کنم و رزولوشن تصاویر آن برابر با 5,184 * 3,456 پیکسل است. این بدین معنی است که ماکزیمم رزولوشن دوربین من پائین‌تر از 18 مگاپیکسل می‌باشد.

دلایل زیادی برای انتخاب یک فایل عکس با رزولوشن بالاتر وجود دارد اما مهمترین دلیل موجود مقدار کراپ عکس است. در برخی مواقع متوجه می‌شوید کادر تصویر دقیقا چیزی نیست که شما نیاز داشته‌اید و با کراپ کردن عکس ممکن است یک کادر و ترکیب‌بندی خیلی بهتر داشته باشید. در صورتی که یک عکس با رزولوشن بالاتر داشته باشید، جای کار بیشتری خواهید داشت و کراپ کردن باعث کاهش کیفیت تصاویر شما نخواهد شد.

سایز مناسب برای ادیت، اشتراک‌گذاری و پرینت

در خیلی از مواقع ممکن است شما به عکس‌هایی با رزولوشن بالا نیاز نداشته باشید. برای مثال در صورتی که قصد داشته باشید عکس مورد نظر را روی وبسایت خودتان و یا شبکه‌های اجتماعی مثل فلیکر (Flicker) به اشتراک بگذارید لزوما نیازی نیست که یک عکس با رزولوشن 20 مگاپیکسل انتخاب کنید. هرچقدر رزولوشن یک عکس بالا باشد، حجم آن نیز بیشتر خواهد بود و ممکن است چند ثانیه طول بکشد تا برای کاربر لود شود. در صورتی هم که لود شدن یک تصویر خیلی طول بکشد کاربر خسته شده و وبسایت شما را ترک خواهد کرد.

فیسبوک هم تمام تصاویری که روی آن به اشتراک می‌گذارید تغییر سایز می‌دهد و رزولوشن آن‌ها را کاهش می‌دهد تا بتواند از بارگذاری میلیون‌ها عکس به صورت هفتگی پشتیبانی کند. همین موضوع باعث می‌شود عکسی که رزولوشن خیلی بالایی دارد تبدیل به یک عکس با رزولوشن خیلی کم شود.

همچنین تفاوت زیادی بین رزولوشن صفحه نمایش و رزولوشن چاپ عکس وجود دارد. تصاویر شما ممکن است روی صفحه کامپیوتر رزولوشن خیلی خوبی داشته باشند اما زمانی که آن‌ها را چاپ می‌کنید متوجه می‌شوید که رزولوشن آن‌ها خیلی کمتر است.

البته این لزوما بدین معنی نیست که برای چاپ عکس باید لزوما از عکس‌هایی با رزولوشن بالا استفاده کرد. چاپ عکس با رزولوشن خیلی زیاد روی کاغذ بی کیفیت باعث نشت جوهر و تار شدن تصاویر شما خواهند شد. به همین دلیل باید قبل از چاپ کردن عکس‌های خودتان مطمئن شوید که جوهر و کاغذ مورد استفاده برای چاپ عکس دیجیتال مناسب هستند.

اصولا برای چاپ عکس به رزولوشن بیشتری نسبت به چیزی که در کامپیوتر لازم است نیاز دارید. دلیل این امر هم این است که در زمان چاپ نقطه‌های جوهر (پیکسل‌ها) به هم نزدیک‌تر هستند. رزولوشن عکس‌های دیجیتالی معمولا 72dpi است اما برای چاپ به چیزی بین 300dpi تا 1800dpi نیاز خواهید داشت.

 ابعاد استاندارد تصاویر در محبوترین شبکه های اجتماعی

ابعاد استاندارد تصاویر در اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای اشتراک‌گذاری تصاویر است. می‌توان گفت بهترین مکان برای نمایش خلاقیت بصری شما، پلتفرم اینستاگرام است و دنبال کردن دقیق راهنمای سایز مناسب تصاویر در اینستاگرام بسیار مهم است. باید مطمئن باشید که عکس پروفایل شما قابل شناسایی است و کاربران از طریق سرچ به ‌راحتی شما را پیدا می‌کنند. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، سایز استاندارد تصاویر در شبکه‌های اجتماعی مختلف با هم متفاوت است و در این بخش با ابعاد عکس‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام آشنا می‌شوید.

مهم ترین قسمت اینستاگرام، عکس‌ها و ویدئوهایی است که در فید فالوئرهای شما نمایش داده می‌شوند.

ابعاد استاندارد تصاویر در تلگرام (Telegram)

تلگرام رسانه‌ اجتماعی محبوبی است که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. سایز عکس برای پست تلگرام محدودیت خاصی ندارد و تنها باید عکس پروفایل یا عکس گروه را در سایز استاندارد آپلود کنید.

ابعاد استاندارد تصاویر در واتساپ (WhatsApp)

واتساپ پلتفرمی چندمنظوره است که برای پیام‌های متنی، تماس ویدئویی و تماس صوتی استفاده می‌شود. این پیام‌رسان برای ایجاد ارتباط بین دوستان و خانواده‌ها کاربرد دارد.

ابعاد استاندارد تصاویر در توییتر (Twitter)

توییتر با 313 میلیون کاربر ماهانه یکی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ و پرطرفدار است. اخیرا توییتر تغییرات عمده‌ای در طرح کلی خود ایجاد کرده است.

مهم‌ترین عکس شما در توییتر، عکس پروفایل شماست که باید حتما از کیفیت بالای آن مطمئن باشید.

اولین چیزی که بازدید‌کنندگان صفحه توییتر شما می‌بینند. بنابراین باید برای انتخاب آن خلاقیت داشته باشید و از کیفیت بالای آن مطمئن باشید. برای ادامه آشنایی با ابعاد عکس در شبکه‌های اجتماعی مختلف، در این بخش با سایز تصاویر توییتر آشنا می‌شوید.

ابعاد استاندارد تصاویر در پینترست (Pinterest)

پینترست یکی از شبکه‌های اجتماعی فوق‌العاده است که می‌تواند ترافیک قابل توجهی را به سایت شما هدایت کند، زیرا بیشتر از 90 درصد تصاویر موجود در پینترست لینک‌های خارجی هستند.

ابعاد استاندارد تصاویر در فیسبوک (Facebook)

فیسبوک بزرگترین شبکه اجتماعی جهان است که ماهانه 1.18 میلیارد کاربر فعال دارد و انتخاب تصاویر با سایز مناسب تأثیر زیادی در میزان تعامل کاربران با صفحه فیسبوک شما دارد.

ابعاد استاندارد تصاویر در لینکدین (LinkedIn)

لینکدین با 467 میلیون کاربر ثبت شده، بزرگترین شبکه مربوط به کسب‌و‌کارها در جهان است. درحالیکه شبکههای اجتماعی دیگر مکان مناسبی برای جذب مشتریان بیشتر هستند، لینکدین به شما کمک می‌کند تا با دیگر کسب‌و‌کارها و مدیران در ارتباط باشید و هم‌چنین بتوانید افراد واجد شرایط را به تیم خود دعوت کنید.

ابعاد استاندارد تصاویر در یوتیوب (YouTube)

یوتیوب ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر دارد و برندهای زیادی از طریق آن به جذب طرفداران خود می‌پردازند.

دقت کنید که وقتی کاربران از طریق ویدئوی شما روی کانالتان کلیک می‌کنند، وجود تصاویر جذاب در کاور کانال شما باعث جلب توجه آنها و تماشای تعداد بیشتری از ویدئوهای شما می‌شود.

مهم‌ترین قسمت حضور شما در یوتیوب مربوط به آپلود ویدئوهای مناسب است. این ویدئوها می‌توانند معرف شما و برند شما باشند.

ابعاد استاندارد تصاویر در تامبلر (Tumblr)

هرچند تامبلر انتخاب اول در میان رسانه‌های اجتماعی مختلف نیست، اما پلتفرمی بسیار با ارزش است که 235 میلیون وبلاگ و بیش از 144 میلیارد پست وبلاگ دارد.

ابعاد استاندارد تصاویر در آپارات (Aparat)

آپارات پلتفرمی برای اشتراک گذاری ویدئوها و تماشای آنها است. آپارات امکان دسته‌بندی ویدئوها را در دسته‌های مختلفی همچون آموزشی و ورزشی فراهم کرده است. کاربران می‌توانند ویدئوها را به صورت آنلاین مشاهده کنند یا اینکه ویدئوی مورد نظر خود را از آپارات دانلود کنند.

ابعاد استاندارد تصاویر در کلاب هاوس (Club House)

پلتفرم جدید که اخیرا سرو صدای زیادی به پا کرده است، بیش از 10 میلیون کاربر دارد و هر روز به تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. کلاب هاوس، اپلیکیشنی مخصوص برای گفتگوی صوتی است که در سال 2020 معرفی شد و به سرعت در حال رشد است.

ابعاد استاندارد تصاویر در اسنپ چت (Snapchat)

اسنپ چت، پلتفرمی اجتماعی است که برای شما امکان صحبت با دوستان و مشاهده استوریهای زنده در سراسر جهان را فراهم می‌کند. اسنپ چت روزانه 238 میلیون کاربر فعال دارد و در بین جوانان بسیار محبوب است. طبق تحقیقی که در سال 2019 انجام شد، 53 درصد از کاربران اسنپ چت بین 15 تا 25 سال سن دارند.

سایز استاندارد تصاویر در تیک تاک (TikTok)

جدیدترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری ویدئوها که محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده است، پلتفرم تیک تاک است. علاوه بر افراد مختلف برندهای زیادی نیز برای جذب مخاطبان از تیک تاک استفاده می‌کنند.

منبع : mpix.com

خروج از نسخه موبایل