مجله رویداد

کیفیت و سوخت خودروهای وارداتی زیر ذره‌بین پلیس/ تاکید بر واردات خودروها با استاندارد یورو6

واردات خارجی به تصمیم کشوری است که در ابتدای امسال خودرو، اما کشور هیچ خودرویی سواری وارد نمی کند. و راندگی نیز واقع شده است.

به گسارش مجله آنلاین، اوایل سال 1397 بود که واردات خودرو به کشور مختلف از جمله موارد ارز در کشور ممنوع شد، ممنوعیتی تا پایان سال گذشته نیز ادامه داشت، در ابتدای امسال مجلس شورای اسلامی با تولید چند ده هزار دستگاه خودروی سواری به کشور اعلام شد. در سال 1401 درخواست شده است. از طرفی دیگر خودروی خارجی با توجه به قوانین کشور باعث می شود که خودروهای خارجی خارج شوند. می می ند ر ر نیز در می می می به به کیفیت کیفیت یش ین ه خ که آن آن نتیجه نتیجه یدم یدم ی ».

خودروهای وارداتی

پس از آن تعداد زیادی از افراد مختلف در وزارت صمت، پلیس راهور و … در مورد واردات خودرو انجام شد و از جمله مهم‌ترین زمان‌های ورود محموله خودروهای وارداتی به کشور بود. (شمارش معکوس به صفر رسید؛ خودرویی وارد نشد) در این میان اما یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد خودروهای وارد شده به کشور سازنده این خودروها، کیفیت خودروها و همچنین استاندارد آنها بود. آن به شکل منتشر نشده اما چندی پیش سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا که بارها انتقادات صریحی را از کیفیت خودروهای ساخت داخل مطرح کرده و از موافقان واردات خودرو نیز می‌شود، به آن پرداخت و در نشست خبری گفت: «اگر از حمایت از دلیلش ارتقاء ایمنی و کیفیت خودروها بود. چهار عامل کیفیت، ایمنی، زیبایی و قیمت را در تولید محصولات خود اولویت‌ها قرار می‌دهند. خودرو این نیست که برویم خودرو بی کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر اینطور بود خب همان پراید بی کیفیتی بود که در داخل تولید می شد. مشکلات ناشی از آن است.»

وسارت صمت:‌ خودرو با کیفیت و استاندارد بالا وارد می‌شود

این اظهارات اما پاسخ وزارت صمت را به دنبال داشت و در اطلاعیه‌ای که دفتر ارتباطات این وزارتخانه منتشر کرد، آمده است: « ادعای رئیس پلیس راهور، هیچ‌گونه ثبت سفارشی برای واردات خودروهای هندی انجام نشده است، همچنین طبق دستورالعمل‌های جاری، از ثبت سفارش‌های وارداتی استفاده می‌شود. علاوه بر این برای خدمات از فروش، تامین لوازم یدکی، نحوه قیمت گذاری، انتقال فناوری و عرضه محصولات خودروهای وارداتی نیز بسیار سختگیرانه است، شرکت های متفرقه و دلالان می توانند پس از مدتی تغییر کنند. مجوزهای وارداتی را دریافت می کنند. ادعای تولید خودروی هندی یا خودروی بی‌کیفیت می‌کنند چه پاسخی برای افکار عمومی دارند.»

این تنها انتقاد پلیس راهور از خودروهای وارداتی نبود، چند قبل از نشست خبری سردار هادیانفر، او در حاشیه اجرای طرح زمستانه نیز از هیئت وزیران در مورد واردات خودرو انتقاد کرده است در پاسخ به پرسشی درباره استاندارد یورو6 برای برخی از خودروهای وارداتی گفته بود: «ما با این موضوع هم مخالفت کردیم. تصمیمات غیرکارشناسی مخالفیم.»

سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور همچنین در همان ایام از استاندارد برخی خودروهای واردکننده انتقادی و گفته بود: « شنیده‌ایم که بناست به دلیل عدم تولید سوخت یورو۶ از ورود خودروهای دارای استاندارد یورو۶ به کشور نیز مانع شود، ورود خودروهای فاقد روز دنیا با آلاینده بالا به هیچ عن ن ص ر و و هد ب، چر ید ید مج و و یی یی ر در ج ج ج بدهیم که که که که »» »» ه ه ه ه ه ه ه

کیفیت و سوخت خودروهای وارداتی، ر ذره‌ پلیس/ تاکید بر واردات خودروها با استاندارد یورو6
سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا

خودروهای تولیدی باید استاندارد سوخت یورو6 داشته باشند

اکنون در تاسه‌ترین اظهارات خودرو، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا به استاندارد یورو۶ خودروها اشاره کرد و به نقل از مجله آنلاین: «در قانون اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیز هیئت وزیران در خصوص ماده ۴ آیین‌نامه فنی، موضوع دوم هوای پاک اصلاحیه‌ها را به عنوان نام این ماده اضافه کردند که در آن خودروها به عنوان ماده‌ای اضافه شدند. اکنون نباید به بهانه قادر نبودن به تولید سوخت یورو ۶ در داخل کشور وارد شود، این اصلاحیه را تغییر دهید و به اشتباه تصمیم بگیرید که این تصمیم گرفته شود. که در مقتضای تصمیم عم عم.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا همچنین در آیین‌نامه واردات خودروهای خارجی به کشور و مفاد آن گفت: «این آیین‌نامه بعد از مدت‌ها و با جستجو و پیگیری پلیس راهور و چند دستگاه متولی به تصویب رسید و بر همین اساس، محدود شد تا همه وسایل نقلیه منتقل شوند. پس از دریافت مجوز از سازمان ملی استاندارد، برای استفاده از مردم تا دی ماه سال جاری به صورت مستقیم در بازار بورس می شود. دنیا به پایان رسید و این امر، باعث شد تا مردم به بازار خودرو، امیدوارانه‌ها نگاه کنند و مطمئن باشند که در نهایت وضعیت خودرو در کشور به ثبات می‌رسد و می‌تواند از خودروهای با کیفیت و استاندارد روز دنیا بهره‌مند باشد. »

مخالفت پلیس با استاندارد سوخت خودروهای وارداتی به یورو 4 و 5

وی با توجه به اینکه بر اساس لایحه‌های که آذرماه سال جاری به مجلس ارائه می‌شود، آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش تغییر یافته‌ها، افزود: «بر اساس این لایحه، قرار است تا دارا بودن یورو ۶ برای خودروهای وارداتی الزامی نباشد و باشد. واردکنندگان خودروهای خودروهای خودروهای یورو 4 و 5 وارد می شوند که به این معنی است که مردم ما را از خودروهای دارای استاندارد روز دنیا محروم می کنند، دلیل این اصلاحیه را ناتوانی در تولید سوخت یورو 6 در کشور، اعلام و اعلام کرده است. با این اصلاحیه مخالف بوده است و با صراحت اعلام می کند که در اسفندماه سال گذشته، هیت وزیران در ماده ۴ آیین نامه فنی موضوع ۲ (قانون هوای) بوده است. پ ) ص ) ص به ثبت علامت ین کرد کرد به قید قید قید ت ت ه یی و کش ر که ز رد »».

حسینی ادامه داد: «ببینید اگر خودرویی وارد کشور شود، دیگر یک سال و دوسال نیست، بیش از ۳۰ سال است که یک خودرو در معابر تردد می کند. آیا این درست است که به بهانه عدم تولید این سوخت در کشور، تا 30 سال یا حتی 40 سال خودرویی در معابر تردد که فاقد استاندارد یورو 6 است؟ مکلف به تولید سوخت یورو ۶ از سال ۱۴۰۰ بوده ولی به دلیل بودجه کسری، زمان تولید را به ماه‌های موکول کرده و درخواست به تعویق دارد این نوع سوخت را به دولت اعلام کرده است. مشک ت م به ید س ۶ ۶ پرد و در یدی آن مشک مشک ند پس به نظرم نظرم نظرم ز ز ز ز ر »دهیم می شود ج ج ج ج ج ج ج.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه «ورود خودروهای فاقد استاندارد روز دنیا با آلایندگی بالا به هیچ عنوان به صلاح کشور و مردم نخواهند بود،» گفت: «چرا باید مجور ورود و تردد در جاده‌ها و شهرهای کشور به خودرو را بدهیم که قر ست در ل عمر چه پنج ه خ ، آ ل ب ید ص ز ز ز نفت م م ، ید ید ۶ ۶ کرد کرد.

مردم را دارند خودروی ایمن محروم نکنیم

وی افزود: «نگرانی پلیس از این است که این تصمیمات مردم را از داشتن یک خودروی ایمن می کند. مردم به دلیل انحصارهای متعددی که در خودروسازی وجود دارد، اذیت می‌شوند. خودروهایی که با این حجم تولید می کنند. خودروهای تولیدیشان نشان نمی دهند و در همان پاشنه سابق بچرخد.»

حسینی با اشاره به قانون این که نادیده گرفته شده هوای پاک در یک بازه زمانی کوتاه جای تأسف و تعجب دارد، اظهار کرد: «این روزها میزان آلایندگی هوای تهران رکوردهای چند ساله و چند دهه گذشته را شکسته است و تصمیم گیری در مدارس و مراکز آموزشی ویژه تعطیل است. در حقیقت بر سرپوش گذاشتن در میزان بالای آلایندگی خودروهای بدون استثنا است و در تصاویری که تدبیر اساسی و تلاش به این منظور است، نفس شهر بند می‌آید و ریه‌های شهروندان از انواع آلاینده‌ها و ذرات معلق انباشته خواهد شد. در سال 96 با گذشت پنج سال از تصویب، به دلیل وجود تکالیف بسیار انجام نشده و بدون خصیصه بودجه‌های لازم، روی زمین باقی مانده و این مناطق هستند که باید از زمان تصویب این قانون تا کنون را بکشند.»

وی همچنین با اشاره به الزامات قانون هوای پاک در این خصوص نیز گفت: « برابر ماده چهار این قانون تولید و انواع وسایل نقلیه موتوری، مستلزم رعایت میزان مجاز انتشار آلاینده‌های مطرح شده در این قانون از سوی سازمان ملی استاندارد است. این قانون استاندارد ساخت و تولید مجاز مصرف مصرف سوخت و مواد مصرفی که مرتبط با احتراق یا استفاده از وسایل نقلیه آلایندگی از قبیل اگزوز، صافی (فیلتر) و واکنش‌ساز (الیست) توسط سازمان ملی استاندارد، تعیین، کنترل و نظارت می‌شود. »

حسینی ادامه داد: « شماره‌گذاری انواع وسایل‌نقلیه موتوری از تولید داخلی و وارداتی، مستلزم مجاز است انتشار آلاینده‌های موضوعی این قانون و أخذ بررسی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، موظف از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه‌ای است که حدود مجاز انتشار هستند. آلاینده‌های تعریف موضوع این قانون را نمی‌پذیرد، جلوی فروش و پیش‌فروش یا فروش این وسایل نقلیه موتوری ممنوع است. اسلامی ایران، حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها را به استاندارد روس دنیا ارتقاء دهد.»

جاي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي فراجا همچنين با اشاره به ماده 18 قانون هواي پاك نيز گفت: «در اين ماده وزارت نفت مكلف شده است تا 3 سال پس از لازم الاجراء شدن اين قانون، سوخت توليدي كشور از جمله بنزين، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی، پیشنهاد و سازمان حفاظت محیط زیست، مکلف از تولید سوخت غیرقانونی جلوگیری می کند. عم آ ز نفت س ی س حف حف ، ، که گز عم عم هر هر م یک »».

اکنون با توجه به وعده‌های مطرح شده از اولین محموله‌های وارداتی خودروهای وارداتی به کشور در روزهای پیش‌رو باید دید که در نهایت خودروهای وارداتی از مبدا کدام کشور بوده و دارای کدام یک از قوانین استانداردهای مشخص شده در کشور است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا