مجله جامعهمجله کسب و کار

هنگام خرید روتختی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

انواع استایل روتختی کدامند؟

۱روتختی تکهدوزی

راهنمای خرید روتختی ,در این سبک از روتختی، می‌بینید که پارچه‌هایی از رنگ‌های مختلف به هم تکه‌دوزی شده‌اند. البته ممکن است روتختی تکه‌دوزی، از یک رنگ و جنس پارچه تهیه شده باشد. ظاهر این روتختی‌ها جذاب است. حس مدرن شیکی به اتاق خواب منتقل می‌کنند. و مهم‌تر این که در عین سادگی، اتاق را از ظاهری یک‌نواخت و بی‌روح نجات می‌دهند.

۲روتختی گلدوزی

شاید پیدا کردن این سبک روتختی کمی سخت باشد. اما به قشنگی‌اش می‌ارزد. اگر از تماشای کارهای هنری لذت می‌برید، روتختی گل‌دوزی بخرید. این سک ظریف و هنرمندانه است. ممکن است روتختی ساده‌ای بخرید و آن را به هنرمندی بسپارید تا گل‌دوزی با دست روی آن انجام دهد. ارزش روتختی چندبرابر می‌شود. روتختی‌های گلدوزی شده با چرخ هم زیبایی خودشان را دارند و تا سالها هم شیک و دیدنی می‌مانند.

۳روتختی با طرحهای چاپی

بالش شیردهی | بالش طبی

شاید بتوانیم بگوییم متداول‌ترین روتختی که می‌توانید از بازار بخرید، همین روتختی‌های چاپی هستند. انواع برندهای ترک و ایرانی روتختی را در رنگ و طرح‌های متنوع و جذاب تولید می‌کنند. باتوجه به تم رنگی اتاق خواب، رنگ و طرح موردنظرتان را پیدا کنید.

۴روتختی چهلتکه

اگر دنبال سبکی باشید که حال‌وهوای سنتی به اتاق بدهد،  اما قدیمی به‌نظر نرسد، چهل‌تکه بخرید. روتختی چهل‌تکه اغلب یک پالت رنگی دارد. ظاهر دنج و قشنگی به اتاق می‌دهد. شاید هم ما را یاد کارهای هنری مامان‌بزرگ‌ بیندازد.

انواع روتختی از نظر جنس پارچه کدامند؟

۱روتختی از جنس پلی استر

روتختی پلی استری گرمای بیشتری در خودش نگه می‌دارد. اگر از آن دسته آدم‌ها هستید که شب سردشان می‌شود، این گزینه خوبی برای شما به‌حساب می‌آید. این دسته از روتختی‌ها را می‌توانید در لباس‌شویی بشویید یا به خشک‌شویی محل بسپارید؛ مگر این‌که تولید‌کننده توصیه ویژه‌ای در این زمینه داشته و روی محصول نوشته باشد. پلی استر در مقایسه با جنس‌های دیگر گران نیست. اگرچه تولید آن برای محیط‌زیست خوشایند نخواهد بود.

۲روتختی از جنس کتان

کاور روتختی یا روتختی کتانی خیلی نرم و راحت به‌نظر می‌رسد. پوست از زیر این نوع پارچه‌ها راحت نفس می‌کشد. تماس آن با پوست حس خوبی دارد. شست‌وشوی این روتختی دردسری ندارد و اغلب می‌توانید آن را در ماشین لباس‌شویی بشویید. روتختی‌های کتان باکیفیت معمولا قیمت بالایی دارند؛ اما دوام این الیاف طبیعی کم‌تر است.

۳روتختی از جنس پلی کتان

از ترکیب دو جنس پلی استر و کتان، به پلی کتان می‌رسیم. پارچه پلی کتان مقاوم است. مدت طولانی برای شما کار می‌کند. درعین حال نرم و لطیف خواهد بود. پارچه پلی کتان خوبی‌های پلی استر و کتان را با هم دارد. شست‌وشوی روتختی پلی کتان پیچیده نیست و در لباس‌شویی شسته می‌شود.

۴روتختی از جنس ساتن

سرویس روتختی ساتن براق و شیک به‌نظر می‌رسد. چروک نمی‌شود و سر و شکل قشنگی دارد. اغلب روتختی‌های ساتن با توردوزی تزیین می‌شوند. این سبک روتختی برای استفاده روزمره چندان جذاب نیست. به همین دلیل بیشتر به سرویس جهیزیه یا سرویس روتختی عروس معروفند. کلاسیک و چشم‌نوازند. نکته مهم درباره این جنس روتختی لیز بودن آنهاست و سر و بدنتان ممکن است روی آن لیز بخورد.

۵روتختی از جنس ساتن پلی استر

هنگامی‌که دو جنس ساتن و پلی استر با هم ترکیب می‌شوند، پارچه ساتن پلی استر شکل می‌گیرد. این پارچه نرم، براق و بادوام است. به گرانی ساتن نیست و ظاهر شیکی به اتاق می‌دهد. روتختی ساتن پلی استر را می‌توانید در لباس‌شویی بشویید.

۶روتختی از جنس لینن

لینن بافت طبیعی دارد و موردپسند افرادی‌ است که انتخاب الیاف طبیعی برای‌شان مهم است. لینن به‌ویژه برای فصل گرما انتخاب خیلی خوبی‌ است. اگر شما هم با تغییر فصل، ست کالای خواب را عوض می‌کنید، حتما لینن را برای بهار کنار بگذارید. این پارچه با طراحی اتاق به سبک روستیک هماهنگ است. به این نکته هم دقت کنید که به‌اندازه پارچه نخی، نرم نیست و چروک می‌شود.

۷روتختی از جنس میکرو فیبر

میکروفیبر اغلب بافت متراکمی دارد و دوامش زیاد است. وزن آن سبک است و حس سنگینی نمی‌دهد. میکروفیبرها از پارچه‌های قابل تنفس به‌حساب می‌آیند. فیکروفیبر اغلب الکتریسیته ساکن تولید می‌کند، به همین دلیل موی حیوان خانگی یا خود شما به آن می‌چسبد.

حتما بخوانید:

۸روتختی از جنس بامبو

شاید نام بامبو شما را یاد گیاه و درختچه بیندازد. اما پارچه بامبو مستقیما از گیاه بامبو تهیه نشده. تفاله بامبو در ترکیب با مواد شیمیایی به پارچه تبدیل می‌شود. این پارچه ضدآلرژی ا‌ست و آنتی باکتری به‌حساب می‌آید. پس نگران حساسیت پوستی و تنفسی نباشید. روتختی و ملافه بامبو نرم و لطیف است و حس دنج و راحتی می‌دهد. دوام خوبی هم دارد. البته قیمت این پارچه‌ها گران است.

۹روتختی از جنس ابریشم

ابریشم همیشه پارچه لوکسی به‌شمار رفته. خنک است و پوست زیر آن خوب نفس می‌کشد. وزن سبکی دارد و ضدآلرژی ا‌ست. خوبی دیگر روتختی ابریشمی این است که چروک نمی‌شود. اگر دنبال گزینه لوکسی برای اتاق خواب هستید، به ابریشم فکر کنید. البته که گذشته از گران بودن، در اثر نور آفتاب صدمه می‌بیند. الکتریسیته ساکن هم ایجاد می‌کند.

چه تکههایی در سرویس روتختی وجود دارد؟

اغلب اوقات ست روتختی شامل چند تکه مختلف است. روبالشی، ملافه کش‌دار و لحاف روتختی تقریبا در بیشتر سرویس‌ها وجود دارد. اگر این ست کمی کامل‌تر باشد، روبالشی اضافی، رویه کوسن، ملافه روانداز و چین دور تخت هم در آن پیدا می‌شود.

انواع روتختی از نظر دوخت کدامند؟

۱روتختی کاوری

بعضی از برندها تصمیم می‌گیرند روتختی و رویه آن را جداگانه تهیه کنند. به این ترتیب که شما یک لحاف بدون طرح تحویل می‌گیرید که به آن لحاف لایت هم می‌گویند. یک کاور هم دارید که روی لحاف می‌کشید. کاور با زیپ، دکمه یا بندینک بسته می‌شود.

بزرگ‌ترین خوبی روتختی کاوری این است که کاور آن را هر زمان خواستید در لباس‌شویی می‌شویید. نیازی هم به خشک‌شویی محل ندارید. اگر بخواهیم نکته منفی کاور لحاف را بگوییم، مرتب کردن آن است. اگر برای‌تان مهم باشد که روتختی منظم و صافی داشته باشید، صبح‌ها باید دقت و حوصله کنید تا این روتختی مرتب و شیک بایستید. چراکه گاهی لحاف درون آن سر می‌خورد و نامرتب می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید توی کاور هم بندینک بزنید و لحاف را به آن وصل کنید. ساده بودن کاور هم به مذاق بعضی‌ها خوش نمی‌آید.

اما نمی‌توانید چشم‌تان را به این واقعیت ببندید که هر زمان از کاور خسته شدید، آن را با کاور تازه عوض می‌کنید. دیگر نیازی نیست لحاف نو هم بخرید.

۲لحاف روتختی

متداول‌ترین مدل روتختی که در سرویس‌ها می‌بینید، همین مدل لحاف روتختی است. روتختی که شب‌ها نقش روانداز را دارد و روزها روتختی می‌شود. معمولا قیمت لحاف روتختی از روتختی کاوری ارزان‌تر است. مرتب کردنش کاری ندارد، چراکه الیاف و پارچه به هم دوخته شده.

این مدل روتختی را عموما باید به خشک‌شویی بسپارید. چراکه ممکن است در لباس‌شویی خانگی جا نشود. یا این‌که نگران خراب شدن الیاف باشید. از طرف دیگر، اگر از طرح و رنگ آن خسته شوید، باید یک لحاف نو بخرید. اما قبلش یک جای خالی در کمد برای لحاف قدیمی پیدا کنید.

به‌هرحال هیچ فرمولی وجود ندارد که بگوییم روتختی کاوری بهتر است یا لحاف روتختی. این انتخاب به سلیقه و سبک چیدمان شما برمی‌گردد. اگر تنوع‌طلب هستید و باحوصله، بد نیست به کاور روتختی فکر کنید. اگر ظاهر لوکس و شیک روتختی و دوخت آن خیلی مهم است، سراغ کاور نروید.

۳روتختی پیک

گزینه دیگری که پیش رو دارید، خرید روتختی پیک است. سبک پیک درواقع از پارچه ضخیم‌تر است. اما به سنگینی و کلفتی لحاف نیست. رواندازی‌ است که در روزهای معتدل سال خیلی به‌کارتان می‌آید. ظاهر شیک و قشنگی هم دارد.

هنگام خرید روتختی به چه نکتههای دیگری توجه کنیم؟

۱سبک چیدمان را در نظر بگیرید

خوب است تناسب کلی بین چیدمان اتاق خواب، جنس پرده، نوع کف‌پوش یا فرش و خرید روتختی برقرار کنیم. در اتاق مدرنی که پرده ساده دارد و بدون فرش است، روتختی چهل‌تکه یا گلدوزی خیلی هماهنگ به‌نظر نمی‌رسد. پس نخست سلیقه خودتان را در چیدمان درنظر بگیرید.

۲رنگ روتختی مهم است

رنگ روتختی یکی از آن مسائل خیلی سلیقه‌ای و شخصی به‌حساب می‌آید. اما دانستن چند نکته کلی خالی از لطف نیست. روتختی که رنگ تند و تیره یا طرح شلوغی دارد، فضای اتاق را کوچک‌تر نشان می‌دهد. روتختی با رنگ ملایم و طرح ساده برای اتاق خواب کوچک‌تر مناسب است. البته که روحیه فرد و سن او هم در این تصمیم‌گیری فاکتور مهمی هستند. بچه‌ها طرح‌های کارتونی دوست دارند. بزرگ‌ترها هم سلیقه خاص خودشان را دارند.

۳سایز روتختی را در نظر بگیرید

پیش از خرید روتختی، اندازه تخت و تشک را یادداشت کنید. حیف است با این همه دقت در انتخاب رنگ و مدل، روتختی بخرید که برای تخت شما کوچک باشد

پیشنهاد ما برای شما. هرمدر برند ایرانی کالای خواب

https://www.ldoceonline.com/dictionary/bedspread

دکمه بازگشت به بالا