پرداخت های ماهیانه دولت آلمان برای تولد هر فرزند چقدر است؟

کمک هزینه فرزند در آلمان (Kindergeld)

دولت آلمان برای اولین و دومین کودک تازه متولد شدۀ خانواده‌ها ماهانه ۱۹۴ یورو می‌پردازد و این مبلغ برای کودک سوم تا ۲۰۰ یورو و برای کودک چهارم تا ۲۲۵ یورو افزایش می‌یابد. این مبلغ صرف‌نظر از میزان درآمد خانواده‌ها پرداخت می‌شود و تنها شرط لازم، اقامت دائم پدر و مادر در آلمان است. جهت تحصیل در آلمان و شرایط بورسیه تحصیلی آلمان لطفا به وب سایت پارس رادین مراجعه فرمایید. بنا بر آمار منتشر شده توسط مقامات دولتی این کشور، شمار والدینی که در آلمان زندگی می‌کنند و خواستار دریافت کمک هزینه برای فرزندانشان شده‌اند در شش ماه گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ این در حالی است که برخی از این کودکان در کشوری غیر از آلمان به سر می‌برند.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت دارایی آلمان، در حال حاضر سالانه مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو از بودجۀ دولت صرف پرداخت کمک هزینه به ۲۶۸ هزار و ۳۳۶ کودکی می‌شود که در خارج از آلمان، در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا یا یکی از کشورهای عضو منطقه اقتصادی یورو زندگی می‌کنند. این موضوع اختلافات زیادی را میان دولتمردان بوجود آورده است، بویژه آنکه شهردارانی که محل فعالیتشان میزبان جمع قابل توجهی از مهاجران است، بیش از دیگران در این زمینه تحت فشارند.

این شهرداران ادعا می‌کنند که برخی از مهاجران مخصوصا آلمان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند تا از سیستم‌های حمایتی آن سود ببرند. طبق این قانون، خانواده‌های آلمانی به ازای تولد هر فرزند، ماهیانه از 204 تا 250 یورو دریافت می‌کنند. برای جزئیات بیشتر جدول زیر را مطالعه کنید:

تعداد فرزندان تا سال 2020 از سال 2021
فرزند اول و دوم 204 یورو 219 یورو
فرزند سوم 210 یورو 225 یورو
از فرزند چهارم به بعد 235 یورو 250 یورو

این مبالغ تا رسیدن به سن قانونی، یعنی 18 سال، به شماره حساب کودک واریز می‌شود. در صورتی که فرزند بعد از سن 18 سالگی کار پیدا نکند و دنبال کار در داخل کشور باشد، این حمایت مالی تا سن 21 سالگی ادامه پیدا می‌کند.

تحصیل در آلمان go2tr | تحصیل در آلمان پزشکی

حمایت های معاف از مالیات (Kinderfreibetrag)

دولت فدرال آلمان برنامه‌ای به نام Kinderfreibetrag دارد که به‌صورت «اعتبار مالیاتی» عمل می‌کند. در واقع، قانون مالیات آلمان به‌گونه‌ای تنظیم شده است که به یُمن وجود بچه، مقدار مشخصی از مالیاتی که والدین باید پرداخت کنند را کاهش می‌دهد. در حقیقت یکجورهایی می‌توان آن را «تخفیف مالیاتی» نامید.

معافیت مالیاتی کودک از دو قسمت تشکیل شده است:

  • برای سطح معیشت کودک به مبلغ 2730 یورو در سال و
  • جهت نیازهای مراقبتی و آموزشی به میزان 1464 یورو در سال

این عددها برای یک نفر هستند و در صورت تاهل دو برابر می‌شوند.

کمک هزینه مالیاتی زمانی اعطا می‌شود که ارزیابی مالیاتی انجام شود. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که فیلدهای مربوط به مشخصات فرزند خود را به طور کامل در اظهارنامه مالیاتی پر کنید. پس از آن، اداره مالیات به طور خودکار ارزیابی می‌کند که در سال مربوطه، کمک‌هزینه فرزند(Kindergeld) از نظر اقتصادی برای شما مطلوب‌تر است یا کمک‌هزینه‌های مالیاتی (Kinderfreibetrag).

این دو کمک هزینه همزمان تعلق نمی‌گیرند. این بررسی و تصمیم‌گیری سالانه با استفاده از ارزیابی مالیات بر درآمد انجام می‌شود.

حقوق والدین (Elterngeld)

حقوق والدین مشابه «مرخصی با حقوق» خودمان است، اما تفاوت آن این است که والدین علاوه بر دریافت «حقوق والدین»، اجازه کار به‌صورت پاره‌وقت را نیز دارند. در واقع دولت آلمان در ازای زمانی که شما برای آموزش و مراقبت از فرزند صرف می‌کنید به شما حقوق پرداخت می‌کند. توجه داشته باشید که برای بهره‌مندی از این دریافتی نبايد بیش از 30 ساعت در هفته كار كنيد.

این مقرری از زمان تولد فرزند تا 14 ماه پرداخت می‌شود. پدر و مادر حق انتخاب دارند و می‌توانند در مورد اینکه هر کدام چند ماه از این مرخصی استفاده کنند تصمیم بگیرند. همچنین این امکان وجود دارد که مدت زمان دریافت حقوق دو برابر شود و در عوض میزان پرداختی در هر ماه نصف شود. میزان این حقوق برابر با 65% تا 67% از درآمد والدین قبل از تولد کودک خواهد بود. از حداقل 300 یورو شروع شده و حداکثر 1800 یورو می‌باشد.

هزینه های مراقبت فرزند

اغلبِ کارفرماها علاوه بر حقوق شما، هزینه نگهداری از فرزند مانند کمک‌هزینه مهدکودک را نیز تامین می‌کنند، اما اگر کارفرمای شما این کار را نمی‌کند، می‌توانید حداکثر تا 4000 یورو برای هر کودک، از تولد تا 14 سالگی به عنوان هزینه‌های ویژه مراقبت در اظهارنامه مالیاتی درخواست نمایید.

کمک هزینه های مدرسه

اگر فرزند شما مشمول « Kindergeld» یا « Kinderfreibetrag» می‌شود و در یک مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کند، حداکثر تا 30% و حداکثر تا 5000 یورو از هزینه‌های مدرسه به عنوان «هزینه‌های ویژه» از مالیات شما کم می‌شود. البته هزینه‌های مربوط به غذا، اسکان، لباس مدرسه و رفت‌و آمد مشمول این قانون نمی‌شوند. این کمک هزینه را باید از طریق اظهارنامه مالیات بر درآمد مطالبه کنید.

یارانه برای والدین تک سرپرست

اگر تک سرپرست هستید و فرزند خود را به تنهایی بزرگ می‌کنید، از سال 2021، مبلغ 4008 یورو را به عنوان بخشی از اظهارنامه مالیات بر درآمد دریافت خواهید کرد. این مبلغ از کل مالیات شما کسر خواهد شد.

افرادی که به سن قانونی رسیده‌اند، تحت چه شرایطی می‌توانند از تسهیلات کودکان استفاده کنند؟

تا سن قانونی یعنی 18 سال، کمک‌هزینه‌ها بدون هیچ‌گونه شرایط خاصی پرداخت می‌شوند. پس از آن، در صورت ادامه تحصیل تا سن 25 سالگی می‌تواند ادامه یابد.

پیشنهاد: اگر قصد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط را مطالعه کنید. خواندن این مقالات به شما دید خوبی از زندگی در آلمان می‌دهد.

آیا والدین مهاجر یا پناهنده مشمول تسهیلات بچه‌دار شدن می‌شوند؟

خانواده‌هایی می‌توانند از حقوق فرزند استفاده کنند که در آلمان زندگی می‌کنند. در شرایط خاصی می‌توان برای فرزندانی که در یک کشور دیگر زندگی می‌کنند نیز تسهیلات حمایت از فرزندآوری را دریافت کرد:

  • یکی از اعضای اتحادیه اروپا است یا
  • کشوری که با آلمان قرارداد قانون امنیت اجتماعی امضا کرده است(به عنوان مثال ترکیه)

البته در این موارد، میزان دریافتی ممکن است به طور قابل توجهی کمتر از فرزندانِ ساکن در آلمان باشد. اگر تابعیت آلمان دارید ولی خانواده‌تان در یک کشور اروپایی دیگر زندگی می‌کند، می‌توانید از حقوق والدین نیز استفاده کنید. تنها شرط آن این است که یکی از والدین در آلمان کار کند. شهروند كشورهای غیراروپایی برای دریافت تسهیلات حمایت کودکان باید اقامت آلمان را داشته باشند، اقامتی که اجازه کار با حقوق یا اشتغال مستقل را بدهد.

اگر یکی از والدین مجوز پناهندگی داشته و به مدت 3 سال به صورت مجوزدار یا تحتِ مدارا در آلمان زندگی کرده باشد و در این مدت کار کرده یا مزایای بیکاری دریافت دریافت کرده باشد می‌تواند از تسهیلات فرزندآوریِ دولت آلمان بهره‌مند شود. شهروندان غیراروپایی که با ویزای دانشجویی وارد آلمان شده‌اند، مشمول تسهیلات فرزندآوری و کمک هزینه فرزند در آلمان نيستند. همچنین مهاجرانی که اقامت موقت کاری دارند نیز نمی‌توانند از کمک هزینه فرزند در آلمان استفاده کنند. جزئیات مربوط به کودکان ساکن در اروپا می‌تواند پیچیده باشد و شما را سردرگم کند. به شما توصیه می‌کنیم برای چنین مواردی از مشاورها و وکلای متخصص کمک بگیرید.

وام تولد فرزند در ایران و مقایسه آن با کمک هزینه فرزند در آلمان

در پی سیاست‌های اخیر دولت ایران در جهت افزایش جمعیت و کمک به فرزندآوری، در ایران نیز تسهیلاتی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است. در بخشنامه بانک مرکزی که در اوایل اردیبهشت سال 1401 به بانکها ابلاغ شد گفته شده است که متولدین سال 1400 به بعد وام 20 تا 100 میلیون تومانی دریافت می‎کنند، به این ترتیب:

  • 20 میلیون تومان وام فرزند اول
  • 40 میلیون تومان وام فرزند دوم
  • 60 میلیون وام فرزند سوم
  • 80 میلیون وام فرزند چهارم
  • و 100 میلیون وام فرزند پنجم به بعد

نکاتی درباره وام فرزندآوری در ایران

  • سود وام فرزندآوری حداکثر 4 درصد است.
  • بازپرداخت وام فرزند از 6 ماه بعد از دریافت وام شروع می‌شود.
  • و دوره باز پرداخت آن حدقل 36 و حداکثر 84 ماه است.

بررسی اخذ اقامت والدین از طریق تولد فرزند

نکته ای که بایستی به آن بسیار توجه گردد، این است که به طور کلی تولد در آلمان، منجر به اخذ تابعیت برای والدین فرزند نخواهد شد و این قبیل افراد بایستی شرایط خاصی را در نظر بگیرند و برای جمع کردن اسناد و مدارک خود با وکیل مهاجرتی آلمان مشورت نمایند تا بدون اتلاف وقت، به آرزوی دیرینه خود دست پیدا کنند. اگر فردی کلیه شرایط زیر را داشته باشد، قادر خواهد بود تا همزمان جهت اخذ تابعیت برای همسر خود نیز اقدام کند.

  • زندگی در آلمان به مدت حداقل هشت سال
  • تایید کردن تعهدات موجود در قوانین حاکم بر سیستم مهاجرتی از طریق تولد فرزند
  • نداشتن سوء پیشینه کیفری
  • مسلط بودن به زبان آلمانی به طور کامل
  • قبول شدن در آزمون شهروندی آلمان
  • داشتن تمکن مالی
  • آشنایی با سیستم قانونی، شرایط اجتماعی و زندگی در جمهوری فدرال آلمان

هزینه تولد فرزند در آلمان

قبل از سفر به آلمان و تولد فرزند در آلمان توجه به هزینه تولد در آلمان نکته بسیار مهمی است. نکته‌ای که باید به‌خاطر بسپارید و در جدول هم به‌وضوح قابل مشاهده است این است که داشتن بیمه درمانی تا حد بسیار زیادی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. برای آشنایی با هزینه‌های زندگی در آلمان هم می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

هزینه تولد فرزند در آلمان        هزینه متوسط بدون بیمه          هزینه متوسط با بیمه

ویزیت و مراقبت از پزشک قبل از تولد      200 یورو                 0-20 یورو

سونوگرافی قبل از تولد             300 یورو  0-40 یورو

تولد و زایمان در بیمارستان      1600-2150 یورو    0-350 یورو

سزارین در بیمارستان           2500-5400 یورو   0-420 یورو

میانگین اقامت در بیمارستان برای مادران جدید در آلمان

میانگین اقامت در بیمارستان برای مادران جدید در آلمان به نوع زایمان و همچنین موفقیت این روش بستگی دارد. اگر زایمان معمولی داشته‌اید، از ۳ تا ۷ روز در بیمارستان می‌مانید. اگر سزارین شده‌اید، طبیعی است که یک هفته تا ۱۲ روز در بیمارستان بمانید.

اخذ پاسپورت آلمان از طریق تولد فرزند

پاسپورت کشور آلمان یکی از پاسپورت های قوی و ارزشمند جهان به شمار می‌رود. به‌گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار در سال 2019، پاسپورت این کشور پس از کشورهایی نظیر امارات، اسپانیا، فنلاند و لوگزامبورک قرار دارد. همچنین اگر فردی موفق به اخذ پاسپورت آلمان شود، قادر خواهد بود به 168 کشور دنیا بدون نیاز به دریافت ویزا سفر کند. به‌علاوه تولد فرزند در این کشور یکی از راه‌های اخذ ویزای آلمان است که با وجود پاسپورت میسر می‌شود.

اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در آلمان

اگر شخصی قصد شهروندی در آلمان را داشته باشد، بدون شک بایستی هشت سال از عمر خود را در این کشور سپری کرده باشد و همچنین مدارک و اسناد مربوطه را با کمک یک وکیل مهاجرتی خبره به انجام رسانده باشد. اما این مدت زمان می‌تواند با تولد فرزند یا ازدواج با یک شهروند آلمانی کاهش یابد.

علاو‌‌ه‌بر این یک کودک می‌تواند ملیت والدین خود را بگیرد و حتی آن‌ها را از کشور خارج کند. جالب است بدانید که این فرزندان قادر خواهند بود تا در سنین 18 تا 23 سالگی تابعیت مورد نظر را انتخاب کنند و در صورت تمایل در آلمان مستقر شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ای حوزه می توانید با مشاوران ما در پارسی کانادا در ارتباط باشید.

دکمه بازگشت به بالا