اقتصادیمجله کسب و کار

علائم خرابی پلوس ماشین

علل خرابی پلوس را بشناسید

خرابی پلوس هایما علل متعددی دارد که در ادامه مختصرا به آن ها اشاره می کنیم. با دانستن این علل می توان تا حد زیادی از خراب شدن زودهنگام پلوس ها جلوگیری کرد و در  افزایش عمر مفید آن ها تاثیر گذاشت.

  1. مهم ترین علت را باید در پاره شده گردگیر آن دانست که این صورت ذرات معلق و گرد و غبار به راحتی وارد محفظه پلوس شده و سبب آسیب دیدن سر پلوس و مفصل های آن می شود.
  2. رانندگی با دنده اشتباه نیز موجب خرابی پلوس ها می شود. به عبارتی در مسیرهای مختلف با دنده های مختلف باید حرکت کرد که اشتباه در این کار خرابی پلوس ها را به بار می آورد.
  3. سومین علت خرابی پلوس ها به دلیل چک نکردن اتصالات سر پلوس هاست که غفلت از این کار نیز خرابی پلوس ها را موجب می شود.
  4. یکی دیگر از علل خرابی پلوس ها، ترمزهای پی در پی و بیجا و نیز کشیدن ترمز دستی به شیوه غلط است.
  5. علت پنجم خرابی پلوس ها رها کردن یکباره و نیز ضربه های ناگهانی است که به خودرو وارد می شود.
  6. از دیگر علل خرابی پلوس ها بکسل کردن و کشیدن وسیله ای است که وزن آن بیشتر از خودرو است.
  7. روشن کردن خودرو به شیوه هل دادن هم سبب خرابی پلوس ها می شود.
  8. انجام برخی حرکات نمایشی مثل take off کردن هم می تواند سبب خرابی پلوس ها شود.
  9. محکم بستن و یا بر عکس شل بستن پیچ های پلوس هم سبب خرابی پلوس ها می شود.
  10. آخرین علت خرابی پلوس ها را باید در شیوه غلط نگهداری از خودرو دانست.

علائم خرابی پلوس ها

خرابی پلوس ها علائمی دارد که می توان با دانستن آن ها خرابی پلوس ها را تشخیص داد تا نسبت به رفع عیب قطعه اقدام شود. از علائم خرابی پلوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. از مهم ترین نشانه های خرابی پلوس ها زمانی است که صدای تق تق به هنگام چرخیدن و دور زدن چرخ ها در جلوبندی هایما شنیده می شود و نشان دهنده خرابی سر پلوس هاست. برای این کار کافی است فرمان خودرویتان را به سمت راست یا چپ چرخانده و دور بزنید، در این هنگام اگر صدای تق تق به گوشتان برسد سر پلوس آن سمتی که فرمان را چرخانده اید خراب شده است و باید بررسی و برای رفع آن اقدام کنید. اگر فرمان را به دو طرف چرخاندید و با خودرو دور زدید و صدای تق تق شنیده شد، نشان می دهد که سر هر دو پلوس خراب شده است. پس خراب شدن سر پلوس یک طرف خودرو از روی صدای تق تق به هنگام دور زدن مشخص می شود.
  2. نشانه دیگر خرابی پلوس ها زمانی است که خودرو با سرعت بالا در حال حرکت است و اگر احساس کردید دسته دنده و یا اتاق خودروی شما در حال لرزش است به احتمال زیاد پلوس ها خراب شده است و باید نسبت به بررسی آن اقدام کنید.
  3. از نشانه های دیگر خرابی سرپلوس ها آن است که برخی اوقات به هنگام فشردن پدال گاز و یا کم کردن فشار پا از روی گاز، تقه هایی را می شنوید که نشان دهنده خراب شدن سر پلوس ها می تواند باشد.

خطرات خرابی پلوس ها

  1. خراب شدن پلوس ها می تواند خطرات جدی برای خودرو و حتی سرنشینان داشته باشد که در صورت نادیده گرفتن خرابی آن آسیب به دیگر قطعات خودرو وارد می شود که نهایتا موجب به بار آمدن هزینه های گزافی برای تعمیر و تعویض آن قطعات خواهد شد. از جمله مهم ترین خطراتی که می تواند به هنگام خراب شدن پلوس ها ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  2. شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها و در پی آن قفل شدن چرخ ها اولین خطر جدی خرابی پلوس ها به شمار می رود.
  3. از دیگر پیامدهای شکسته و خرد شدن محفظه ساچمه ها می توان به قفل شدن فرمان اشاره کرد که در این صورت دیگر رانندگی امکان پذیر نمی شود.
  4. خرابی پلوس ها می تواند سبب آسیب دیدن و خرابی گیربکس نیز شود که خرابی آن علاوه بر ایجاد حوادث، سبب خرابی قطعات دیگر خودرو می شود که به نوعی با گیربکس در ارتباط هستند.
  5. سرانجام مهم ترین خطر جدی خرابی پلوس ها که خودرو و سرنشینان را تهدید می کند، از کنترل خارج شدن خودرو و واژگونی یا چپ کردن است که ضرروت بسیار بررسی و کنترل مرتب پلوس ها به منظور تشخیص خرابی و اقدام سریع برای تعمیر و تعویض قطعه آسیب دیده را موجب می شود

سایر علائم خرابی پلوس

تولید صدا از سمت محورها و چرخ ها، یکی از نشانه ها و علائم خرابی پلوس و سیبک طبق هایما به شمار می آید. این صدا در هنگام دور زدن، بیشتر به گوش می رسد. شنیده شدن صدایی مانند صدای تق تق از محورهای خودرو، به ویژه در هنگام دور زدن، نشان از خرابی و معیوب شدن پلوس خودرو دارد. همچنین، در هنگام عبور از روی دست اندازها، صداهایی از سمت چرخ ها تولید می شود. برای اطمینان حاصل کردن از خرابی پلوس، می بایست فرمان خودرو را به یک طرف تا آخر چرخانده و سپس اقدام به دور زدن با خودرو کنید. در این شرایط، شنیدن صدا از هر سمت خودرو، حکایت از خراب شدن پلوس همان قسمت دارد.

لرزش اتاق و کابین خودرو در هنگام حرکت و سرعت های بالا، می تواند از دیگر نشانه های خرابی پلوس باشد. با بررسی و ارزیابی پلوس خودرو می توان از سلامت و سالم بودن این قطعه اطمینان حاصل کرد. در صورت مشاهده این نشانه‌ها و علائم، می بایست در سریع ترین بازه زمانی نسبت به برطرف کردن ایراد یا حتی تعویض قطعه پلوس خودرو اقدام نمود.

پارگی و فرسودگی گردگیرها، از مهم ترین دلایل خرابی پلوس محسوب می شود. گردگیرها شکل و فرمی مانند قیف داشته و غالبا در بخش انتهایی پلوس قرار می گیرند. جلوگیری از وارد شدن آلودگی ها، آلاینده ها و ذرات گردوغبار به سطح پلوس را می توان از مهم ترین وظایف گردگیرها دانست. پارگی و فرسوده شدن گردگیر موجب نفوذ ذرات گردوخاک و آلودگی و متعاقب آن، آسیب و صدمه جدی مفصل ها و سر پلوس می شود.

کشیدن غیر اصولی ترمز دستی و ترمزهای زیاد و پی در پی، از دیگر دلایل خرابی و معیوب شدن پلوس خودرو می‌باشد. برای جلوگیری از این مشکل بایستی با سرعت مجاز و مطمئن رانندگی کرد.

رها کردن یکباره کلاچ نیز می تواند منجر به خرابی و آسیب دیدن پلوس خودرو شود. در اثر رها شدن کلاچ، ضربه و تکان نسبتا شدیدی به خودرو وارد شده که این امر می تواند به خرابی و صدمه دیدن قطعه پلوس منجر گردد. همچنین، عوض کردن غیر اصولی دنده، بکسل کردن خودروهای سنگین‌تر از وزن ماشین و از بین رفتن واسکازین جعبه دنده، از دیگر عامل‌های تاثیرگذار در بروز خرابی و معیوب شدن پلوس تلقی می گردند.

علائم خرابی سه شاخه پلوس

سه شاخه پلوس، یکی از اجزای مهم و حائز اهمیت قطعه پلوس می باشد. انتقال نیروی حرکت و قدرت به چرخ ها از طریق سه شاخه پلوس صورت می گیرد. سه شاخه پلوس نیروی حرکتی را به میل پلوس انتقال داده که در ادامه این نیرو توسط سرپلوس به محورهای خودرو انتقال پیدا می کند. بروز ضربه های پی در پی و متوالی به پیشرانه، خبر از معیوب شدن سه شاخه پلوس می دهد. همچنین، تکان خوردن و لرزش دسته دنده، به ویژه در سرعت های پایین و لرزش و تکان شدید کابین و فرمان خودرو در سرعت های بالا، همگی حکایت از خرابی سه شاخه پلوس خودرو دارد. عدم رفع این مشکل، به تدریج خرابی و از بین رفتن دسته موتورها را به دنبال دارد.

علائم خرابی بلبرینگ پلوس

به طور کلی، بر روی بخش سه شاخه پلوس، بلبرینگ هایی موجود بوده که خرابی و معیوب شدن آنها می تواند مشکلاتی مانند فرسوده شدن و خرابی دسته موتورها را در پی داشته باشد. لرزش و تکان فرمان در مواقع رانندگی، یکی از نشانه های خرابی بلبرینگ پلوس قلمداد می گردد. علاوه بر این، تولید صدای غیر عادی و ناهنجار از چرخ ها را می توان از دیگر علائم خرابی و معیوب شدن بلبرینگ های پلوس برشمرد.

صدای تولید شده غالبا با افزایش سرعت خودرو، تند تر شده و بیشتر به گوش می رسد. عدم تشخیص و رفع این مشکل، می تواند آسیب و صدمه جدی قطعه پلوس، محور ها و بخش جلوبندی خودرو را در بر داشته باشد. با تعمیر اصولی و به موقع بلبرینگ های پلوس، به سادگی می توان از بروز مشکلات جدی تر و بزرگ تر در بخش جلوبندی خودرو جلوگیری کرد.

علائم خرابی مشعلی پلوس

مشعلی پلوس از دیگر اجزای پلوس خودرو بوده که در بخش انتهایی گیربکس واقع شده و با متصل شدن به سه شاخه پلوس، به پلوس خودرو اتصال پیدا می کند. احساس تکان و لرزش در کابین خودرو، به ویژه در سرعت‌های بالا و تقه زدن گیربکس در هنگام عوض کردن دنده، از علائم شایع خرابی مشعلی پلوس محسوب می‌گردد. به طور معمول، در سرعت های حدود 70 الی 90 کیلومتر، تکان ها و لرزش های خودرو افزایش یافته و بیشتر می شود. در صورت مواجهه با این نشانه ها، به احتمال بسیار قوی، قطعه مشعلی پلوس خودرو دچار ایراد و مشکل شده است.

به محض بروز نشانه ها و علائم خرابی پلوس، بررسی و تعمیر این قطعه در کاهش و به حداقل رساندن آسیب ها و خطرات جدی بسیار تاثیرگذار و موثر است. خرد شدن و از بین رفتن محفظه مخصوص ساچمه و قفل شدن محورها و چرخ ها، قفل شدن فرمان خودرو، خرابی و معیوب شدن گیربکس و چپ شدن و واژگونی خودرو، از جمله خطرات و حوادث خرابی پلوس ها به شمار می رود.

نکته: در صورت مشاهده علائم خرابی پلوس می بایست در اسرع وقت نسبت به برطرف کردن مشکل ایجاد شده اقدام نمود. این کار علاوه بر جلوگیری از آسیب دیدن قطعات مهم خودرو، مانع از بروز حوادث و  اتفاقات جدی و ناخوشایند برای راننده و سرنشینان می شود.

اجزای اصلی پلوس خودرو کدام اند؟

پلوس از چهار قسمت سر پلوس، گردگیر، مشعلی و سه شاخه تشکیل شده است. برای شناخت پلوس خودرو و علائم خرابی آن نیاز به شتاخت اجزای آن دارید.

  1. سرپلوس قطعه است که اکسل شافت را به چرخ ها را وصل می کند و وظیفه اصلی در انتقال قدرت را بر عهده دارد. از آنجایی چرخ خودر یک قطعه ثابت نیست برای چرخش به سرپلوس نیاز دارد. این قطعه چرخش چرخ ها هنگام دور زدن و حرکات پیچشی ماشین می شود.
  2. گردگیر وظیفه نگه داری از پلوس در برابر گرد و غبار در هوا را بر عهده دارد. گردگیر در بین چرخ و گیربکس قرار دارد. به دلیل ارتباط این قطعه با گیربکس، جز قسمت های مهم محسوب می شود.
  3. مشعلی در انتهای گیربکس است و با متصل شدن به سه شاخه به پلوس وصل می شود.
  4. سه شاخه در مکان اتصال میله اکسل شافت با مشعلی قرار دارد. اگر این قسمت دچار خرابی شود باعث ضربه های پی در پی به موتور و در آخر صدمه دیدن دسته موتور ماشین می شود.

خرابی پلوس چه خطراتی دارد؟

هنگام مواجه شدن با پلوس خودرو و علائم خرابی آن بهتر است در زودترین زمان ممکن ماشین را پیش تعمیرکار ببرید تا حدالامکان از بوجود آمدن مشکلات جدی تر جلوگیری کنید. خطرات احتمالی بعد از خرابی پلوس عبارتند از

  • از بین رفتن محفظه ساچمه
  • قفل شدن چرخ و محورها
  • قفل شدن فرمان ماشین
  • خرابی گیربکس و چپ کردن ماشین
دکمه بازگشت به بالا