نماد سایت مجله آنلاین

فیوز مینیاتوری هیوندای چیست و چه کاربردی دارد؟

فیوز مینیاتوری هیوندای که با نام (MCB) نیز شناخته می‌شود یک دستگاه پرکاربرد در صنعت به‌حساب می‌آید. با محافظت از تأسیسات الکتریکی در برابر اضافه‌بار و اتصال کوتاه، ایمنی الکتریکی را در خانه‌ها، ساختمان‌های کوچک و بزرگ و سایر ساختمان‌ها و همچنین برای کاربردهای صنعتی تضمین می‌کند. هنگامی که یک عیب تشخیص داده شد، مدارشکن مینیاتوری به طور خودکار مدار الکتریکی را خاموش می‌کند تا از آسیب به سیم‌ها و جلوگیری از خطر آتش‌سوزی جلوگیری شود.

این دستگاه‌ها در دو مکانیزم مورداستفاده قرار می‌گیرند و دامنه کاربرد آن‌ها بر اساس توان کاری مدنظر تعیین می‌گردد و قیمت فیوز مینیاتوری هیوندای به عواملی نظیر نرخ دلار، میزان آمپر و همچنین تعداد پل های این محصول که شامل یک پل، دو پل یا سه پل می باشد تاثیر گذار هستند.

قطع‌کننده‌های مدار کوچک توسط جریان اضافه

جریان الکتریکی که از جریان ایمن تعیین شده فراتر می‌رود و از یک مکانیسم مکانیکی نسبتاً قوی استفاده می‌کند که برای به‌حداقل‌رساندن خرابی‌ها و هشدارهای کاذب طراحی شده است، راه‌اندازی می‌شود.

همین‌طور در این سیستم‌ها وجود جریان بیش از حد سبب خواهد شد که نوار دوفلزی درون MCB گرم شود، خم شود و از بین برود. این یک کلید را آزاد می‌کند که نقاط تماس الکتریکی را از هم جدا می‌کند تا قوس (تخلیه الکتریکی) را محدود کند. قوس توسط یک نوار فلزی عایق به نام کانال قوس تقسیم شده و خنک می‌شود. پس از رفع عیب و تنظیم مجدد MCB ها، مخاطبین دوباره بسته می‌شوند.

نحوه انتخاب MCB مناسب

درصورتی‌که قصد خرید فیوز مینیاتوری را دارید ضروری است که حتماً به مشخصات دستگاه مدنظر توجه کنید، پس از این که این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، حتماً در مورد برند و اصالت کالا نیز مطمئن شوید. در حال حاضر فیوز مینیاتوری هیوندای یکی از معتبرترین گزینه‌های قابل تهیه در بازار است.

ویژگی‌های کنترل تردد بار

ظرفیت شکست – حداکثر جریانی که یک قطع‌کننده مدار می‌تواند بدون تخریب یا آزادکردن قوس قطع کند. این باید باقدرت احتمالی هر موج در مجاورت نصب مطابقت داشته باشد. ظرفیت‌های شکست بر حسب کیلو آمپر (kA) اندازه‌گیری می‌شود که هرکدام 1000 آمپر (آمپر) واحد استاندارد جریان الکتریکی است.

تعداد قطب‌ها یا سوئیچ‌های قابل قطع در محفظه MCB. گزینه‌های قطب شامل تک، دوتایی، سه‌تایی و خنثی و چهار قطبی است. مدل‌های سه قطبی یا سه قطبی رایج هستند. اینها می‌توانند به طور هم‌زمان جریان را در هر سه مدار قطع کنند اگر در هر یک از آنها خطا رخ دهد.

برند سازنده

یکی دیگر از نکات مهم در مورد خرید کلید و فیوز مینیاتوری توجه به برند سازنده است. برندهای بزرگ و کوچک زیادی در بازار ایران فعالیت می‌کنند که هیوندای یکی از معتبرترین آن‌ها است. همین‌طور این شرکت در ایران نمایندگی فعال دارد.

MCB چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که اکنون خواندید، یک MCB در برابر اضافه‌بار و اتصال کوتاه محافظت می‌کند.

ازآنجایی‌که این دو نوع جریان بیش از حد به روش‌های بسیار متفاوتی آشکار می‌شوند، یک MCB آنها را تشخیص می‌دهد و سپس به طور متفاوتی با آنها برخورد می‌کند:

و

در طول اتصال کوتاه، افزایش ناگهانی و چشمگیر جریان الکتریکی باعث جابه‌جایی الکترومکانیکی پیستون (4) از سیم‌پیچ قطع یا سلونوئید (2) می‌شود. پیستون به اهرم تریپ ضربه می‌زند و باعث آزادشدن فوری مکانیزم چفت می‌شود، کنتاکت‌ها را باز می‌کند و در نتیجه مدار را می‌شکند.

انواع فیوز مینیاتوری موجود در بازار

سه نوع منحنی اصلی وجود دارد که امکان نوسانات در محیط‌های مختلف الکتریکی را فراهم می‌کند:

MCBهای نوع B در حفاظت از مدارهای خانگی که در آن نیاز کمی به مجوز افزایش وجود دارد استفاده می‌شود. هر موج بزرگ در یک محیط خانگی احتمالاً نتیجه یک خطا است، بنابراین مقدار بیش از جریان مجاز نسبتاً کم است.

MCBهای نوع C بین 5 تا 10 برابر جریان بار کامل حرکت می‌کنند و در محیط‌های تجاری و صنعتی سبک استفاده می‌شوند که ممکن است دارای مدارهای روشنایی فلورسنت بزرگ، ترانسفورماتورها و تجهیزات فناوری اطلاعات مانند سرورها، رایانه‌های شخصی و چاپگرها باشند.

MCBهای نوع D در تأسیسات صنعتی سنگین مانند کارخانه‌ها با استفاده از موتورهای سیم‌پیچ بزرگ، ماشین‌های اشعه ایکس یا کمپرسورها استفاده می‌شوند.

فراموش نکنید که در حال حاضر فیوز مینیاتوری هیوندای یکی از پراستفاده‌ترین دستگاه‌های این برند است. از این فیوزها در پرتوهای مغناطیسی، بردها، حفاظت دستگاه‌های روشنایی، سیستم‌های برودتی و حرارتی، مدارات حافظ PLC، حفاظت از قطعات نیمه‌هادی، تابلوهای برق خانگی و… استفاده خواهد شد.

منبع : آرک هیوندای

خروج از نسخه موبایل