نماد سایت مجله آنلاین

پیوند استخوان دندان در چه مواقعی استفاده میشود؟

پیوند استخوان در ایمپلنت و مراحل آن

به نقل از دکتر آرش غفوری بدون شک همه ما در مورد پیوند استخوان جهت مطالبی خوانده یا شنیده ایم. اما ممکن است به صورت کلی و دقیق در این خصوص اطلاعاتی نداشته باشیم.  معمولا این پیوند زمانی صورت می پذیرد، که به علت بیماری پریودنتال، استخوان دندان و فک تخریب شده باشد.

از طریق استخوانی دیگر می توان رشد مجدد استخوان قبل را بازگرداند. که به این عمل بازسازی استخوان نیز می گویند. حال باید بپرسیم پیوند استخوان دندان چیست؟ و آیا این پیوند برای کاشت دندان لازم و ضروری است؟ در پاسخ باید بیان نماییم پیوند استخوان برای کاشت دندان، منجر می شود تا بازسازی استخوان فک، از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار گردد. از این رو با پیوند استخوان ایمپلنت دندان بهتر انجام شده و طول عمر بالاتری خواهد داشت. زیرا این استخوان ها در دندان نقش نگهدارنده را ایفا می کنند.

مزایا و معایب پیوند استخوان دندان

مزایای پیوند استخوان

از جمله مزایایی که می توانید برای بازسازی استخوان دندان بیان نماییم، پایدار ساخت فک و دیگری حفظ استخوان ها می باشد. تصور نمایید با پیوند می توانید به میزان قابل توجهی مقاومت فک را افزایش داده و آن را در برابر ترمیم و کاشت ایمپلنت دندان مقاوم نمایید.

مثلا ممکن است با استفاده از پیوند استخوان فرد بیمار دچار تورم در ناحیه جراحی شده گردد. یا درد و خونریزی در محل مورد نظر به وجود آید. علاوه بر این موارد، می توانیم به عدم رشد استخوان پیوند شده و عفونت نیز اشاره نماییم که درصد احتمال وقوع آن کم است.  البته لازم به ذکر است که تمامی این مشکلات را می توان به راحتی با استفاده از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، برطرف نمود. پس باز هم مزایای بازسازی استخوان بیشتر از معایب آن است.

عوارض پیوند استخوان دندان

این روش درمانی همانطور که مزایا و معایبی با خود به همراه دارد، عوارضی نیز می تواند داشته باشد که به انها اشاره خواهیم نمود. بیشتر بیمارانی که اقدام به بازسازی استخوان می نمایند، بعد از عمل دچار عوارضی می شوند. مثلا برخی از بیماران ممکن است پس از پیوند استخوان دندانشان در برابر سرما و گرما حساس شود. از طرف دیگر این عمل ممکن است باعث خونریزی و درد در ناحیه فک و دندان شده و با تورم همراه گردد. از این رو باید پس از جراحی و مراقبت های خاصی را در نظر داشته باشید. تا از پیوند استخوان هایی که در دندان شما صورت گرفته است، محافظت کنید.

مراحل پیوند استخوان

اولین سوالی که با ان روبرو می شویم، این است که پیوند استخوان دندان چگونه است؟جهت انجام این عمل ابتدا باید به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. تا محل آسیب دیده را مورد بررسی قرار دهد. معمولا افرادی که به بیماری پریودنتال دچار هستند، یا این که در دندان های خود شرایط بدی دارند، افراد مناسبی برای این پیوند به شمار نمی روند.

پس از آن دندان پزشک با استفاده از رادیوگرافی پانورکس، و سی تی اسکن، عمق و عرض استخوان فک را مورد بررسی قرار داده، و سپس اقدام به بی حس کردن لثه می نماید. حال نوبت به بررسی آن می رسد تا بداند چه میزان و از چه نوع استخوانی باید برای پیوند استخوان استفاده کند.

برای عمل پیوند استخوان دندان با جدا کردن لثه از دندان، به ریشه و استخوان دسترسی خواهد داشت. حال باید تمامی ضایعات موجود در قسمت ریشه را تمیز نموده و سپس اقدام به استفاده از مواد پیوندی نماید. تمامی ضایعات توسط غشاهای خاصی پوشیده می شوند تا مواد پیوندی در محل قرار گیرند.

استفاده از این غشاها منجر می شود تا لثه در ضایعات استخوان رشد نیابد. پس از این که پیوند انجام می شود، لثه ها به محل مورد نظر بخیه خواهد شد. این بخیه ها باید 7 تا 10 روز بعد از جراحی از دهان کشیده شوند. تقریبا زمانی معادل 60 دقیقه برای نحوه پیوند استخوان دندان لازم است

برخی اوقات ممکن است افراد یک یا چند دندان خود را از دست بدهند و به همین خاطر ظاهر لبخندشان دچار مشکل شود.

در این هنگام احتمال دارد فرد بیمار اعتمادبه‌نفس خود را از دست دهد و حتی از حضور در جمع‌های مختلف خودداری کند؛ بنابراین بیمار باید اقدام به درمان دندان خود کند.

یکی از بهترین درمان‌ها برای جایگزین کردن دندان ازدست‌رفته استفاده از ایمپلنت دندان است که به دلیل داشتن ظاهر طبیعی و عملکرد مشابه با سایر دندان‌های فرد بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ اما نکته مهمی که پس از کاشت پایه باید به آن توجه شود ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت است.

اگر سریعاً اقدام به درمان دندان خود نکنید ممکن است لثه شما تحلیل برود و استخوان فک نتواند پایه را در خود نگه دارد.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که بعد از کاشت پایه ایمپلنت ممکن است ذهن بیماران را به خود مشغول کند پیوند استخوان فک با پایه است. برای اینکه استخوان با پایه به‌درستی پیوند بخورد دندان‌پزشک شما باید به‌خوبی وضعیت فک و دهان شما را بررسی کند.

سپس متخصص می‌تواند از طریق پیوند استخوان به ترمیم و بازسازی استخوان فک بپردازد. این عمل زمانی انجام می‌شود که بیمار دچار مشکل استخوان باشد یا لثه‌اش تحلیل رفته باشد.

نحوه پیوند استخوان در عمل ایمپلنت

برای پیوند استخوان فک قبل از هر کاری متخصص باید از داخل دهان شما اسکن تهیه کند تا محل دقیق مشکل و آسیب را ببیند. این کار به‌وسیله اسکنر و پرینتر سه‌بعدی انجام می‌شود. سپس دکتر وظیفه دارد مشکل را به بیمار توضیح دهد و برای او یک وقت برای جراحی تعیین کند. زمانی که بیمار برای جراحی به مطب مراجعه می‌کند موضع موردنظر با داروهای بی‌حسی بی‌حس می‌شود.

سپس در بافت لثه شکافی ایجاد می‌شود تا پزشک به‌خوبی به استخوان فک دسترسی پیدا کند. در این مرحله ریشه به‌طور کامل پاک‌سازی می‌شود و به‌وسیله مواد مخصوص مشکلات موجود در استخوان فک بازسازی می‌شود. ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت اغلب به این دلیل است که در استخوان فک تراکم موردنیاز وجود ندارد.

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان و روش های آن

برای پیوند استخوان روش‌های مختلفی وجود دارد ازجمله آن‌ها می‌توان به زنو گرافت، آلو گرافت، اتو گرافت و آلو پلاست اشاره کرد. پس‌ازاینکه عمل پیوند استخوان روی فک شما انجام گرفت ممکن است عوارضی را تجربه کنید. ازجمله آن‌ها می‌توان به تورم و کبودی در موضع جراحی، درد در موضع، حساسیت به دما، پس زدن پیوند توسط بدن و… اشاره کرد.

اما این عمل علاوه بر عوارضی که دارد دارای یک مزیت بسیار مهم نیز هست و آن مزیت محکم و ثابت کردن استخوان فک برای انجام ایمپلنت است. زمانی که استخوان فک خود را تقویت کنید می‌توانید دوره بهبودی کمتری را تجربه کنید. البته باید دقت کنید باید از زمان انجام عمل پیوند استخوان شما ۶ ماه تا یک سال گذشته باشد تا بتوانید روی آن ایمپلنت قرار دهید.

در مورد ضرورت پیوند استخوان در ایمپلنت می‌توان گفت پس از انجام عمل پیوند باید به‌خوبی بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کنید و از خوردن غذاهای سفت بپرهیزید و به توصیه‌های پزشک خود به‌دقت عمل کنید.

پیوند استخوان فک (برای کاشت ایمپلنت دندان) چیست؟

پیوند استخوان تکنیکی است که در طی آن به استخوان افزوده می شود تا استخوان تقویت شود. این کار به ما امکان می دهد پی مستحکمی برای پشتیبانی ایمپلنت داشته باشیم. بدون پیوند استخوان در بسیاری از موارد استخوان استحکام یا حجم کافی برای نگه داشتن ایمپلنت را ندارد.

هدف نهایی از کاشت ایمپلنت، داشتن دندانی مستحکم، مقاوم و بی دردسر است. پس از پیوند استخوان فک باید مدتی فاصله زمانی تا کاشت ایمپلنت باشد تا استخوان فرصت التیام و سخت شدن داشته باشد اگر چه گاهی اوقات در مواردی که پیوند جزئی است، ممکن است نیازی به این کار نباشد. با پیوند استخوان شکل و انحنای استخوان فک دوباره به حالت قبل برمی گردد و بخش از دست رفته پر می شود تا علاوه بر پشتیبانی ایمپلنت، ساختار صورت را نیز جوانتر و پرتر کند.

چرا گاهی اوقات پیش از کاشت ایمپلنت به پیوند استخوان نیاز داریم؟

پیوند استخوان معمولا زمانی توصیه می شود که جراحتی در ناحیه فک ایجاد شده و یا به دلیل عفونت عمیق لثه، ساختار فک از دست رفته است و یا پس از کشیدن دندان، به تدریج استخوان بازجذب شده و کوچک شده است. تحلیل رفتن بافت استخوان خواه به دلیل جراحت باشد یا عفونت و یا تحریک نشدن از طرف دندان، باعث می شود استخوان کوچک شود و استحکام قبل را نداشته باشد.

در این صورت هنگامی که ایمپلنت در استخوان فک می گذارید و فشار شدید فک به آن وارد می شود، استخوان نمیتواند ایمپلنت را سفت و ثابت نگه دارد و خطر شکست درمان وجود دارد. اگر ایمپلنت کوچکترین حرکتی بکند، درمان موفق نخواهد بود و به مرور ایمپلنت از استخوان اطراف جدا می شود و لق می شود. در این صورت باید آن را بکشید و با پیوند استخوان دندان، ساختار محکمتری برای کاشت ایمپلنت فراهم کنید و سپس از یک ایمپلنت جدید استفاده کنید.

هنگامی که متخصص ایمپلنت می گوید استخوان مناسبی برای پشتیبانی ایمپلنت ندارید، معمولا اولین توصیه برای حل این مشکل، پیوند استخوان فک است. در این درمان، استخوان اهدایی از بدن خودتان یا منشا دیگر، برداشته می شود و به محل مورد نظر پیوند می خورد.

چگونه برای پیوند استخوان آماده شوم؟

نیاز به آمادگی زیادی نیست، معمولا یک دستورالعمل به شما داده می شود تا با بایدها و نبایدهای پیش از عمل آشنا شوید. معمولا این موارد را باید رعایت کنید:

پیوند استخوان در دهان چگونه انجام می شود؟

انواع پیوند استخوان پیش از کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

پیوند حفره دندان

متداولترین نوع پیوند استخوان پیش از ایمپلنت، پیوند در حفره دندان است که در آن از استخوان آلوئولار محافظت می شود و از تخریب آن پس از کشیدن دندان جلوگیری می شود. در این روش مواد پیوندی، مستقیما در داخل حفره دندان کشیده شده قرار می گیرند و قاعده سختی برای ایمپلنت فراهم می کنند. معمولا چهار تا شش ماه پس از این پیوند، استخوان کاملا سخت می شود.

پیوند قطعه استخوان

هنگامی که جراحت بزرگی در فک (در اثر حادثه یا ضربه) به وجود آمده باشد، نقص فک را میتوان با پیوند یک قطعه استخوانی بزرگ که از عقب فک ممکن است برداشته شود، جبران کرد. در این روش استخوان با پیچ تیتانیومی در جای خود ثابت می شود تا به مرور به استخوان اطراف جوش بخورد. سپس بعد از جوش خوردن و التیام کامل، ایمپلنت را میتوان در این ناحیه جایگذاری کرد.

پیوند ستیغ فک

گاهی اوقات فک به اندازه کافی پهنا ندارد که ایمپلنت را نگه دارد. در این موارد استخوان انسانی برای افزایش پهنای ستیغ فک استفاده می شود.

لیفت سینوس

معمولا فک بالا به اندازه کافی سخت نیست که بتواند ایمپلنت را نگه دارد. هنگامی که نیاز به ایمپلنت فک بالا باشد، معمولا از استخوان اسب برای پیوند استفاده می شود چرا که بسیار مشابه استخوان انسان است و به سرعت استخوان انسانی، حل نمی شود. استخوانی که به فک بالا افزوده می شود پشتیبانی خوبی برای ایمپلنت فک بالا فراهم می کند. به دلیل حساسیت آناتومی حفره سینوس، ممکن است چهار تا نه ماه زمان ببرد تا استخوان کامل التیام یابد.

برای پیوند استخوان در دهان از چه موادی استفاده می شود؟

کدام نوع پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت، بهتر است؟

اگر گزینه پیوند اتوگرافت را انتخاب کنید یعنی از بدن خودتان استخوان برداشته شود، بیشترین احتمال موفقیت وجود دارد. اشکال پیوند اتوگرافت در این است که در محل دیگری از بدنتان نیز باید جراحی صورت بگیرد تا استخوان برداشته شود. با این حال به دلیل کوچک بودن استخوانی که برداشته می شود، معمولا درد خفیفی پس از عمل تجربه می کنید و دوره نقاهت کوتاه است.

برخی افراد پیوند آلوگرافت را ترجیح می دهند. در این روش از بانک استخوان استفاده می شود و همه مواد استریل و فرآوری شده هستند. استخوان گاوی یا حیوانات دیگر نیز پیش از استفاده کاملا فرآوری می شوند و به مواد کلسیتی تبدیل می شوند. هنگامی که پیوند می خورند، استخوان بدنتان از این مواد برای رشد استفاده می کند.

مواد سنتزی یا مصنوعی شامل سرامیک بر پایه فسفات کلسیم (مانند هیدروکسی آپاتیت یا تری کلسیم فسفات) است. از آنجایی که این مواد زیست فعال هستند، در بدن به صورت طبیعی شکل می گیرند و استخوان با کمک آنها خود را تقویت و بازسازی می کند. استفاده از مواد مصنوعی پیوندی، امکان انتقال بیماری را نیز به کلی برطرف می کند. هر روش پیوند برای شرایط خاصی ممکن است بهتر باشد. بنابراین در این زمینه باید نظر جراح ایمپلنت را بپرسید.

خروج از نسخه موبایل