مجله کسب و کار

سرور اختصاصی ایران با هارد SSD

امروزه استفاده از سرورها در موارد متعددی کاربردی است. در واقع بدون سرور، نمی‌توان هیچ ارتباط اینترنتی را تصور کرد. به همین دلیل است که حالا دیگر علاوه بر توسعه دهندگان وب، گیمرها، تریدرها، دانشجویان و محققین و بسیاری افراد دیگر، به فکر خرید سرور هستند. یکی از منابع سخت‌افزاری مهم در سرورها، هارد آنها است. در این مطلب قصد داریم تا در موردِ سرور اختصاصی ایران با هارد SSD صحبت کنیم و نکاتی را که برای خرید این سرور باید بدانید، به شما یادآور شویم.

سرور اختصاصی و چند نکته‌ی مهم در مورد آن

تمامی منابع سرورهای اختصاصی، اعم از منابع سخت‌افزاری مانند هارد، CPU، RAM، گرافیک و … و نیز پهنای باند آن، تنها در اختیار یک فرد است. به همین دلیل است که به آن سرور اختصاصی گفته می‌شود.

اما آیا این سطح از منابع موردنیاز شما است؟ آیا باید چنین سروری را خریداری کنید؟ پاسخ به این سؤال کاملاً بستگی به نیاز شما دارد. با این حال توجه به چند نکته‌ی زیر می‌تواند شما را به این پاسخ برساند که آیا واقعاً به سرور اختصاصی نیاز دارید و یا انواع دیگری از سرور مانند سرور مجازی، سرور ابری و … نیز می‌تواند پاسخگوی نیازِ شما باشد.

  • اگر شما یک توسعه دهنده‌ی وب یا یک شرکت تجاری هستید، پروژه‌های متعددی دارید و می‌خواهید تمامِ آنها را بر روی یک سرور اجرا کنید، سرور اختصاصی برای شما کاربرد دارد.
  • اگر شما یک گیمر هستید و می‌خواهید از سرور برایِ اجرای بازی به‌صورت آنلاین استفاده کنید، خرید سرور اختصاصی برای شما یک نیاز اساسی است.
  • اگر وب سایت شما نیاز به منابع سخت‌افزاری یا پهنای باند آنچنانی ندارد، اما اطلاعات خیلی حساسی را می‌خواهید بر روی سرور خود قرار دهید، با توجه به پایداری و امنیت بالای سرور اختصاصی، بهتر است از این سرور استفاده کنید.
  • اگر کسب و کار شما به‌گونه‌ای است که نیاز به ارسال ایمیل انبوه برای مشتریان خود دارید، با توجه به محدودیت‌هایی که در ارسال ایمیل انبوه در سرورهای اشتراکی وجود دارد، باید از سرور اختصاصی استفاده کنید.

احتمالاً با همین چند نکته به این قطعیت رسیده‌اید که آیا واقعاً نوعِ نیاز شما ایجاب می‌کند که یک سرور اختصاصی خریداری کنید یا خیر. بعد از اینکه تصمیم خود را برای نوعِ سرور گرفتید، باید در مورد محل قرارگیری سرور تصمیم بگیرید. این موضوع در ادامه‌ی مطلب تشریح شده است.

 

لوکیشن دیتاسنتر سرور و دلایل اهمیت آن

همانطور که در مقاله ی چرا باید از سرور اختصاصی ایران استفاده کنیم؟ گفتیم، سرور شما در حقیقت یک کامپیوتر است. بنابراین موجودیت فیزیکی دارد. این موجودیت فیزیکی خواه یا ناخواه باید در کشوری قرار گرفته باشد. مثلاً ممکن است دیتاسنتر سرور شما در ایران یا اروپا باشد. بعد از انتخابِ نوع سرور، باید در مورد این محل نیز تصمیم بگیرید. این مورد هم بسته به نیاز شما ممکن است متفاوت باشد و به همین دلیل مطابق رسمی که در قسمت قبلی هم داشتیم، با توضیح چند نکته‌ی کلیدی، به شما کمک می‌کنیم تا به این نتیجه برسید که کدام دیتاسنتر را انتخاب کنید.

  • در صورتی‌که به هر دلیل باید IP خود را تغییر دهید، به دیتاسنتر ایران فکر هم نکنید! واضح است که در این موارد شما باید سروری را انتخاب کنید که در خارج از ایران و در مرحله‌ی بالاتر، در همان کشوری باشد که قصد دارید از IP آن استفاده کنید.
  • اگر از سرور برایِ استقرار وب سایت خود استفاده می‌کنید و کاربران شما هم ایرانی هستند، به چندین دلیل انتخاب سرور ایران برای شما بهترین گزینه است. اولاً با این انتخاب سرعت لود وب سایت برای کاربران بالاتر خواهد رفت و در ثانی، در موارد اختلال و یا قطع اینترنت بین‌الملل، سرور و در نتیجه وب سایت شما همچنان فعال و در دسترس باقی خواهد ماند.
  • اگر گیمر هستید و می‌خواهید با دوستان خود که آنها هم در ایران هستند به بازی آنلاین بپردازید، باز هم بهتر است که از سرور ایران استفاده کنید. زیرا در این صورت پینگ بسیار پایین و در نتیجه لگ کمتری خواهید داشت.
  • اگر قصد دارید تا از سیستم عامل ویندوز بر روی سرور خود استفاده کنید، برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان هم که شده، بهتر است از سرور ایران استفاده کنید. زیرا سرورهای ویندوز خارج از کشور به‌دلیل قانون کپی رایت باید لایسنس قانونیِ ویندوز را خریداری کنند و به همین دلیل قیمت این سرورها بالاتر است.

اگر تصمیم خود را برایِ دیتاسنتر هم گرفته‌اید، بیایید به مرحله‌ی پایانی این مقاله یعنی انتخاب نوعِ هارد سرور برویم.

 

انواع هاردهای مورد استفاده در سرورها

به‌طور کلی 3 نوع هارد در دنیا وجود دارد:

1-    HDD

این هاردها دارای یک هِد هستند که با استفاده از آنها اطلاعات از روی صفحات هارد خوانده می‌شود. این نوع از هاردها حالا دیگر به‌صورت خیلی محدود بر روی سرورها استفاده می‌شود.

2-    SSD

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در SSD ها، هیچ هدی وجود ندارد. در واقع این فضاهای ذخیره‌سازی هیچ قطعه‌ی متحرکی ندارند و همین مسئله سبب می‌شود که استفاده از SSD در لپ تاپ‌ها به شما این قابلیت را بدهد تا لپ تاپ روشنِ خود را بسته و به راحتی در همان حال حمل و نقل کنید؛ کاری که در HDD احتمال ایراد سخت‌افزاری یا Bad Sector بر روی هارد را بسیار افزایش می‌دهد.

در SSD ها با توجه به مکانیسم‌شان، سرعت انتقال اطلاعات بسیار بیشتر از HDD است. به همین دلیل بیشتر سرورها، از SSD استفاده می‌کنند.

3-    NVMe

این نسل از فضاهای ذخیره‌سازی را می‌توان نوعی از SSD ها دانست که بر روی اسلاتِ PCIe نصب می‌شوند. با توجه به سرعت خیره کننده‌ی این نسل از فضاهای ذخیره‌سازی، استفاده از آنها در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و همچنین برای افرادی که کارِ ادیت فیلم و انیمیشن‌سازی انجام می‌دهند بسیار کاربردی است.

سرورهای اختصاصی با قدرت بالا، کم کم به استفاده از NVMe روی آورده‌اند. اما واقعیت این است که همچنان SSD محبوب‌ترین فضای ذخیره‌سازی روی سرورها است.

 

جمع‌بندی

چه کسی تا بیست سال گذشته فکرش را می‌کرد که تکنولوژی به‌حدی در جزئیات زندگی ما نفوذ کند که اینقدر در آن غرق شویم؟ به همین دلیل اصلاً بعید نیست که تا همین یکی دو سال آینده، هر یک از ما نیاز به یک سرور داشته باشیم. این مسئله نشان از اهمیت سرور در دنیای امروزی ما دارد. در این مقاله در موردِ سرور اختصاصی ایران با هارد SSD صحبت کردیم و نکاتی را ارائه کردیم که بر اساسِ آنها می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا به این سرور با چنین مشخصاتی نیاز دارید یا خیر.

 

سؤالات متداول

1-    دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر به فضایی مجهز گفته می‌شود که تعداد زیادی سرور در آن قرار گرفته است.

2-    آیا می‌توان از دیتاسنتر بازدید کرد؟

خیر. دیتاسنترها محیط‌هایی کاملاً ایزوله (از نظر ورود و خروج افراد) هستند و تنها افراد مشخصی می‌توانند به این محدوده وارد شوند.

3-    سرور ایران چه سروری است؟

سرور ایران به سروری گفته می‌شود که دیتاسنتر آن در این کشور قرار گرفته باشد.

دکمه بازگشت به بالا