مجله جامعهمجله کسب و کار

بهترین چوب برای ساخت لوازم چوبی تزئینی

انواع چوب برای ساخت محصولات چوبی

شناسایی انواع چوب و کاربرد آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین چوب را برای وسایل خود انتخاب کنید. چه شما در حال ساخت چیزی از چوب باشید و چه از آن برای انتخاب مبلمان چوبی می‌خواهید استفاده نمایید، در هر صورت این مقاله به شما در این راه یاری خواهد کرد. در این مقاله با رستا چوب نوین تولید کنده فینگر جوینت همراه باشید تا شما را گونه‌های مختلف چوب و تفاوت آن‌ها با یک دیگر آشنا کنیم.

انواع چوب | چوب افرا

انواع چوب و ویژگی های آن ها

قبل از این که بخواهیم برای شما درباره چوب‌های مورد استفاده در اصول اولیه طراحی داخلی حرف بزنیم، بهتر است که درباره سه نوع اصلی و اساسی چوب آگاهی داشته باشید. این سه نوع از چوب ها عبارتند از چوب‌های نرم، چوب‌های سخت و چوب‌های صنعتی.

1. چوب نرم

چوب‌های نرم، چوب الواری هستند که از درختان مخروطی تولید می‌شوند. درختان مخروطی که از نظر علمی به آن Gymnosperms می‌گویند درختان سوزنی شکلی هستند که مخروط تولید می‌کنند. نمونه‌هایی از این انواع چوب در کارهای نجاری، ساختمانی و مبلمان استفاده می‌شود که می‌توان به درختان کاج، سرو، صنوبر و سرخ اشاره کرد.

    آیا چوب ‌های نرم از چوب‌ های سخت، نرم تر هستند؟

برخلاف تصور اغلب مردم نامگذاری چوب نرم به دلیل نرمی این چوب نیست؛ تمایز بین چوب‌های سخت و نرم ارتباط چندانی با نرمی یا سختی کار یک چوب ندارد. بسیاری از چوب‌های سختی وجود دارند که نرم تر از چوب های نرم هستند.

موارد استفاده چوب نرم:

بیشتر چوب‌های نرم محکم هستند و معمولا در کاربردهای ساختمانی استفاده می‌شوند. صنوبر و کاج را معمولا در مراکز بازسازی خانه به فروش می‌رسانند. انواع چوب نرم اغلب در قالب بندی ساخت و سازهای جدید و همچنین سازه‌های سبک کاربردی استفاده می‌شود. بسیاری از ین چوب‌ها هم به دلیل این که توانایی مقاومت در برابر پوسیدگی و حشرات را دارند معروف هستند. این موضوع باعث می‌شود که درختانی مانند سرو و چوب قرمز برای پروژه‌های خارجی مانند تزیینات و همچنین مبلمان فضای باز ایده جالبی باشد.

2. چوب سخت

از هر درختی که سوزن یا مخروط تولید نمی‌شود، چوب سخت از آن تهیه می‌شود. این درختان معمولا به عنوان درختان برگریز شناسایی می‌شوند که از نظر علمی به آن آنژیوسپرم می‌گویند. چوب‌های سخت در واقع درختانی هستند که برگ و بذر تولید می‌کنند. انواع چوب سخت شامل بلوط، افرا، گیلاس، چوب ماهون و گردو است.

گونه‌های چوب سخت همیشه به این معنا نیست که از چوب نرم قوی تر باشند و بسیاری از آن‌ها به دلیل الگوهای زیبا و مشخص دانه‌های چوب شناخته می‌شوند. همچنین برخی از چوب‌های سخت مثل بامبو و نخل از نظر علمی به عنوان تک لپه شناسایی می‌شوند و اغلب به همین ترتیب هم طبقه بندی می‌شوند. بامبو و پالم می‌توانند در دسته بندی بعدتر چوب‌های صنعتی قرار بگیرند.

3. چوب صنعتی

سومین نوع از محصولات ساخته شده چوبی که ممکن است با آن روبرو شوید چوب‌های صنعتی هستند. چوب صنعتی به طور طبیعی در محیط بیرونی وجود ندارد و با فرآوری تولید خواهد شد. این تخته‌ها به طور کلی با چوبی ساخته می‌شوند که برای داشتن بعضی از خصوصیات یا ویژگی‌ها دستکاری می‌شوند. انواع چوب صنعتی که به آن چوب کامپوزیت هم گفته می‌شود غالبا از چوب‌های زائد کارخانه‌ها ساخته می‌شوند. چوب‌های صنعتی معمولا برای تولید محصولات چوبی از طریق مواد شیمیای یا حتی فرایند حرارتی تهیه می‌شوند.

از انواع گونه‌های این چوب می‌توانیم به تخته سه لا، رشته جهت دار، فیبر با تراکم متوسط و کامپوزیت اشاره کنیم. روکش‌های چوبی هم بعضی اوقات می‌توانند به عنوان چوب مهندسی دسته بندی شوند، چرا که اغلب آن‌ها باید از طریق تکنیک‌ های برش خاص یا اتصال قطعات به یک دیگر دستکاری شوند. این موضوع به دلیل دستیابی به اندازه خاص یا الگوی دانه‌های چوب انجام می‌شود.

حالا که با انواع چوب در سه نوع اصلی آشنا شدیم، این آمادگی را دارید که با انواع مختلف چوبی هم روبرو شوید و از آن اطلاعات کسب کنید.

کاربردهای مختلف چوب

در ادامه چند نمونه از کاربرد های چوب را برای شما خواهیم گفت:

    چوب بلوط: از این چوب معمولا برای پارکت، کفپوش و همچنین برای سقف استفاده می کنند.

    چوب راش: از چوب راش برای روکش، مبل و پارک استفاده می‌نمایند.

    چوب افرا: این چوب مناشب برای ساخت رویه میزها، کفپوش و روکش، مبلمان و دیوار و همچنین چوب مناسبی برای کنده کاری و ظریف کاری محسوب می‌شود.

    چوب ملچ: مناسب ترین نوع چوب برای روکش سازی چوب ملچ است که از آن می‌توان برای خراطی پایه‌ها و نرده‌ها هم استفاده کرد.

    چوب گردو: از انواع چوب‌ بسیار زیبا و خوش نقش و نگار چوب گردو است که قابلیت رنگ پذیری و کنده کاری بالایی دارد و برای هنرهای دستی چوبی مانند معرق بسیار مناسب است. از این چوب برای ساخت مبلمان گران قیمت و پارکت هم استفاده می‌شود. چوب گردوهایی که در طبیعت به چشم می‌خورند، عبارتند از: آفریقایی، برزیلی، چوب گردو سفید، انگلیسی و کاراییب.

    چوب توسکا: از این چوب بیشتر برای اسکلت مبلمان و انواع کاناپه ها استفاده می‌شود.

    چوب چنار: برای وسایل تزیینی و مبلمانی که نیازی به تحمل وزن بالا ندارند، استفاده می‌شود.

    چوب ساج: از چوب ساج برای کارهای دستی و هنری مانند ساخت مجسمه‌های چوبی استفاده می‌کنند.

    چوب گلابی: این چوب بسیار مقاوم است که در قاب سازی و ساخت ادوات چوبی کاربرد دارد.

    چوب سرو: این چوب سبک و قابل رنگ آمیزی است که معمولا برای پوشش داخلی دیوارهای داخل ساختمان مناسب است.

انواع چوب های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی

چوب گردو

چوب گردو از جمله چوب‌های پر کاربرد در ساخت میز و … است و رنگ آن در قسمت‌هایی از چوب کرم روشن و در قسمت‌هایی مانند رگه‌ها قهوه‌ای شکلاتی می‌باشد.

چوب افرا

چوب افرا به رنگ کرم روشن است و در تولید مبلمان و دکوراسیون داخلی از آن استفاده می‌کنند. میزهای کنسول و میزهای کنار تخت از جمله لوازمی هستند که معمولا از چوب افرا ساخته می‌شوند.

چوب گیلاس

این چوب به رنگ کرم روشن است و از آن در تزیینات و دکوراسیون داخلی، ساخت کابینت و میز استفاده می‌شود.

چوب سرو

چوب درخت سرو به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است و علاوه بر صنعت ساختمان در تزیینات و دکوراسیون داخلی هم استفاده می‌شود.

چوب کاج

این چوب سفید رنگ (سفید مایل به زرد) و سبک است. چوب کاج کاربردهای زیادی در تزیینات و دکوراسیون داخلی دارد و در مناطقی از جهان به عنوان مصالح ساختمانی هم استفاده می‌شود.

چوب ساج

چوب ساج یکی از پر کاربردترین چوب‌هاست. رنگ آن زرد مایل به قهوه‌ای است. از این چوب در تولید تختخواب، کمد و … استفاده می‌شود.

چوب بلوط

چوب بلوط در طبیعت به دو رنگ سفید و قرمز یافت می‌شود و در تولید مبلمان و دکوراسیون منزل کاربرد دارد.

چوب نراد

این چوب دارای بافت یکنواخت است و پرداخت خوبی دارد. از چوب نراد در تولید مبلمان، درب و … استفاده می‌شود.

چوب اقاقیا

این چوب به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای سوخته است و بیشتر به عنوان روکش در تزیینات و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

چوب ماهون

این چوب به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای است و در تولید میز و کابینت و سایر مبلمان استفاده می‌شود.

جمع بندی کلی در خصوص انواع چوب:

انواع چوب یکی از ابتدایی ترین و قدیمی ترین مصالح برای ساخت و ساز به شمار می‌رود و تنها متریالی هستند که از منبع قابل تجدید به دست می‌آیند که برای مناطق زلزله خیز مفید می‌باشند. البته که کاملا معلوم است که این ماده علیرغم قابل تجدید بودنش گران قیمت نیز می‌باشد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با گونه‌های مختلف چوب آشنا کنیم و بگوییم که هریک از چوب ها برای چه محصولاتی کاربرد دارند، همچنین درباره تفاوت چوب‌های نرم، سخت و صنعتی هم به شما توضیح دادیم تا از این به بعد با دید بازتر و با آگاهی بیشتری محصولات چوبی را بخرید.

دکمه بازگشت به بالا