اقتصادیمجله کسب و کار

علت آف زیاد کولر دوتیکه گری

رایج ترین علت آف یا خاموش شدن کولر گازی چیست؟

 

 

چکار کنیم کولر اف نکند | علت آف زیاد کولر پنجره ای

 

1- مشکل در جریان برق و اتصالات دستگاه

به نقل از alsdairi.com علت آف یا خاموش شدن کولر گازی می تواند از وجود مشکل یا فرسودگی و خرابی سیم و اتصالات برق دستگاه ناشی شود. راه اندازی و کارکرد دستگاه های کولر گازی با جریان برق و انرژی الکتریکی صورت می گیرد. ایجاد مشکل در قطعات یا اتصالات اسپلیت موجب عدم دریافت انرژی لازم و متعاقب آن، خاموش شدن سیستم می شود.

برای رفع این مشکل می بایست از سالم بودن و سلامت سیستم برق و اتصالات ساختمان اطمینان حاصل نمود. بروز اشکال در فیوز برق ساختمان می تواند منجر به قطع شدن جریان برق و خاموش شدن وسایل و لوازم برقی شود. همچنین، خرابی، پوسیدگی و پاره شدن خازن و سیم ها و اتصالات کولر گازی می تواند خاموشی سیستم را رقم بزند.

قیمت کولر گازی جنرال در مقاله دیگری به بررسی مراحل سیم کشی کولر گازی پرداخته ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم مقاله “” را مطالعه نمایید.

2- خراب شدن برد الکترونیکی علت خاموش شدن کولر گازی

در برخی مواقع خاموش شدن کولر گازی به بروز ایراد و مشکل در قطعه برد الکترونیکی دستگاه بر می گردد. برد الکترونیکی به عنوان مرکز فرماندهی سیستم های تهویه مطبوع، انجام بهینه کلیه کارکردها و عملکردها و حالت های سیستم را مدیریت و کنترل می نماید. بروز هرگونه عیب و ایراد در این قطعه علاوه بر مختل شدن روند سرمایش و گرمایش دستگاه، خاموش شدن کولر گازی را در پی دارد.

همچنین، فرسودگی و مستهلک شدن برد در اثر عمر طولانی دستگاه، موجب ارسال دستورهای اشتباه و در نهایت خاموش شدن کولر گازی می‌شود. بهترین راهکار در جهت رفع این مشکل، تعمیر یا تعویض برد کولر گازی توسط سرویس کاران معتبر و با تجربه می‌باشد.

در مقاله دیگری به بررسی علائم خراب شدن برد کولر پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم مطلب “” را مطالعه نمایید.

3- نیم سوز شدن الکتروموتور سیستم

از دیگر دلایل آف شدن کولر گازی نیم سوز شدن یا سوختن الکتروموتور دستگاه می باشد. الکتروموتور به عنوان یکی از قطعات حائز اهمیت اسپلیت، با به گردش درآوردن فن دمنده، هوای خنک و مطبوع را با قدرت و توان بالا به محیط داخلی پرتاب می کند. در صورت نیم سوز شدن موتور، توان و انرژی کافی برای انجام این فرآیند تامین نمی شود. در نتیجه این امر، کولر گازی پس از مدتی کارکرد کردن، به یکباره خاموش می شود. پس از مطمئن شدن از خرابی موتور دستگاه می بایست به تعمیر یا تعویض این قطعه تحت نظر تکنسین های حرفه ای اقدام نمود.

حتماً بخوانید:

4- نقص فنی کمپرسور علت خاموش شدن کولر گازی

یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل به بروز نقص فنی در قطعه کمپرسور سیستم مربوط می شود. کمپرسور از قطعات کلیدی و در عین حال گران قیمت موجود در ساختار داخلی سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آید. سیکل تبرید و استارت فرآیند تولید سرمایش و خنک سازی، از قطعه کمپرسور کولر گازی شروع می شود. معیوب شدن و خرابی کمپرسور ضمن ایجاد اختلال در فرآیند سرمایشی، خاموش شدن دستگاه را به دنبال دارد. از آنجایی که بررسی و تشخیص ایرادات کمپرسور یک پروسه تخصصی و حرفه ای می باشد، برای رفع مشکلات ایجاد شده، استفاده از خدمات تعمیرکاران متخصص و متبحر، از بهترین راهکارها در این زمینه تلقی می گردد.

حتماً بخوانید:

5- ایراد فنی ترموستات دلیل آف شدن کولر گازی

از دیگر علت خاموش شدن کولر گازی می توان خرابی و معیوب شدن ترموستات دستگاه را برشمرد. ترموستات وظیفه تنظیم دمای محیط داخلی را متناسب با نوع نیاز کاربر بر عهده دارد. بر این اساس، پس از رسیدن دمای محیط به درجه تنظیم شده ترموستات عملکرد و کارکرد کولر گازی را متوقف می سازد. در صورت بروز خرابی در این قطعه، تشخیص دمای محیط داخلی با اختلال روبرو می شود. به همین جهت، کولر گازی به یکباره و به صورت ناگهانی خاموش می شود. با اطمینان حاصل کردن از خرابی ترموستات، با تعویض این قطعه مشکل به وجود آمده برطرف می گردد.

6- کثیفی یا فرسودگی فیلترهای هوا

کثیف شدن و آلودگی بیش از حد و فرسودگی فیلتر تصفیه هوا را می توان از دیگر عامل های تاثیرگذار در خاموش شدن ناگهانی کولر گازی قلمداد نمود. جذب و از بین بردن آلودگی ها و ذرات ریز و مواد آلاینده موجود در هوا، بر عهده فیلتر تصفیه کننده می باشد. در صورت عدم نظافت یا تعویض فیلترها، به تدریج کارکرد و عملکرد بهینه این قطعه کاهش پیدا می کند. در نتیجه این امر علاوه بر کاهش سطح کیفی هوا، شاهد خاموش شدن ناگهانی و یکباره کولر گازی خواهیم بود.

با تمیز کردن و زدودن آلودگی های موجود بر سطح فیلتر یا حتی تعویض آن، می‌توان درصدد رفع مشکل ایجاد شده برآمد.

حتماً بخوانید:

7- علت خاموش شدن کولر گازی؛ معیوب شدن قطعه اورلود

در برخی مواقع علت خاموش شدن کولر را باید در خرابی و معیوب شدن اورلود دستگاه جستجو نمود. اورلود در برابر نوسانات و جریان اضافه بار الکتریکی و حرارت بیش از حد، از قطعات و اجزای اصلی کولر گازی محافظت می کند. در صورت معیوب شدن این قطعه و به منظور جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه، کولر گازی به یکباره خاموش می شود. برای مطمئن شدن از خرابی این قطعه از آمپر متر استفاده می گردد. در صورت اطمینان حاصل کردن از خرابی اورلود، چاره ای به جز تعویض این قطعه برای کاربر باقی نمی ماند.

حتماً بخوانید:

8- خرابی رله استارت علت خاموش شدن کولرگازی

خرابی و معیوب شدن رله استارت نیز می تواند علت بروز این مشکل باشد. با انجام تست رله استارت می توان از خرابی و نقص فنی این قطعه اطمینان حاصل نمود. برای تست سلامت رله استارت می بایست به شستی مربوط به اورلود، فشار کوچکی وارد نموده و سپس آن را رها نمود. در این حالت شروع به کار کمپرسور و خاموش نشدن آن، حکایت از خرابی رله استارت دارد. تعویض رله استارت تنها راه رفع این مشکل می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب با علت خاموش شدن کولر گازی و نحوه عیب یابی و تعمیر آن آشنا شده باشید. به این ترتیب، مشکل خاموش شدن کولر را تعمیر نمایید. در صورتی که علاقه مند یادگیری تعمیرات کولر گازی هستید و می خواهید به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت نمایید توصیه می کنیم در دوره آموزشگاه فنی پارس ثبت نام نمایید

منبع : ogeneralac.com

دکمه بازگشت به بالا