اقتصادیمجله کسب و کار

حراج فرش شگی قالیکده البرز

راهنمای جامع و کاربردی برای علاقمندان فرش شگی

شاید فکر کنید فرش شگی متعلق به همان دهه 1970 است، اما در حال حاضر شاهد بازگشت پرقدرت این نوع از فرش به دنیای مد، دکوراسیون و منسوجات خانگی هستیم. اگر شما هم به این نوع از کف پوشهای پرزبلند علاقه دارید، قبل از خرید به یکسری اطلاعات مهم و کاربردی نیاز پیدا میکنید .شما در اینجا به یک راهنمای آموزنده و کاربردی در مورد این نوع از فرش اعم از انواع آن، قیمت این نوع فرش، نحوه تمیز کردن این پشمالوی زیبا و حتی تامین کنندگان اصلی آن دسترسی دارید، پس با ما و نکات خرید فرش قالیکده البرز همراه شوید.

انواع فرش شگی‬‎ | فرش شگی از کجا بخرم

فرش شگی چیست؟

شاخصه اصلی این نوع فرش رشته نخهای پرزدار و بلند آن است. این تارها در واقع الیاف تشکیل دهنده فرش است که با گره به زمینه اصلی اتصال یافته. در برخی از انواع فرش شگی این الیاف در پشت فرش به همدیگر متصل هستند و در برخی دیگر مانند فرشهای دستباف ایرانی به صورت گره های بریده شده تکی بافته شده است. طول این الیاف معمولا یک دوم اینچ(25/1 سانتی متر) است. ظاهر خاص این فرش به دلیل همین پرزهای بلند آن است و نام این کف پوش از همین شاخصه آن گرفته شده است.

اصطلاح شگ به احتمال زیاد از کلمه قدیمی انگلیسی Sceacga می آید که به معنای پشمی بوده و معمولا به ریش یا مو اشاره می کند و در نهایت به ریش یا موی پشمی می رسیم. انبوه الیاف متراکم فرش شگ آن را به شدت نرم و گرم می کند. به علاوه با تکنیک های تولید مدرن، تنوع رنگی اغوا کننده ای دارد. در ادامه مطلب بیشتر به این سبکها و مواد تولید کننده آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه فرش شگی

اجازه دهید قبل از صحبت درباره انواع مدلهای موجود فرشهای پرز بلند، کمی به تاریخچه طولانی آن بپردازیم. فرش شگ فقط یک فرش مربوط به دهه های پیشین نیست، در اصل سابقه کاربرد آن به 331 سال قبل از میلاد مسیح می رسد. این فرشها در ابتدا معروف بودند به فرش فلوکاتی و توسط بومی های ترکیه، آسیای مرکزی و یونان بافته می شده است.

فرش های فلوکاتی دست بافت بوده و منحصرا با پشم تولید میشده. این بدان معنا است که به شدت گرم و نرم بوده ، که البته مانع تولید انواع سبک تر فرش در سراسر جهان نشد. در نهایت شگ یا شگی جایگزین کلمه فلوکاتی شد. محبوبترین و طلایی ترین دوره کاربرد فرش شگی برمی گردد به دهه 1960 و 70 آمریکا، چرا که فرش شگی مترادف بود با سبک زندگی هیپی و انواع رنگهای روشن آن در خانه ها و حتی صفحات مجلات دیده می شد. در نهایت در دهه 80 فرش شگی با انواع مدلهای دیگر فرش جایگزین شد.

انواع فرشهای شگی

امروزه فرش شگی با دست بافته نمی شود و فرآیند تولید کاملا ماشینی است. این فرایند از زمان انقلاب صنعتی اواسط قرن نوزدهم ادامه داشته است به طوری که تولید فرش را مقرون به صرفه نموده و همگان توانسته اند برای خانه خود کف پوشی تهیه نمایند.به علاوه، پیشرفت علم تولید الیاف باعث ایجاد انواع فرش شگی با تنوع بالای رنگ، جنس، الیاف و..شد.

نام گیج کننده شگی و همین طور پیشینه تاریخی مربوط به این نوع فرش در دهه 70 باعث شده تولیدکنندگان مدرن آن اغلب بجای کلمه شگی از کلمه فریز(frieze) استفاده کنند. در حالی که فرش شگ یا فریز سبکی بسیار قابل تشخیص دارد، می تواند به لحاظ طول الیاف تنوع بالایی داشته باشد که از یک و نیم الی 7 سانتی متر و حتی بالاتر متغییر است.

فرش های شگ مدرن از موادی غیر از پشم تولید می شوند. هر چند پشم هنوز هم بسیار محبوب است اما به دلیل هزینه بالا و همینطور سختی تمیز کردن آن، اکثر مردم فرش شگی با الیاف مصنوعی تهیه می کنند. این الیاف غیر طبیعی شامل اولفین و نایلون می باشد که به لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر از پشم هستند. در نهایت شما ممکن است با انواعی از فرش پرز بلند در بازار مواجه شوید که از چرم تولید شده اند و در طراحی دکوراسیونی قدرتمند بسیار کارایی دارند. با اینحال بهتر است قبل از خرید و کاربرد آن در دکوراسیون با نحوه نگهداری، تمیز کردن و…کاملا آشنا باشید.

مزایا و معایب فرش شگی

تمام سبکها و مدلهای فرش دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، اما در هر حال قبل از خرید بهترین کار بررسی همین نکات می باشد. در اصل شما باید مطمئن شوید نکات مثبت این خرید برای شما بیشتر از نکات منفی آن است. سوالاتی مانند آیا روشن شدن اتاق برای من مهمتر است یا دکوراسیون؟ میتواند به شما کمک شایانی نماید.

مزایا

  • ضخامت بالای فرش شگی به شما احساس لوکس بودن می دهد، بخصوص اگر با پاهای برهنه روی آن قدم بگذارید.
  • تنوع رنگی بالای فرشهای پرزبلند مدرن(سفید، کرم، طوسی، صورتی، بژ و…) به شما اجازه می دهد آن را در هر اتاق و بخشی از خانه بدون توجه به محل آن استفاده کنید.
  • فرش شگی هر نقطه ای از خانه را به یک مکان دنج برای پذیرایی و گپ زدن با یک مهمان عزیز تبدیل می کند.

معایب

  • فرش شگی بیش از سایر انواع فرش نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارد.
  • پیدا کردن فرش شگی که فضا را کامل پر کند سخت است، البته اگر به این مدل پشمالو های زیبا علاقه دارید قطعا این موضوع مشکل به حساب نمی آید.
  • اگر فردی در خانواده شما آلرژی و یا آسم داشته باشد، خرید فرش شگی ممکن است کمی دردسر ساز شود. این بدان معنی است که خاک و سایر مواد آلرژی زای داخل الیاف باعث واکنش های آلرژیک می شود.

فرش شگی را در کجای دکوراسیون استفاده کنیم؟

فرش های پرزبلند مدرن را میتوان در هر اتاق و بخش خانه استفاده نمود. اگر نمی خواهید وقت زیادی را صرف تمیز کردن آن نمایید، برخی مکانهای خلوت تر خانه را برای این فرش در نظر بگیرید. بدلیل آنکه فرش شگی بیشتر کثیفی را به خود جذب می کند، بهتر است در بخشهایی از خانه که محل پخت و پز یا صرف غذا و…است استفاده نشود، علی الخصوص اگر بچه دار باشید.

بهترین اتاقها برای فرش شگی

  • اتاق نشیمن
  • اتاق خواب
  • اتاق مطالعه
  • راهروهای با عبور کم

بدترین نقاط برای پهن کردن فرش پرز بلند

  • آشپزخانه
  • اتاق غذاخوری
  • حمام
  • راهروی ورودی منزل

قیمت فرش شگی

قیمت فرش های پرز بلند به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله: طول الیاف تشکیل دهنده، مواد بکار رفته در تولید و نیز سایز و ابعاد فرش. برای مشاهده انواع مدل های فرش شگی به بخش فرش شگی پرز بلند در قالیکده البرز مراجعه کنید.

تمیز کردن فرش شگی

به دو روش این مهم انجام میشود یا خدمات حرفه ای قالیشویی ها و یا تمیز کردن در خانه. هر کدام از این موارد مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایای استفاده از خدمات حرفه ای شستشوی فرش

  • این کارگاهها به تجهیزاتی دسترسی دارند که قطعا شما در منزل در اختیار ندارید و این باعث می شود تمیز کردن فرش سریعتر و کارآمدترباشد.
  • نیازی نیست شما وقت و انرژی خود را صرف تمیز کردن فرش کنید، و چه کسی این را نمی خواهد؟
  • عمر مفید فرش افزایش یافته و با شستشوی فرش مانند یک فرش نو می شود.

معایب استفاده از خدمات حرفه ای فرش شویی

    در کنار مزایا خدمات حرفه ای هزینه بر نیز می باشد، البته این نکته کاملا بستگی به خود شما دارد که هر چند وقت یکبار تصمیم به شستن فرش داشته باشید.

    استفاده از خدمات حرفه ای صرفا به معنی رها کردن فرش پرز بلندتان نمی باشد و شما به شکل روزانه باید از این پشمالوی دوست داشتنی نگهداری کنید.

تمیز کردن فرش در خانه

به دلیل هزینه بالای خدمات قالیشویی ها بسیاری افراد ترجیح می دهند خودشان فرش را تمیز کنند. اگر شما از این دسته هستید به نکات زیر دقت کنید.

مزایای تمیز کردن فرش در خانه

  • شما به دستگاه شستشوی فرش یا یک بخار شور نیاز دارید که البته هزینه بر است ولی نمیتوان انکار کرد که یکبار برای همیشه می خرید.
  • اگر فرش به قدری کثیف نیست که اون رو به قالیشویی بفرستید، دست به کار شوید و برای یک روزتمیز کردن فرش با خانواده برنامه ریزی کنید.

معایب تمیز کردن خانگی فرش پرز بلند

  • تمیز کردن فرش قطعا زمان بر بوده و انرژی زیادی می خواهد.
  • اگر میخواهید فرش به خوبی تمیز شود ولی هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارید و قبلا هم این کار را انجام نداده اید، پس نیاز به انرژی و تلاش بیشتری خواهید داشت.

اگر با تمام آنچه گفته شد باز میخواهید خودتان فرش خانه تان را تمیز کنید، این مراحل را دنبال کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

اول از همه، تا جایی که می توانید از جارو برقی استفاده کنید و این بدلیل جذب بالای خاک و گرد و غبار لابلای پرزهای فرش هست. جارو کردن یک یا دو بار در هفته به شما کمک شایانی می نماید. البته مطمئن شوید جاروبرقی مناسب دارید.

دوم، هم اینکه فرش لک شد آن را تمیز کنید و منتظر نمانید، در واقع با این کار مانع نشت لک به قسمت های ریشه ای تر فرش می شوید و بگذارید خیالتان را راحت کنم که اگر لکه به داخل فرش کاملا نفوذ کند پاک کردن آن غیر ممکن می شود(این موضوع در مورد کلیه انواع فرش صادق است). آب و صابون بهترین گزینه برای پاک کردن لکه های ایجاد شده می باشد.

مراکز خرید فرش شگی

فرش شگی بدلیل قابلیت های بالایی که در ایجاد دکوراسیونهای مدرن و امروزی دارد به شدت مورد توجه طراحان دکوراسیون و همینطور زوجهای جوان می باشد. این نوع از فرش پرز بلند با تنوع بالای جنس و رنگ را می توانید از کلیه مراکز فروش تهیه نمایید. ما در قالیکده البرز مفتخریم محدوده گسترده ای از خواسته های مشتریان خود را با تضمین قیمت و کیفیت تامین نماییم.

دکمه بازگشت به بالا