اقتصادیمجله کسب و کار

انواع تست های سواد مالی

سنجش سواد مالی؛ مطمئن شوید می‌توانید این دغدغه را برطرف کنید!

همانطور که رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki) در کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول (Rich Dad Poor Dad) می‌گوید، درآمد و مسائل مربوط به آن، یک دغدغه اساسی در زندگی همه ما هستند؛ بنابراین باید بتوانید پاسخ مناسبی به این دغدغه دهید تا در آینده، کیفیت زندگی‌تان بهبود پیدا کند. سواد مالی یکی از مهم‌ترین مفاهیم دنیای امروزی است که هر شخصی، با ذهنیت ثروتمند شدن باید به آن آگاه باشد. سواد مالی بخش‌های مختلفی دارد که شامل هوش مالی، رواشناسی اقتصادی، هوش مالی کودکان و … می‌شود. اگر قصد دارید که با سنجش سواد مالی، بتوانید آگاهی خود را درباره مسائل اقتصادی بسنجید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آموزش سواد مالی | آموزش سواد مالی به کودکان

معرفی انواع تست‌ها برای سنجش سواد مالی

سواد مالی از دیدگاه‌های مختلفی به شیوه‌های متفاوتی تعریف شده است. این مفهوم در سالیان اخیر مورد توجه خیلی از محققان و اقتصاددان‌ها قرار گرفته است. ظاهرا با بالا بردن ، می‌توانید ثروتمند شوید! نظر شما هم جلب شد، مگر نه؟ این مفهوم از نظر نویسنده و کارآفرین بین‌المللی، رابرت کیوساکی به معنا تمامی رفتارهای یک شخص جهت مدیریت مسائل مالی و به طور کلی رفتارها و تصمیم‌های مالی یک شخص است.

سنجش سواد مالی یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه گذاری کوتاه مدت است که متوجه شوید در مسیر درستی از نظر اقتصادی قرار دارید یا خیر؟ امروزه تست‌های مختلفی شامل تست‌های آنلاین و حضوری وجود دارند که می‌توانید با آن‌ها نسبت به سنجش سواد مالی خود اقدام کنید. با تقویت سواد مالی خود، می‌توانید سرمایه شخصی‌تان را بهتر مدیریت کنید. همه ما می‌دانیم که پول در زندگی جریان دارد، به عبارت دیگر با حقوق‌ها و دریافتی‌های دیگر می‌آید و با قبض‌ها و مالیات و مخارج دیگر نیز می‌رود.

با سنجش سواد مالی به این آگاهی برسید که تا چه میزان نیاز دارید دانش اقتصادی‌تان را بالا ببرید. این تست‌ها به تمامی افراد کمک می‌کنند تا بتوانند به جایگاه بهتر اقتصادی دسترسی پیدا کنند. برای این که با انواع تست سنجش سواد مالی آشنا شوید، ادامه این بخش را مطالعه کنید.

تست هوش مالی

یکی از تست‌های سنجش سواد مالی، تست هوش مالی است. همانطور که اشاره شد، هوش مالی به مهارت‌های گفته می‌شود که فرد با استفاده از آن‌ تصمیم می‌گیرد با پول خود چه کاری انجام دهد. با شرکت در تست هوش مالی، متوجه می‌شوید که تا چه میزان به تصمیم‌های مالی خود آگاهی داشته‌اید.

تست هوش اقتصادی؛ برای سنجش سواد مالی

تست هوش اقتصادی نیز در جهت سنجش سواد مالی گرفته می‌شود. نتیجه این تست به شما می‌فهماند که تا چه میزان در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود اطلاعات دارید. همچنین با شرکت در تست هوش اقتصادی متوجه می‌شوید که اطلاعات شما از اقتصاد چقدر معتبر و به‌روز است.

تست هوش مالی کودکان

اهمیت ویژه‌ای دارد که به فرزندان خود از کودکی هوش مالی را بیاموزید. سنجش سواد مالی تنها مختص به بزرگ‌سالان نیست، کودکان نیز می‌توانند با شرکت در تست مخصوص به سن و سال خود، از سطح هوش مالی خود آگاه شوند. البته که کودکان برای سنجش سواد مالی نباید تنها به نتیجه تست اکتفا کنند، زیرا می‌توانند در آینده اطلاعات بیشتری را با ذهن کنجکاوشان کسب کنند.

تست هوش اقتصادی آنلاین؛ برای سنجش سواد مالی

سنجش سواد مالی به صورت غیر حضوری نیز امکان‌پذیر است. با شرکت در تست هوش اقتصادی آنلاین نسبت به سنجش سواد مالی خود اقدام کنید. این تست درست مانند تست حضوری، میزان آگاهی شما از تصمیمات اقتصادی‌تان را مشخص می‌کند.

تست روانشناسی اقتصادی

از مهم‌ترین مواردی که باید برای سنجش سواد مالی در نظر بگیرید، شخصیت اقتصادی‌تان است. باید در نظر داشته باشید که اخلاقیات شما تا چه میزان بر روی زندگی‌ اقتصادی‌تان تاثیر دارند. بنابراین تست روانشناسی اقتصادی برای سنجش سواد مالی اهمیت ویژه‌ای دارد.

تست ذهن اقتصادی؛ برای سنجش سواد مالی

سنجش سواد مالی شامل یک تست دیگر به نام تست ذهن اقتصادی نیز می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که سنجش سواد مالی شامل چندین مسیر است که باید تمامی آن‌ها را طی کنید تا متوجه شوید که تصمیمات اقتصادی شما چقدر معتبر هستند. اگر ذهن شما عملکرد اقتصادی داشته باشد، می‌تواند یک آینده بدون دغدغه مالی را برای‌تان رقم بزند. بنابراین حتما پیشنهاد می‌شود که در این تست شرکت کنید.

تست بدهید تا متوجه شوید در سال‌های آینده ثروتمند می‌شوید!

سنجش سواد مالی یک مسیری است که به رفاه و زندگی با کیفیت منجر می‌شود. البته این سنجش تازه ابتدای مسیر است؛ زمانی که متوجه شدید چقدر درباره مسائل مالی اطلاعات دارید، موقعی است که باید برای پیشرفت آگاهی خود قدم بردارید. اما اطمینان داشته باشید که با طی کردن مسیر رشد هوش مالی، شما نیز می‌توانید به یک سرمایه‌گذار برتر بین‌المللی تبدیل شوید.

آموزش هوش مالی

هوش مالی مفهومی ذهنی است که با استفاده از آن می‌توان به موفقیت‌های مالی دست پیدا کرد. تفاوت در میزان هوش مالی افراد به تنوع دیدگاه‌ آنها نسبت به پول و تفاوت در رفتارهای مالیِ آنها بستگی دارد. متأسفانه با اینکه در مدارس توجه کمی به این بخش از ساختار ذهنی افراد شده، نکته‌ی امیدوارکننده این است که می‌توان هوش مالی را تقویت کرد و از آن به‌عنوان دارایی ارزشمندی برای رسیدن به ثروت و حفظ ثروت استفاده کرد. سعی کنید با دقت به این سؤال پاسخ دهید: به نظر شما داشتن یک ماشین فوق‌العاده گران‌قیمت، برای شما سرمایه است یا نوعی بدهی محسوب می‌شود؟

البته داشتن یک ماشین لوکس مطمئنا لذت‌بخش خواهد بود اما هنگام پاسخ‌گویی به این سؤال به لذت آن فکر نکنید. افرادی که دارای هوش مالی بالایی هستند درجواب خواهند گفت که داشتن ماشین گران‌قیمت، یک بدهی محسوب می‌شود چرا که علاوه بر خواب سرمایه، هزینه‌های زیادی برای نگهداری از آن باید پرداخت شود. اما کسی که هوش مالی کمتری دارد به ماشین خود به چشم یک سرمایه نگاه می‌کند و بالا رفتن قیمت آن را نیز بدون توجه به تورم یک نوع سود تلقی می‌کند. این تفاوت دیدگاه در زمینه‌های مالی ناشی از اختلاف میزان برخورداری از هوش مالی است.

هوش مالی ما، در واقع آن بخشی از هوش ماست که برای حل مسائل مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود هوش مالی می‌توان از فرصت‌ها، حتی آنهایی که دیگران قادر به دیدن‌شان نیستند، به بهترین شکل استفاده کرد.

هوش مالی، رفتار شما با پول است

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا برخی افراد به‌راحتی پول در می‌آورند و در مقابل برخی دیگر به‌رغم تلاش‌های مستمر باز هم نمی‌توانند به‌راحتی پول در بیاورند؟ امیدوارم جواب شما وجود یا عدم وجود شانس نباشد. از طرفی توانایی وارد کردن جریان پول به چرخه‌ی زندگی و کنترل سرعت این جریان نیز به ذکاوتی بستگی دارد که با هوش عمومی افراد تفاوت دارد. ممکن است شما از آن دسته افرادی باشید که به راحتی کسب درآمد می‌کنید اما همیشه فاصله‌ی زیادی تا ثروتمند شدن دارید. مجموعه‌ی رفتارهایی که با پول دارید، ‌نشان‌دهنده‌ی میزان برخورداری شما از هوش مالی است.

رابرت کیوساکی یکی از نویسندگان مطرح در این زمینه، در یکی از کتابهایش پول را اینگونه توصیف می‌کند : «پول مانند سگ دست‌آموز شماست؛ اگر بتوانید رفتار صحیحی با او داشته باشید، هر زمان که برایش تکه چوبی بیندازید خیلی سریع می‌رود و آن را برایتان می‌آورد، پول هم دقیقا همین کار را می‌کند.»

کسب درآمد بیشتر

بارها دیده‌ایم افرادی را که از نظر تحصیلی جزءِ نفرات ممتاز نبوده‌اند اما به کمک برخورداری از هوش مالی بالا توانسته‌اند درآمد ماهیانه‌ی بالایی داشته باشند. تمامی افراد فارغ از مدرک تحصیلی‌شان می‌توانند از این هوش برخوردار باشند یا آن‌ را تقویت کنند. هوش مالی شامل اطلاعات و تجاربی است که در وارد کردن جریان پول به چرخه‌ی زندگی‌تان، ریسک‌های عاقلانه، برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای سرمایه‌گذاری، تصمیم‌گیری هدفمند و افزایش درآمد به شما کمک می‌کند. اگر هوش مالی خود را تقویت کنید و تصمیمات درستی اتخاذ کنید، موفقیت‌تان تضمین شده است.

دکمه بازگشت به بالا