اهمیت تاثیر تبلیغات بر میزان فروش
این روزها تقریبا همه افراد می دانند که تاثیر تبلیغات بر میزان فروش در تلویزیون شهری امری غیر قابل انکار است. اما ممکن است گاهی گمان کنید که به دلیل کیفیت بالا محصولات یا خدمات، دیگر نیازی به تبلیغات نداشته و بدون آن نیز فروش زیادی خواهید داشت.
اما اگر به برندهای بسیار بزرگ نگاهی کنیم، متوجه خواهیم شد که با وجود وفاداری مشتریان به برند، کیفیت بالا محصولات یا خدمات و بسیاری از موارد دیگر، بازهم این شرکت ها دست هزینه برای تبلیغات برنداشته و همواره مبالغ بسیاری را صرف تبلیغات می کنند و دلیل آن رقابت است.
بسیاری از مشاغل و شرکت ها، محصولات یا خدمات مشابهی را ارائه می دهند. این امر موجب ایجاد رقابت شده و یکی از عوامل بسیار مهم جهت موفقیت در رقابت، تبلیغات خلاقانه و موثر است.
حال ممکن است گمان کنید که کسب و کار شما در حال حاضر رقیبی نداشته و به همین دلیل نیاز چندانی به تبلیغات نخواهید داشت یا به عبارتی تاثیر تبلیغات بر فروش شما زیاد نخواهد بود. اما واقعیت این است که اگر اصطلاحا بازار در حوزه کاری شما خوب بوده و تقاضا برای محصولات یا خدمات شما وجود داشته باشد، به زودی رقبایی ظاهر خواهند شد و بازار هدف شما را تا حدودی خواهند گرفت.
این تبلیغات هدفمند و موثر است که می تواند قبل از ظهور رقبا، برند شما را نزد مخاطبان شناخته شده کند و منجر به پیروزی شما در رقابت های احتمالی آینده شود. این تبلیغات است که می تواند کسب و کارهای یک حوزه را از یکدیگر متمایز کرده و سبب افزایش فروش شود.
از دیگر موارد تاثیر تبلیغات بر فروش این است که تبلیغات سبب مزایای بسیاری همچون افزایش آشنایی و وفاداری مخاطبان به برند شده که همه این ها در نهایت منجر به افزایش فروش و تداوم آن خواهند شد.
یکی از روش های عالی تبلیغات، می باشد. داشتن یک وب سایت استاندارد و بهینه شده برای موتورهای جستجو، سبب می شود کاربران در اکثر مواقع هنگام جستجو عبارات مرتبط با کسب و کار شما، برند شما را نیز در نتایج جتسجو گوگل مشاهده کنند. این امر تاثیر زیادی در اعتبار شما نزد مخاطبان خواهد داشت. جهت افزایش فروش و فراگیری یکی از بهترین، پربازده ترین و کم هزینه ترین روش های تبلغیاتی، می تواند به شما کمک شایانی کند.
تبلیغات چگونه بر فروش تاثیر می گذارد؟
تبلیغات می توانند اهداف گوناگونی داشته باشد که تمامی این اهداف نهایتا به فروش، تداوم فروش یا افزایش فروش منجر می شوند. برخی از مهمترین اهداف تبلیغات عبارت اند از:
- تبلیغات جهت اطلاع رسانی که منجر به افزایش شناخت برند، آگاه کردن مخاطبان از مزیت شما نسبت به رقبا و معرفی کسب و کار و محصولات یا خدمات مربوط به آن می شود.
- تبلیغات ترغیب کننده که سبب تشویق مستقیم یا غیر مستقیم به خرید می شود یا مخاطبان را جهت ایجاد ارتباط ترغیب می کند.
- تبلیغات یادآور که با هدف یادآوری نام برند در ذهن مخاطب انجام می شوند.
نمونه ای از تبلیغات خلاقانه
تبلیغات خلاقانه نیازی به توضیح ندارند و در همان نگاه اول پیام مدنظر را به طور بسیار جذابی منتقل می کنند. نمونه های زیادی از نوع تبلیغ را دیده اید فضای آنها برای شما آشنا است. برای مثال تصویر پایین شما را به یاد موتورهای جستجو می اندازد که اطلاعات جامع و کاملی به شما ارائه می دهند.
سایت مورد نظر در زمینه فروش ماشین های سنگین فعالیت می کند و فضای محتوای تبلیغاتی خود را به طوری برای شما طراحی کرده است که براحتی می توانید ماشین مورد نظر خود را بیابید.
در همین ایران خودمان مثال بارز بحث تبلیغات صحیح و کارآمد که بسیار هم تاثیرگذار بوده است، شرکت ایرانسل است. آیا واقعا این شرکت نیازی به تبلیغات دارد ؟!
بـــله.همه شرکت ها نیاز به تبلیغات دارند.
نام ایرانسل معتبر است و اکثر افراد آن را می شناسند؛ اما این شرکت در انواع حالت های مختلف در تمام روزهای سال همچنان تبلیغ می کند و به همین خاطر است که تبدیل به برندی قدرتمند، در زمینه کاری خود شده است!
بررسی اهمیت و تأثیر تبلیغات برای فروش بیشتر
فرض کنید که صاحب کسب و کاری هستید که خدمات با کیفیت و محصولات بسیار خوبی برای عرضه با بازار دارید، اما هیچ کس محصولات و خدمات شما را نمیشناسد. چگونه در چنینی شرایطی میتوانید در بازار فعالیت کنید؟ بازاریابی روشها و ابزارهای گوناگونی دارد که بدون شک تبلیغات یکی از بهترین آنها است. اهمیت تبلیغات به حدی است که در بسیاری از موارد شرکتهای بزرگ تا بیش از 50 درصد درآمد خود را صرف هزینههای تبلیغاتی میکند.
آمارهای نشان میدهد که مجموع هزینه تبلیغاتی شرکتها و کسب و کارها در سراسر جهان در سال 2020 از مرز 600 میلیارد دلار عبور کرده است. در این میان هزینههای تبلیغات دیجیتالی به عنوان یکی از مؤثرترین روشهای تبلیغاتی در سالهای اخیر از مرز 325 میلیارد دلار نیز عبور کردهاند. در چنین بازاری اگر شما دست به تبلیغات نزنید، علاوه بر این که فرصت دیده شدن نخواهید یافت، از رقبای خود نیز عقب خواهید افتاد. خرید یکی از مؤثرترین روشهای تبلیغات برای فروش بیشتر است که نقش بسیار مهمی در رشد کسب و کار شما دارد.
تبلیغات چگونه بر فروش محصول تأثیر میگذارند؟
برای اینکه تأثیر تبلیغات بر فروش محصول را بررسی کنیم، ابتدا باید اهداف تبلیغاتی را به خوبی بشناسیم. ابزارهای تبلیغاتی مانند پیامک تبلیغاتی، تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات چاپی و … هر یک بخشی از این اهداف را میسر میکنند و به این ترتیب میتوانند تأثیر زیادی بر افزایش فروش محصولات شما داشته باشند. اهداف تبلیغاتی به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم میشوند:
- اهداف اطلاع رسانی دهنده (مانند افزایش آگاهی برند، آگاهی از مزیتهای شما، معرفی شرکت و محصولات یا خدمات)
- اهداف ترغیب کننده (مانند تشویق به خرید مستقیم یا غیر مستقیم، تشویق مشتری به ارتباط گرفتن با شما و …)
- اهداف یادآوری کننده (یادآوری برند و محصول در ذهن مشتری، ایجاد احساس خطر از دست دادن فرصت خرید در مشتریان و …)
در بررسی تأثیر تبلیغات بر فروش محصول، میتوان هر سه مورد را هدف گرفت با این حال اهداف ترغیب کننده در اولویت هستند. یکی از معدود ابزارهای تبلیغاتی مؤثر در فروش محصول است که همه اهداف اطلاع رسانی دهنده، ترغیب کننده و یادآوری کننده را شامل میشود.
نقش تبلیغات در افزایش فروش محصول و خدمات
تا به اینجا با اهمیت و تأثیر تبلیغات بر فروش محصول آشنا شدهایم و نحوه اثر گذاری تبلیغات با استفاده از اهداف مختلف بر فروش محصول را بررسی کردهایم. در ادامه قصد داریم تا با نقش تبلیغات در افزایش فروش محصولات آشنا شویم و تأثیر تبلیغات در زمینههای مختلف را بررسی کنیم.
-
تأثیر تبلیغات بر آگاهی از برند و اطلاعات محصولات
شاید اصلیترین نقش تبلیغات در فروش محصولات، افزایش آگاهی از برند است که در نهایت منجر به تبدیل شدن مشتریان بالقوه به خریداران وفادار خواهد شد. آگاهی از برند و آگاهی از ویژگیهای محصولات و خدمات میتواند از طریق برجستهتر کردن مزایای آنها انجام گیرید. روشهای متعددی برای اینکار وجود دارد که یکی از بهترین آنها است. با استفاده از سامانه پیامک هوشمند شما میتوانید مشتریان خود را به دسته بندی هیا مختلفی تقسیم کنید و برای هریک از آنها به صورت اختصاصی پیامهایی را ارسال نمایید. برای مثال اگر صاحب یک فروشگاه اینترنتی بزرگ با محصولات متعدد هستید، میتوانید محصولات هر دسته را برای دسته خاصی از افراد تبلیغ کنید. این موضوع علاوه بر آگاهی از برند موجب فروش بیشتر محصولات نیز خواهد شد.
-
تأثیر تبلیغات بر رفتار خرید و افزایش فروش محصولات
یکی از مهمترین تاثیرات تبلیغات بر فروش محصول که عموماً بسیاری از صاحبان کسب و کارها به آن توجه نمیکنند، تأثیر تبلیغات بر رفتار خرید مشتریان است. مراحل و تصمیماتی که مشتری در هنگام خرید از شما پشت سر میگذارد به عنوان رفتار خرید شناخته میشود. تبلیغات اطلاع رسانی دهنده مانند افزایش آگاهی برند، آگاهی از مزیتهای شما و معرفی شرکت یا محصولات و خدمات میتواند تأثیر مثبت زیادی بر رفتار خرید مشتریان داشته باشد. زمانی که مشتری برند شما را میشناسد و نسبت به مزیتهای شما در مقابل رقبایتان آگاه است راحتتر اقدام به خرید از شما خواهد کرد. موضوعی بدون شک نشان دهنده تأثیر تبلیغات بر فروش محصول خواهد بود..
-
معرفی محصولات جدید از طریق تبلیغات
زمانی که یک محصول جدید در بازار ارائه میشود، اگر تبلیغات مناسبی پیرامون آن انجام گیرد، مردم میتوانند با اطلاعات محصول آشنا شوند. اطلاعات محصول میتواند به مشتریان در تصمیم گیری برای خرید کمک کند و این موضوع باعث افزایش فروش محصول نیز خواهد شد.
-
تشویق بیشتر مشتریان به خرید از شما
هنگامی تعداد زیادی کسب و کار محصولات مشابهی را به بازار عرضه می کنندف تنها آگاهی از برند و اطلاعات محصول کافی نیست و کسب و کارها باید از طریق روشهای تبلیغاتی مشتریان خود را به خرید محصولات ترغیب کنند. میشود تأثیر تبلیغات بر فروش محصول را به طور واضح در شرکتهایی که مرتباً در حال اطلاع رسانی در مورد دلایل برتری محصولات خود در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار هستند، مشاهده کرد. مشابه تبلیغاتی که اپل در رقابت با سامسونگ یا مایکروسافت برای محصولات خود در نظر گرفته است. نتیجه این تبلیغات این است که اپل به تنهایی بیش از 22 درصد بازار فروش تلفنهای همراه جهان را در اختیار دارد.
-
یادآوری محصولات ارزشمند شرکت به مشتریان
یادآوری محصولات به مشتریان سابق یکی دیگر از موارد نشان دهنده تأثیر تبلیغات بر فروش محصول است. طبق آمار شانس فروش محصولات به مشتریان سابق بیش از 1.5 برابر بیشتر از شانس فروش محصولات به مشتریان جدید است. به همین دلیل قطعاً این روش تأثیر زیادی بر رشد فروش محصولات خواهد داشت. برای مثال کسب و کارهای اینترنتی میتوانند با استفاده از به راحتی برای مشتریان خود اطلاعات مختلف را از طریق پیامک ارسال کنند و آنها را نسبت به تخفیفهای جدید، محصولات مشابه محصولاتی که قبلاً خریدار کردهاند آگاه نمایند. همچنین این پیامکها میتوانند حاوی درخواستهایی برای تشویق به خرید مجدد از فروشگاه آنلاین شما باشند
منبع : visualled.com