مجله جامعهمجله کسب و کار

تفاوت کلید تک پل با کلید دو پل و کاربرد آن در برق صنعتی

مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل + کاربرد

اگر بخواهیم بدون مقدمه و سریع مقایسه کلید مینیاتوری تک پل با کلید تبدیل را داشته باشیم، می توانیم اینگونه بیان کنیم که کلید تک پل و کلید تبدیل از نظر ظاهری مانند هم هستند. یعنی از یک اهرم تشکیل شده اند. در واقع کاربر عادی از نظر ظاهری نمی تواند در مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل تفاوت چندانی پیدا کند. اما از نظر ساختاری و کاربری این دو نوع کلید تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

اما قبل از این که بخواهیم سراغ مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل برویم، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که کلید و پریز و نصب آن در ساختمان شرایط خاصی دارد. شما در ساختمان باید بر اساس نوع کاربردی که پیش بینی می کنید اقدام به نصب کلید و پریز کنید. در واقع هر کلید و پریز بر اساس نوع ساختاری که دارد می تواند کاربری متفاوتی داشته باشد. البته امروزه به جز ساختار کلید و پریزها از نظر زیبایی و طراحی بیرونی نیز با یکدیگر متفاوت شده اند.

به عبارت ساده تر امروز شما در نصب و کلید و پریز های ساختمانی علاوه بر ساختار و کاربرد باید مسئله ای به نام دکوراسیون داخلی را نیز در نظر داشته باشید. همین مسئله باعث شده است که برای یک کاربر امروزی کلید پریز لاکچری با کلید پریز مدرن متفاوت باشد. اما با این وجود چه از نظر ظاهری و چه از نظر ساختاری فارغ از لاکچری یا مدرن بودن آن می توان تفاوت ها و البته شباهت هایی را در مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل مشاهده کرد. در ادامه قصد داریم به این موارد بیشتر بپردازیم. با ما همراه باشید.

قیمت کلید مینیاتوری 10 آمپر اشنایدر | قیمت کلید مینیاتوری اشنایدر

مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل از نظر کاربردی

 کلید مینیاتوری تک پل احتمالا ساده ترین نوع کلید از نظر ساختاری است. این کلید تنها دو حالت عملیاتی یا مدیریتی در اختیار شما قرار می دهد. شما به واسطه این کلید تنها و تنها قادر خواهید بود یک یا چند مصرف کننده را به صورت همزمان خاموش یا روشن کنید. شاید کاربری کلید تک پل ساده به نظر برسد، اما این کاربری است که همچنان به آن محتاج هستیم. در واقع اگر بخواهیم ساده تر نگاه کنیم، وظیفه اصلی کلید و پریز چیزی جز اتصال برق و یا قطع آن در زمان های دلخواه ما نیست.

اما از نظر کاربردی کمی متفاوت است. در واقع وقتی از نظر ظاهری به یک کلید تک پل و یک کلید تبدیل نگاه می کنیم، تفاوت چندانی میان آن دو نمی توانیم پیدا کنیم. در واقع در مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که کلید تبدیل از مجموعه دو کلید تشکیل شده است. به عبارت ساده تر اگر بخواهیم از نظر ظاهری بیان کنیم، کلید تبدیل به مجموعه از دو کلید شبیه به تک پل از نظر ظاهری ایجاد می شود. مجموعه این دو کلید است که کلید تبدیل را ایجاد می کند.

اما کلید تبدیل از نظر کاربردی چند پله بالاتر از کلید تک پل قرار دارد. در واقع با کلید تبدیل نیز شما کاری جز روشن یا خاموش کردن مصرف کننده را نمی توانید انجام دهید، اما این که چگونه این کار را انجام دهید، تفاوت را رقم می زند. در کلید تک پل، همان کلیدی که باعث وصل جریان برق به سمت مصرف کننده  شده باشد، همان کلید تنها می تواند این جریان را قطع کند. اما در کلید تبدیل داستان کمی متفاوت است.

 مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل با یک مثال

فرض کنید شما می خواهید برای راه پله خود از یک روشنایی استفاده کنید. برای این روشنایی مسلما نیاز به یک کلید خواهید داشت. در دید اول به نظر می رسد با توجه به ساده بودن عملیات روشن یا خاموش کردن روشنایی از کلید تک پل استفاده شود. حال شما می توانید با ورود به راه پله و با زدن کلید تک پل روشنایی راهرو را روشن کنید و به منزل خود به طور مثال در طبقه سوم بروید.

اما سوال این است که حال چگونه می توان این روشنایی را خاموش کرد؟ به نظر می رسد تنها راه این است که شما دوباره به طبقه همکف برگردید و کلید تک پل را در حالت خاموش قرار دهید تا روشنایی خاموش شود. اما در این حالت باید در تاریکی سه طبقه را طی کنید. بنابراین عملا شما نمی توانید در قرن 21 کوچکترین استفاده و بهره ای از جریان الکتریسیته داشته باشید. اینجاست که کلید تبدیل تفاوت خودش را از نظر کاربردی نشان می دهد. کلید تبدیل این امکان را به شما می دهد که بتوانید روشنایی را در طبقه همکف روشن و در طبقه سوم خاموش کنید. بنابراین کلید تبدیل با در اختیار گذاشتن یک کلید به ظاهر تک پل در ابتدای مسیر و یک کلید شبیه به تک پل در انتهای مسیر دسترسی بالاتری به شما برای خاموش یا روشن کردن می دهد.

به عبارت ساده تر می توان گفت که کلید تبدیل را شاید بتواند اولین هوشمندی سازی واقعی و کاربردی در دنیای امروز دانست. اما شاید سوال این است که کلید تبدیل چگونه می تواند این چنین قابلیتی را در اختیار کاربر قرار دهد؟ در ادامه بررسی و مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل از نظر ساختاری

اما کاملا مشخص است که در مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل از نظر ساختاری باید با تفاوت های عمده ای وجود داشته باشد. به طور کلی می توان اینگونه گفت که شما با باز کردن کلید تبدیل با ساختاری شبیه به ساختار کلید دو پل روبرو خواهید شد. به عبارت ساده تر کلید تبدیل دارای ظاهری شبیه به کلید تک پل و ساختاری مانند کلید دو پل دارد. یعنی هر کلید تبدیل از یک ورودی و دو خروجی تشکیل شده است. اما بسته به نوع سیم پیچی ساختمان می تواند ترکیب های خاصی میان این ورودی ها و خروجی ها داشته باشیم.

 سوالات متداول

  1. استانداردترین نوع سیم پیچی در کلید تبدیل کدام است؟

به طور کلی بهترین حالت در سیم پیچی ساختمانی این است که سیم نول را به صورت مستقیم و خارج از کلید به مصرف کننده برسانید. بنابراین ورود یکی از کلید تبدیل ها قطعا سیم فاز خواهد بود. اما دو خروجی کلید تبدیلی که سیم فاز به آن وارد شده به دو خروجی کلید تبدیل دوم متصل می شود و از ورودی آن یک سیم فاز به سمت مصرف کننده کشیده می شود.

تصویر بالا می تواند به طور کامل این سیم پیچی را نشان دهد.

  1. در مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل از نظر ظاهری و کاربردی به چه نتایجی رسیدیم؟

به طور کلی در مقایسه کلید تک پل با کلید تبدیل بیان کردیم که از نظر ظاهری تفاوتی میان کلید تک پل و تبدیل وجود ندارد و هر دو شبیه به یک دیگر هستند. اما از نظر کاربردی عملا کلید تبدیل امکان بالاتری را در اختیار کاربر قرار می دهد. در واقع شما می توانید به واسطه کلید تبدیل یک روشنایی را از دو نقطه مختلف روشن یا خاموش کنید. چگونگی این اتفاق را می توان در ساختار کلید تبدیل جست و جو کرد.

 

منبع: بابا ادیسون

دکمه بازگشت به بالا