مجله جامعهمجله کسب و کار

نظر کاربران در مورد جک s5 اتوماتیک

وقتی جک موتورز بازار ایران را هدف قرار داد

شرکت Anhui Jianghuai Automobile Co. که به اختصار جک موتورز نامیده می‌شود، یک کمپانی تولید کننده خودروهای سواری و تجاری دولتی چینی است. این شرکت با تولید حدوداً ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو و لوازم یدکی جک در سال ۲۰۱۲، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازهای چینی محسوب می‌شود. این کمپانی، در زمینه تولید مدل‌های سواری، با شرکت کرمان موتور همکاری می‌کند و خودروهایی مانند جک اس ۵، جک اس ۵ و جک جی ۵ را وارد بازار ایران کرده است. در این مطلب، قصد داریم نگاهی تخصصی به مزایا و معایب شاسی بلند جک اس ۵ بپردازیم و شما را به طور کامل، با همه زیر و بم این خودرو آشنا کنیم.

جک اس ۵ یک شاسی بلند کامپکت است که توسط شرکت جک موتورز و تحت برند جانبی Refine تولید می‌شود. این خودرو که پیش نمایشی از آن را، کمپانی در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۱۲ توسط کانسپت جک Eagle SII ارائه کرده بود، نهایتاً در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۲ رونمایی و از سال ۲۰۱۳ وارد بازار چین شد. در طراحی این خودرو به طور واضحی از هیوندای ix35 کپی برداری شده است و مخصوصاً در رخ جلوی خودرو به وضوح می‌توان این موضوع را دید. البته این موضوع در مورد شاسی بلند قبلی جک به نام Rein هم صدق می‌کرد که یک کپی کاری تقریباً کامل از هیوندای سانتافه بود. البته نکته‌ای باید ذکر شود این که کمپانی جک موتورز و هیوندای با هم قرارداد همکاری دارند و این کپی برداری‌ها غیرقانونی نیست.

این خودرو سال ۹۳ بود که وارد بازار ایران شد و توانست با تبلیغات زیاد کرمان موتور، توجه خیلی‌ها را به خود جلب کند. جک اس ۵ خودرویی با طراحی ظاهری بسیار زیبا، الهام گرفته از هیوندای ix35 در بخش جلو و آئودی Q3 در بخش عقب بود، امکانات و آپشن ها زیادی داشت و از یک موتور قدرتمند بهره می‌برد. از مهم‌ترین رقبای چینی این خودرو در بازار آن روزها جیلی X7 بود که از خیلی جهات در برابر این خودرو، حرفی برای گفتن نداشت. از آن زمان تاکنون، جک اس ۵ همواره فروش بسیار خوبی را در بازار ایران تجربه کرده و این روزها، کمتر می‌توان به خیابان بروید و یک نمونه از این شاسی بلند را نبینید.

بازار دست دوم جک اس 5 | کیفیت کولر جک s5

شاسی بلند کامپکت جک اس ۵ از یک موتور ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ بنزینی با ۱۷۴ اسب بخار نیرو در ۵۲۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برد که در نمونه اتومات قادر به تولید ۲۶۵ نیوتن متر و در نمونه دستی ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور می‌باشد. این خروجی‌ها توسط یک گیربکس شش دنده دستی یا شش دنده اتومات دو کلاچه به چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند. موتور جک اس ۵ استاندارد آلایندگی یورو ۵ را داشته و از سیستم EOBD بهره می‌برد. طبق اعلام کمپانی، جک اس ۵ در سیکل ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر ۷.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند که البته گزارش‌های مالکان این خودرو چیزی دیگری می گویند و در بخش مختص خود به آن خواهیم پرداخت.

سیستم فرمان این خودرو از نوع چرخ دنده شانه‌ای با کمک برقی بوده و سیستم تعلیق آن در محور جلو از نوع فنر حلقوی با ستون مک فرسون و در بخش عقب، مستقل چند بازویی است. جک اس ۵ در چرخ‌های جلو و عقب ترمزهای دیسکی دارد و از سیستم ABS چهار کاناله بهره می‌برد. این خودرو با داشتن ابعادی برابر با ۴۴۳۰ میلی متر طول، ۱۸۴۰ میلی متر عرض، ۱۶۶۰ میلی متر ارتفاع و طول بین دو محوری معادل ۲۶۴۵ میلی متر، جزو شاسی بلندهای کامپکت دسته بندی شده و کابین جاداری دارد. جک اس ۵ همچنین از رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی بهره می‌برد که با ابعاد نسبتاً بزرگ بدنه به خوبی هم خوانی دارند.

حال با یک پیش زمینه ذهنی کلی در مورد این خودرو، بیایید به صورت کامل مزایا و معایب آن را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیریم که چقدر این شاسی بلند چینی، در بازار فعلی ایران ارزش خرید دارد. ابتدا باید ذکر کنیم که در سری مطالب مشاوره خرید مجله خودرویی اینترنتی زوم فور کار، هدف ما آشنا کردن هر چه بیشتر شما با خودروهای بازار است تا به هنگام خرید، با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب یک مدل اقدام کنید. در نقد و بررسی این خودرو همه سعی ما این است که نهایت انصاف را رعایت کرده و بدون هیچ نوع قصد و غرضی، صرفاً به بیان مزایا و معایب کارشناسی خودروهای مختلف بپردازیم.

لازم به ذکر است برخی موارد مانند طراحی ظاهری بدنه و کابین خودرو، از آن جا که جزو آیتم‌های سلیقه‌ای محسوب می‌شوند و سلایق همه نیز الزاماً یکسان نمی‌باشد، ممکن است بین نظر ما و شما اختلاف‌هایی وجود داشته باشد. برای آشنایی با مزایا و معایب و زیر و بم جک اس ۵، لطفاً در ادامه مطلب با زوم فور کار همراه شوید.

چرا جک اس ۵ بخریم؟

۱ پیشرانه آن بسیار قوی است

همان طور که ذکر شد، جک اس ۵ به یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری با توربوشارژر مجهز شده است و ۱۷۴ اسب بخار نیرو و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی‌های این خودرو با موتور مذکور، آن را در حد و اندازه خودروهایی مانند هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج قرار می‌دهد و حتی بهتر از ۲ خودروی مذکور عمل کرده و همین می‌تواند مهر تاییدی بر قوی بودن موتور این خودرو محسوب شود. یکی از نقاط قوت موتور جک اس ۵ اتومات این است که حداکثر گشتاور آن از دور موتور ۲ هزار در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد و همین موضوع، سبب شده تا این خودرو شتاب گیری خوبی داشته باشد.

البته، این موتور بدون ایراد هم نیست و به عنوان مثال، همان طور که اشاره کردیم در بخش خود به آن خواهیم پرداخت، از نظر مصرف بنزین بسیار پراشتهاست و یا هنگام فشار زیاد به گیربکس اتومات کمی خنگ می‌شود.

۲ طراحی ظاهری آن زیباست

همان طور که اشاره کردیم، به دلیل قرارداد همکاری بین دو شرکت جک موتورز و هیوندای، در طراحی جک اس ۵ از خودروی هیوندای ix35 الهام گرفته شده و همین، ظاهری فوق العاده زیبا و اسپرت را برای آن به ارمغان آورده است. شاید بتوان گفت زیباترین بخش این خودرو، طراحی قسمت جلوی آن باشد که ما را به شدت به یاد هیوندای ix35 می‌اندازد. طراحی زیبای کاپوت این خودرو با وجود دو خط روی آن، ظاهری عضلانی به خودرو بخشیده است. چراغ‌های جلو فوق العاده زیبا طراحی شده‌اند و در کنار جلوپنجره باریک خودرو، نمای بسیار خوبی دارند.

از دیگر موارد قابل توجه طراحی جلوی این خودرو می‌توان به دو چراغ مه شکن در دو طرف سپر با قابی بسیار زیبا، یک دریچه ورودی هوای بزرگ زیر جلوپنجره و اسکید پلیت آن اشاره کرد که ظاهر قدرتمندی به خودرو بخشیده است. در نمای جانبی هم طراحان این خودرو سنگ تمام گذاشته‌اند و ارتفاع بالای خودرو و رینگ‌های بزرگی که دارد، توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. در کناره‌ها، شاهد دو خط طراحی زیبا روی بدنه هستیم که یکی از چراغ عقب خودرو شروع شده و عبور از روی دستگیره درب‌ها، به یک دریچه هوای کوچک روی گلگیر جلو ختم می‌شود و دیگری، روی گلگیر جلو، از بالای چراغ‌ها شروع شده و تا زیر آینه بغل‌ها ادامه پیدا کرده است.

خط سقف شیب دار این خودرو هم ظاهر جک اس ۵ را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. در بخش عقب، اولین چیزی که به چشم می زند طراحی چراغ‌ها هستند که به خوبی از روی آئودی Q3 کپی شده است. از دیگر موارد قابل توجه این بخش می‌توانیم به دو چراغ مه شکن بالای سپر، دو سر اگزوز خودرو و نهایتاً، چراغ ترمز سوم که روی باله عقب نصب شده اشاره کنیم.

۳ کابین آن زیبا و بسیار جادار است

وارد کابین جک اس ۵ که می‌شوید، به جرات می‌توان گفت حس و حال نشستن داخل کی خودروی چینی را نخواهید داشت. طراحی کلی داشبورد و کنسول مرکزی خودرو ما را به یاد برخی محصولات هیوندای می‌اندازد. فرمان این خودرو همانند جک جی ۵ اتومات از یک طراحی سه پر زیبا برخوردار است. یکی از مهم‌ترین مواردی که داخل کابین این خودرو جلب توجه می‌کند قرارگیری یک صفحه نمایش لمسی نسبتاً بزرگ دقیقاً در وسط کنسول مرکزی می‌باشد که زیبایی‌های کابین را دو چندان کرده است. چهار دریچه ورودی هوای روی داشبورد طراحی بسیار خوبی دارند و به طور کلی، داشبورد این خودرو ارگونومی خوبی داشته و به صورتی کاملاً هماهنگ طراحی شده است.

طراحی صفحه کیلومتر و آمپرهای این خودرو هم به نظر کپی برداری از هیوندای ix35 می‌رسد که می‌توان آن را اتفاق خوبی قلمداد کرد. کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو زیر صفحه نمایش آن قرار گرفته است و کنترل‌های سیستم صوتی خودرو را می‌توانید علاوه بر اطراف و کناره‌های صفحه نمایش مذکور، روی فرمان خودرو هم بیابید. به طور کلی کیفیت ساخت کابین هم خوب بوده و در این بازه قیمتی، قطعاً شما را راضی نگاه خواهد داشت. از نظر جادار بودن کابین این خودرو، به دلیل طول بین دو محور بسیار خوبی که جک اس ۵ دارد، در ردیف عقب، سرنشین‌ها هیچ مشکلی از نظر فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای بار این خودرو هم کاملاً خوب و مناسب یک خانواده متوسط می‌باشد.

۴ امکانات، تجهیزات و آپشن های تقریباً کاملی دارد

خودروسازان چینی، برای جلب توجه مشتریان و به عنوان یک مزیت رقابتی در برابر دیگر مدل‌های کمپانی‌های مختلف، همیشه در این بخش کاملاً سنگ تمام می‌گذارند، از خودرویی در این رده قیمتی، چیزی کم‌تر از این هم نمی‌توان انتظار داشت. البته این نکته را هم باید بگوییم که جک اس ۵ در این بخش، با نداشتن برخی آپشن های مهم خیلی‌ها را ناامید کرده است که در بخش مربوطه، به آن خواهیم پرداخت. از بعضی آپشن های مهمی که جک اس ۵ دارد می‌توان به مواردی مانند کنسول جلو و عقب، آنتن شیشه‌ای، خروجی برق ۱۲ ولت، تنظیم صندلی راننده و سرنشین به ترتیب در ۶ و ۴ جهت، کاور موتور، فرمان چرمی، روکش چرم صندلی‌ها، کامپیوتر سفری، شش بلندگو، بلوتوث، سیستم پخش MP5 با پشتیبانی از USB، AUX و آیپاد، سنسور دنده عقب، تهویه مطبوع، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در دو جهت، فرمان الکترونیکی + Servomotor، اخطار دهنده فشار باد چرخ‌ها، سان روف، آینه‌های برقی تاشو همراه با گرم کن، تنظیم ارتفاع نور و چند مورد دیگر اشاره کرد.

به نقل از:

yelp.com

opencorporates.com

دکمه بازگشت به بالا