مجله جامعهمجله کسب و کار

در دکوراسیون داخلی چه موضوعات و عناصری نقش دارن؟

عناصر تاثيرگذار در دکوراسیون داخلی + نحوه چیدمان میز ناهار خوری

طراحی دکوراسیون داخلی، بسیار پیچیده ‌تر از آن است که تصورش را می‌ کنید؛ اما این بدان معنا نیست که شما نمی ‌توانید دکوراسیون باب سلیقۀ خودتان را طراحی کنید! برای یادگیری طراحی دکوراسیون، در وهلۀ اول، باید المان ‌های اصلی طراحی دکوراسیون داخلی را بشناسید. این هفت المان عبارت اند از: فضا، نور، فُرم، تکسچر (بافت)، رنگ، اثاثیه منزل و اشیاء. در این بخش، هفت المان اصلی هر پروژۀ طراحی دکوراسیون را برایتان خواهیم گفت.

اصول چیدمان منزل | چیدمان مبل راحتی‬‎

فضا در دکوراسیون داخلی

فضا، یکی از المان ‌های کلیدی در طراحی دکوراسیون به شمار می‌ رود؛ در واقع، همان طور که انتظار می ‌رود، فضا به خودِ اتاق یا خانه مربوط می شود: شکل، سایز، دیوارها و پنجره‌ ها، فضا را تشکیل می ‌دهند. در وهلۀ اول، باید محدودیت‌ های فضا را به‌ خوبی بشناسید تا تصمیم‌ گیری در مورد دکوراسیون برایتان راحت ‌تر شود؛ در واقع قبل از خرید میز ناهار خوری چوبی باید بدانید که هر فضا، دقیقاً چه کاربردی دارد، اندازۀ فضا چگونه است و همچنین، فضا چه محدودیت‌ هایی در طراحی شما ایجاد خواهد کرد. در خانه باید فضای دو بُعدی، فضای سه بُعدی، شکل‌ و منحنی (ابعاد) وجود داشته باشد.

تقسیم ‌بندی فضا، اهمیتِ ویژه‌ ای برای یک طراحی موفق دارد

چگونگی استفاده از فضا هنگام خرید مبل ال بر جوِ خانه تاثیر می ‌گذارد. به قسمت‌ هایی از خانه که اثاثیه دارند، «فضای مثبت» و به قسمت ‌های خالی از اثاثیه، «فضای منفی» می‌ گویند. باید بین فضای مثبت و منفی، تعادل برقرار کنید، اگر از مبلمان و وسایل زیاد استفاده نکنید، فضای منزلتان به مراتب بزرگ ‌تر به نظر می‌ رسد؛ اما ممکن است احساس کنید خانه‌ تان خالی است و حس خوشایندی به شما دست ندهد. از سوی دیگر، فضای کوچک با لوازم و اساس اندک باعث می ‌شود که خانه، دنج‌ تر و گرم‌ تر به نظر برسد. همواره، فضاهای باز و بزرگ، محبوب‌ تر می‌ شوند.

خط در دکوراسیون داخلی

خط، چشم و حواس را هدایت می ‌کند. خطوط، اساس تشکیلِ فُرم‌ ها هستند و به نوبۀ خود، از مهم ‌ترین المان‌ های طراحی به شمار می‌ روند. خُطوط افقی باعث ایجاد ثبات و احساس امنیت در فضا می ‌شوند (میز و صندلی را به خاطر بیاورید)؛ اما خطوط عمودی، فضا را فراخ و گشاده می‌ سازند و حس آزادی را ایجاد می ‌کنند (در و پنجره را به یاد بیاورید) و خطوط پویا، به فضا انرژی می ‌بخشند. خطوط مواج و زاویه ‌دار، حس پویایی و تحرک را ایجاد می ‌کنند. چگونگی وصل شدنِ خطوط به یکدیگر باعث ایجاد هارمونی یا تضاد می ‌شود.

نور در دکوراسیون داخلی

نور، یکی دیگر از المان ‌های کلیدی در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌ شود و بر نمودِ خطوط رنگ و تکسچر تاثیر می ‌گذارد. این عنصر تاثیر گذار می ‌تواند از منابع طبیعی، از جمله پنجره و پنجره سقفی، تامین شود و هم منابع مصنوعی، مانند لامپ، مهتابی و لامپ سقفی. نورپردازی حال و هوای خانه را تعیین می‌کند، از این رو، نقش بسیار مهمی در طراحی دارد. در مورد انتخابِ نوع نور مصنوعی نیز بسیار دقت کنید؛  به طور کلی، سه نوع نورپردازی مهم داریم: نورپردازی عمومی، نورپردازی کاری و نورپردازی تاکیدی.

فُرم در دکوراسیون داخلی

فُرم، یعنی رسیدنِ خطوط به یکدیگر در حالتی سه بُعدی و افزودن به عمق، درازا و پهنا، به عبارت دیگر، هر شکل سه بُعدی در دکوراسیون منزل، شکل یا «فُرم» است و به حفظِ تعادل کلی اتاق، کمک شایانی می‌ کند. برای تشکیلِ یک فُرمِ مناسب، باید از نسبت ‌ها، بافت، رنگ و مقیاس ‌ها به درستی استفاده کنید.

فُرم، عنصرِ طراحی داخلی است و به فضا عُمق می ‌بخشد. اگر از شکل منحنی در فضا استفاده کنید، فضا لطیف‌ تر و زنانه‌ تر می ‌شود. اَشکالِ مربعی و جعبه ‌مانند، فضا را مردانه ‌تر می‌ سازند. چشم انسان، فرم ‌هایی را دوست دارد که مکمل یکدیگر باشند؛ برای مثال، اکسسوری‌ های گرد و مجسمه‌ ها، مکمل بسیار مناسبی برای قفسه ‌های خطی هستند.

استفاده از فرم های مختلف در طراحی دکوراسیون

استفاده از فرم‌ های مشابه، باعث برقراری هارمونی در فضا می ‌شود؛ اما نتیجۀ استفاده از فرم‌ های متعدد، برهم خوردنِ تعادل است. شکل‌ ها هم مانند رنگ ‌ها، تاثیرات مختص به خودشان را دارند؛ مثلاً دایره، فضا را تلطیف می‌ کند و مثلث، حس ثبات را برقرار می سازد. اگر برای میزها از صندلی ‌های منحنی دار استفاده کنید، تعادل در فضا برقرار می‌ شود؛ به طور کلی، اگر درک مناسبی از فضا و خطوط داشته باشید، می ‌توانید حس خوبی را در مکان به جریان بیندازید. حتی گیاهان نیز «فُرم» محسوب می ‌شوند؛ در واقع، گیاهان و دیگر چیزهای طبیعی، فرم‌ های «ارگانیک» به شمار می ‌روند.

الگوها در دکوراسیون داخلی

«الگو»، به طرحی تکرارشونده‌ گفته می ‌شود که از خطوط ، شکل ‌ها و رنگ‌ ها تشکیل شده است. الگوها، جذابیت و زیبایی به فضا می ‌بخشند، هارمونی ایجاد می‌ کنند و باعث ایجاد تفاوت میان اتاق ‌ها یا قسمت‌ های مختلف اتاق می ‌شوند. یادتان باشد که الگو، ارتباط مستقیمی با  رنگ دارد و باید در نقاط مختلف خانه به کار رود.

بافت در دکوراسیون داخلی

بافت، المان دیگر دکوراسیون داخلی است؛ به طور کلی، دو نوع تکسچر یا بافت داریم: تکسچر بصری و تکسچر واقعی. تکسچر یا بافت، نحوۀ بازتاب نور را در فضا تعیین می‌ کند و با تغییر ظاهر و احساس خانه، جوِ خانه را شکل می‌ دهد. چیزهایی مثل کاغذدیواری بافت ‌دار، گچ‌ بری، پرده و فرش پشمی، به فضا باف میبخشد. این المان، بر چگونگی بازتابِ نور و صدا در خانه تاثیر می‌ گذارد. وجود بافت‌ های متعدد باعث می ‌شود که فضا جذاب ‌تر و گرم ‌تر به نظر برسد؛ همچنین شادتر جلوه کند.

رنگ در دکوراسیون داخلی

بدون شک، المان رنگ، جایگاه ویژه‌ ای در این دسته ‌بندی دارد. رنگ، سبب برانگیختنِ احساسات و هیجانات می ‌شود و به طور سمبلیک، ابعادِ فرهنگ یا جامعه را نمایان می سازد. رنگ‌ ها، علاوه بر اثرگذاری بر خلق و خوی انسان، باعث می ‌شوند که فضای اتاق، گرم یا سرد باشد، کوچک‌ تر یا بزرگ‌ تر به نظر برسد و دنج یا رسمی باشد.

انواع طرح و نقش در دکوراسیون داخلی و کاربرد آن ها

طرح ها و نقش ها یکی از عناصر اصلی و کاربردی در طراحی داخلی یک مکان به شمار می روند. داشتن الگوی خاصی از طرح ها در دکوراسیون داخلی سبب می شود تا شما سبک مخصوص به خودتان را داشته باشید. طرح ها و نقوش مختلف از جمله عناصری هستند که به ما کمک می کنند تا به محیط زندگی خود زیبایی، جذابیت و مفهوم متفاوتی را ببخشیم. استفاده از طرح های مختلف، سبک های متنوع و علایق شخصی افراد را می تواند به نمایش بگذارد و به محیط زندگی مفهومی تازه بدهد ولی باید برای اجرای طرح و نقش در طراحی داخلی به مانند هر موضوع دیگر با دقت و هماهنگی با عناصر دیگر عمل کرد. جهت آشنایی با انواع طرح و نقش در طراحی داخلی و کاربرد هایی که در دکوراسیون خانه دارند، می توانید در ادامه این مقاله همراه شارین باشید.

کاربرد طرح و نقش در دکوراسیون خانه

در طراحی فضای داخلی خانه، دیوار، سقف و کف سه عنصر اصلی می باشد و رنگ و بافت به کار رفته در هر کدام از آن ها بر دیگری تاثیر می گذارد. یکی از راه های هویت بخشیدن به دیواره های خانه و ایجاد تغییرات محسوس در المان های مختلفی از دکوراسیون داخلی، استفاده از الگو ها و طرح های متنوع می باشد.

در استفاده از طرح ها و نقش های مختلف در دکوراسیون توجه داشته باشید که تعادل را حفظ کنید، در راستای حفظ تعادل، ایجاد یک هارمونی در فضا بسیار حائز اهمیت می باشد. منظور از ایجاد هارمونی این است که در خانه یا هر مکان دیگری که نقوش و طرح های مختلف را به کار می برید، زمانی که به آن فضا نگاه می کنید هیچ چیزی باعث آزار چشم ها نشود. مکانی که در آن رنگ ها و طرح ها بسیار غالب بوده و آزار دهنده هستند، به این معنا است که نتوانسته اید هارمونی لازم را ایجاد کنید.

انواع طرح و نقش پر کاربرد در دکوراسیون خانه

·        طرح پلنگی

یکی از خیره کننده ترین و جذاب ترین طرح ها در دکوراسیون الگوی پلنگی می باشد، که نقش آن مشابه پوست پلنگ است. این الگو با توجه به نقشی که دارد به فضا شکوه و زیبایی خاص می بخشد. توصیه می شود که این طرح را در کنار نقش های ساده به کار ببرید تا جذابیت محیط مورد نظر خود را دو چندان کنید.

·        طرح شطرنجی

طرح شطرنجی از طرح هایی است که از قابل استفاده در سبک های مختلفی می باشد و سال های زیادی است که مورد استفاده طراحان داخلی قرار می گیرد. درواقع الگوی شطرنجی یکی از الگوهایی است که می توانید با هر سبک دکوراسیونی ست کنید، اما اگر آن را در ترکیب با سبک کانتری به کار ببرید، نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت. معمولا در این الگو، رنگ نیمی از خانه ها سفید است، اما مواردی نیز دیده می شود که با رنگ های متفاوت اجرا می شوند.

·        طرح چهارخانه

طرح و الگوی چهارخانه مشابه طرح شطرنجی می باشد اما در طراحی چهارخانه، سه طیف رنگی استفاده شده است. این طرح مناسب سبک کانتری در دکوراسیون می باشد اما قابلیت این را دارد که با سبک های ساده دیگر نیز تلفیق گردد.

·        طرح زربفت

طرح زربفت را می توان یکی از کلاسیک ترین طرح های مورد استفاده در دکوراسیون دانست. این الگو دارای نقوش ظریف و بسیار زیبایی می باشد که تم کلاسیک دارند و قابل استفاده در ها ، روتختی و مبلمان می باشد.

·        طرح گلدار

طرح های گلدار، که در طراحی های سنتی ایرانی نیز به وفور دیده می شود، یکی از طرح هایی هستند که زیبایی دکوراسیون های کلاسیک را با طراحی های مدرن ترکیب کرده و با گذر زمان مبارزه کرده اند. این الگو، یک الگوی سنتی و پر زرق و برق است و برای تولید کاغذ دیواری، رویه مبل، روتختی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد. الگوی گلدار می تواند دارای گل های کوچک یا بزرگ باشد. در گذشته از طرح های گلدار تنها در سبک کلاسیک استفاده می شده است اما در حال حاضر در نیز کاربرد فراوان دارند. با توجه به نقش آن ها در هر نوع دکوراسیونی کاربرد دارند.

·        طرح هندسی

طرح هندسی از معروف ترین و محبوب ترین الگو ها در المان های دکوراسیون داخلی به شمار می رود که از شکل های متنوع هندسی تشکیل شده است و منحصر به یک نقش خاص نیست. این طرح قابل استفاده در سبک های مختلف نیز می باشد.

·        طرح راه راه

یکی دیگر از الگو هایی که محبوبیت زیادی در بین انواع طرح ها و نقش ها دارد، طرح عمودی راه راه می باشد. البته گاهی این طرح محبوبیت خود را از دست داده بود اما دوباره به دنیای دکوراسیون بازگشته اند. استفاده از طرح راه راه در دیوار های خانه، سبب می شود سقف های کوتاه بلندتر دیده شده و فضایی دلباز را پدید آورد.

·        طرح خالخالی

طرح خالخالی یکی از جذاب ترین طرح های مورد استفاده در دکوراسیون داخلی می باشد که حس و حالی دوستانه و شاد دارد. در طرح خالخالی نقوش دایره ای شکل در اندازه های مختلف قرار دارد. گاهی اوقات نیز از چندین نوع دایره با رنگ و اندازه ی متفاوت در این الگو استفاده می شود. الگوی خالخالی با نقش های مشابه خود، هماهنگی خوبی ایجاد می کند و برای دکوراسیون مدرن بسیار مناسب می باشد.

دکمه بازگشت به بالا