اقتصادیمجله کسب و کار

ایده برای طراحی خانه ویلایی

بهترین ایده های طراحی ویلا

ایده برای  طراحی داخلی ویلا در شمال  در معماری براساس سبک و نوع طراحی، فضاهای مورد نیاز و محل ساخت ویلا متفاوت است. به عنوان مثال ایده های طراحی ویلا در سبک مدرن با نوع کلاسیک متفاوت است و حتی ویلاهای فلت با دوبلکس باید طراحی متفاوتی داشته باشند. در ابتدا سبک‌های مختلف طراحی ویلا را بررسی می‌کنیم:

  • ایده طراحی ویلای مدرن:

به طور کلی در طراحی و دکوراسیون مدرن به سادگی و در عین حال کاربردی بودن و دوری از تجملات تأکید زیادی شده است. رنگ‌های مورد استفاده اکثرا خنثی هستند تا در هر محیطی که زمین ساخت ویلا را در نظر دارید، طرح نهایی با محیط اطراف همخوانی پیدا کند. حفظ محیط اطراف و ایجاد کمترین آسیب به طبیعت نیز در اولویت است. بنابراین اگر به ویلا دوبلکس مدرن یا هر نوع پلان دیگری علاقه‌مند هستید باید علاوه بر رعایت موارد گفته شده، به نورگیری و ورود نور طبیعی به داخل فضا دقت داشته باشید.

طراحی مغازه کوچک: از جمله ایده های طراحی ویلا می‌توان به پنجره‌های پانوراما اشاره کرد که علاوه بر زیبایی عالی و نورگیری بی‌نظیر، بهتر از هر نوع المان دیگری باعث پیوند طبیعت با ویلای شما خواهد شد. بین آشپزخانه و حیاط مجاور تنها یک درب قرار می‌گیرد. استخر معمولا در نزدیکی باربیکیو است و با انواع چراغ‌های دفنی توکار تزیین می‌شوند.

ایده برای ساخت خانه ویلایی | خانه های ویلایی ایرانی

در طراحی داخلی خانه مسکونی اتاق خواب‌ها در باید با پرده‌های روشن، نورپردازی مناسب، شلف‌های دیواری و کمدهای توکار ساخته شوند. آشپزخانه‌ها حتما دارای بخش جزیره هستند که رنگ آن معمولا متضاد با رنگ سایر بخش‌ها بوده و جنس آن عمدتا از مرمر یا استیل خالص است.

از ایده های طراحی ویلای مدرن می‌توان به نورپردازی خطی توکار اشاره کرد. در طراحی پذیرایی ویلاهای مدرن باید به نورگیری مناسب، فلت بودن کلی فضا و دوری از شلوغی توجه ویژه‌ای شود. حتما باید در طراحی پذیرایی به ایجاد یک نقطه کانونی دقت شود که معمولا بعدا در چیدمان فضای قرارگیری تلویزیون یا مبلمان به عنوان نقطه کانونی خواهد بود.

از ایده های طراحی ویلای مدرن می‌توان به حمام و سرویس بهداشتی اشاره کرد که در آن فضای قرارگیری وان در نظر گرفته شده یا اینکه بین حمام و دستشویی را با یک دیوار شیشه‌ای جدا کرده‌اند. رنگ فضای حمام و سرویس بهداشتی در سبک مدرن عمدتا بژ، کرمی، خاکستری یا سفید است به همین دلیل در طراحی این قسمت باید از متریال هایی مثل بلوک‌های سیمانی و یا چوب‌های با رنگ بسیار کمرنگ استفاده شود.

  • ایده طراحی ویلای کلاسیک:

از نظر بسیاری از افراد ایده ی دقیقا برعکس ویلاهای مدرن است چون اصول این دو سبک با هم در تضاد هستند هر چند اشتراکات خاصی هم دیده می‌شود. برای جلوگیری از تکرار ایده های طراحی ویلای مدرن به بیان تفاوت‌ها می‌پردازیم. ایده برای طراحی ویلای کلاسیک روی استفاده از وسایل تزیینی و تجملاتی تأکید دارد. متریال چوب در ساخت و طراحی ویلاهای کلاسیک جایگاه ارزشمندی پیدا کرده و در ترکیب با سنگ مرمر و آنتیک در بخش‌های مختلف داخلی و خارجی در اولویت هستند.

از ایده های طراحی ویلای کلاسیک می‌توان به معماری ویلا به شکل لوکس و لاکچری اشاره کرد. رنگ‌های تیره‌تر و در تناژهای قهوه‌ای اولویت دارند. نورپردازی‌ها جنبه تزیینی زیادی دارند بنابراین باید به نورپردازی بسیار زیاد در پلان ویلا دقت داشته باشید.

نمایی از ویلای سپیدار که توسط دفتر معماری آد طراحی و اجرا شده است

ایده هایی برای طراحی ویلا در قسمتهای مختلف

علاوه بر موارد و اصول اختصاصی که به آن اشاره کردیم، نکات و ایده های کلی هم در بین ایده های طراحی ویلا وجود دارند که در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • طراحی سقف ویلا:

در طی سالیان اخیر، در طراحی ویلا ایرانی، به سقف و نوع طراحی و معماری آن توجه ویژه‌ای شده است. مهم‌ترین اصل در طراحی سقف ویلا حالت شیروانی یا شیب‌دار است که به علت بارندگی زیاد جلوی آسیب‌های احتمالی گرفته می‌شود. الگوی طراحی سقف ویلاها استفاده از خطوط مستقیم و لایه‌ای است که در آن برای قسمت تاج ویلا، سقف شیروانی مجزا در نظر گرفته می‌شود و بر روی سقف شیروانی دوم رو قرار می‌دهند.

جنس سقف، استفاده از نورپردازی‌های مختلف برای نمای ویلا که در امتداد سقف قرار می‌گیرند در طراحی جایگاه ویژه‌ای دارد. در طراحی ویلا دوبلکس مدرن و نمونه‌های لاکچری بدنه ساختمان را سفید رنگ در نظر می‌گیرند و سقف را به رنگ آبی یا قرمز انتخاب می‌کنند.

  • باغ ویلاها:

ایده با سایر ویلاهایی که می‌شناسید کاملا متفاوت است. ایده های طراحی باغ ویلا این است که تناسب کامل بین فضای سبز و گیاهان به وجود بیاید به همین دلیل مکان طراحی و تعداد باغچه‌ها و فضای سبز اولین نکته بسیار مهم است.

متریالی که برای طراحی ویلا ایرانی مخصوصا باغ ویلاها استفاده می‌شود، متریال چوبی، مواد سنتی و کلاسیک هستند. بنابراین شاهد هستیم که باغ ویلاها در برخی موارد به ویلاهای سنتی نزدیک هستند. البته باید به سبک ویلا هم دقت شود به عنوان مثال از ایده های طراحی ویلا باغ‌های مدرن می‌توان به فلاورباکس، پرگولا فلزی، شیشه و ترمووود اشاره کرد. اما اگر سبک کلاسیک مدنظر باشد، از متریال سنگ برای طراحی استفاده می‌کنند که در ساخت مسیر رفت‌وآمد، شومینه، آلاچیق و نما کاربرد دارد.

سایر ایده های طراحی ویلا باغ شامل در نظر گرفتن محل دقیق آبنما، استخر، زمین بازی، راه‌های ارتباطی، ارتفاع طبقاتی و نورگیری است. در طراحی سقف از نمونه سقف‌های شینگل استفاده می‌کنند که از جنس سنگ یا چوب است و با متریال‌های مختلف همخوانی دارد.

ایده برای طراحی محوطه ویلا باغ شامل در نظر گرفتن محلی برای استراحتگاه و نشیمن‌های باغی، سایه بان‌های مناسب، باربیکیو و آتشدان، چراغ‌های محوطه متناسب با سبک طراحی، جایگاه پارکینگ مسقف، زمین بازی، استخرهای روباز یا سرپوشیده و مرزبندی‌های دقیق بین جوی و باغچه و آبراه و در نهایت جایگاه مجسمه‌های تزیینی در فضای سبز و کنار مسیرهای رفت‌وآمد است.

نمایی از ویلای زمان که به شکل باغ ویلا توسط دفتر معماری آد طراحی و اجرا گردیده است.

  • طراحی کف حیاط ویلا و محوطه سازی:

ایده طراحی حیاط ویلا به عنوان بخشی که از آن با نام دکوراسیون خارجی یاد می‌کنند به اندازه دکوراسیون داخلی و نما اهمیت دارد. هر چقدر ایده های طراحی ویلا برای فضای محوطه و حیاط بهتر و اصولی‌تر باشد، روی زیباسازی، جادار بودن و جلوه نهایی آن تأثیر بیشتری می‌گذارد.

نمایی از محوطه ی ویلای زمان که توسط دفتر معماری آد طراحی و اجرا گردیده است.

قرینه سازی در طراحی حیاط ویلا اهمیت بسیار بالایی دارد. قرارگیری فضای سبز، باغچه‌ها، مجسمه‌ها، نیمکت‌ها، چراغ‌های محوطه و سایر بخش‌ها در مرحله طراحی و دیزاین بسیار مهم است. ریتم و شیوه قرارگیری المان‌های مختلف در محوطه نیز از جمله مؤلفه‌های مهمی است که باید به آن دقت کرد.

نقطه کانونی در مورد ایده برای طراحی حیاط ویلا اهمیت زیادی دارد. همانطور که در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا نقطه کانونی مهم است، محوطه نیز باید نقطه کانونی داشته باشد. معمولا در طراحی محوطه ویلا از بخش‌هایی مثل استخر، آلاچیق، باربیکیو و مشابه آن به عنوان نقطه کانونی استفاده می‌کنند.

از جمله مواردی که به عنوان ایده برای معماری ویلا در بخش حیاط و محوطه سازی مطرح می‌کنند استفاده از موزاییک و سنگ مرمر (برای قسمت کف)، تراورتن (اطراف محوطه استخر و درپوش دیوارها) و سنگ فرش آجری همراه با چمن و فضای سبز در محوطه سازی است.

اگر به دنبال ایده طراحی ویلا خاص هستید باید به مواردی فکر کنید که کمتر به آن توجه می‌شود. اگر در مناطق گرم و خشک هستید، سنگ آهک با طیف رنگ روشن و طوسی بهترین گزینه است. اگر به فکر طراحی و ساخت ویلا در مناطق سردسیر هستید، از سنگ لوح برای محوطه سازی استفاده کنید. سنگ لوح، طرح و رنگ‌های مختلفی دارد که برای سبک‌های گوناگون مناسب است.

بنابراین بهترین ایده برای طراحی محوطه ویلا ایده هایی هستند که در نهایت هماهنگی کامل بین دکوراسیون داخلی و خارجی ایجاد کنند. به همین دلیل باید در ابتدا بودجه خود را مشخص کنید. استفاده از متریال هایی که کیفیت خیلی بالایی نداشته باشند نمود و جلوه بسیار کمتری نسبت به ناهماهنگی و عدم توازن از خود نشان خواهد داد. این مورد درباره طراحی حیاط ویلایی ایرانی و حتی دکوراسیون داخلی بسیار مهم است

دکمه بازگشت به بالا