مجله تندرستیمجله کسب و کار

برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی چه باید کرد؟

اگرچه جراحی زیبایی بینی نسبت به سایر جراحی ها سبک تر است، اما عوارض جانبی مانند تورم و کبودی را به همراه دارد. این تورم معمولا موقتی است و 2 تا 3 هفته طول می کشد تا بهبود یابد، پس عجله نکنید. البته میزان تورم در افراد مختلف متفاوت است. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که بیمارانی که بینی بزرگ دارند تورم بیشتری خواهند داشت.

ادم اولیه (تورم پوست)

این تورم که یک پاسخ التهابی به ترمیم ناحیه آسیب دیده است، ناشی از افزایش مایع بین سلولی است و اغلب یک تا سه ماه پس از عمل وجود دارد. اگر جراحی با ظرافت بیشتری انجام شود، استخوان ها با ملایمت بیشتری حرکت کنند و پوست با ظرافت بیشتری از اسکلت بینی جدا شود، تورم و کبودی کمتری ایجاد می شود. هرچه پوست بینی ضخیم‌تر باشد، مایع بین سلولی بیشتری در آن جمع می‌شود، بنابراین رفع تورم بیشتر طول می‌کشد.

علل تورم بینی بعد از جراحی بینی

اگرچه تورم بعد از جراحی بینی کاملاً طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما شدت و میزان آن در افراد مختلف متفاوت است.

ضخامت پوست بینی: استخوان های بینی کمتر در معرض تورم هستند زیرا پوست بینی نازک و بافت غضروفی قوی است اما در بینی های ضخیم ضخامت پوست بینی و تغییر در حین عمل برای رسیدن به آن نتیجه مطلوب بالاتر می رود. تورم بعد از عمل

مهارت جراح: تکنیک دست و حساسیت جراح از عوامل مهم در اندازه تومور پس از جراحی بینی است. برش و مانور دقیق در حین جراحی می تواند از تورم جلوگیری کند. اگر جراحی به درستی انجام نشود، هر دو روش باز و بسته می توانند باعث ایجاد تومور اضافی شوند، بنابراین روش جراحی به تنهایی تأثیر کمی بر اندازه تومور دارد.

نسبت تغییرات بینی: تغییرات غضروف بینی در زمان ناقص بینی و رینیت شایع تر است. بیشتر

دنبال کردن توصیه های بعد از جراحی: عدم رعایت توصیه های پزشک می تواند تورم را بدتر کند، بنابراین نکاتی مانند فشار مناسب بینی در کاهش و بهبود احتقان بینی موثر است. رژیم غذایی مناسب و مصرف کم نمک بعد از جراحی عامل مهمی در کاهش و تسریع تورم بینی بعد از جراحی است.

تزریق کورتون در چه مواردی تجویز می شود؟

برای حفظ انحنای صاف پشت بینی، گاهی اوقات کورتن بعد از جراحی بینی تزریق می شود، زیرا ایجاد فیبروز و تورم بعدی بینی بر ظاهر بینی تأثیر منفی می گذارد.

افرادی که پوست بینی ضخیم دارند.

بیمارانی که بهبودی و کاهش تورم بینی آنها طبق برنامه پیش نمی رود.

بیماران تحت عمل جراحی ترمیمی.

Cortone ۽ triamcinolone جو اثر

بهترین زمان برای تزریق 4 تا 6 هفته پس از عمل است، زیرا بهتر است به بدن اجازه دهید تا فرآیند ترمیم بافت را به طور یکنواخت شروع کند و ممکن است با تزریق زودهنگام کورتیکواستروئیدها دچار افسردگی در نوک بینی شوید.

معمولاً یک هفته پس از تزریق الکتریکی طول می کشد تا بیمار متوجه اولین تغییرات شود. برخی از مطالعات یک دوره دو تا سه هفته ای را برای شروع اثربخشی و یک گروه شش هفته ای را گزارش کردند.

با این حال، آمپول های تریامسینولون بلافاصله پس از تزریق در بدن شروع به کار می کنند، اما ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا اثرات نهایی مشاهده شود.

تصمیم در مورد استفاده یا عدم استفاده از کورتون و تریامسینولون بر اساس نظر جراح است (مراجعه به بهترین سایت عمل بینی در شیراز).

روشی برای کاهش تورم بینی بعد از جراحی

مرحله التهابی: این مرحله از یک هفته تا 10 روز طول می کشد. درد و تورم زیاد و زخم جراحی قرمز رنگ بود. در این مرحله بیمار باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند.

مرحله رشد بیش از حد: در این مرحله تولید کلاژن در اطراف بینی و زخم اتفاق می افتد و باعث ضخیم شدن بافت بینی و زگیل می شود. در این مرحله که حدود یک تا شش هفته طول می کشد، احساس عصبی بودن برمی گردد.

مرحله ترمیم: کلاژن اضافی شکسته شده و بافت سخت بینی به تدریج نرم و انعطاف پذیر می شود. تورم حفره بینی دیرتر از سایر قسمت های بینی از بین می رود.

راه های پیشگیری از تورم بینی بعد از جراحی

دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

درمان را دو هفته قبل از جراحی شروع کنید.

مصرف داروهای گیاهی و بدون نسخه را متوقف کنید.

سیگار کشیدن ممنوع

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

راه های کاهش تورم بینی در جراحی پلاستیک

بعد از جراحی بینی باید از کیسه یخ استفاده کنید.

دو بالش زیر سر خود را بالاتر از حد معمول قرار دهید تا در هنگام استراحت، گردش خون در ناحیه صورت افزایش یابد.

باند و بخیه را دستکاری نکنید.

رعایت رژیم غذایی: غذای گرم، گرم و جویدنی نخورید.

هنگام استحمام از آب گرم استفاده کنید، زیرا آب گرم باعث تورم بینی می شود.

طبق دستور پزشک از داروها استفاده کنید.

از ورزش و ورزش سنگین خودداری کنید.

نوک بینی را به درستی و طبق نظر پزشک خونریزی کنید.

از خم شدن خودداری کنید.

سعی کنید از نور خورشید و لامپ های گرما دوری کنید.

برای کاهش تورم بینی چه بخوریم یا نخوریم

سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

نوشیدنی هایی با آب میوه های طبیعی مانند آناناس و کرفس بنوشید.

از خوردن غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.

حداقل چهار هفته قبل و بعد از جراحی از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید

تاثیر چسب بر تورم بینی

پس از جراحی بینی باید از ماسک مخصوص بینی برای کاهش تورم بینی استفاده شود.

شایان ذکر است استفاده از چسب بینی در 4 هفته اول جراحی بینی به کاهش تورم بینی و تسریع چسبندگی پوست بینی به غضروف کمک می کند. مزیت دیگر این است که فشار وارد شده توسط چسب بر روی بینی باعث تحریک کلاژن سازی در اطراف بخیه ها می شود که باعث ترمیم و بازسازی بافت می شود.

به دلیل نازکی و ضخامت پوست، مدت باندینگ از حدود یک تا سه ماه متغیر است. به بیمارانی که پوست نازک و شفاف دارند، استفاده از نوار بینی حداقل به مدت یک ماه و به افرادی که پوست ضخیم دارند توصیه می شود که از نوار بینی به مدت 2 تا 3 ماه استفاده کنند، البته برخی از بیمارانی که پوست و بینی حساس دارند، نمی توانند از نوار بینی استفاده کنند. . ، بنابراین چسب مشکل خارش و التهاب را حل نمی کند.

لازم به ذکر است که در هفته اول پس از جراحی بینی، نوار چسب هم بر شکل بینی و هم بر تورم آن تأثیر می گذارد، اما از هفته دوم فقط بر روی تورم بینی تأثیر می گذارد. یعنی اگه میخوای ورم بینی زودتر از بین بره می تونی از هفته دوم دوباره چسب بزنی، اگه نزنی اتفاق مهمی نمی افته. البته یکی از دلایل چسباندن بینی نوعی هشدار به اطرافیانتان است، شما در واقع به اطرافیان خود هشدار می دهید که به تازگی بینی خود را عمل کرده اید و باید مراقب باشند.

چه مدت طول می کشد تا ورم بینی بعد از جراحی از بین برود؟

60 تا 70 درصد گرفتگی بینی دو ماه پس از جراحی برطرف می شود. یک سال پس از جراحی، حدود 80 تا 90 درصد تورم از بین می رود. بین 2 تا 5 سال بعد از جراحی بینی، تورم به طور کامل از بین می رود و نتیجه نهایی عمل مشخص می شود.

دکمه بازگشت به بالا