مجله کسب و کار

ایا بدون مشاور میشه کنکور قبول شد؟

آیا استخدام مشاور ضروری است؟ میدونم میگید اجباری نیست ولی مثلا اگه یه نفر بخواد برنامه ریزی کنه چون باید روی درسش تمرکز کنه ممکنه نتونه درست برنامه ریزی کنه؟ فضایی وجود ندارد. برای آزمون و خطا در بریز و سال کنکور و صلاحیت استخدام مشاور را ندارم.

پاسخ کاربر: اگر شرایطی برای مشاوره ندارید، می توانید انجام دهید، واقعاً لازم نیست، به نظر یک گزینه است، اما من افراد بسیار زیادی را دیده ام که بدون مربی موفق می شوند.

سلام دوستان عزیز. همانطور که قبلا خواندید، در این مقاله قصد داریم به یک سوال مهم پاسخ دهیم: “آیا داشتن مشاور پذیرش دانشگاه ضروری است یا خیر؟” قبل از هر چیز بهتر است نقش مشاور را بدانیم و بدانیم مشاور کنکور چه مراحلی را می تواند برای ما انجام دهد.

مهم ترین کار مشاور کنکور تهیه و ارسال برنامه ای است که متناسب با شخصیت و شرایط دانش آموزان باشد. برنامه ریزی اصولی دارد که اگر دانش آموز این اصول را نداند و یا این اصول را مطالعه نکند نمی تواند یک برنامه موفق و استاندارد ایجاد کند که به نتیجه برسد. در چنین حالتی مشاور کنکور که این اصول را بداند به دانش آموز کمک می کند تا با توجه به شرایط خود برنامه داشته باشد و به تدریج با این اصول آشنا شود.

با وجود داشتن برنامه مناسب، اگر دانش آموز نداند که چگونه هر درس را مطالعه کند، نمی تواند امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و نتیجه خوبی نخواهد گرفت. البته برخی از دروس روش های مطالعه پیچیده ای دارند. وظیفه مشاور کنکور در این شرایط این است که در ابتدای کار این روش را برای دانش آموزانش توضیح دهد و مشکلات او را حل کند.

یک مشاور مانند محمدرضا پوردستمالچی باید پیگیر باشد و از وضعیت دانش آموز خود آگاه باشد. تصور اشتباهی که ممکن است بسیاری از دانش آموزان در مورد این شغل داشته باشند این است که مشاوره آنها را از فعالیت های روزانه خود در خارج از تحصیل محدود می کند. در واقع مشاور کنکور نمی تواند شما را از فعالیت های روزمره باز دارد. دنبال کردن یعنی چیز دیگری. ردیابی به معنای اطلاع از وضعیت دانش آموز و جلوگیری از تخلف یا فعالیت انجام شده توسط دانش آموز است. به عنوان دنبال کردن درصد پایین یک موضوع در سری تست و دلیل یابی.

یکی دیگر از وظایف مشاور دریافت گزارش کار در فواصل زمانی کوتاه مانند گزارش کار روزانه است. حال اگر نکته مهمی در گزارش شما باشد مشاور سعی می کند این نکته را به شما منتقل کند.

کارشناس همیشه تست شما را تجزیه و تحلیل و بررسی می کند و نظر خود را در مورد جزئیات آزمون مانند درصد هر درس، تعداد خطاها و سوالات بی پاسخ، تراز و سطح شما نشان می دهد.

در واقع وظایف مشاور کنکور به موارد فوق محدود نمی شود. مشاور کنکور می تواند مشکلات درسی شما را حل کند و مشکلات را برای شما حل کند. مجدداً مشاور از طریق تماس های تلفنی هفتگی و ارتباط حضوری پیگیری می کند. وقتی دانش آموز مناسب نباشد، مشاور می تواند گفتار انگیزشی دانش آموز را تشویق کند.

حال باید به یک سوال مهم پاسخ دهیم: با این همه ویژگی آیا داشتن مشاور لازم است یا خیر؟ موارد زیادی داشتن یک مشاور را لازم میکند، همچون انتخاب رشته کنکور.

این سوال بستگی به شرایط زندگی دانشجو دارد. استاد راهنما هم مانند سایر ابزارهای ورود به سال امتحانی مانند کتاب تست، تست و … به شما کمک می کند تا رتبه خود را به تدریج ارتقا دهید. اگر ندانید که چگونه آماده شوید، چگونه مطالعه کنید، حتی اگر تلاش کنید پیشرفت نخواهید کرد، یک مربی خوب به شما کمک می کند تا پیشرفت کنید.

اما اگر با برنامه ریزی و اصول آن آشنا هستید، پیشرفت مستمر دارید و دروس را به درستی مطالعه می کنید، نیازی به مشاور بودن شما نیست. برای حل مشکلات خود و پیشرفت بیشتر، احتمالاً باید عواملی را بررسی کنید که کنترل کمتری نسبت به دیگران بر آنها دارید.

دانش آموزانی هستند که علیرغم حضور و کنترل یک مربی به یادگیری و پیشرفت ادامه می دهند. این دانش آموزان پیشرفت خوبی دارند و در مسیر درستی قرار دارند، اما اگر روند مشاوره را متوقف کنند، ممکن است مانند گذشته به درس خواندن ادامه ندهند، زیرا باعث می شوند افراد آنها را کنترل کنند. مشاور نیز در این مسیر به این دسته از دانش آموزان کمک می کند.

درست است که در سال کنکور زمان زیادی برای آزمون و خطا وجود ندارد، اما اگر شرایط مشاوره را ندارید، نگران نباشید. اکنون که راه شما آغاز شده است، در مورد روش های اولیه مطالعه و برنامه ریزی تحقیق و مطالعه کنید. اینکه می گویند در سال امتحان فقط روی مطالعه دروس تمرکز کرد، درست نیست. شما خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید. برنامه ریزی هم در ابتدا سخت و زمان بر است، اما به تدریج اصول را یاد می گیرید و سرعت آن افزایش می یابد. اگر درسی ندارید، بهترین زمان برای برنامه ریزی، جمعه بعد از هر امتحان است.

دکمه بازگشت به بالا