نماد سایت مجله آنلاین

ایل و عشایر شناسنامه کشور ایران است/ تحقق پایداری فرهنگ ملی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

ایل و عشایر شناسنامه کشور ایران است/ تحقق پایداری فرهنگ ملی

به گزارش خبرنگار آنلاین، عزت الله ضرغامی چهارشنبه شب در آئین افتتاحیه جشنواره ملی فرهنگ عشایر در یاسوج، افزود: کوچ یک رویداد زیبا و برجسته انسانی است.

وی ابراز داشت: در کوچ و حرکت عشایر بسیاری از فضیلت‌های انسانی را می‌توانید ببینید که سه گزاره برای کسانی که می‌خواهند درس بگیرند، قابل طرح است.

ضرغامی گفت: امروز مدیریت پیشرفته در دنیا معتقد است که سازمان‌ها با محیط خود شناخته می‌شوند، سازمانی موفق است که محیط خود را خوب بشناسد و به موقع بتواند محیط خود را عوض کند.

وی افزود: کوچ عشایر مصداق بارز محیط شناسی است که متناسب با محیط خود مدیریت می‌کند و سازمان ایل و عشیره را سازمان می‌دهد و بهترین نتیجه را می‌گیرد و این خیلی ارزشمند است.

ایل و عشایر شناسنامه کشور ایران است/ تحقق پایداری فرهنگ ملی

وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه وقتی حرکت می‌کنیم تحول همراه با تحمل است، تصریح کرد: این دو همیشه با هم اند، اگر کسی خیال کرد می‌تواند تحول ایجاد کند، بدون اینکه سختی ببیند و بدون اینکه تحمل کند، حتماً به بیراهه رفته است.

ضرغامی گفت: ایل برای ادامه‌ی حیات از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر می‌رود و حیات بخشی به هم نوعان خودش، همراه با تحمل و همراه با سختی است.

وی ابراز داشت: در ایل بهترین سازماندهی و تقسیم کار صورت می‌گیرد، هیچکس در جریان کوچ بیکار نیست، هیچکس تماشاگر نیست، از کودک و پیرمرد تا جوان تا زنان و دختران، همه اینها تقسیم مسئولیت کرده و کار می‌کنند.

ضرغامی تصریح کرد: جریان کوچ، برای یکجا نشین ها، برای شهر نشین ها، برای کلان شهرها بهترین درس است که برای یک کار ارزشمند همه چیز باید تقسیم شود و هر کسی بر سر کاری باشد و این خیلی مهم است.

ضرغامی افزود: این برای دنیای امروز درس است، برای دنیای بی هویت امروز درس است، برای کسانی که می‌خواهند به زور یکسان سازی را در دنیا حاکم کنند و فرهنگ‌ها را از بین ببرند و نابود کنند، برای جایی مثل ایران که ایل و عشایر شناسنامه‌ی این کشور بزرگ هستند این آداب و سنت‌ها و اعتقادات، این فضیلت ها، وقتی که پایدار می‌شوند و می‌مانند، می‌توانند فرهنگ ملی ما را پایدار کند.

وزیر میراث فرهنگی با تاکید بر اهمیت داشته‌ها، گفت: سومین گزاره، استفاده از داشته‌ها است و معمولاً در مدیریت امروز داشته‌ها فراموش می‌شود، امکانات مورد بی مهری قرار می‌گیرد، چه امکانات انسانی، چه امکانات سخت افزاری و تجهیزات، ایل و کوچ به ما می‌آموزد که از همه چیز باید بهترین استفاده را داشت.

ضرغامی خاطرنشان کرد: کوچ وقتی انجام می‌شود و ایل راه می‌افتد از یک طناب و تجهیزات کوچک بهترین استفاده را می‌برند و همه اینها برای شهر نشین ها درس است، برای یکجانشینی که باعث شده محیط زیست و منابع از بین برود درس بوده و کوچ زیباترین رویداد بشری است که می‌توانیم از آن بیاموزیم.

خروج از نسخه موبایل