نماد سایت مجله آنلاین

روش در آوردن کلید شکسته از قفل قدیمی در حیاط خانه

شکستن کلید در قفل یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر کسی رخ دهد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که زمانی که اقدام به باز کردن درب با کلید نموده اید، کلید در قفل به خوبی نچرخیده و یا در آن شکسته است. برای در آوردن کلید شکسته یا گیر کرده در قفل روشهای متعددی وجود دارد. هر کدام از این روش ها ابزارهای مختلفی نیاز دارد، که در صورت نبود ابزارهای لازم می توانید از استفاده نمایید. اما اگر ابزارهای مورد نیاز موجود باشد، می‌توانید خودتان برای درآوردن کلید شکسته اقدام نمایید. در این مطلب قصد داریم به روش های بیرون آوردن کلید بدون نیاز به کلید سازی بپردازیم.

روش های در آورن کلید شکسته در قفل

استفاده از ، همواره با مشکل گیر کردن یا شکستن کلید در قفل همراه است. و کسانی که از قفل های مکانیکی یا معمولی استفاده میکنند باید روش های در آوردن کلید شکسته یا گیر کرده در قفل را بدانند تا در مواقع لزوم بتوانند ار آنها استفاده نمایند.

راه های بیرون آوردن کلید شکسته در قفل به ابزارهایی که در اختیار دارید و اینکه چه مقدار از کلید شکسته در قفل باقی مانده است، بستگی دارد. برای در آوردن کلید شکسته در قفل، باید قبل از هر اقدامی قفل را روغن کاری نمایید. روغن مورد استفاده می تواند روان کننده، روغن لولای درب و یا حتی روغن خوراکی باشد.

پس از آن به وسایل زیر، برای در آوردن کلید شکسته نیازمند هستید:

1- در آوردن کلید شکسته در قفل با انبردست و دم باریک

استفاده از انبردست یا دم باریک یکی از راه های بیرون کشیدن کلید شکسته درون قفل می باشد. و برای زمانی مناسب است که کمی از دسته کلید از قفل بیرون زده باشد. در این حالت می توانید با استفاده از انبردست یا دم باریک دسته شکسته کلید را گرفته و در جهت موافق یا خلاف عقربه های ساعت آن را بچرخانید تا کلید خارج شود.

در صورتی که میخواهید درب را باز کنید لازم است که یک دست خود را، محکم روی قفل و دستگیره قرار داده و با دست دیگرتان تلاش کنید که به آرامی کلید شکسته را درون قفل حرکت دهید. تا کلید در قفل چرخیده و درب باز شود. البته اگر کلید یدک برای باز کردن درب، همراه شما بود. بهتر است روی درآوردن کلید شکسته از قفل تمرکز کرده و تمام تلاش خود را برای این امر انجام دهید. در این روش فقط باید مراقب باشید که دسته بیرون مانده کلید، نشکند.

وسیله دیگری که می تواند مانند انبردست برای درآوردن کلید از قفل استفاده شود موچین می باشد. با استفاده از موچین می توانید دو طرف دسته باقی مانده کلید را گرفته و با چند حرکت آرام آن را از قفل بیرون بکشید.

2- به کمک تیغه اره مویی هم میتوانید کلید را از قفل خارج کنید

در صورتی که ابزاری مانند تیغه اره مویی یا اره منبت کاری در وسایل تان دارید می‌توانید برای درآوردن کلید شکسته در قفل از آن نیز استفاده کنید. تیغه اره مویی به خاطر وجود دندانه های ریز می تواند به دندانه های کلید گیر کرده و آن را از قفل در بیاورد. اگر اره مویی شما بزرگ بود می توانید با استفاده از انبردست یا دم باریک طول تیغه را کوتاه نموده و سپس از آن استفاده کنید.

3- باز کزدن و بستن درب با پیچ گوشتی وقتی دسته کلید کاملا شکسته

اگر دسته کلید به صورت کامل شکسته باشد و هیچ قسمتی از آن است گفت بیرون نمانده باشد کار کمی سخت تر می شود و دیگر نمی توانید از انبر دست یا موچین برای بیرون آوردن کلید شکسته در قفل استفاده نمایید. در این حالت برای قفل کردن یا باز کردن درب می‌توانید از پیچ گوشتی استفاده کنید.
به این صورت که پیچ گوشتی را درست مانند زمان باز کردن یا بستن یک پیچ، وارد سوراخ قفل کرده و کمی فشار داده و سپس آن را بچرخانید. اگر درب قفل شده باشد و بخواهید قبل از اینکه کلید را بیرون بیاورید درب را باز کنید، لازم است بیشتر دقت نموده و پیچ گوشتی را در جهت درست در سوراخ کلید به آرامی حرکت دهید. به این صورت شما می توانید با استفاده از پیچ گوشتی و به کمک کلیدی که در قفل شکسته، قفل در را باز کنید.

در شرایطی که عجله دارید و باید خیلی زود محل کار یا منزل را ترک کنید. و نیاز به قفل کردن درب دارید می‌توانید به همین روش و به صورت برعکس به کمک پیچ گوشتی در را قفل کرده و محل را ترک کنید. و پس از برگشت برای کلید گیر کرده در قفل چاره ای بیندیشید.

4- چسب قطره ای؛ روش ریسکی برای درآوردن کلید شکسته

در این روش لازم است که دقت زیادی داشته باشید زیرا اگر بتوانید آن را درست انجام دهید ممکن است به قفل آسیب بزنید. نحوه انجام کار به این صورت است که باید سر یک سیم نازک یا یک سوزن لحاف دوزی را به میزان لازم چسب قطره ای بزنید. و پس از چسب زدن سر آن سیم یا سوزن را داخل قفل وارد کنید. سپس چند ثانیه صبر کنید تا انتهای سوزن به کلید برخورد کرده و به آن بچسبد.
حال به آرامی تلاش نمایید که کلید چسبیده به سوزن را بیرون بکشید. در این روش باید حتما توجه کنید که سر سیم یا سوزن را بیش از حد چسب نزنید، زیرا در این صورت هم کلید و هم سیم داخل قفل گیر می کنند.

5- استفاده از دریل، آخرین راه برای در آوردن کلید شکسته در قفل

اگر کلید شما داخل قفل شکسته است و نمی خواهید هزینه کلید ساز بدهید، می‌توانید از دریل استفاده نمایید. اما با این روش به احتمال خیلی زیاد قفل شما غیر قابل استفاده خواهد شد. مته ای که برای بیرون کشیدن کلید شکسته در قفل قرار است استفاده کگاهی ممکن است با مشکلاتی مانند شکستن کلید در قفل و یا نچرخیدن کلید مواجه شوید. در این شرایط چگونه می‌توان نسبت به درآوردن کلید شکسته از قفل اقدام کرد؟ اولین کاری که در چنین موقعیتی باید انجام دهید، حفظ خونسردی و بررسی عمق کلید شکسته شده در داخل قفل است.

اگر کلید به طور عمیق داخل قفل نشکسته باشد، خودتان هم می‌توانید با انجام اقداماتی کلید را از خارج کنید. در ادامه چند روش کاربردی برای در آوردن کلید شکسته در قفل را برای شما عزیزان تشریح می‌کند.

همان طور که اشاره شد، یکی از نکات مهم در نحوه درآوردن کلید شکسته از قفل درب حیاط و یا هر قفل دیگر، عمق کلید شکسته داخل آن است. به عبارت دیگر، همه راه حل‌هایی که برای در آوردن کلید مطرح می‌شوند، در صورتی پاسخ‌گو هستند که کلید با عمق نسبتا کمی داخل قفل گیر کرده باشد.

همچنین لازم به ذکر است که پیش از اقدام به خارج کردن کلید، ابتدا باید از وجود ابزارهای مورد نیاز در اطراف خود مطمئن شوید، مهارت کافی برای انجام کارهای مطرح‌ شده را داشته باشید و از همه مهم‌تر هنگام انجام کار عجله نکنید. عدم دقت کافی نه تنها مشکلتان را رفع نمی‌کند، بلکه ممکن است مشکلات موجود را دو چندان نماید!

چرا کلید در قفل می شکند؟

همانطور که می دانید وقتی کلید عملکرد خوبی ندارد، مجبور می شویم که به آن فشار وارد کنیم. با هر چرخشی که به کلید وارد میکنیم، اگر منجر به چرخش سیلندر قفل نشود؛ آنگاه فشار به تیغه فلزی کلید وارد می شود. وقتی این کار چند بار تکرار میشود در نهایت منجر به شکسته شدن کلید می گردد.

۶ راه‌کار نحوه درآوردن کلید شکسته از قفل

در این بخش به ارائه راهکارهایی جهت درآوردن کلید شکسته از قفل می پردازیم. با ما همراه باشید.

یکی از راه‌های ساده برای در آوردن کلید شکسته از قفل استفاده از انبردست یا دم باریک است. این روش برای زمانی کاربرد دارد که قسمتی از کلید از قفل درب بیرون زده باشد. در این شرایط می‌توانید با انبردست یا دم باریک قسمت بیرون مانده کلید شکسته را گرفته و آن را در جهت‌ عقربه‌های ساعت یا مخالف آن بچرخانید تا کلید از قفل خارج شود.

همچنین اگر می‌خواهید پیش از در آوردن کلید، قفل درب را هم باز کنید، ابتدا یک دست خود را محکم روی قفل و دستگیره قرار دهید و با دست دیگر تلاش کنید تا به آرامی کلید شکسته را داخل قفل حرکت دهید تا به این ترتیب کلید داخل قفل بچرخد و درب را باز کند.

توجه داشته باشید که اگر کلید دیگری به عنوان یدک در اختیار دارید، بهتر است تنها روی در آوردن کلید از داخل قفل تمرکز کنید. چرا که تلاش برای باز کردن قفل با کلید شکسته ممکن است در نهایت منجر به شکسته شدن قسمت بیرون مانده کلید شود. در این شرایط خارج کردن کلید شکسته از داخل قفل به مراتب دشوارتر می‌گردد.

یکی دیگر از ابزارهایی که برای در آوردن کلید گیر کرده در قفل می‌تواند کاربردی مشابه با انبردست ارائه دهد، موچین است. با استفاده از این ابزار هم می‌توانید کلید گیر کرده داخل قفل را از دو طرف گرفته و آن را با چند حرکت ساده بیرون بکشید.

اگر ابزارهای دیگری مانند تیغه اره مویی یا اره منبت کاری در دسترستان دارید، برای در آوردن کلید گیر کرده داخل قفل می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. در واقع، تیغه اره مویی دندانه‌های ریزی دارد که می‌توانید با گیر کردن به دندانه‌های کلید شکسته شده آن را از قفل خارج کند. اگر اره مویی بزرگ بود، برای راحتی کارتان می‌توانید با انبردست یا دم باریک آن را بشکنید تا طول تیغه کوتاه‌تر شود.

در شرایطی که کلید به طور کامل داخل قفل می‌شکند و هیچ قسمتی از آن از قفل بیرون نمی‌ماند، خارج کردن آن کمی دشوارتر می‌شود. در این شرایط دیگر نمی‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند انبردست، دم باریک یا موچین کلید را خارج کرد.

با وجود این، برای باز کردن یا قفل کردن دربی که کلید شکسته داخل قفل آن گیر کرده است، می‌توان از پیچ گوشتی استفاده کرد. برای این منظور پیچ گوشتی را به مانند اینکه می‌خواهید پیچی را باز یا بسته کنید، وارد قفل کرده،‌ فشار اندکی به پیچ گوشتی داده و آن را داخل قفل بچرخانید.

برای درآوردن کلید شکسته از قفل باید دقت کافی به خرج داده و پیچ گوشتی را به آرامی در جهت درست داخل قفل حرکت دهید. به این ترتیب با کمک کلید گیر کرده داخل قفل و پیچ گوشتی می‌توانید قفل درب را باز کنید.

همچنین زمانی که عجله دارید، باید درب را قفل کرده و خیلی زود محل را ترک کنید، به همین روش می‌توانید درب را با استفاده از کلید شکسته داخل آن قفل کنید.

برای انجام این کار مشابه روش قبل پیچ گوشتی را داخل قفل کرده و در جهت عکس بچرخانید و درب را قفل کنید تا پس از برگشت به محل راه ‌حلی برای کلید گیر کرده داخل قفل پیدا کنید.

یکی از روش‌های پر ریسک برای درآوردن کلید شکسته از قفل استفاده از چسب قطره‌ای است. استفاده از این روش نیازمند به کار گیری دقت بسیار زیاد است. چرا که اگر نتوانید چسب را دقیقا روی کلید شکسته شده بزنید،‌ موجب آسیب رسیدن به قفل درب می‌شوید.

برای انجام این کار ابتدا روی یک سیم نازک یا سوزن لحاف دوزی مقداری چسب قطره‌ای بزنید. سپس سر سوزن یا سیسم را وارد قفل کنید و کمی صبر کنید تا انتهای چسبناک سوزن به کلید برخورد کرده و به آن بچسبد.

پس از گذشت مدتی که چسب انتهای سوزن و کلید شکسته شده خشک شد، به آرامی کلید را با سیم یا سوزن چسبیده به آن بیرون بکشید. توجه داشته باشید که چسب را بیش از اندازه روی سوزن یا سیم نزنید، زیرا در این صورت چسب به کلید و سیم داخل قفل چسبیده و کلید در قفل گیر می‌کند.

اگر هیچ یک از روش‌هایی که در بالا مطرح کردیم، برای درآوردن کلید شکسته از قفل کارساز نبود، می توانید از دریل استفاده کنید. البته با استفاده از این روش به احتمال زیاد قفل درب آسیب دیده و دیگر غیرقابل استفاده می‌شود. به طور معمول از این روش در شرایطی استفاده می‌شود که نخواهید برای خارج کردن کلید شکسته هزینه کلیدساز بدهید.

توجه داشته باشید که مته مورد استفاده در دریل، برای خارج کردن کلید شکسته از قفل باید خیلی نازک باشد.

همانطور که می دانید یافتن روش های خانگی کارساز نیازمند آزمون و خطا و همچنین صبر و شکیبایی بیشتری است و ممکن از وضعیت را بدتر کند. اگر با هیچ یک از روش‌هایی که تاکنون مطرح کردیم، موفق به باز و بسته کردن قفل درب یا خارج کردن کلید شکسته در قفل نشدید، توصیه می‌کنیم که از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. به نظر ما بهترین راه برای بیرون آوردن کلید شکسته از قفل تماس با تعمیرکاران حرفه‌ای در این زمینه است.

چرا که این افراد دانش کافی در زمینه مربوطه را داشته و می‌توانند بدون کوچک‌ترین آسیبی به قفل درب یا گاو صندوقتان، کلید شکسته را از داخل قفل خارج کنند. با انجام این کار نه تنها در وقت خود صرفه جویی می کنید، بلکه خیلی سریع تر به مقصودتان میرسید.

کلید سازی شبانه روزی تهران کلید

تهران کلید با سال ها تجربه و کسب نمودن دانش کافی در زمینه ارائه کلیه خدمات اعم از کلید سازی سیار، کلید سازی سیار گاوصندوق و کلید سازی سیار ماشین، باز گشایی درب های مختلف خودرو، منازل مسکونی، تجاری و … این اطمینان را به شما می دهد که می تواند مشکل شما را در هر ساعتی از شبانه روز با اعزام کردن متخصصان خود، به بهترین نحو و با تعرفه مناسب حل نماید. تهران کلید با سابقه فعالیت بیشتر از ده سال خود تیمی متخصص جمع آوری نموده است که در تمام نقاط شهر تهران در خدمت گذاری مشتریان محترم باشد. این شرکت همواره توانسته است برنامه منظمی جهت آموزش پرسنل خود داشته باشد تا بتوانند با آخرین تکنولوژی روز آشنا شده و آمادگی ارائه خدمات در هر زمینه ای را به مشتریان گرامی داشته باشد. از این رو ما دارای بیش از هزاران مشتریان وفادار و رضایتمند هستیم که از این بابت بسیار خرسندیم. شما هم به جمع مشتریان وفادار ما بپیوندید و مشکلات کلید و قفل خود را به ما بسپارید. تیم شبانه روزی تهران کلید در هر لحظه آماده دریافت سفارشات و درخواست های شما تنها با یک تماس می باشد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد علت شکسته شدن کلید در قفل و همچنین ارائه راهکار های برای درآوردن کلید از قفل با شما سخن گفتیم. به یاد داشته باشید اگر هنگام درآوردن کلید شکسته از قفل عجله کنید، نه تنها باعث درآمدن کلید نمیشود بلکه اوضاع را نیز بدتر می کند. پس بهتر است در این شرایط خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید تا کار به نتیجه لازم برسد.

خروج از نسخه موبایل