اقتصادیمجله کسب و کار

شخصیت های منفی زن کارتونی

ملکه گریمهیلده نامادری سفیدبرفی

(سفیدبرفی و هفت کوتوله)

قیمت لباس السا بچه گانه: البته واضح و مبرهن است که نفر اول لیست را از اولین کارتون شرکت دیزنی انتخاب کردیم. ملکه گریمهیلده سفیدبرفی را صرفاً به خاطر زیبایی اش مورد آزار قرار می‌دهد. هر چند که قدرت تمام مملکت در دست خودش است اما فکر این که در تمام جهان حتا یک نفر از او زیباتر باشد آزارش می‌دهد. برای همین طی اقدامی دهشتناک به شکارچی دربار می‌سپارد که سفیدبرفی را به جنگل برده و سر به نیست کند و قلبش را برای ملکه پس بیاورد تا ملکه از خونش بنوشد و آرام بگیرد. البته همه بقیه‌ی داستان را یادمان است.

جالب این است که گریمهیلده از نظر حرص و آز به پای خیلی از شخصیت‌های منفی دیزنی نمی‌رسد. او از اول هم ملکه است و قصد گسترش قدرتش را هم ندارد. تنها به ترتیبی لجوجانه و حتا کودکانه دوست ندارد هیچ کس از او زیباتر باشد.

گریمهیلده از آن شخصیت‌های منفی است که هنوز دستخوش سیستم آموزشی جدید نشده و شر محض است! او انگار مستقیم از وسط داستان‌های پریان پراز خشونت قدیمی‌تر می‌آیند. آن قصه‌های پریانی که برای کودکان امروزی بسیار تلطیف شده‌اند. البته جالب است بدانید در برخی نسخه های داستان سفید برفی و هفت کوتوله (به طور مثال سفید برفی و هفت غول در نسخه ی روسی)، ملکه سفیدبرفی را می‌کشد و دستمالی از خونش تر می‌کند و می‌نوشد. یا لااقل ما یادمان است که مامان‌بزرگ‌هایمان اینطوری برایمان تعریف کرده اند. اما در کارتون‌های دیزنی پایان‌ها شادند. البته این نکته هم در یاد داشته باشید که هیچ کجای انیمیشن دقیقاً مرگ گریمهیلده نشان داده نمی‌شود!

بانو تریمین نامادری سیندرلا

(سیندرلا)

خرید لباس دختر کفشدوزکی: این را می‌گویند شخصیت منفی درست و حسابی! از آن‌هایی که تا چشم آدم بهش می‌خورد ازش متنفر می‌شود. بانو تریمین یا همان به اصطلاح نامادری خبیث سیندرلا، نه قدرت جادویی خاصی دارد و نه حتا قدرت سیاسی و حکومتی. فقط یکی از آن آدم‌های تهوع‌آور است که توی زندگی عادی‌مان هم ممکن است بهشان بربخوریم. همان‌هایی که از سوءاستفاده از یک ذره قدرتشان هم لذت می‌برند و زیردست‌هایشان را شکنجه‌ی روحی می‌دهند.

خباثت نامادری سیندرلا در مقام مقایسه با سایر شخصیت‌های منفی دیزنی مشخص‌تر می‌شود. در ذهن داشته باشید که اورسولا، هشت‌پای جادوگر پری دریایی، روح آدم‌ها را زندانی می‌کند و کروئلا دویل 101 ‌سگ خالدار، پوست توله‌سگ‌ها را می‌کند! ولی وقتی به شخصیت منفی کارتون‌ دیزنی فکر می‌کنیم اولی کسی که به ذهن خطور می‌کند کیست؟ نامادری سیندرلا! و البته دو دختر بدقیافه و خبیثش آناستازیا و گریتزیلا.

راستی هیچ می‌دانستید در نسخه‌ی اصلی داستان سیندرلا، ناخواهری‌های سیندرلا برای این که کفش شیشه‌ای به پایشان برود بخشی از پایشان را قطع می‌کنند و سربازهای شاه با مشاهده‌ی رد خون متوجه این موضوع می‌شوند؟ در ضمن در مراسم عروسی کبوترها چشم‌های ناخواهری‌ها را در می‌آورند؟ برای مطالعه‌ی بیشتر در مورد خشونت نهفته در داستان‌های پریان و تحلیل‌های روانشناختی‌اش می توانید به کتاب افسون افسانه‌های برونو بتلهایم مراجعه کنید!

کروئلا دویل

(101 سگ خالدار)

قیمت لباس مرد عنکبوتی: صد و یک سگ خالدار از ‌آن دسته کارتون‌های دیزنی است که احساسات نوستالژیک آدم را بیدار می‌کند. به خصوص بهه خاطر دوبله‌ی بی‌نظیرش و این حقیقت که به جای این که از زبان آدم‌ها روایت شود، از زبان سگ‌ها روایت می‌شود.

و اما شخصیت منفی این انیمیشن یکی از آن آدم‌های ثروتمند دماغوی از دماغ فیل افتاده است که با خباثتی بی بدیل قصد دارد صد و یک توله سگ را برای پوستشان سلاخی کند تا ازشان پالتوی پوست درست کند(یعنی به عبارت دیگر قصد دارد آن‌ها را به نام fashion قربانی کند).

شاید بشود گفت دلیل قرار گرفتن کروئلا در این لیست بیشتر جنونش است. جنونی اشرافی که آدم را یاد دیوانه‌بازی‌های اشراف‌زاده‌های کله‌خراب قرون 17 و 18 میلادی می‌اندازد. کروئلا انسانی از همه نظر شیطانی و بدجنس است. از اسمش گرفته تا آن موهای تابه‌تای سیاه و سفیدش، تا آن دماغ تیز و آن دستکش‌های قرمز جلفش! هیچ آدمی ممکن نیست حتا یک ذره با کروئلا دویل همدردی کند.

اورسولا هشتپای جادوگر

(پری کوچک دریا)

اورسولا جادوگر کف دریاست که با وعده و وعید و کاغذبازی و قرارداد بستن با پری‌های دریا سعی در قبضه کردن قدرت و تکیه زدن بر تخت پادشاه دریا یعنی شاه ترایتون را دارد. بخت و اقبال زمانی به او رو می‌کند که آریل دختر کوچک شاه ترایتون عاشق شاهزاده اریک خشکی نشین می‌شود.

پری کوچک دریا از آن کارتون‌هایی است که خیلی از ایرانی‌ها ندیده اند چون هرگز دوبله نشد. اما کسانی که اورسولا را به یاد دارند شاید متوجه شباهت او با نوعی از شیاطین شده باشند. شیاطین چهارراه(رفرنس به سریال سوپرنچرال). شیاطین چهارراه آرزوهای انسان را بر آورده می‌کنند اما در عوضش روح او را تصاحب می‌کنند. اورسولا هم همینطور است. او آرزوی آریل را برآورده می‌کند و در عوض صدایش را از او می‌گیرد و شرط می‌کند که اگر آریل نتواند در عرض سه روز دل معشوقش را به دست آورد، تا ابد برده‌ی جادوگر خواهد شد.

می‌دانید اورسولا از آن دسته آدم بدهای دیزنی است که جای استفاده از قدرت فیزیکی، از سیاست‌بازی و دسیسه کردن استفاده می‌کند و برخلاف بیشتر شخصیت‌های منفی نقشه اش هم خیلی خوب می‌گیرد. هر چند در آخر به نظر می‌رسد در برابر عشق حقیقی شکست می‌خورد اما فرو رفتن دکل کشتی در شکمش هم چندان بی‌تأثیر نبود.

جذابیت‌ها: صدای بی‌نظیر، شوخ طبعی جنون آمیز و البته مد روز بودن و هفت قلم آرایش کردنش!

نکته‌ی بسیار جذاب: شاید به نظر برسد بیشتر شخصیت منفی‌های دیزنی زن هستند. اما نسبت واقعی شخصیت‌های منفی مرد به زن به صورت دو به یک است. یعنی 23 شخصیت منفی مرد و تنها نه شخصیت منفی زن!

 

اسم های شرورانه | رو مخ ترین شخصیت های کارتونی

کاپیتان هوک

(پیتر پن)

نه فقط یکی از بهترین آدم‌ بدهای دیزنی که یکی از بهترین آدم بدهای تاریخ! کاپیتان هوک و دستیارش آقای اسمی با گفت و گو‌های پینگ پونگی بی‌نظیرشان آدم بزرگ‌های سال 2015 را هم به خنده می‌اندازند. با این که کاپیتان هوک در فیلم‌های بسیاری به تصویر کشیده شده (از جمله فیلمی به نام در جست و جوی هرگزآباد با بازی رابین ویلیامز در نقش پیتر پن) ولی این کلاسیک دیزنی به درستی روح خبیث این دزد دریایی را با طنزی به یادماندی مخلوط کرده است.

کاپیتان هوک که دستش را در کشمکشی با یک تمساح از دست داده، حالا به جای دستش یک قلاب دزددریایی دارد. او به همراه افرادش سعی می‌کند با هر دوز و کلکی پیتر را به چنگ آورد. او به جای استفاده از شمشیرش، از تفرقه و نفاق برای گیر انداختن پسرهای گمشده و رئیسشان پیتر استفاده می‌کند. او به خصوص به طبیعت حسود زن‌ها آگاه است و از زنبارگی پیتر پن بهترین استفاده را می‌کند.

او یک جنتلمن شیک‌پوش و پیانو نوازی قهار است و با ذهنی متمرکز و کینه‌هایی شتری.

جعفر وزیر دربار

(علاالدین)

جعفر جادوگریست که خودش را توی دربار سلطان بالا کشیده است و به مقام صدراعظمی رسیده است. البته می‌توانید حدس بزنید چطور! با قلاشی و زیر آب زنی و از پشت خنجر زدن. او قصد دارد به هر ترتیب که شده چراغ جادو را به دست بیاورد و وقتی یک پاپتی مثل علاالدین برمی‌خورد در سوءاستفاده از او تردید نمی‌کند.

جعفر از آن آدم بدهاست که قدرتش را با خون دل به دست آورده و با زحمت زیادی به جایی که هست رسیده. برای همین قدرش را هم خیلی خوب می‌داند و با چنگ و دندان در حفظش می‌کوشد.

جعفر در لیست ما نمره‌ی بالایی دارد چون در انیمیشنی که رابین ویلیامز نقش غول چراغ جادویش را بازی می‌کند، شخصیتی به یاد ماندنیست و زیر سایه‌ی خوشمزگی‌های ویلیامز محو نمی‌شود.

سکار

(شیرشاه)

شکسپیری‌ترین شخصیت منفی انیمیشن‌های دیزنی عموی سیمبا، اسکار است. او پدر سیمبا را با نامردی به قتل می‌رساند و گله‌ی شیرهای مونثش را صاحب می‌شود.

می‌دانستید اسکار تنها شخصیت منفی دیزنی است که آهنگ پروپگاندای مشابه حزب نازی آلمان را دارد؟

صدای جرمی آیرونز به اسکار جلوه ای جادویی می‌بخشد. او با احوالاتی مالیخولیایی بر سرزمین قحطی زده‌ی برادرش حکمرانی می‌کند و با کلبی مسلکی قابل توجهی جهان داستان را به نابودی می‌کشد.

اسکار یک شخصیت بد کلاسیک است که نفرت و کینه و حسادت هیزم به آتش بدی‌هایش می‌ریزد. او قدرت را طلب می‌کند اما نهایتاً برخلاف کلادیوس در هملت، پادشاهی نالایق است(و یا داستان انیمیشن اینطور نشان می‌دهد) و از آنجایی که زور بازویی هم ندارد نهایتاً مقهور خشم سیمبا می‌شود

 

دکمه بازگشت به بالا