اقتصادی

توصیه های ضروری برای زائران ایرانی در مکه و مدینه

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای به زائران عازم سفر به مکه و مدینه توصیه کرد: قوانین کشور میزبان را رعایت کنند.

طبق قوانین و مقررات کشور عربستان، حمل و مصرف مواد مخدر، قرص‌های روانگردان (متادون، ترامادول) و برخی دارو‌های مسکن کدئین دار ممنوع بوده و در صورت کشف در فرودگاه ها، بدون شک زائر بازداشت و روانه زندان می‌شود.

نسبت به ممنوعیت‌های موجود در کشور میزبان از قبیل: عکسبرداری، تصویربرداری (فیلمبرداری)، صلوات‌های گروهی، شعار‌های جمعی، فروش اجناس، تردد به فروشگاه‌ها و مراکز خریدی که اقدام به فروش سلاح شکاری و ابزار و ادوات شکار می‌کنند، توجه داشته باشید.

مراقبت از چمدان و وسایل شخصی، در طول مسافرت یک وظیفه فردی است، بنابراین در فرودگاه جده یا مدینه نیز از سالم رسیدن چمدان خود، اطمینان حاصل نمایید.

جهت نگهداری از وجوه نقد و اشیاء قیمتی همراه خود، حتما از صندوق امانات مستقر در اتاق مدیر و یا پذیرش هتل استفاده کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل و یا طرح هر گونه درخواست، مراتب را فقط به مدیر و یا معاون کاروان و یا کارکنان ایرانی که در هتل شما مستقر هستند در میان بگذارید.

به هیچ وجه از آسانسور‌های حمل بار که عموماً به زیر زمین‌های هتل محل اسکان راه دارد استفاده نکنید.

هنگام خروج از هتل و عزیمت به حرم‌های مطهر و یا فروشگاه ها، همواره به اندازه نیاز خود وجه نقد به همراه داشته باشید.

از خرید گوشی‌های موبایل ارزان قیمتی که در اطراف هتل‌ها توسط دستفروشان عرضه می‌شود، به دلیل وجود مشکلات در راه اندازی آن ها، خودداری کنید.

استفاده از مُهر برای اقامه نماز، عکسبرداری و تصویربرداری (فیلمبرداری)، خرید و فروش اجناس، قرائت دعا با صدای بلند، رفت و آمد از مقابل نمازگزاران، اقامه نماز فرادی هنگام نماز جماعت، بوسیدن ضریح و حرم شریف نبوی یا بقیع مطهر، قرائت دعا‌های گروهی، نوشتن یادداشت در قرآن ها، جدال و درگیری، فریاد زدن، روی زمین گذاشتن قرآن در حرمین شریفین، ممنوع بوده بوده، بنابراین، در این باره دقت داشته باشید.

با مامورین و نیرو‌های خدماتی مسجدالحرام و حرم شریف نبوی هنگام زیارت و اقامه نماز جماعت همکاری داشته و از بحث و جدل و یا دخالت در کار پلیس مستقر در حرمین شریفین پرهیز نمایید.

همراه بردن وسایلی مانند:کارد میوه خوری، قاشق و چنگال، لیوان شیشه‌ای و ظروف غذا به داخل حرمین شریفین ممنوع است و در صورت مشاهده توسط نیرو‌های بازرسی ورودی حرم توقیف می‌شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا