چگونه بهتر درس بخوانیم؟

روش مطالعه؟ این سوال رایج بسیاری از دانش آموزان است. مطالعه و یادگیری بخشی از آنچه ما باید در طول زندگی تجربه کنیم است. اگر بتوانید این کار را به درستی و کارآمد انجام دهید، به موقع به آن عادت خواهید کرد و خواهید دید که کار سختی نیست و فقط به صبر و تمرین نیاز دارد. اگر مطالعه برای شما سخت است و به دنبال روش های مطالعه مناسب هستید، با ما همراه باشید. در این مقاله بهترین و موثرترین روش های تحقیق را با کمک و روش آن ها به شما معرفی می کنیم تا نتیجه آن ها را ببینید.

نکاتی در مورد روش صحیح مطالعه

برنامه ریزی دقیق و آمادگی برای امتحانات می تواند به طور قابل توجهی نمرات شما را بهبود بخشد. ابتدا باید با دیدی مثبت به یادگیری نزدیک شوید. زیرا اگر نگرش منفی نسبت به آن داشته باشید، نه تنها یاد نخواهید گرفت، بلکه پس از مدتی از یادگیری خسته خواهید شد. نمی توان یک روش یادگیری را به همه افراد توصیه کرد. این روش ها باید متناسب با هر دانش آموزی باشد و برنامه های متفاوتی برای دانش آموزان مختلف نوشته شود. اما اگر می‌خواهید خودتان در خانه این کار را انجام دهید، می‌توانید چند دستورالعمل ساده را دنبال کنید.

اول از همه، باید توانایی های خود را بسنجید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. ممکن است علاقه مند به یادگیری از ابتدا باشید. در این صورت فقط باید روش درست تمرین را برنامه ریزی کنید. اما اگر احساس می کنید انگیزه ای برای مطالعه ندارید، ابتدا باید به خودتان انگیزه بدهید.

بهترین و موثرترین روش مطالعه و مطالعه

جستجو برای بهترین و موثرترین روش تمرین و تمرین باید مستمر و حداقل چندین ماه باشد. نمی توانید آن را به شب قبل از امتحان موکول کنید. خسته خواهید شد و به نتایج دلخواه نخواهید رسید. این تکنیک ها به طور مداوم برای به دست آوردن نتایج و بهبود مهارت های شما استفاده می شوند. وقتی از این روش ها استفاده می کنید مطمئن خواهید بود که در امتحانات آینده پیروز خواهید شد. و ترس از شکست ناپدید می شود. زیرا نه تنها دانش شما را افزایش می دهد بلکه اعتماد به نفس شما را نیز افزایش می دهد. و شما فقط مطالبی را که خوانده اید مرور می کنید. اگر دانش آموز هستید و می خواهید یادگیری و نمرات خود را بهبود ببخشید. به ما بپیوند

ایجاد یک طرح

برای فعالیت‌ها، آزمایش‌ها، تکالیف و پروژه‌های خود در طول زمان و در حین انجام آن‌ها، برنامه‌های دقیق و منسجمی را آماده کنید. برنامه شما باید شامل تمام دوره های مورد نیاز باشد و از نظر ساعت منصفانه و معقول باشد. برنامه مطالعه شما نباید طوری باشد که از برنامه ریزی خسته شوید. بسیاری از افراد این مرحله مهم را فراموش می کنند و بلافاصله سر کار می روند و متن را می خوانند.

توجه

هنگامی که معلم شما در حال تدریس است، باید بر آنچه می گوید تمرکز کنید و ذهن خود را خارج از درس خالی کنید. بهتر است در حین تدریس یادداشت برداری کنید تا بتوانید تمرکز خود را افزایش دهید و هر آنچه در کلاس آموزش داده می شود را همان جا یاد بگیرید.

مزاحم شدن آن بی خطر است

امروزه چیزهای آزاردهنده در حال افزایش هستند، به عنوان مثال، تلفن، تلویزیون، دوستان و غیره همه می توانند به نوعی مزاحم شما شوند. بهتر است خودتان را بشناسید و به چیزی که شما را آزار می دهد توجه کنید و در حین مطالعه از فکر کردن یا استفاده از این ابزارها خودداری کنید. اگر دوستتان در کلاس شما را آزار می دهد، صندلی خود را عوض کنید تا بتوانید بهتر به درس گوش دهید.

یادداشت برداری را فراموش نکنید

یکی از بهترین راه ها برای درس گرفتن یادداشت برداری است. یادداشت های شما باید واضح اما کامل باشند. با این کار گام بزرگی در جهت یادگیری مفاهیم برداشته اید و درس یادداشت برداری را فرا گرفته اید. نکات مربوط به امتحان نیز مفید خواهد بود و زمان زیادی را برای تجدید نظر قبل از امتحان صرف نمی کنید. اگر به دلایلی کلاسی را از دست دادید، از یک دوست بخواهید که به شما یادداشت بدهد. چون خیلی مهم است. می توانید کلمات کلیدی را رنگ آمیزی کنید تا یادداشت برداری آسان تر شود یا از نمودارها و تصاویر برای یادگیری بهتر استفاده کنید. از هر چیزی که به شما کمک می کند موضوع را بهتر یاد بگیرید استفاده کنید.

یادداشت های خود را مرور کنید

اگر می خواهید داستان ها برای همیشه در ذهن شما بمانند، یادداشت های خود را هر روز مرور کنید تا به مرور زمان در ذهن شما نقش بندد. با این کار مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت منتقل می شود و در زمان امتحان مهم در ذهن شما می ماند و نیازی به مطالعه دقیق نخواهد داشت.

سوالات خود را بپرسید

خجالتی نباشید و از پرسیدن نترسید. اگر چیزی را متوجه نشدید، از معلم بخواهید دوباره آن را توضیح دهد. اگر هنوز از پرسیدن می ترسید، پس از اتمام کلاس، سوالات خود را در گوشه ای یادداشت کنید و از یک دوست یا معلم بپرسید.

از معلم خود کمک بخواهید

اگر احساس می کنید در خواندن درس ها مشکل دارید، حتما این موضوع را با یکی از معلمان خود در میان بگذارید. آنها به شما کمک می کنند تا مشکل خود را حل کنید. حتی برخی از آنها می توانند در برنامه ریزی به شما کمک کنند.

بهترین مکان را برای مطالعه انتخاب کنید

بهترین مکان ها برای مطالعه، مناطق آرام و روشن و با ترافیک کم است. البته این پدیده برای هر فردی متفاوت است، به عنوان مثال برخی افراد می توانند در یک مکان شلوغ و همچنین در یک مکان آرام یاد بگیرند. بنابراین باید خودتان را بسنجید و ببینید بهترین خانه کجاست.

به ترتیب بخوانید

به توانایی شما هم بستگی دارد اما بهترین زمان مطالعه یک ساعت و نیم است و بعد از آن 15 دقیقه استراحت کرده و دوباره شروع به مطالعه کنید. اگر بخواهید چندین ساعت مداوم مطالعه کنید، کیفیت مطالعه پایین می آید و خسته می شوید.

یادگیری گروهی

اگر با همکلاسی ها و دوستان خود مطالعه کنید، سطح مطالعه مفید شما افزایش می یابد. وقتی در این موقعیت قرار می گیرید و می بینید که دیگران در حال یادگیری و سخت کوشی هستند، انگیزه ای ناخودآگاه برای یادگیری خواهید داشت. یادگیری از این طریق نیز آسان تر است. زیرا اگر بخشی از درس را متوجه نشدید، دوستانتان می توانند آن را برای شما توضیح دهند و مشکلات شما را حل کنند. همچنین می توانید از دوستان خود بخواهید که به شما درس بدهند. با این کار متوجه می شوید که با کدام قسمت ها مشکل دارید و به کدام قسمت ها تسلط کامل دارید.

کار هوشمندانه

مطالعه سخت با هوشمندانه مطالعه متفاوت است. می توان خیلی تحقیق کرد، اما تحقیق بی معنی است. اگر هوشمندانه و موثر مطالعه کنید، مطالعه خود را سریعتر تمام خواهید کرد و بیشتر یاد خواهید گرفت.

با استفاده از کتاب چاپی

بسیاری از مردم فکر می کنند که یادگیری در تلفن های همراه و تبلت ها آسان تر است. اما تحقیقات نشان می دهد که خواندن مطالب از بروشورها و کتاب های چاپی می تواند به شما در یادگیری بیشتر کمک کند. اگر از تلفن همراه خود برای مطالعه استفاده می‌کنید، ممکن است حواس‌تان به برنامه‌های دیگر گوشی شما پرت شود و نتوانید مطالعه با کیفیتی را تجربه کنید.

به موسیقی ملایم گوش کنید

برخی از محققان معتقدند که این مطالعه باید در سکوت انجام شود. اما برخی دیگر توصیه می کنند هنگام مطالعه به موسیقی ملایم گوش دهید. او معتقد است که موسیقی به انسان کمک می کند تا روی همه چیز تمرکز کند و در حین مطالعه آرامش پیدا کند. اگر می توانید هنگام مطالعه به موسیقی گوش دهید و دلتان را از دست ندهید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت بی سر و صدا مطالعه کنید.

اگر تمرکز ندارید کمی ورزش کنید

تحقیقات نشان می دهد که ورزش قدرت مغز را افزایش می دهد. در این صورت چون خون و تغذیه بیشتر می آید و قدرت آن را افزایش می دهد. فعال بودن و سخت کوشی قبل از مطالعه باعث افزایش تمرکز و قدرت یادگیری می شود.

محل تحصیل را تغییر دهید

امتحان مکان های جدید برای مطالعه می تواند مغز و تمرکز شما را به چالش بکشد. اگر احساس می کنید در اتاق خود تمرکز ندارید، به اتاق دیگری بروید و در آنجا مطالعه کنید.

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید

تحقیقات نشان داده است که استرس باعث شکست در یادگیری می شود. اگر برای چند ساعت استرس داشته باشید، هورمونی در بدن شما ترشح می شود که توانایی یادگیری شما را تغییر می دهد. برای آرام کردن خود، می توانید استراحت کنید، نفس های عمیق بکشید و ذهن خود را از هر چیزی به جز مطالعه پاک کنید.

بهترین زمان را برای مطالعه انتخاب کنید

برخی افراد فکر می کنند که مطالعه در شب باعث اختلالات یادگیری می شود. اما چیزی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. بسیاری از افراد می توانند در شب نیز خوب مطالعه کنند. انتخاب بهترین زمان برای مطالعه به عهده خود شماست و می توانید در هر زمانی از روز که برای شما مناسب است مطالعه کنید.

به عنوان یک معلم عمل کنید

اگر سعی کنید آموخته های خود را به دیگران بیاموزید، چیزهای بهتر و عمیق تری در ذهن شما نقش می بندد. برای توضیح چیزی برای کسی، ابتدا باید آن را مطالعه کنید، سپس کل مطالب را در ذهن خود وصل کنید و سپس آن را برای دیگران توضیح دهید. همچنین، زمانی که نقش معلم را بازی می کنید، بیشتر تلاش خواهید کرد تا آنچه را که یاد گرفته اید به خاطر بسپارید. حتی اگر کسی در اطراف نیست که درس را توضیح دهد، می توانید به عنوان یک معلم خیالی عمل کنید و به دانش آموزان خود آموزش دهید.

برای موارد غیر منتظره آماده باشید

اگر مطالعه را به شب قبل از امتحان موکول کنید، ممکن است اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهد که شما را از مطالعه باز دارد. در هر صورت این اتفاقات تحقیقات را تحت فشار قرار داده و باعث کندی آن می شود. بهتر است مطالعه خود را به شب امتحان موکول نکنید تا استرسی از این قبیل اتفاقات نباشد.

اگر برای کنکور درس میخوانید میتوانید به بهترین آموزشگاه کنکور شیراز پی جو مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا