نماد سایت مجله آنلاین

اعتیاد به بنزودیازپین

بنزودیازپین ها دسته ای از داروها هستند که در درجه اول برای درمان اضطراب استفاده می شوند، اما در درمان چندین بیماری دیگر نیز مؤثر هستند. مکانیسم دقیق اثر بنزودیازپین ها مشخص نیست، اما به نظر می رسد که آن ها با تأثیر بر انتقال دهنده های عصبی در مغز، مواد شیمیایی که اعصاب برای برقراری ارتباط با سایر اعصاب مجاور آزاد می کنند، کار می کنند. یکی از این انتقال دهنده های عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا) است که یک انتقال دهنده عصبی است که فعالیت اعصاب را سرکوب می کند. دانشمندان بر این باورند که فعالیت بیش از حد اعصاب ممکن است علت اضطراب و سایر اختلالات روانی باشد و بنزودیازپین ها فعالیت اعصاب مغز و نخاع را کاهش می دهند.

اعتیاد به بنزودیازپین چیست

اعتیاد به بنزودیازپین زمانی رخ می دهد که افراد از داروهای تجویزی مانند زاناکس یا والیوم سوء استفاده کنند. این می تواند شامل خرید غیرقانونی دارو، مصرف آن در مقادیر بالا و مصرف آن برای مدت طولانی باشد. اگر بیمار از دستورات پزشک پیروی کند، احتمالاً اعتیاد رخ نخواهد داد، اما برخی از افراد به آرامش و زیاد بودن دارو عادت می کنند.

قانون گذاران متوجه این موضوع شدند و قوانینی را برای کمک به کنترل استفاده از بنزو تدوین کردند. مهمتر از همه، قانون مواد کنترل شده، بنزودیازپین ها را به عنوان داروهای اعتیاد آور طبقه بندی کرد، به این معنی که این داروها پتانسیل بالایی برای سوء استفاده، و کاربردهای پزشکی محدود دارند.

با این حال، بنزوها فقط یک موضوع محدود نیستند. آن‌ها به یک معضل در سراسر جهان تبدیل شده اند. در سال 2015، زاناکس به عنوان محبوب ترین قرص جهان شناخته شد و ده ها میلیون نسخه در سراسر جهان تجویز شد.

علل اعتیاد و خطرات مصرف بنزودیازپین ها

بنزوها آرام‌بخش‌های عادت‌دهنده هستند، به این معنی که در صورت عدم مصرف صحیح، اعتیاد به آن‌ها امکان‌پذیر است. افرادی که دارو را بیش از حد مصرف می کنند ممکن است احساس خستگی کنند و آرامش ناامنی را تجربه کنند. تحمل آن‌ها نسبت به اثرات دارو می تواند افزایش یابد، زیرا تلاش می کنند تا آن اوج اولیه را تقلید کنند.

در دسترس بودن آسان دارو نیز یکی از عوامل اصلی کمک کننده است. بر اساس گزارش روانشناسی امروز، بین سال‌های 2014 تا 2016، شصت و شش میلیون بیمار با تجویز بنزودیازپین یا بیست و هفت مورد در هر صد مراجعه، مطب‌های پزشک را ترک کردند.

در سال 2018، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها میزان مصرف بیش از حد بنزوها را هشت برابر بیشتر از تخمین های 1999 اندازه گیری کردند. خطر مرگ در صورتی افزایش می‌یابد که فردی از این داروها در کنار سایر مواد تغییردهنده ذهن، به ‌ویژه مواد افیونی، استفاده کند. دسترسی به بنزوها برای افرادی که قبلاً با دست و پنجه نرم می کنند، نگرانی بیشتری دارد.

علائم سوء استفاده، علائم و عوارض جانبی

شناسایی علائم فردی که با اعتیاد به بنزودیازپین دست و پنجه نرم می کند می تواند گیج کننده باشد. با این حال، علائم مختلفی وجود دارد که می تواند نشان دهد که شخصی از بنزو استفاده نادرست می کند. توجه به علائم قبل از این که علائم کشنده شوند بسیار مهم است.

برخی از علائم فیزیکی می تواند در طول اعتیاد به ، مسمومیت و علائم ترک ایجاد کند.

علائم سوء استفاده فیزیکی بنزودیازپین

هنگامی که بنزودیازپین برای مدت طولانی تری مصرف شود، علائم روانی ممکن است ظاهر شود.

علائم سوء استفاده روانی بنزودیازپین ها

علائم رفتاری مصرف بنزودیازپین ها

کسانی که با اعتیاد به بنزو دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در جنبه های مختلف زندگی خود رنج ببرند. آن‌ها ممکن است برای اجتناب از قضاوت در مورد مصرف بنزو، ارتباط خود را با دوستان و خانواده خود قطع کنند. آن‌ها همچنین ممکن است از نظر مالی دچار مشکل شوند، زیرا یا کارشان را برای مصرف دارو از دست می دهند یا تمام پول خود را صرف به دست آوردن مقدار بیشتری از این ماده می کنند.

دارای چه علائمی می باشد و برای بهبودی و درمان آن چه باید کرد؟ و موارد استفاده آن کدام است ؟ آیا از بنزودیازپین می توان بدون نگرانی از ایجاد وابستگی به آنها استفاده نمود؟ با ارائه اطلاعات دقیقی در رابطه با این گروه از داروهای مخدر سعی کرده تا مطالب مفیدی در رابطه با این داروها را در اختیار شما همراهان ارجمند قرار دهد. لطفا تا انتهای نوشتار ما را همراهی بفرمایید.

بنزودیازپین ها کدامند؟

گسترش بیماری های اضطرابی و اختلالات روانی در سراسر دنیا و از جمله ایالات متحده، نیاز به استفاده از داروهای آرام بخش را افزایش داده است. برخی از افراد که از اضطراب رنج می‌برند، برای آرام کردن اعصاب خود از برخی داروها مانند بنزودیازپین ها استفاده می‌کنند تا بتوانند با با اضطراب خود روبرو شوند. با این حال اگر این گروه از داروها زیر نظر متخصصین و پزشکان و به روش صحیح و استاندارد استفاده نشود، می تواند خطراتی بیشتر از اختلال اضطراب برای افراد را ایجاد نماید.

قرص بنزودیازپین برای چیست؟

بنزودیازپین ها که به بنزو نیز معروف هستند، داروهای روانگردانی هستند که پزشکان برای افرادی با اضطراب و یا مشکلات بیخوابی درگیر هستند، تجویز می‌کنند. از این داروها انواع مختلفی وجود دارد که همگی برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت برخی از بنزوها قادر به درمان شرایط متفاوت و متعددی هستند اما مورد استفاده ترین انواع بنزوها برای درمان اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف و فقط برای علائم روانشناختی مورد استفاده قرار نمی گیرند بلکه می توان از آنها برای کسانی که از نظر جسمی نیز مشکلاتی دارند، استفاده نمود. برخی از انواع بنزودیازپین ها برای درمان تشنج برای افرادی که فلج مغزی هستند و یا در مواردی که بیمار آماده جراحی می شود مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که فرد دچار می شود، فعالیت مغز او کند می شود در حقیقت این دارو ضربات عصبی بدنش را کند میکند و منجر به خواب آلودگی حرکات هماهنگ می شود. زیاد شدن زمان زمان واکنش فرد به پدیده ها یکی دیگر از عوارض  می باشد. حتی اگر مکانیسم تاثیر در همه انواع بنز ها یکسان باشد باز هم میان تغییرات دارویی تفاوت‌های اساسی وجود دارد. به عبارت ساده‌تر هر دارویی دارای زمان طول عمر و پتانسیل اثربخشی متفاوتی است و حتی در زمان جذب آن نیز تفاوت وجود دارد.

انواع قرص بنزودیازپین

در حقیقت بنزودیازپین ها در دو دسته اصلی طبقه بندی می شود.

هر کدام از رده های قرص بنزودیازپین ها برای موارد مختلف تجویز می شوند و بر اساس پتانسیل اعتیاد زایی و  وجود دارد، به همین دلیل آنها توسط سازمانهای بهداشتی جزو اطبقه بندی می گردند. انواع بنزودیازپین ها با اثرات طولانی مدت مانند والیوم و لیبریوم بر بدن تاثیرات بیشتری می گذارند و در آن باقی می‌مانند.

اما از طرف دیگر بنزودیازپین های کوتاه مدت مانند آتیوان و زاناکس زمان زیادی در بدن باقی نمی مانند و فقط برای چند ساعت دوام می آورند. این داروها وقتی به طور صحیح مصرف می گردند و تحت نظارت یک پزشک متخصص قرار می‌گیرند می توانند تاثیرات مثبتی بر افراد بگذارند. انواع بنزودیازپین ها به اشکال قرص یا کپسول وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. از این داروها می توان از طریق تزریق نیست استفاده کرد که البته روش مرسوم و معمولی نیست.

انواع بنزودیازپین ها

بنزودیازپین ها مانند سایر داروهایی که به طور قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای نام های متفاوتی هستند که برخی از رایج ترین اسامی داروهای بنزودیازپین ها شامل موارد زیر است:

افرادی که به صورت خودسرانه و بدون نسخه پزشک از بنزودیازپین ها استفاده می‌کنند دچار خواهند شد. افرادی که به صورت غیر قانونی از این دارو در مقادیر بیشتر از تشخیص یک پزشک برای مدت طولانی استفاده می‌کنند به مرور و به آهستگی به آن اعتیاد پیدا می کنند. اما افرادی که طبق دستورالعمل پزشک رفتار می‌کنند و از این دارو استفاده می نمایند دچار اعتیاد به آن نخواهد شد، اما افرادی که برای تغییر حالات بدون نظر پزشک از این داروها استفاده می‌کنند دچار اعتیاد به آن خواهند شد. در ایالات متحده استفاده از بنزودیازپین ها به صورت کنترل شده می باشد و در رده داروهای پتانسیل بالای اعتیاد و محدودیت های پزشکی از آن یاد می شود.

علل اعتیاد به بنزودیازپین ها

انواع داروهای بنزودیازپین ها برای آرام بخشی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورتی که بر اساس روشهای استاندارد پزشکی از آن استفاده نشود می تواند اعتیاد آور باشد. افرادی که بیش از این دارو استفاده می کنند ممکن است دچار حالات نشئگی شوند و یک سطح از آرامش کاذب را تجربه نمایند. یکی دیگر از عوامل  موجود در سطح تحمل بدن و ذهن افراد به این دارو است. یعنی در اثر استفاده مستمر و مداوم از این دارو ها اثربخشی دارو به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و بدن در مقابل آن مقاومت خواهد کرد، در نتیجه افراد برای دریافت سوالات اولیه مجبور هستند مقدار بیشتری از این دارو را مصرف کنند.

یکی دیگر از عوامل ایجاد اعتیاد به انواع بنزودیازپین این است که این دارو به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد و می تواند به همین دلیل موجب اعتیاد در افراد گردد. با وجود تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده مشخص شده است که میزان مصرف این دارو ها بیش از ۴ برابر شده است و خطر افزایش مرگ توسط این دارو توسط سازمان غذا و دارو بیشتر شده است.

علائم اعتیاد به بنزودیازپین

علائم اعتیاد به بنزو ها می تواند گیج کننده باشد اما با این وجود علائمی وجود دارد که از طریق آنها میتوان تشخیص داد که فردی دچار اعتیاد به بنزها شده است. نکته مهم آن است که توجه به این علائم بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شوند.

علائم اعتیاد جسمی

دارای علائم جسمی است که ممکن است فرد در طول اعتیاد به آن آنها را مشاهده نماید که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است که عبارتند از:

علاوه بر این  می تواند علائم دیگری داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

علائم روانی اعتیاد

علائم رفتاری

افرادی که دچار هستند در جنبه های مختلفی از زندگیشان با این موضوع دست به گریبان اند و رنج می برند. اعتیاد به این داروها می‌تواند افراد را از خانواده و نزدیکان جدا سازد و آنها را در روابطشان تحت تاثیر قرار دهد. می توانند مانند انواع دیگر اعتیاد ها بر زندگی اجتماعی افراد میزان درآمد و تحصیل و کار تاثیرات مخربی را ایجاد و تحمیل نماید.

درمان اعتیاد بنزودیازپین ها

بهترین راه برای درمان  دریافت کمک از مراکز تخصصی ترک اعتیاد مانند می‌باشد. در یک مرکز درمانی مانند وجود متخصصین و درمانگران اعتیاد می تواند شدت اعتیاد به این دارو را کاهش داده و کمک نماید تا فرد از اعتیاد خود نجات یابد. مراکز درمانی که در سراسر کشور وجود دارد می‌تواند در این فرآیند به افراد معتاد به بنزودیازپین ها کمک نمایند.

در حقیقت یک معتبر و استاندارد می‌تواند افراد را در تشخیص و ارزیابی اعتیاد کمک نماید و اطلاعات مهمی را در رابطه با بنزودیازپین ها کمک نمایند. در این راه پس از آنکه تیم درمانی شدت اعتیاد را مشخص کرد روند سم زدایی آغاز می گردد و بر اساس نوع داروی برزدی آسپین روش درمانی مناسب برای فرد به خاطر می گردد. پس از حذف شدن جسمی فرد در مسیر بهبودی خود شروع به دریافت کمک های تخصصی در زمینه مشکلات روحی و روانی اعتیاد می پردازد.

مرکز مشاوره روانشناسی و ترک اعتیاد اهواز کمپ

با راه اندازی بزرگترین مراکز ترک اعتیاد در مازندران  و همکاری در سراسر کشور آماده درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر مثل و و همچنین دیگر داروهای مخدر مانند میباشد. در این مراکز با ارائه شرایط بهداشتی و روانی استاندارد گزینه های درمانی مناسب برای افراد به آنها داده خواهد شد. همچنین ما در مطالبی را منتشر می کنیم که توسط متخصصین علم اعتیاد جمع آوری شده است و با ارائه آنها به همراهان ارجمندمان سعی می کنیم کمکی هر چند کوچک در این مسیر پر مخاطره را در اختیار عزیزان همراه خود بگذاریم.

عزیزان و همراهان ارجمند برای دریافت ، اطلاعات بیشتر و همچنین اخذ در زمینه بستری نمودن و  لطفاً با مشاورین  https://campha.ir/karaj-addiction-camps تماس حاصل فرمایید.

سرفراز باشید…

خروج از نسخه موبایل