اقتصادیمجله کسب و کار

بولت ژورنال چیست و چگونه درست کنیم؟

معنای بولت ژورنال و نحوه خرید بهترین دفتر برنامه ریزی ایرانی

بولت ژورنال چیست و چگونه درست کنیم؟

شاید بسیاری از شما واژه بولت ژورنال را زیاد شنیده باشید ولی دقیقا نمی دانید بولت ژورنال چیست و چه کاربردی دارد. ما در این مقاله ابتدا تعریف دقیقی از بولت ژورنال ارائه می دهیم سپس به کاربرد آن و چگونگی درست کردن آن می پردازیم و در انتها نیز نحوه خرید بهترین دفتر برنامه ریزی ایرانی را شرح خواهیم داد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بولت ژورنال (Bullet Journal) یک ابزاری است که به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه خود را انجام دهید و وظایف، یادداشت‌ها، هدف‌ها و سایر اطلاعات مهم را در یک جا ثبت کنید. پس می توان بولت ژورنال را یک روش سازماندهی و برنامه‌ریزی شخصی نامید که با استفاده از آن می توان کارها و برنامه های خود را یادداشت نمود تا به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود برسیم.

اهدافی که با استفاده از بولت ژورنال می توان برای آن برنامه ریزی نمود می تواند هرچیزی باشد، از برنامه ریزی تحصیلی گرفته تا شغلی و یا حتی برنامه برای خریدن وسیله. پس با استفاده از یک برنامه ریزی خوب و منظم و ثبت آن در بولت ژورنال و عمل کردن به آن، می توان به اهداف خود رسید.

بنابراین می توان کاربرد بولت ژورنال را برنامه ریزی بر اساس روز، هفته، ماه یا سال در دستیابی به سازماندهی و برنامه‌ریزی بهتر اهداف و برنامه ها نامید.

شاید با تمام ویژگی هایی که گفتیم برایتان سوال پیش آمده باشد که بولت ژورنال را چگونه تهیه کنیم؟ بولت ژورنال هایی در طرح و نقش مختلف در بازار وجود دارد که می توانید آن را خریداری کنید، همچنین می توانید به راحتی آن را در منزل درست و استفاده کنید که در ادامه تشریح هرکدام خواهیم پرداخت.

چگونه بولت ژورنال درست کنیم؟

برای ساخت بولت ژورنال نیاز به وسایل زیر داریم:

  1. دفتر

تهیه یک دفتر با قابلیت سفارشی‌سازی بالا به عنوان بولت ژورنال شما. می‌توانید از دفتری با صفحات خالی یا خط دار ، دفتر‌های شطرنجی،‌ دفترهای نقطه‌ای، ، دفترهای طرح‌دار و … استفاده کنید.

  1. جلد

شما می‌توانید از یک جلد سخت یا نرم برای بولت ژورنال خود استفاده کنید. می‌توانید جلد را خریداری کنید یا حتی یک جلد قدیمی را بازیافت کنید.

  1. مدادها و قلم‌ها

برای نوشتن و طراحی در بولت ژورنال، شما به مدادها و قلم‌های متنوع نیاز خواهید داشت. می‌توانید از مدادهای گرافیتی، رنگی یا حتی مدادهای ژله‌ای استفاده کنید.

۴. خودکارها و مارکرها

برخی از افراد برای برجسته کردن و آموزش برخی از عناصر در بولت ژورنال از خودکارها و مارکرهای رنگی استفاده می‌کنند. با انتخاب رنگ‌ها و انواع متفاوت، می‌توانید صفحات خود را زیبا کنید.

  1. فهرست صفحات

در ابتدای دفتر، چند صفحه برای فهرست‌ها و فصل‌بندی‌های مختلف بسازید. به عنوان مثال، صفحه‌ای برای وظایف روزانه، صفحه‌ای برای لیست خرید، صفحه‌ای برای یادداشت‌ها و غیره.

  1. لیست‌ها و نمودارها

برای ساخت لیست‌ها و نمودارها در بولت ژورنال، شما به خطکش، خودکار رنگی، پانسمان، چسب و فیلرها نیاز خواهید داشت.

 

  1. سیستم نمادگذاری

برای نمایش وضعیت مختلف وظایف، از یک سیستم نمادگذاری استفاده کنید. به عنوان مثال، نشانه “✓” برای تکمیل شده، “○” برای در حال انجام و “X” برای لغو شده.

  1. استیکرها و نقوش

استفاده از استیکرها و نقوش برای تزئین صفحات بولت ژورنال معمولاً رایج است. می‌توانید استیکرها را خریداری کنید یا حتی خودتان طراحی کنید.

طراحی برگه های بولت ژورنال

برای هر روز، هفته و ماه، یک صفحه اختصاص دهید و برنامه‌ریزی و وظایف مربوطه را در آن ثبت کنید. می‌توانید استفاده از لیست‌ها، جدول‌ها، گراف‌ها و سایر الگوها را در نظر بگیرید.

همچنین از صفحاتی برای ردیابی پیشرفت هدف‌ها و پروژه‌های بلندمدت استفاده کنید. مثلاً با تقسیم صفحه به فصل‌های مختلف و ثبت مراحل پیشرفت در هر فصل. و صفحات اضافی را برای یادداشت‌ها، مطالب جالب، لیست ایده‌ها و سایر بخش‌ها اختصاص دهید.

به صورت مرتب بولت ژورنال خود را مرور کنید و آن را به روز نگه دارید. اگر بخش‌هایی از طرح خود منسوخ شده باشد، آن‌ها را تنظیم مجدد کنید.

آموزش ساخت بولت ژورنال فارسی | اموزش ساخت بولت ژورنال تحصیلی

بولت ژورنال یک سیستم انعطاف‌پذیر است و شما می‌توانید آن را براساس نیازها و سلیقه خود بسازید و سفارشی سازی کنید. می‌توانید از الگوها، رنگ‌ها، دست‌نوشته‌ها و سایر عناصر برای ایجاد یک دفتر بولت ژورنال فانتزی استفاده کنید.

برای خرید بهترین دفتر برنامه ریزی باید به چه نکاتی بپردازیم؟

قبل از خرید بولت ژورنال ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید. آیا به یک دفتر بزرگ نیاز دارید یا یک دفتر کوچک و قابل حمل؟ آیا به صفحات روزانه، هفتگی یا ماهانه نیاز دارید؟ آیا نیاز به بخش‌های جداگانه برای نوشتن وظایف، برنامه ریزی هفتگی و یادداشت‌ها دارید؟ قابلیت اتصال به دیگر وسایل (مانند قلم یا کارت‌ها) و موارد دیگر را دارد؟ در کل هرآنچه که از یک بولت ژورنال انتظار دارید برآورده می کند یا نه.

بعد از آن فاکتور مهمی که بی شک باید به آن دقت کنید، کیفیت کاغذ و جلد آن است. همچنین قیمت دفتر برنامه ریزی هم می تواند در خرید شما تاثیرگذار باشد. باید بسنجید با توجه به ویژگی ها و کیفیت دفتر بولت ژورنال، آیا قیمت آن مقرون به صرفه می باشد؟

با تمام نکاتی که برای خرید دفتر برنامه ریزی مناسب گفتیم اگر به دنبال خرید بهترین دفتر برنامه ریزی ایرانی هستید، چاپگ یک انتخاب مناسب است. با استفاده از دفتر بولت ژورنال چاپگ هم می توانید برنامه ریزی منظمی برای رسیدن به اهدافتان داشته باشید، هم خیالتان بابت کیفیت و ماندگاری آن جمع باشد.

در ضمن از دیدن زیبایی دفتر بولت ژورنال فانتزی و جذاب چاپگ می توانید لذت ببرید. در انتها نیز باید به این نکته اشاره کرد که قیمت دفتر بولت ژورنال چاپگ نسبت به کیفیت کاغذ و جلد و طرح های متنوع آن، بسیار خوب می باشد. پس در خرید آن شک نکنید.

دکمه بازگشت به بالا