نماد سایت مجله آنلاین

پرده برداری از هوش و شخصیت: آیا شما برای آزمون های جدید آماده هستید؟

شاید شما هم بارها خواسته اید ضریب هوشی خود را بدانید اما به دلایل مختلفی موفق به انجام این کار نشده اید یا روش صحیح برای اینکار را نمی دانستید. در این مطلب 10 تا از جدیدترین آزمون های تست هوش دنیا که شما را در کمتر از 14 دقیقه می سنجند را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید بکمک آنها ضریب هوشی خود را تعیین کنید.

مقدمه :

آیا با مفهوم IQ آشنا هستید؟ در این مورد به تعبیر روانشناسان استناد می کنیم که می گویند IQ یا فاکتور اطلاعات ، عددی است که اطلاعات افراد را نسبت به بقیه جمعیت توصیف می کند. تعریف اصلی IQ هنگام اندازه گیری هوش کودکان: IQ نسبت سنی ذهنی به سن فیزیکی ضرب شده با 100 است. سن ذهنی بر اساس میانگین نتایج در یک آزمون در رده سنی مربوطه محاسبه شد.

تست MBTI، یک پرسش‌نامه روان‌سنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویت‌های افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs) و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است.

فیلم 4 تا تست هوش و معمای جالب، باهوش ها از دست ندید :

حتما بخوانید :

1- تست آنلاین ضریب هوشی (شماره ۱)

در  با پاسخ دادن به 10 سؤال می توانید ضریب هوشی خود را بدست آورید.

2-  آزمون سریع IQ

در هوش خود را با سوالات خوبی که در یک زمان کوتاه مورد بررسی قرار می دهد بسنجید. این تست یکی از آزمونهای واقعی و منظم در اینترنت است! سوالات در هر مرحله سخت تر می شوند. پاسخ های نادرست هیچ نقشی از امتیاز شما را کاهش نمی دهد. همیشه فقط یک پاسخ صحیح وجود دارد. آزمون IQ شامل 15 سوال با تصاویر است.

3- تست هوش هیجانی روان یاب

با  تست  می توانید از هوش هیجانی خود آزمون بگیرید.  تست هوش هیجانی که به اختصار آن را EQ می نامند یکی از تست هایی است که به مراتبط معتبر و درست از تست های IQ میباشد و شامل پارامترهای شناختی، فیزیولوژیکی و پارامترهای رفتاری است. در سرویس تست هوش هیجانی روان یاب ۲۸ سوال برای ارزیابی میزان هوش هیجانی وجود دارد که باید با توجه به عملکرد و شخصیت خود به آنها پاسخ دهید.

4- تست هوش IQTestExperts

با که یک تست هوش آنلاین برای ارزیابی مهارت های ذهنی است شما می توانید مهارت های ذهنی خود را از جمله استدلال عددی، استدلال کلامی، مهارت های تحلیلی و فضایی را بررسی کنید. تعداد سوالات این آزمون هوش ۱۵ دقیقه برای ۳۰ سوال است و محدوده سنی ندارد. برای مشاهده نتایج این آزمون باید در سایت ثبت نام کنید.

5- تست هوش استاندارد با 8 سؤال :

در سایت چهل و هشت تست با سوالات و محدودیت زمانی مختلف وجود دارد که شما می توانید آنها را انتخاب کنید. تست هوش استاندارد با 8 سؤال یکی از این موارد است که تصویری از آنرا در ادامه می بینید.

با ، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

6- تست هوش استاندارد بین المللی

یک تست خیلی کوتاه است که شامل ۸ سوال هوش است که باید در ۸ دقیقه جواب داده شوند. بعد از اتمام مهلت زمانی نتیجه بلافاصله به شما نمایش داده می شود ، این آزمون محدودیت سنی ندارد.

7- تست هوش ساده و جالب

در شما فقط با درست و نادرست می توانید در عرض ۱۳ دقیقه به ۳۸ سوال پاسخ دهید و بلافاصله نتیجه را مشاهده بفرمایید. این تست هوش محدودیت سنی ندارد.

8- تست هوش آنلاین کوتاه

اگر حوصله جواب دادن به سوالات تست هوشی که در بالا معرفی کردیم را ندارید از استفاده کنید. تعداد سوالات این تست هوش ۱۰تا و محدودیت سنی و زمانی ندارد و نتیجه بلافاصله اعلام می شود.

9- تست هوش ساده و جالب

در شما فقط با درست و نادرست می توانید در عرض ۱۳ دقیقه به ۳۸ سوال پاسخ دهید و بلافاصله نتیجه را مشاهده بفرمایید. این تست هوش محدودیت سنی ندارد.

از طریق می توانید فایل pdf این تست را دریافت و سؤالات و پاسخ های آنرا ببینید. ابتدا خودتان به تنهایی به سؤالات پاسخ دهید و در نهایت جوابهای خودتان را با پاسخ هایی که در انتهای فایل هست چک کنید و با مقایسه تعدا پاسخ های نادرست ضریب هوشی خواژه‌ی هوش، مفاهیم بسیار متنوعی را شامل می‌شود و انواع مختلفی از تست های هوش برای سنجش جنبه‌های مختلف هوش، ابداع شده‌اند. هوش را می‌توان به دو دسته‌ی کلی هوش هیجانی (EQ) و هوش شناختی (IQ) تقسیم‌بندی کرد. روش‌های مختلفی برای سنجش EQ وجود دارد، ولی برای تست هوش بزرگسالان باید از یک آزمون ضریب هوش استفاده شود. چندین تست هوش استاندارد بین المللی مثل تست هوش ریاضی (تصویری) وجود دارد، اما آزمون هوش‌های چندگانه‌ی جاب ویژن، بهترین تست هوش محسوب می‌شود و یک آزمون تالیفی است که به طور اختصاصی، برای سنجش جنبه‌های مختلف هوش که در محیط کار اهمیت زیادی دارند، طراحی شده است. در این صفحه از سایت استخدام جاب ویژن، میخواهیم ضمن معرفی مفهوم IQ و تفاوت آن با مفهوم EQ، شما را با این تست آی کیو معتبر آشنا کنیم.

تست هوش ریون در حقیقت، استدلال انتزاعی و هوش سیال را اندازه‌گیری می‌کند. هوش سیال به ما امکان می‌دهد تا بهتر بتوانیم از پس مشکلات روزمره‌ خود بربیاییم. شاید در آینده و با گسترش نتایج تحقیقات گوناگون، تست‌های روان‌شناختی نیز تغییر کنند.

هوش شناختی چیست و چه تفاوتی با هوش هیجانی دارد؟ 

بهتر است که پیش از معرفی این تست هوش با مفاهیم IQ و EQ آشنا شویم. هوش شناختی یا IQ به معنی مهارت‌های ذهنی که نتیجه‌ی تمرینات زمینه‌ای و گردآوری تجربه در حافظه هستند و به کارگیری این تجربیات در کارهای ذهنی آتی به صورت خودآگاه است. EQ عبارت است از توانایی شناخت و کنترل احساسات و هیجانات خود و شناخت و اثرگذاری بر احساسات و هیجانات دیگران.

آزمون هوش‌های چندگانه چیست و چه کاربردی دارد؟ 

آزمون هوش‌های چندگانه، مجموعه‌ای از چند تست هوش معتبر است که برای تعیین امکان موفقیت فرد در یک فعالیت خاص، از او گرفته می‌شود. این آزمون، دانش فرد را نمی‌سنجد و قابل مطالعه کردن نیست. واحدهای منابع انسانی سازمان‌ها از آزمون هوش‌های چندگانه برای یافتن نقاط ضعف و قوت متقاضیان استخدام، استفاده می‌کنند. البته خود کارجویان نیز می‌توانند برای شناخت گروه‌های شغلی و آگهی استخدام مناسب خود، در آزمون هوش‌های چندگانه و دیگر انواع تست هوش سریع شرکت کنند.

آزمون هوش‌های چندگانه‌ی جاب ویژن شامل چه مواردی است؟

در این آزمون هوش‌های چندگانه، توانایی‌های هوشی زیر با استفاده از سوال های گردآوری شده از چندین تست هوش استاندارد بین المللی، سنجیده می‌شود:

توانایی حل مسئله 

توانایی حل مسئله عبارت است از: فرایند یافتن راه حل یک مشکل. تست هوش حل مسئله به کارفرمایان این امکان را می‌دهد تا پتانسیل کارجویان برای غلبه بر موانع موجود را بسنجند. افراد دارای مهارت بالا در حل مسئله می‌توانند روی رسیدن به هدف تمرکز کنند و همکاری خوبی با دیگران داشته باشند، عمل‌گرا و مشاهده‌گر هستند و معمولا مدیران خوبی خواهند شد. مهارت در حل مسئله نیازمند خلاقیت، تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی است.

تحلیل و استدلال منطقی 

یکی دیگر از مواردی که در این تست هوش های چندگانه سنجیده می‌شود، تحلیل و استدلال منطقی است. کسانی که دارای این مهارت هستند، پدیده‌ها، واکنش‌ها و بازخوردها را مشاهده و تحلیل می‌کنند و براساس ورودی‌هایی که دریافت می‌نمایند، نتیجه‌گیری می‌کنند. این افراد می‌توانند راهبردها، اقدامات و تصمیماتشان را مطابق با چیزهایی که مشاهده می‌کنند و اطلاعاتی که از محیط دریافت می‌نمایند، تنظیم کنند.

توانایی تحلیل و استدلال منطقی به کارکنان این امکان را می‌دهد تا واقعیات را پردازش کرده و در برخورد با مشکلات، به جای اقدامات احساسی، راه حل‌های منطقی را به کار ببندند.

استقراء و تشخیص الگو 

در این آزمون هوش‌های چندگانه نیز همانند بسیاری از آزمون‌های سنجش هوش، از سوالات تشخیص الگو برای آزمودن توانایی استقراء استفاده می‌شود. استقراء به معنی از جزء به کل رسیدن است. در استدلال استقرایی، مشاهدات متعددی انجام می‌شود، یک الگو شناسایی می‌گردد و یک قاعده‌ی کلی از این مشاهدات و الگوها، نتیجه‌گیری می‌شود. در مقابل استدلال استقرایی، استدلال استنتاجی قرار دارد که به معنی از کل به جزء رسیدن است.

استدلال استقرایی یک مهارت نرم محسوب می‌شود که بر خلاف مهارت‌های سخت، در همه‌ی مشاغل کاربرد دارد و نشان می‌دهد که کارجو چگونه می‌تواند به مردم، وضعیت‌های اجتماعی و ایده‌های مختلف، واکنش نشان دهد. کارفرمایان نیازمند کارکنانی هستند که بتوانند الگوها را تشخیص دهند و از مهارت خود در استدلال استقرایی برای ایجاد راهبردها و سیاست‌ها براساس این الگوها، استفاده کنند.

در تست هوش آنلاین جاب ویژن، نمره‌ی هر کدام از مهارت‌های فوق، به صورت عددی از 1 تا 100 تعیین می‌شود و نمره‌ی میانگین این سه مهارت، به عنوان نمره‌ی مجموع آزمون هوش‌های چندگانه در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا گفته شد که هوش هیجانی چه تفاوتی با هوش شناختی دارد و گفتیم که آزمون هوش‌های چندگانه‌ی جاب ویژن، معیاری برای سنجش جنبه‌های مختلف هوش شناختی است ولی یک تست ضریب هوش IQ یا یک تست هوش استاندارد بین المللی نیست، بلکه مجموعه‌ای از سوالات تست هوش گردآوری شده از منابع مختلف است که توانایی حل مسئله، تحلیل و استدلال منطقی و استقراء و تشخیص الگو را در فرد می‌سنجد و می‌تواند معیار مناسبی برای تعیین شغل مناسب کارجویان باشد. واحدهای منابع انسانی سازمان‌ها نیز می‌توانند از آن به عنوان یکی از معیارهای انتخاب فرد شایسته برای پر کردن یک جایگاه شغلی، استفاده کنند.

لینک‌های مرتبط

 

ود را کشف کنید.

شما می تونید این تست ها را به دوست و آشناهاتون هم معرفی کنید و ببینید ضریب هوشی اونها چنده؟ اگه ابهامی توی ذهنتون مونده می تونید در بخش نظرات به ما بگید تا جواب بدیم.

منبع : psycho-tests

خروج از نسخه موبایل