مجله جامعهمجله کسب و کار

قیمت آهن در تابستان

 

دنیای معدن – در حالی که رئیس اتحادیه آهن فروشان معتقد است ثبیت نرخ ارز قیمت آهن در تابستان را ارزان کرده اما رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی از افزایش پنج درصدی قیمت ها خبر می دهد. به گزارش دنیای معدن، طبق اعلام مرکز آمار ایران، مصالح ساختمانی در آخرین آمار مربوط به فصل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ حدود ۶۰ درصد در تهران افزایش داشته است. با افزایش نرخ تورم قیمت مصالح ساختمانی به یک باره گران شد. به طوری که تورم گروه ایزوگام به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید و از ۱۲۴ درصد فراتر رفت. این در حالی است که در بخش نهاده های ساختمان های مسکونی گروه خدمات کمترین تورم را تجربه کرد و با تورم ۲۰ درصدی روبه رو است. براساس برآوردهای انجام شده، تورم مصالح ساختمانی همچون سیمان با ۲۴ درصد، سنگ با ۲۷ درصد، آجر و بلوک با ۲۸ درصد، سرامیک با ۳۸ درصد، گچ و گچ کاری با ۴۴ درصد بوده است. از سوی دیگر تورم شیرآلات، یراق آلات، شیشه، عایق حرارتی، نقاشی، تاسیسات برقی و آهن آلات به ترتیب ۵۶، ۶۲، ۶۴، ۷۵، ۷۶، ۷۹، ۸۱ و چوب نیز با گرانی ۱۰۰ درصدی روبه رو بوده است. حال سوالی که مطرح می شود این است که قیمت مصالح ساختمانی در تابستان سال ۹۸ دوباره گران خواهد شد؟ افزایش نرخ کرایه ها قیمت مصالح ساختمانی را افزایش می دهد در همین حال رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت مصالح ساختمانی مجدد گران می شود یا خیر؟ به تجارت نیوز گفت: با توجه به رکود عمیقی که در بخش ساخت و ساز وجود دارد، ممکن است در پایان نیمه نخست امسال بین پنج تا ۱۰ درصد قیمت مصالح ساختمانی گران شود؛ چرا که این افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ حمل و نقل است. اسماعیل کاظمی افزود: سال گذشته قیمت هر یک از کالاها در بخش ساخت و ساز براساس نرخ تورم افزایش یافت؛ این درحالی است که امسال با افزایش ۳۶ درصدی نرخ دستمزد قیمت مصالح ساختمانی تنها اندکی جزئی افزایش می یابد. فعلا قیمت آهن گران نمی شود افزایش قیمت مصالح ساختمانی آن هم به میزان اندک در حالی از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مطرح می شود که رئیس اتحادیه آهن فروشان از کاهش قیمت آهن نسبت به فروردین امسال خبر داد. حمیدرضا رستگار به تجارت نیوز گفت: با توجه به نوسان قیمت ارز در ماه های نخست سال قیمت هر کیلو آهن حدود یک هزار و ۲۰۰ تومان گران شد که در این بازه زمانی قیمت هر کیلو آهن به چهار هزار و ۵۰۰ تومان می رسد؛ این در حالی است که با توجه به رکود ساخت و ساز و شرایط تثبیتی نرخ ارز قیمت هر کیلو آهن فولادی ۵۰۰ هزار تومان ارزان شده است. او در پیش بینی نسبت به قیمت آهن در ماه های پیش رو اظهار کرد: چنانچه روال فعلی اقتصاد ادامه دار باشد قیمت آهن نیز گران نخواهد شد و روند تثبیتی دارد. اما چنانچه قیمت ارز با نوسان های شدیدی رو به رو شود قطعا قیمت این کالای غیرنفتی هم گران خواهد شد.

یکی از ابزار های مهم برای تحلیل قیمت محصولات فولادی در بازار، نمودار قیمت آهن ۱۴۰۰ می باشد. با استفاده از داده ‌های نمودار قیمت آهن خریداران و مصرف‌کنندگان می ‌توانند پیش ‌بینی کنند چه زمانی برای خرید و سرمایه ‌گذاری در صنایع فولاد مناسب ‌تر است. در این مبحث قصد داریم به بررسی تغییرات نمودار قیمت در فصل بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۰ بپردازیم. با تیم محتوایی آهن پخش تا پایان ایم مقاله همراه باشید تا با دلایل تغییر قیمت ‌ها در سال ۱۴۰۰ آشنا شویم.

نمودار قیمت آهن سه ماهه‌ اول ۱۴۰۰

در سه ماهه اول ۱۴۰۰ به دلیل شرایط آب و هوایی میزان ساخت و ساز افزایش می یابد. میزان تقاضا برای استفاده از آهن آلات و محصولات فلزی مانند میلگرد و تیرآهن نیز افزایش می یابد. همین افزایش تقاضا در فصل بهار و سه ماه اول سال باعث بالا رفتن قیمت محصولات فلزی می شود. البته در کشور ما به دلیل اینکه عوامل مهم تری هستند که بر نمودار قیمت آهن تأثیر دارند، پیش بینی کردن کار دشواری است. همانطور که شاهد هستید تحریم ‌ها، تورم و افزایش و کاهش نرخ دلار از جمله فاکتور هایی هستند که ممکن است تقاضای فصلی را تحت تأثیر خود قرار دهند. عوامل غیر قابل پیش بینی دیگری چون سیل یا زلزله هم هستند که موجب دشوار شدن پیش بینی ها و تحلیل فنی قیمت آهن می ‌شوند. فروشگاه آهن پخش همواره در تلاش بوده است تا قیمت روز آهن را در سایت خود منتشر کند. خریداران می توانند با مراجعه به وب سایت این فروشگاه معتبر از جدید ترین قیمت ‌ها با خبر شوند.

نمودار قیمت آهن سه ماهه دوم ۱۴۰۰

اهمیت نمودار قیمت آهن در ساختمان سازی بسیار مشهود است. معمولاً در سه ماهه دوم سال میزان خرید و فروش آهن آلات افزایش می ‌یابد. در سه ماهه دوم ۱۴۰۰ قیمت ‌آهن دستخوش تغییرات زیادی بود. به طور مثال تغییر دولت و مسائل سیاسی یکی از عوامل مهمی بود که بازار آهن آلات و اقتصاد داخلی را تحت تأثیر قرار داد. درباره نمودار قیمت آهن و مقاطع فولادی مختلف باید به صورت مجزا بحث شود. به طور مثال میزان تقاضا برای مقاطعی نظیر میلگرد و تیرآهن در سه ماهه دوم نسبت به ورق کاهش دارد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت تقاضا برای خرید انواع ورق مانند ورق سیاه بالا می رود. به دلیل اینکه از ورق برای ساخت پروفیل استفاده می‌ شود و پروفیل خود از مقاطع اصلی مورد استفاده در ساختمان سازی است، می ‌توان نتیجه گیری کرد که در ماه های اول سال افزایش تقاضا و به تبع افزایش میلگرد 12 قیمت را شاهد خواهیم بود؛ اما تأثیر اسلب و شمش فولادی را بر نمودار قیمت آهن سه ماهه دوم ۱۴۰۰ نمی توان نادیده گرفت.

احتمال افزایش قیمت آهن | پیش بینی قیمت آهن در روزهای آینده

نمودار قیمت آهن سه ماهه سوم ۱۴۰۰

درسه ماه سوم ۱۴۰۰ مجدداً شاهد افزایش نمودار قیمت آهن در بازار بودیم. اگر چه این روند افزایشی به اندازه تابستان و به خصوص اوایل شهریور ۱۴۰۰ نبوده است، اما به طور کلی میزان قیمت ‌ها در حال افزایش و رسیدن به میانگین های سه ماهه دوم سال هستند. از دلایل این افزایش قیمت آهن می توان به افزایش قیمت دلار نیمایی و دلار اشاره کرد. این نوسانات قیمت ارز باعث می ‌شود تا تولید کنندگان بازار آهن بتوانند قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند. لازم به ذکر است که مشکلات موجود بر سر راه احیای برجام و توافق هسته ‌ای بین ایران و کشور های اروپایی و آمریکایی تأثیر بسیار زیادی بر بالا رفتن نرخ دلار و افزایش قیمت کالا های اساسی مانند فولاد داشته است. مقاطع فولادی مختلف تفاوت قیمت زیادی را در طی هفته های اخیر تجربه کرده اند. بسیاری از فعالان حوزه بازار آهن و فولاد به سرعت سرمایه‌ های خود را به کالا تبدیل کرده اند تا بتوانند اصل سرمایه خود را حفظ کنند. این تصمیمات باعث می شود تا معاملات مقاطع فولادی مانند میلگرد از دو درصد در شهریور ۱۴۰۰ به هفتاد درصد در مهر ۱۴۰۰ برسد. مقاطع فولادی نظیر تیرآهن نیز تحت تأثیر افزایش قیمت دلار قرار گرفتند. قیمت تیرآهن به ۱۶ هزار تومان رسیده است. مقاطع فولادی دیگری نیز مانند نبشی هرچند کم اما شاهد افزایش قیمت بودند. اگر چه تا حدودی در تابستان ۱۴۰۰ دولت توانسته است جلوی تغییرات ناگهانی قیمت مقاطع فولادی را بگیرد، اما افزایش قیمت دلار یکی از عوامل نگران کننده برای فعالان بازار آهن است. بهتر است برای سرمایه‌ گذاری در بازار فولاد نسبت به بررسی وضعیت بازار و تحلیل و پیش بینی قیمت ها با استفاده از نظرات کارشناسی متخصصان در این زمینه اقدام به تصمیم گیری نمایید.

شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر خرید آهن آلات ساختمانی و دریافت نمودار قیمت آهن با کارشناسان ما در آهن پخش همراه باشید تا با اطمینان از قیمتی که به دست می آورید خریدی مطمئن داشته باشید.

 

دکمه بازگشت به بالا