نماد سایت مجله آنلاین

نام توپ سفید در اسنوکر

در این مقاله به زبان خیلی ساده و کاملا مختصر، قوانین اصلی اسنوکر را برای افرادی که به تازگی وارد این بازی شده اند آموزش می دهیم. قوانین بسیار ساده هستند.

1-فیلم آموزشی

اگر قوانین را از طریق ویدیوی بالا یاد نگرفتید، بقیه مقاله را بخوانید:

توی ، بیلیارد رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! توی 3 هفته استاد بیلیارد شو، بی رقیب باش و همه رو انگشت به دهان هنرت کن!

2-توضیحات بیشتر

میز بیلیارد در ابتدای بازی باید مانند تصویر زیر چیده شود:

یعنی توپ ها دقیقا به همین شکل بر روی میز بیلیارد قرار می گیرند.

اصطلاحات توپ:

کیوبالتوپ سفید همان کیوبال است، تنها توپی که شما می توانید با چوب به آن ضربه بزنید.

قرمز تعداد توپ های قرمز روی میز در شروع بازی 15 تا هستند.

با ، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

رنگی یکی از 6 توپ رنگی بجز سفید و قرمز را می گویند.

ارزش توپ ها

قرمز-1

زرد-2

سبز-3

قهوه ای-4

آبی-5

صورتی-6

مشکی-7

اصطلاحات اسنوکر

پات– همان پاکت کردن توپ است (یک توپ را داخل پاکت یا سوراخ میز انداختن، به شرطی که توپ در همانجا بماند یعنی به خطا و اشتباه داخل پاکت نرفته باشد)

فول (خطا)کاری خلاف قوانین انجام دادن

اسنوکر شدن اینکه نتوانید کیوبال را مستقیما به توپی که انتخاب کرده اید بزنید (مثلا یک سری توپ دیگر جلو شما باشند)

توپ On- یا همان توپ هدف، توپی است که می خواهید با کیوبال آن را هدف قرار دهید.

نکات ابتدایی

1-شما باید به کیوبال ضربه بزنید و کیوبال به یک توپ دیگر که هدف شماست برخورد کند و آن توپ دوم داخل پاکت قرار گیرد (خود کیوبال نباید پاکت شود)

تا زمانی که هنوز توپ قرمز روی میز وجود دارد:

2-اولین ضربه کیوبال شما باید به سمت یک توپ قرمز باشد.

3-اگر توانستید یک توپ قرمز را داخل پاکت کنید، یک امتیاز می گیرید و ضربه بعدی شما می تواند هر کدام از توپ های رنگی با امتیازهایی که در بالا گفتیم باشد (فقط باید قبل از ضربه دوم اعلام کنید که کدام رنگ را می خواهید پاکت کنید). توپ قرمزی که پاکت کرده اید در پاکت می ماند.

4-اگر در ضربه دوم تان هم آن توپ رنگی را داخل پاکت کردید، امتیاز آن را بسته به رنگ آن دریافت می کنید. بعد از آن باید مجددا یک توپ قرمز را پاکت کنید. دقت کنید که توپ رنگی که داخل پاکت می کنید مجددا به جای خود روی میز باید گذاشته شود. اما اگر توپ یا توپ هایی جایگاه آن توپ را پر کرده باشند، باید آن را در جایگاه توپ رنگی با بیشترین امتیاز قرار دهید.

5-اگر نتوانید توپ هدف را پاکت کنید یا خطا کنید، نوبت شما به حریف واگذار می شود.

6- باید هر دو نفر در حال بازی، همین ترتیب قرمز-رنگی-قرمز-رنگی را تا زمانی که همه قرمزها داخل پاکت نشده اند ادامه دهند.

زمانی که همه توپ های قرمز از میز جمع شدند:

7-توپ ها بایدتوسط بازی کنان به این ترتیب داخل پاکت شوند- اول توپ زرد (2 امتیاز)- توپ سبز (3)-توپ قهوه ای (4)-توپ آبی (5)-توپ صورتی (6)- توپ مشکی (7). هر کدام از این توپ ها که به نوبت پاکت می شوند داخل پاکت باقی می مانند.

حتما بخوانید!

قوانین فول (خطا):

1-زمانیکه توپ کیوبال را ضربه می زنید، این توپ باید حتما به توپ هدف (آنبال) شما برخورد کند در غیر این صورت خطاست.

2-اگر کیوبال شما به هیچ توپی روی میز برخورد نکند، حریف شما می تواند انتخاب کند که اختیار ضربه بعدی با خودش باشد یا اینکه خود شما ادامه دهید.

3-اگر شما خطا کنید و حریف شما قادر به زدن هیچ ضربه ای به هیچ کدام از اهداف موجود روی میز نباشد (مثلا کیوبال کاملا به یک توپ رنگی چسبیده باشد) او می تواند یک توپ آزاد انتخاب کند (هرتوپی روی میز). توپ آزاد فقط برای این حالت مجاز است و توپی که حریف در این حالت انتخاب و پاکت می کند امتیازش مثل حالت معمول حساب می شود ول بعد از پاکت شدن، باید مجددا در جای خودش قرار گیرد.

4-اگر کیوبال شما قبل از برخورد به توپ هدف، به توپ دیگری برخورد کند، به تعداد امتیاز توپی که به آن ضربه زدید یا 4 امتیاز (هر کدام که بیشتر باشد) از کل امتیازات شما کسر خواهد شد.

5- اگر شما یک توپ بجز توپ هدف را پاکت کنید، شما امتیاز توپ هدف را نمی گیرید، ولی به تعداد امتیازی که توپ پاکت شده دارد به حریف شما اضافه می شود.

6-اگر در هر زمان توپی را روی میز لمس کنید، جریمه شما کسر امتیاز 4 یا امتیاز توپ لمس شده است (هر کدام بیشتر باشند).

بازی زمانی تمام می شود که:

1-یک بازیکن به دلیل اینکه امتیاز زیادی از حریف خود عقب است و توپ هایی که روی میز مانده اند به او امکان رسیدن به حریف را نمی دهد، انصراف دهد.

2-همه توپ های قرمز و رنگی پاکت شده اند.

نهایتا ! برنده کسی است که بیشترین امتیاز را در انتهای بازی گرهمه‌چیز به اسم توپ سفید بیلیارد

از همان ابتدا متوجه‌ی تمایز این توپ با سایر توپ‌ها خواهید شد. توپی که برخلاف هر توپ دیگری در بیلیارد و اسنوکر بی‌رنگ است و نقشی حیاتی و کلیدی را بازی می‌کند. شما نمی‌توانید بازی را شروع کنید مگر با شلیک توپی به نام توپ سفید بیلیارد.

ارتکاب این خطا به معنای این است که احتمالا برای اولین بار مشغول بازی اسنوکر یا بیلیارد هستید. اولین چیزی که باید در بیلیارد و اسنوکر آموزش ببینید؛ این است که به توپ سفید ضربه بزنید.

توپی به نام توپ سفید بیلیارد؛ عامل برد یا باخت

شما می‌توانید با این توپ، توپ‌های هدف را راهی سوراخ‌ها کنید یا برعکس با ضربات اشتباه مرتکب شوید و هزینه‌ی آن را پرداخت کنید. توپی به نام توپ سفید در بیلیارد و اسنوکر می‌توانند در پیروزی شما سهیم شود یا برعکس، مقدمات یک شکست را فراهم کند.

در بازی بیلیارد و اسنوکر به دو شکل مختلف با این توپ و خطاهایی که ایجاد می‌کند برخورد می‌کنند که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

شکست به نام توپ سفید در بیلیارد

اگر به شارهایی که به حریف تعلق دارد ضربه بزنید، اگر به توپ سفید رنگ بعد از ضربه‌‌ی شما به هیچ توپی برخورد نکند و اگر توپ سفید را به داخل حفره‌ها بفرستید، مرتکب خطا خواهید شد. در این شرایط حریف شما می‌تواند توپی به نام توپ سفید در بیلیارد یا کیوبال را برداشته و در هر نقطه‌ای که تمایل دارد بکارد.

شکست به نام توپ سفید در اسنوکر

توپ سفید در بازی اسنوکر نقشی تقریبا مشابه بیلیارد را بازی می‌کند. با این تفاوت که اگر توپ سفید را به توپ اشتباهی بزنید (مثلا توپ سفید شما به توپ آبی برخورد کند که نوبتش نیست) به اندازه‌ی همان توپ امتیاز از دست می‌دهید.

حریف شما بعد از این که مرتکب پیتوک شدید می‌تواند از شما بخواهد تا بازی را ادامه دهید. اگر توپی به اسم توپ سفید در استوکر به داخل حفره‌ها فرستاده شد؛ نفر بعدی آن را برمی‌دارد و در منطقه‌ای به نام D روی میز اسنوکر قرار می‌دهد. این خطا‌ها با از دست دادن ۴ امتیاز همراه خواهد بود.

توپی به نام توپ سفید در بیلیارد و اسنوکر؛ محل ضربه‌ی بعدی را مشخص می‌کند

در بازی بیلیارد و اسنوکر باید پیش از رسیدن به ضربه‌ی دوم ایده‌ای درمورد آن داشته باشید. این کار بیشتر از هرچیز دیگری به آن بستگی دارد که به کدام قسمت از بدنه‌ی توپ اصلی یعنی توپی به نام توپ سفید در بیلیارد و اسنوکر ضربه بزنید.

اگر قسمت بالای توپ سفید را نشانه بگیرید توپ سفید، توپ هدف را دنبال خواهد کرد. اگر به قسمت مرکزی آن ضربه بزنید، بعد از انتقال انرژی به توپ هدف می‌ایستد و اگر زیر توپ را انتخاب کنید تا مورد اصابت قرار دهید، توپ سفید بعد از ضربه زدن به توپ هدف مسیر رفته را بازمی‌گردد.

فته است!

 

خروج از نسخه موبایل