اقتصادیمجله کسب و کار

نهال گلابی بعد از چند سال بار میدهد

گلابی درختی گلدار از خانواده گل سرخیان می‌باشد و دارای حدود ۳۰ گونه است. گلابی معمولی یا اروپایی از گونه communis می‌باشد و کشیده بوده و دارای دانه‌های سنگین است.

بلندی درخت ۲۰ تا ۳۰ متر است و بر روی تنه و شاخه‌های آن پوستی ضخیم با ترک‌های طولی کشیده شده است. برگ‌های آن نازک همراه با دمبرگ بلند هستند. گلبرگ‌ها به رنگ سفید تا صورتی روشن و میوه آن کروی کشیده است.

گلابی انواع مختلفی دارد و بومی شرق اروپا و غرب آسیا است. نگهداری گلابی کار چندان سختی نیست به همین دلیل خیلی از کشاورزان خانگی به کاشت و نگهداری آن تمایل دارند.

گلابی با مقدار کمی مراقبت هم رشد می کند و از این جهت به درخت سیب شباهت دارد. گل های گلابی همزمان با برگ هایش می رویند و میوه آن شیرین آبدار است.

گلابی حاوی ویتامین های E، C  و کلسیم است و از آن برای دفع سموم بدن استفاده می کنند. بلندی درخت ۲۰ تا ۳۰ متر است و بر روی تنه و شاخه‌های آن پوستی ضخیم با ترک‌های طولی کشیده شده است.

اکثر ارقام گلابی اروپایی شاخه‌هایی بدون خار دارند، اما بر روی شاخه برخی از نمونه‌های این گیاه خار‌های کوچکی مشاهده می‌شود. برگ‌ها ۱۲-۲ سانتیمتر طول دارند و حاشیه برگ‌ها می‌تواند صاف و یا دندانه‌دار باشد.

میوه گلابی

انواع گلابی:

درخت گلابی گونه‌ها و همچنین ارقام و انواع دو رگه مختلفی دارد که در اندازه درخت، شکل تاج، شکل و رنگ میوه و زمان رسیدن میوه تفاوت‌هایی با هم دارند.

P.communisکه با نام عمومی گلابی اروپایی شناخته می‌شود متداولترین گونه این گیاه در کشت و پرورش است.

  • pyrifoliaبا نام گلابی آسیایی (چینی) شناخته می‌شود که میوه‌هایی تا حدودی گرد و شبیه سیب دارد و به همین دلیل گاهی با نام گلابی سیب شکل نیز معرفی می‌شود
  • P.serotinaبا نام گلابی شرقی شناخته می‌شود.
  • P.ussuriensisکه بومی سیبریه است و با نام گلابی سیبریایی شناخته می‌شود که میوه‌هایی بدون مزه تولید می‌کند و بیشتر در مبحث پیوند زنی گلابی‌ها و به عنوان پایه کاربرد دارد.

از ارقام مهم ایرانی می‌توان گلابی درگزی، گلابی اسپادانا، گلابی وحشی، گلابی نطنز، گلابی شاه میوه و گلابی بیروتی را نام برد.

باغ گلابی

شرایط محیطی درخت گلابی:

در ادامه مقاله به شرایط محیطی مناسب برای درخت گلابی می پردازیم.

آب و هوا و دما:

گلابی در برابر سرما از سیب حساس تر است ولی می تواند دمایی تا حدود منفی 30 درجه را تحمل کند. گلابی برای میوه دادن به یک دوره سرما نیاز دارند، گرمای زیاد هوا می تواند باعث بوجود آمدن بیماری آتشک شود. جوانه های گلابی به 600 تا 1500 ساعت دمای منفی هفت درجه است.

خاک:

خاک شنی لومی مناسب درختان گلابی است و این درختان خاک های سنگین و مرطوب را دوست نمی دارند. زهکشی خاک نقش زیادی در رشد این درخت خواهد داشت.

برای داشتن اینجا کلیک کنید.

کود دهی:

برای داشتن محصولی بهتر میتوانید از ، استفاده کنید.

میوه گلابی

آبیاری:

نیاز به آبیاری زیادی برای درخت گلابی نیست. آبیاری بیش از حد سبب ریزش برگ های آن می شود و خشکی نیز گیاه را پژمرده می کند. در طول دوران رشد 2 نوبت آبیاری در هفته کافیست.

هرس و نور:

هرس گلابی از اوایل فروردین پیش از آن که رشد سال جدید شروع شود. مناطقی که رشد انبوه دارند، شاخه های مرده، شاخه های ناسالم مواردی هستند که باید هرس شوند. هرس به موقع باعث رسیدن نور خورشید به همه نقاط درخت می شود. نور کامل یکی از مواردی است که برای درخت گلابی ضروری است زیرا سبب تشکیل نشدن جوانه و ریزش آن ها می شود.

کاشت و تکثیر:

گلابی با دانه تکثیر می شود و زمانی که باید برای تبدیل شدن به یک درخت تولید کننده میوه طی کند طولانی است، اکثر مردم برای کاشت گلابی، نهال آن را از گلخانه ها خریداری می کنند و در باغ خود پیوند می زنند. این درختان گلابی کوچک 2 تا 4 سال دیگر برای میوه دادن زمان نیاز دارند. برای قلمه زدن از قلمه های 20-30 سانتی متری استفاده می کنند.

میوه گلابی

بیماری و آفت درخت گلابی:

گاهی ترشح شیره کرم رنگی از نواحی بیمار مشاهده می‌شود. قسمت‌های بیمار را می‌توان به خصوص در زمان هرس یعنی در اواخر زمستان به همراه ۱۵ سانتیمتر از قسمت سالم ساقه جدا کرد و زمانی که مشغول انجام عمل برش هستید مرتبا قیچی خود را با الکل ضدعفونی کنید تا بیماری از ساقه‌ای به ساقه‌ای دیگر منتقل نشود. همچنین باکتری‌ها بر روی برگ‌های ریزش کرده و خار و خاشاک روی زمین زمستان گذرانی می‌کنند بنابراین تمیز کردن پای درخت می‌تواند به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند.

از دیگر بیماری‌ها می‌توان به لکه سیاه گلابی و سایر بیماری‌های لکه برگی قارچی اشاره کرد این بیماری‌های قارچی به طور کل موجب کاهش قدرت رویش درخت و محصول می‌شود. لکه‌های تیره رنگ علاوه بر برگ‌ها بر روی میوه‌ها نیز می‌توانند شکل بگیرند و موجب بروز شکاف بر روی میوه‌ها شوند. در این بیماری‌ها نیز تمیز نگهداشتن پای درخت از دیگرو استفاده از قارچکش‌هایی همانند تیوفانات متیل به همراه مانکوزب از همان ابتدای بهار و البته بعد از ریزش گلبرگ‌های گل‌ها توصیه شده است. بیماری‌های گلابی می‌توان به پوسیدگی ریشه ناشی از قارچ فیتوفترا، قارچ عسلی، پوسیدگی تلخ، گال توقه و کلروز ناشی از وجود آهک در خاک اشاره کرد.

میوه گلابی

کاشت درخت گلابی:

محلی را در حیاط خود انتخاب کنید که نور خورشید را کامل دریافت کند. چاله عمیقی حفر کنید. در صورت دسترسی مقدار زیادی کود تجزیه شده اضافه کنید و آن را با خاک باغ کاملاً مخلوط کنید. اگر درختی که خریداری کرده‌اید در داخل ظرفی از کود گیاهی باشد، آن را در گلدان قرار دهید. مفید است (اما لازم نیست) که گلدان را سوراخ کنید تا به ریشه اجازه دهد به راحتی از گلدان خارج شود. هنگام ایجاد سوراخ مراقب باشید ریشه را قطع نکنید، زیرا می‌توانید به جای کمک، آسیب بزنید. اگر درخت در کیسه کرباس است از کیسه در آورید. ریشه را به آرامی در سوراخ حفر شده قرار دهید.

گیاه را خاک کنید. خاک را به طور کامل خیس کنید. در صورت نیاز خاک بیشتری اضافه کنید.

احداث باغ و الگوی کاشت:

اکثر باغ های گلابی مثل سیب به صورت آزاد کشت می شوند. فاصله کاشت روی پایه های بذری گلابی معمولی روی ردیف ها ۶-۴ متر و فاصله ردیف ها از همدیگر معمولا ۸-۶متر می باشد. گلابی روی پایه های بذری در شرایط مساعد (خاک عمیق و حاصلخیز با تهویه مناسب) درختان حجیمی تشکیل می دهد. که حاصل آن درختانی به ارتفاع ۱۲-۱۰ متر با گسترش جانبی ۶-۵ متر با باردهی ۲۰۰-۳۰۰ کیلوگرم می باشد.

میوه گلابی

زمان چیدن درخت گلابی:

تشخیص بهترین زمان چیدن گلابی، سخت تر و مهم تر از سیب است. اکثر ارقام گلابی را باید موقعی چید که هنوز سبز و سفت هستند. ولی تشخیص صحیح این مرحله محتاج به تحقیق و تجربه و توجه به نکات زیادی است که در زیر به اهم آن ها اشاره می شود:

به تدریج که میوه به مرحله رسیدن و تکامل نزدیک می شود، تغییراتی در ظاهر و باطن آن رخ می دهد. اولین و بارز ترین این تغییرات، بزرگ شدن تدریجی حجم میوه است. همراه با این ازدیاد حجم، به تدریج بر میزان قندها و در نتیجه به شیرینی آن افزوده می شود. همراه این تغییرات، میوه نیز نرم تر می شود و رنگ و عطر آن ظاهر می شود. تغییر رنگ آن از سبز تیره به سبز روشن شروع می شود. سپس از سبز مایل به زردی و سپس به زردی کامل، که بر حسب ارقام مختلف و شرایط مختلف بالاخره به سفیدی یا طلایی می گراید. در این موقع میوه کامل رسیده و باید هر چه زودتر به مصرف برسد وگرنه فاسد خواهد شد. بزرگی یا کوچکی میوه را نمی توان، بعنوان معیاری برای رسیدن آن قرار داد. زیرا ممکن است در روی یک درخت میوه هایی با حجم های متفاوت از یک درجه رسیدن برخوردار باشند. با توجه به مراتب شرح داده شده در فوق، می توان گفت که بهترین ضابطه برای تشخیص مناسب ترین زمان چیدن از این قرار است:

مجموعه ای از تغییر رنگ – تغییر حجم – سفتی میوه – مجموع مواد جامد محلول در شیره میوه که حاصل همه ی آن ها، آبداری میوه و افزایش قند آن خواهد بود.

سوالات متداول درخت گلابی:

  1. چه مدت طول می کشد تا درخت گلابی میوه بدهد؟

گلابی به طور معمول اولین میوه ها را سه سال پس از کاشت تولید می کند، اگرچه برای پنج تا هفت سال محصول کامل تولید نمی کند. درختان کوتوله معمولاً میوه های کمی زودتر از درختان اندازه استاندارد تولید می کنند، همانند گلابی های آسیایی

  1. درختان گلابی در کجا بیشتر رشد می کنند؟

عاشقان کامل آفتاب، درختان گلابی به راحتی در خاک های عمیق، حاصلخیز، مرطوب و زهکشی شده رشد می کنند. آنها خاک های سنگین و زهکشی نشده را بهتر از بیشتر میوه های درختان تحمل می کنند. با این حال، بهره وری در لوم های عمیق و با زهکشی مناسب بهترین است. از آنجا که در اوایل بهار گل می دهند، بیشتر در معرض خطر یخبندان بهاری قرار دارند.

  1. آیا برای تولید میوه به 2 درخت گلابی نیاز دارید؟

برای کاشت حداقل دو نوع درخت گلابی برنامه ریزی کنید، زیرا برای تولید میوه نیاز به گرده افشانی دارند.

  1. درختان گلابی با چه سرعتی رشد می کنند؟

گرچه رشد گلابی کار دشواری نیست، اما بیشتر درختان برای شروع تولید میوه به سه سال یا بیشتر زمان نیاز دارند و یک محصول کامل می تواند پنج تا هفت سال طول بکشد. به محض شروع کار، درختان گلابی می توانند 75 سال یا بیشتر زندگی کنند و به شدت تولید کنند.

  1. آیا درختان گلابی هر ساله میوه تولید می کنند؟

نه، درختان گلابی هر ساله میوه نمی دهند. چندین سال طول می کشد تا درختان گلابی جوان به اندازه کافی بالغ شوند تا میوه تولید کنند.

  1. درخت گلابی برای گرده افشانی چقدر باید نزدیک باشد؟

برای اطمینان از گرده افشانی خوب، درختان گلابی باید در فاصله 30 متر از یکدیگر کاشته شوند، اما در بیشتر موارد، می توان برای نتیجه بهتر، آنها را نزدیکتر هم کاشت. درختان کوتوله بین هر درخت حداقل 5 تا 7 متر نیاز دارند، در حالی که گونه های استاندارد به 8 تا 19 متر نیاز دارند.

  1. چرا گلابی روی درخت ها نیست؟

الف: دو دلیل متداول در عدم تولید میوه از گل، آسیب بر اثر سرما و عدم وجود شریک گرده افشانی است. گرده افشانی و مجموعه میوه ها نسبت به چشمه های آب سرد بسیار حساس هستند. این احتمالاً دلیل اصلی تغییرات بسیار زیاد محصول از سال به سال دیگر است.

  1. چگونه می توان تشخیص داد که درخت گلابی نر است یا ماده؟

بعضی از درختان یک “جنس” دارند ، اما بسیاری از آنها ندارند. راه تشخیص این است که ببینید آیا قسمتهای نر (گرده) روی گلهای جداگانه روی درختان مختلف از قسمتهای “ماده” (تخمدان – یعنی میوه نوزاد) وجود دارد یا خیر.

  1. درخت گلابی چه مدت دوام می آورد؟

با داشتن شرایط مطلوب، درختان گلابی وحشی می توانند 50 سال به بالا زندگی کنند. در میان گلابی های پرورشی، این به ندرت اتفاق می افتد. غالباً باغها قبل از پایان عمر طبیعی درختان گلابی جایگزین می شوند، زیرا تولید میوه کاهش می ییکی از فاکتورهای مهم در سود دهی باغداری زمان رسیدن درخت به بلوغ باردهی است، درختی که چندین سال زمان برای رشد رویشی نیاز داشه باشد تا به بلوغ باردهی برسد چند سال زمان و سرمایه ی باغدار را تنها برای رشد رویشی تلف کرده و همین امر در نهایت سبب کاهش سود دهی باغ خواهد شد، اما عوامل و فاکتورهای متعددی هستند که در زمان رسیدن به بلوغ باردهی موثرند، در این مقاله ضمن تعریف دو وازه ی شروع باردهی و بلوغ باردهی و با بیان اختلاف اساسی بین این دو اصطلاح به بررسی عوامل موثر بر زمان رسیدن به بلوغ باردهی درخت گلابی را مورد بررسی قرار می دهیم.

شروع باردهی و بلوغ باردهی:

در بحث باردهی درختان میوه مانند درخت گلابی دو اصطلاح مهم وجود دارد، یکی زمان شروع باردهی و دیگری زمان بلوغ باردهی که این دو اصطلاح با هم تفاوت دارند، زمانی که نهال کاشته می شود برای شروع باردهی نیاز دارد تا بسته به شرایطی که دارد یک تا چند سال زمان را صرف رشد رویشی کرده و پس از یکی الی چند سال رشد رویشی کند شده و درخت شروع به باردهی می کند، در زمان شروع باردهی ممکن است میزان باردهی درخت در حد چند میوه باشد و سال به سال میزان باردهی درخت افزایش پیدا می کند.

پس از چند سال از شروع باردهی که آن هم بسته به شرایط متفاوت است درخت می تواند به حداکثر باردهی که در ظرفیت ژنتیکی آن قرار دارد برسد و به آن بلوغ باردهی می گویند، به عنوان مثال درخت گلابی که در ظرفیت ژنتیکی آن 40 تن باردهی وجود دارد در سال اول در حد چند میوه تولید کرده و می تواند پس از چند سال چنانچه در شرتیط مساعد رشدی قرار داشته باشد به باردهی 40 تندر هکتار برسد، اما چه شراطی می تواند تعیین کند که چند سال زمان برای رسیدن درخت به بلوغ باردهی و یا حتی شروع باردهی نیاز است، در ادامه این شرایط را مورد بررسی قرار می دهیم.

عوامل موثر بر زمان شروع باردهی و بلوغ باردهی درخت گلابی:

همانطور که گفتیم زمان شروع باردهی و رسیدن به بلوغ باردهی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد در ادامه برخی از مهمترین فاکتورهای موثر بر این زمان را مورد بررسی قرار می دهیم.

یکی از مهمترین فاکتورهای موثر بر زمان شروع و بلوغ باردهی درختانگلابی نوع رقم گلابی است، درختان گلابی در ارقام بومی و محلی پس از چند سال از کاشت نهال باردهی خود را آغاز کرده و از زمان شروع باردهی تا رسیدن به بلوغ باردهی نیز به چند سال زمان احتیاج دارند، در این شرایط در برخی موارد ممکن است رسیدن درخت به بلوغ باردهی بیشتر از 6 سال طول بکشد.

این درحالی است که یکی از مزیتهای ارقام جدید و تجاری گلابی زود بازده بودن آنها است، ارقام جدید و تجاری گلابی مانند ، ویلیام دوشیز و یا همگی زود بازده بوده و باردهی خود را در سال اول پس از کاشت نهال آغاز می کنند، به همین نسبت رسیدن به بلوغ باردهی نیز در این ارقام با سرعت بیشتر اتفاق افتاده و حداکثر پس از 5 سال باغداران می توانند منتظر رسیدن به ماکزیمم برداشت از درختان گلابی باغ خود باشند.

بنابراین در زمان خرید برای احداث باغ به این مورد توجه کرده و رقمی را انتخاب کنید که زمان زیادی را برای رسیدن به شروع باردهی و بلوغ باردهی احتیاج نداشته باشد.

فاکتور دوم بسیار مهم و موثر بر زمان شروع باردهی و بلوغ باردهی درخت گلابی شیوه ای است که برای تکثیر نهال گلابی استفاده می شود، یکی از بهترین روشهای تکثیر که سبب کوتاه شدن دوره ی رشد رویشی و باردهی سریع درختان گلابی می شود شیوه ی تکثیر پیوندی است، در این روش نکثیر در نهالستانهای معتبر از پایه های مقاوم استفاده شده و ارقام تجاری و زود بازده مانند گلابی بیروتی و یا درگزی را روی آنها پیوند می زنند، با این شیوه ی تکثیر ارقام مقاوم و پرباری تولید می شود که به خوبی می توانند در شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران رشد کرده و به باردهی برسند.

کاشت تعداد بیشتر نهال در واحد هکتار، رسیدگی بهتر و آسان تر به درختان و مقاومت به شرایط نامساعد خاک از دیگر ویژگیهای مثبت نهال پیوندی گلابی است که باغداران را به کاشت نهال پیوندی تشویق می کند.

یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر زمان شروع باردهی درختان گلابی سن کاشت نهال است، برخی از باغداران گمان می کنند اگر نهالی را بکارند که سن بیشتری داشته باشد زودتر به باردهی می رسند اما این تصور کاملا اشتباه است، زمان شروع باردهی و یا رسیدن به بلوغ باردهی به سن نهال وابسته است اما با مسن تر شدن نهال این زمان به تاخیر می افتد، دلایل این تاخیر را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل تاخیر در زمان رسیدن به بلوغ باردهی با کاشت نهال مسن:

بهترین زمان کاشت نهال پیوندی نهال با سن دو سال و برای کاشت نهال غیر پیوندی نهال یک ساله است، در ادامه برخی از مهمترین دلایل تاخیر در زمان بلوغ باردهی در نهالهای مسن را بررسی می کنیم.

  • سیستم ریشه ی توسعه یافته:

زمانی که نهال از دو سال عبور کند به سرعت ریشه ی خود را توسعه داده و ریشه های اصلی پر از ریشه های فرعی و ریز می شوند، برای کاشت نهال باید نهال را از زمین یا گلدانی که در آن کاشته شده است خارج کرده و آن را به زمین اصلی نتقل کند، با توجه به نوسعه یافتگی ریشه ی نهال چند ساله امکان صدمه دیدن ریشه ها افزایش پیدا می کند، صدمه دیدن ریشه همان و تاخیر در رسیدن به بلوغ باردهی و حتی زمان شروع باردهی درختان گلابی همان.

نکته ی دوم در این مورد آن است که سیستم ریشه ای که در گلدان و یا زمین نهالستان توسعه پیدا کرده زمان زیادی را نیاز دارد تا به مکان جدید عادت کردن و به خوبی مستقر شود، فراموش نکنید که درخت تا زمانی که به خوبی مستقر نشود نمی تواند باردهی خود را آغاز کند و از این رو ممکن است چند سالی زمان برد تا بتواند به خوبی در مکان جدید مستقر شود و تا آن زمان درخت به رشد رویشی خود طابق با رشد ریشه ادامه می دهد.

این در حالی است که نهال گلابی که یک ساله و یا دو ساله کاشته شود به دلیل سیستم ریشه ای محدودی که دارد خیلی سریع با فضای کاشت جدید اخت پیدا کرده و نهال به سرعت مستقر می شود به همین دلیل می تواند خیلی زود باردهی خود را آغاز کند.

  • افزایش احتمال ابتلای نها

ل به آفات و بیماریها:

نهالستان مرکز تکثیر انواع و ارقام نهالها با میزان حساسیتهای متفاوت است که خود می تواند منجر به افزایش احتمال هجوم آفات و بیماریها شود، به ویژه اگر نهالستان به صورت معتبر و رسمی فعایت نکرده باشد و برای فعالیت خود مجوزنداشته باشد، چنین نهالستانهایی نحت نظارت مهندسین مشاور فعالیت نکرده و حتی برای فروش نهال گلابی ممکن است گواهی تایید سلامت هم ارائه نکنند، در چنین نهالستانهایی هر چه نهال تعداد سال بیشتری را در نهالستان سپری کند احتمال آلودگی آن به آفات و بیماریها افزایش پیدا کرده و همین امر نیز می تواند به نوبه ی خود در زمان رسیدن نهال به باردهی و یا بلوغ باردهی تاثیر بگذارد.

  • تقویت خاک قبل از کاشت نهال:

خاکی که حاوی عناصر غذایی کافی باشد به خوبی می تواند انرژی لازم برای رسیدن به باردهی را برای نهال تازه کاشته شده تامین کرده و به نهال کمک کند تا در زمان مقرر باردهی خود را آغاز کند اما خاکهای فقیر نمی توانند در این زمینه از نهال حمایت کنند.

برای اینکه نهال در زمان قرار گرفتن در زمین اصلی مواد غذایی مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد بهتر است قبل از کاشت نهال با انجام آزمایش تجزیه ی خاک نیازهای غذایی خاک را پیدا کرده و کود مناسب برای تقویت خاک را در نظر بگیرید، بهترین شیوه ی تقویت خاک این است که در زمان کاشت نهال کود دامی و به همراه کود شیمیایی مورد نظر را همراه با لایه ی آخر خاک در زمان پر کردن چاله در چاله بریزید به طوری که ریشه ی نهال به طور مستقیم با کود در تماس نباشد.

  • تقویت نهال تازه کاشته شده:

علاوه بر کود دهی به نهال در زمان کاشت کود دهی به نهال پس از کاشت نیز می تواند در زمان رسیدن به بلوغ باردهی موثر باشد، در مورد ارقامی که در سال اول پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می کنند در صورتی که در زمان کاشت نهل کود مورد نیاز را استفاده کرده باشید به مدت یک سال نیاز به کود دهی وجود ندارد، پس از یک سال که نهال باردهی خود را آغاز کرد با انجام آزمایش تجزیه ی خاک و برگ از نیازهای غذایی درختان گلابی مطلع شده و با استفاده از کودهای مناسب نیازهای غذایی را قبل از اینکه منجر به بروز علائم شود برطرف کنید.

در صورتی که نیاز غذایی برطرف نشده و درخت علائم کمبود را در برگها و یا در میزان رشد خود نشان دهد باید بدانید که درخت گلابی دچار تاخیر در زمان بلوغ باردهی خواهد شد.

اما در صورتی که درخت قبل از بروز علائم به نیازهای غذایی خود برسد در زمان مقرر به بلوغ باردهی رسیده و کاهشی در میزان عملکرد یز به وجود نمی آید، استفاده از کودهای آلی مانند کود دامی پوسیده به صورت چالکود، استفاده از اسید هیومیک در آب آبیاری و استفاده از عناصر ریز مغذی در زمان باردهی و یا کودهایی که تحت عنوان فروت ست شناخته می شوند می تواند در زمان رسیدن به بلوغ باردهی موثر بوده و درخت گلابی می تواند بدون تاخیر به بلوغ باردهی برسد.

  • آبیاری اصولی نهال تازه کاشته شده تا زمان رسیدن به بلوغ باردهی:

آبیاری درختان گلابی یکی از اصول باغبانی است که تاثیر زیادی در زمان رسیدن به بلوغ باردهی دارد، برای اینکه درختان در زمان مقرر به بلوغ باردهی برسند بهتر است آبیاری به صورت اصولی و منظم مطابق با سن نهال و فصل انجام شود.

آبیاری نهال تازه کاشته شده با توجه به فصلی که کاشت نهال انجام می شود در سرعت استقرار ریشه و نهال در زمین جدید تاثیر بسزایی داشته و به نهال کمک می کند بتواند هر چه زود تر باردهی خود را آغاز کند و هر چه زودتر باردهی آغاز شود بلوغ باردهی نیز با در مدت زمان کوتاهتری رخ می دهد.

هرس درخت گلابی مراحل مختلفی دارد که هر کدام در زمان شروع باردهی و بلوغ باردهی درخت گلابی موثر است، به عنوان مثال در زمان کاشت نهال هرس سربرداری در صورتی که نهال از محل پیوند به بعد رشد زیادی کرده باشد برای زودتر به بار نشستن درخت بسیار مهم است، علاوه بر آن هرس سربرداری به فرم گیری درخت گلابی در سالهای بعد کمک کرده و این نیز به نوبه ی خود در زمان شروع باردهی تاثیر گذار است، هرس ریشه نیز در زمان کاشت نهال در مورد ریشه های آسیب دیده ضروری بوده و به استقرار بهتر نهال و رسیدن به زمان شروع باردهی و بلوغ باردهی کمک می کند.

در سالهای بعد و تا قبل از شروع باردهی هرس باید به صورت اصولی انجام شود به گونه ای که به فرم گیری درخت کمک کرده اما از طرفی باعث تحریک افزایش رشد رویشی و تاخیر در زمان شروع باردهی نشود، برای انجام این هرس می توانید از کارشناسان و متخصصان مربوطه کمک بگیرید.

دریافت نور کافی یکی دیگر از فاکتورهای موثر در زمان رسیدن به بلوغ باردهی است، درخت گلابی که در سایه ی دیوار و یا درختان دیگر کاشته شده باشد و یا در باغ گلابی که بع دلیل رعایت نکردن فاصله ی درست و مناسب بر هم سایه اندازی داشته باشند درختان نمی توانند به سرعت به سن بلوغ باردهی برسند و باغداران را سالهای زیادی منتظر می گذارند.

شکوفه درخت گلابی | عکس درخت گلابی

برای کاشت نهال گلابی رعایت فاصله دست کم 4 متر ضروری است البته این فاصله به شرط پیوندی بودن نهال و مسطح بودن زمین است.

خرید نهال آلوده به آفات و بیماریهای مختلف و بدون گواهی سلامت از جمله عواملی است که سبب تاخیر در بلوغ باردهی درختان گلابی می شود، برخی باغداران صرف اینکه بدون گواهی پایین تر است نهال بدون گوهی را انتخاب می کنند اما به این واسطه باردهی و سود دهی باغ خود را با خطر مواجه می کنند، پس از کاشت نهال کنترل و پایش درختان گلابی و اقدام به موقع برای جلوگیری از خسارت آفات و بیماریها می تواند در زمان بلوغ باردهی موثر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر  از قیمت نهال شما می‌توانید با متخصصین مرکزی نهال در ارتباط باشید کارشناسان و متخصصین این مرکز به صورت رایگان تمامی مراحل مربوط به احداث باغ، نحوه خریدن نهال، مشکلات بعد از احداث باغ را به شما توضیح خواهند داد، جهت ارتباط مستقیم با مهندسین کشاورزی از درگاه‌های ارتباطی استفاده کنید.

کلام آخر:

با توجه به مطالب عنوان شده دانستید که ارقام تجاری و زود بازده که به شیوه ی پیوندی تکثیر شده باشند و حداکثر در سن دو سالگی به زمین اصلی منتقل شده و دارای گواهی سلامت باشند می توانند باردی خود را در سال اول پس از کاشت نهال آغاز کرده و حداکثر پس از سه تا پنج سال به بلوغ باردهی می رسند این در حالی است که ارقام بومی و محلی که به شیوه ی بذری تکثیر می شوند سالها باغداران را برای رسیدن به بلوغ باردهی منتظر می گذارند.

 

دکمه بازگشت به بالا