نماد سایت مجله آنلاین

مزایا و معایب انواع سقف های شیروانی

سقف یکی از بنیان‌های اصلی هر خانه است که در زمان ساخت نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. متأسفانه امروزه استفاده از سقف‌های سنگین که از تیرچه و بلوک ساخته می‌شوند، مرسوم شده است، در حالی که در کشورهای پیشرفته از سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. مزیت این نوع سقف، سبک بودن و اقتصادی بودن آن است. همچنین بهتر با فرهنگ ما هماهنگ است. در این مقاله به موارد مختلف این سقف‌ها و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها اشاره شده است، اگر تمایل به استفاده از این سقف‌ها دارید با کینگستون تماس بگیرید.

سقف شیروانی چیست؟

سقف شیروانی یک نوع سقف است که شکل سه گوشی دارد و وقتی از مقابل به آن نگاه می‌کنیم، شیب دارد و به شکل مثلث ظاهر می‌شود. این نوع سقف‌ها از قدیم مورد استفاده بوده است. شیب آن می‌تواند ملایم یا شدید باشد، که کمترین شیب آن 15 درجه و بیشترین 70 درجه است و بستگی به سلیقه دارد.  ولی یکی از چالش‌ها در استفاده از سقف شیروانی، کم بودن فضای اتاق زیر آن است. مدل‌های مختلف سقف شیروانی مانند: ورق شیروانی، یوبوت، تیر دال و برخی دیگر وجود دارند. یکی از عوامل مهم در ساخت سقف، وزن آن است که بستگی به مصالح استفاده شده دارد.

 برای داشتن یک سقف شیروانی سبک می‌توان از مصالح سبک‌تر استفاده کرد، اما باید مراقب باشیم که مصالح استفاده شده و وزن سقف توسط متخصصان تأیید شود. پس از ساخته شدن، هر سال باید سقف را هم از داخل و هم از بیرون بررسی کنیم تا اگر عیبی داشت، آن را رفع کنیم و از هزینه‌های زیاد و مشکلات بیشتر جلوگیری کنیم.

انواع سقف شیروانی

– سقف شیروانی گالوانیزه: این نوع با ورق‌های مشابه سفال گالوانیزه ساخته می‌شود که به دلیل وزن کم و قیمت مناسب آنها، پرطرفدار است.

– سقف سفالی: از قدیم سفال به عنوان یک مصالح مرسوم بوده است. سفال قیمت بالایی دارد و به آسانی می‌شکند ولی برای دادن ظاهر قدیمی به ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– سقف شیروانی با سنگ لوح: ویژگی خاص این سنگ، مقاومت بالای آن است. آن‌ها می‌توانند در سبک‌های مختلف مدرن و قدیمی استفاده شوند.

– سقف شیروانی چوبی: در گذشته، استفاده از چوب برای سقف‌ها رایج بود، اما به دلیل مشکلات و آسیب‌پذیری در برابر حریق، امروزه کمتر استفاده می‌شود.

– سقف‌های کامپوزیتی: این نوع سقف با هزینه کمتر و نصب آسان طرفداران زیادی دارد.

– سقف آندولین (onduline): مقاومت بالا، طول عمر طولانی و خواص دیگری دارد.

– سقف بتنی: شباهت ظاهری به سقف‌های سفالی دارند ولی با قیمت مناسب‌تری.

– شیروانی فلزی: استفاده از فلزات مختلف برای ساخت این نوع سقف‌ها.

انواع پوشش سقف فلزی شیروانی:

این سقف‌ها با ظاهر مدرن و به روز خود، در نمونه‌هایی زیبا با طراحی‌ها و رنگ‌های متنوع وجود دارند که اغلب با خطوط صاف و ظاهر فلزی طراحی شده‌اند. با وجود قیمت بالایی که دارند، کارایی بیشتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند، ضمناً مقاومتی خاص در برابر شرایط آب و هوایی دشوار داشته و وزن سبکی هم دارند، که باعث می‌شود نصب آنها بسیار آسان باشد. ورق‌های استفاده شده در آنها از موادی چون آلومینیوم، روی یا استیل تشکیل شده است. برخی از انواع معروف آنها:

  1. سقف شینگل: حدود ۱۷ سال قبل برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت و اغلب در ساخت ویلاها، آلاچیق‌ها و درب‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارد. این نوع سقف جزء محبوب‌ترین سقف‌های شیبدار است.
  2. تاپ تایل: این محصول از ۸ لایه تشکیل شده که ضخامت کل آن به ۵۰ میلی‌متر می‌رسد. روکش آن از گالوانیوم است.
  3. تایل های کینگستون: ویژگی‌های اصلی آن شامل استحکام و مقاومت در برابر مختلف شرایط آب و هوایی است. لایه‌ی اصلی آن از ماده دکرا و لایه‌ی زیرین از روی ساخته شده که به آن استحکام خاصی می‌دهد.

مزایای سقف شیروانی

در مناطق سردسیر که بارش‌ها زیاد است، استفاده از این سقف‌ها باعث می‌شود آب باران به راحتی از روی سقف جاری شود. در زمان‌های بارش برف هم نیازی به پاک کردن برف نیست. این سقف‌ها باعث می‌شود تا مقاومت مصالح ساختمان افزایش یابد و از تراوش آب و رطوبت جلوگیری شود. هزینه‌ی ساخت و نصب نیز مناسب است. و می‌توان آن را در انواع مکان‌های مختلف نصب کرد.

معایب سقف شیروانی:

یکی از مسائلی که ممکن است با آن مواجه شویم نیاز به سیستم‌های تهویه مطلوب است. اگر درزهای سقف نادرست باشند، ممکن است حیوانات یا پرندگان وارد شوند. به‌علاوه، حشرات می‌توانند به داخل نفوذ کنند. همچنین تعمیر این سقف‌ها ممکن است دشوار باشد.

سقف شیروانی در ویلاها:

سقف‌های خانه‌ها به دو نوع مسطح و شیبدار دسته‌بندی می‌شوند. در مناطق شمالی کشور که بارش‌ها زیاد است، بسیاری از ویلاها از سقف شیروانی استفاده می‌کنند. استفاده از موادی مانند ورق‌های آهنی برای این سقف‌ها بهتر است چرا که ماندگاری بیشتری دارند.

خروج از نسخه موبایل