نماد سایت مجله آنلاین

قوانین و مقررات ورود و خروج کالا و ارز به کشور

اول و آخر قوانین و مقررات ورود و خروج کالا و ارز به کشور

معمولا مساله‌ای که بیشتر مسافرین به خارج از کشور در فکر آن هستند، چگونگی خرید و فروش دلار کانادا، دریافت ویزا و رزرو بلیط هواپیما است و شاید کمتر کسی در هنگام خروج از کشور به فکر قوانین و مقررات ورود و خروج کالا و ارز از فرودگاه ها باشد. مسافرین کشورهای خارجی باید توجه داشته باشند که فقط می‌توانند مقدار معینی ارز و کالا با خود به همراه داشته باشند و در صورتی که بیشتر از مقادیر تعیین شده در قانون، کالا و ارز با خود به همراه داشته باشند، باید حتما مراحل خاصی را طی کنند و اظهارنامه گمرکی را تکمیل نمایند؛ در غیر اینصورت کار آن‌ها معادل قاچاق کالا و ارز خواهد بود و مجازات در پی خواهد داشت.

همچنین مسافرین پروازهای خارجی باید آگاهی داشته باشند که نمی‌توانند هر وسیله ای را با خود به کابین هواپیما ببرند و ورود برخی وسیله ها حتی به قسمت بار هواپیما نیز ممنوع است. متاسفانه در هر سال مسافران زیادی فقط به دلیل آگاهی نداشتن از این قوانین بارهای مجاز در هواپیما، پرواز خود را از دست می‌دهند و به همراه داشتن چند وسیله کوچک و بی اهمیت باعث می‌شود که مدت زیادی پشت گیت معطل شوند و گاها این تاخیر به از دست دادن پرواز آن ها می‌انجامد.

بنابراین در این مقاله قصد داریم به منظور آگاهی هر چه بیشتر مسافرین کشورهای خارجی قوانین و مقررات ورود و خروج ارز و کالا از کشور، وسایل مجاز و غیر مجاز در کابین هواپیما ، وسایل مجاز و غیر مجاز در قسمت بار هواپیما ، میزان وزن مجاز بار هر مسافر در هواپیما، میزان مجاز ورود و خروج طلا و ارز از کشور و سایر مسائلی را که یک مسافر برای حمل کالا، پول و بار به آن نیاز دارد، برای شما توضیح دهیم.

قوانین ورود و خروج ارز، طلا و کالاهای قیمتی از کشور

یکی از نگرانی های مهم کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند، این موضوع است که در یک کشور غریب با مسائل مالی مواجه نشوند و ناگهان متوجه نشوند که هیچ پولی ندارند. از آنجا که به دلیل مسائل تحریمی امکان انتقال پول به کشورهای خارجی با مشکلات بسیار زیادی روبروست، این ترس و نگرانی مسافران کاملا منطقی است و به همین دلیل مسافران ایرانی سعی می‌کنند تا حد ممکن بیش از نیاز ارز و طلا با خود به خارج از کشور ببرند و گاها از قوانین مربوط به ورود خروج ارز و طلا از کشور غفلت می‌کنند.

برخی اوقات نیز مسافران آگاهی ندارند که میزان طلای زینتی که به طور طبیعی همیشه با خود به همراه دارند، بیش از سقف خروج طلا از کشور و همین قضیه آنها را به دردسر می‌اندازد. در ادامه این مطلب در بخش های جداگانه درباره سقف ورود و خروج ارز و طلا از کشور توضیح خواهیم خواهیم داد.

میزان مجاز ورود و خروج ارز

بر طبق قوانین و مقررات ورود و خروج ارز ، سقف انتقال پول به خارج از کشور توسط مسافران 5000 یورو است. همچنین بر طبق قوانین هر مسافر می‌تواند تا سقف 10000 یورو، ارز وارد کشور نماید. توجه کنید که اگر ارزهای دیگر همچون دلار، لیر ترکیه و… به همراه دارید، ارزش همه آن ها باید به یورو تبدیل شود و در نهایت ارزش مجموع آن ها نباید از 5000 یورو بیشتر شود. چنانچه قصد خروج ارز بیش از 5000 یورو یا ورود ارز بیش از 10000 یورو را دارید، باید حتما اظهارنامه گمرکی تکمیل کنید و مراحل گمرکی را انجام دهید.

میزان مجاز ورود و خروج طلا ، نقره و پلاتین از کشور

هر مسافر می‌تواند حداکثر به میزان 150 گرم طلا ، نقره و پلاتین را به شکل زیورآلات شخصی از کشور خارج یا به کشور وارد کنید. توجه داشته باشید که مسافرین حق خروج سکه طلا از کشور را ندارند و طلا خارج شده از کشور باید حتما به شکل زیورآلات طبیعی و مورد استفاده شخصی باشد. یک گردنبند، یک جفت گوشواره، یک دستبند و حداکثر شش النگو به عنوان زیورآلات شخصی یک مسافر مورد قبول است.

میزان مجاز ورود و خروج اسناد بانکی و اوراق بهادار از کشور

توجه کنید که سقف میزان ورود و خروج اسناد بانکی و اوراق بهادار از کشور در مجموع با میزان ارز شما محاسبه می‌شود. هر مسافر فقط مجاز است تا سقف 5000 یورو ارز و اوراق بهادار از کشور خارج کند و همچنین مجاز است تا سقف 10000 یورو ارز و اوراق بهادار، بدون نیاز به تشریفات گمرکی وارد کشور کند.

میزان مجاز ورود و خروج کالاهای قیمتی از کشور

از آنجا که کالاهای قیمتی انواع بسیار گوناگونی دارند، لیست کردن همه آن ها در این مقاله امکان‌پذیر نیست؛ اما در جدول زیر سعی شده است تا میزان مجاز ورود و خروج تعدادی از کالاهای قیمتی آورده شود که بیش‌تر از بقیه توسط مسافران مورد حمل و نقل قرار می‌گیرند.

نوع کالا میزان مجاز خروج کالا قیمتی از کشور توضیحات
فرش و گلیم خروج فرش دست بافت تا سقف متراژ 20 متر مربع مجاز می باشد. محدودیتی در تعداد فرش نیست، به شرطی که سقف متراژ رعایت شود.
خروج این کالا به مقصد کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.
زعفران تا سقف 100 گرم مجاز است. خروج این کالا به مقصد کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.
پسته تا سقف 10 کیلوگرم مجاز است. خروج این کالا به مقصد کشورهای عراق، عربستان و سوریه ممنوع است.
خاویار تا سقف 125 گرم باید دارای پلمپ و مجوز شیلات باشد.
ظروف و مصنوعات نقره
(به جز زیورآلات )
حداکثر تا 3 کیلوگرم مجاز می باشد.
(نباید در زمره اشیا تاریخی باشند)

قوانین ورود و خروج کالا به کشور

بر طبق قوانین گمرکی ورود و خروج کالا به کشور، هر مسافر فقط می‌تواند کالاهای شخصی خود را که جنبه استفاده تجاری ندارند، وارد کشور نماید. اینکه چه کالایی شخصی و چه کالایی تجاری است بر اساس تشخیص گمرک صورت می‌گیرد و مسافران در صورت به همراه داشتن کالاهایی که مصرف تجاری دارد، باید حتما آن را به گمرک اظهار نمایند. توصیه می‌کنیم که اگر قصد ورود کالا به کشور را دارید، فقط کالاهای شخصی که قبلا مورد استفاده قرار داده‌اید، وارد کشور کنید. در ادامه قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر توضیح داده خواهد شد.

قوانین و مقررات گمرکی کالای همراه مسافر

بر اساس ماده ۱۳۸ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی کالای همراه مسافر ورودی تا میزان هشتاد دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیرتجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است. چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد (به استثنا کالاهای ممنوعه) پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد در مورد کالای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.

همچنین توجه داشته باشید که اسباب سفر و اشیا شخصی مستعمل ( دسته دوم ) همراه مسافر در صورتی که جنبه تجاری نداشته باشد بطور کلی از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف است. بنابراین بر طبق این ماده، هر مسافر می‌تواند سالانه تا سقف هشتاد دلار کالای مسافری (پودر بدنسازی مجاز، لوازم آکبند و …) وارد کشور کند. قیمت گذاری لوازم مسافری بر اساس قیمت های ثبت شده در سایت گمرک صورت می‌گیرد و شما نمی‌توانید با اظهار اینکه این کالا قیمت پایین تری دارد، نسبت به ورود آن کالا اقدام نمایید.

چنانچه کالاهای مسافری بیش از هشتاد دلار قیمت داشته باشند، مسافر باید حقوق گمرکی آن را پرداخت نماید و دو برابر سود بازرگانی مصوب نیز به گمرک پرداخت کند. اطلاعات مربوط به سود بازرگانی و حقوق گمرکی هر کالا را می‌توانید در سایت گمرک مشاهده کنید. البته استثنایی در مورد ورود گوشی همراه مسافر وجود دارد، که در ادامه قوانین مربوط به ورود مسافری گوشی تلفن همراه را توضیح خواهیم داد.

فهرست کالاهای مجاز همراه مسافر

    دستگاه های مورد استفاده در خانه ( برقی، گازی، نفتی ) اعم از اینکه استفاده از آنان موکول به نصب در خانه یا در یک محل بخصوص باشد یا در مکان ثابتی در خانه جاي داده شود يا قابل حمل باشد.

کالاهای غیر قابل ترخیص مسافری

 تبصره : بر اساس بخشنامه گمرک ایران کالاهای : کولر، ماشین لباسشویی و ظرفشويي، اجاق گاز، ويدئو و دوربين ويدئو و سرويس ظروف همراه مسافر مشمول حقوق گمرکي و دو برابر سود بازرگاني مي باشد.

قوانین ورود و خروج گوشی و لپ تاپ به کشور

ورود گوشی تلفن همراه مسافری نو صرفا به تعداد یک دستگاه برای هر مسافر مجاز است. توجه کنید که یک مسافر در هر سال فقط اجازه ثبت یک دستگاه تلفن همراه را دارد. روند ثبت گوشی های مسافری نیز به این صورت است که مسافر در هنگام ورود به کشور باید گوشی خود را به گمرک اظهار کند و شناسه بین المللی گوشی (IMEI) در گمرک ثبت شود. در صورت عدم رعایت موارد مذکور و هرگونه مغایرت اطلاعاتی باوجود ثبت و پرداخت عوارض گوشی تلفن همراه در سامانه گمرک، علاوه بر آنکه مبلغ پرداختی استرداد نمی‌گردد تجهیزات فعال‌سازی نخواهد شد.

مسافرانی که از خارج کشور وارد ایران می‌شوند، در صورتی‌ که دستگاهی را از خارج کشور تهیه نموده‌اند، می‌توانند 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور روی دستگاه خود استفاده نمایند و چنانچه تمایل دارند بیشتر از 30 روز از خدمات اپراتورهای داخل کشور، روی دستگاه خود استفاده نمایند باید در مبادی ورودی و لحظه ورود به کشور نسبت به ثبت دستگاه خود اقدام نمایند.

همانطور که گفتیم کالای شخصی (استفاده شده) کسانی که وارد ایران می‌شوند، شامل قوانین گمرکی نمی‌شود. بنابراین مسافران می‌توانند لپ تاپ شخصی خود (لپ تاپ بدون جعبه و غیرآکبند) را با خود به کشور وارد کنند، اما در صورت به همراه داشتن لپ تاپ نو و آکبند، باید عملیات گمرکی آن را انجام دهند.

خروج از نسخه موبایل