اقتصادیمجله کسب و کار

نحوه گرفتن پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان، سندی است که پس از ارائه مدارک لازم، نظیر نقشه ها و سند مالکیت و پس از طی کردن مراحل اخذ پروانه ساختمان، یعنی، تشکیل پرونده و پرداخت عوارض، از سوی شهرداری، صادر شده و به معنای مجوز قانونی ساخت و ساز می باشد. هزینه های این پروانه، بر مبنای مواردی، نظیر متراژ پروژه تعیین می گردد و مدت اعتبار پروانه صادره، 2 سال از تاریخ صدور، خواهد بود.

برای مشاوره پروانه ساختمان

برای مشاوره پروانه ساختمان

ساختمان سازی، یکی از حیطه هایی است که افراد بسیاری، به فعالیت در آن مشغول هستند و از آن جا که ساختمان سازی، ارتباط مستقیمی با نما و فضای شهری داشته و از طرفی، بر جان و سلامت افرادی که بعد ها در آن ساکن می شوند، ارتباط دارد، باید، به صورت درست و اصولی و مطابق قوانین، انجام گیرد.

در همین راستا، در قانون، اخذ برخی مجوزها و مدارک، برای شروع قانونی ساختمان سازی، ضروری دانسته شده که پروانه ساختمان، یکی از آن ها می باشد. بدون دریافت این مجوزها، سازندگان، مشمول جریمه خواهند شد و نمی توانند، از تسهیلاتی مانند بیمه کارگران، دریافت وام ساخت و ساز از بانک ها و موارد دیگر، استفاده کنند. با توجه به اینکه، دریافت و نحوه صدور جواز ساختمان، شرایط مخصوص به خود را دارد، ضروری است که با تشریفات آن، آشنا بود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که پروانه ساختمان چیست و دریافت آن، چه شرایطی دارد؛ سپس، مراحل اخذ پروانه ساختمان، مدارک و هزینه های لازم را بررسی می کنیم و در خصوص زمان صدور، زمان اعتبار و کاهش زمان صدور آن در سال 1401 توضیح می دهیم.

پروانه ساختمان چیست و چه کاربردی دارد

ساختمان سازی، قواعد و اصول مخصوص به خود را دارد و افرادی که اقدام به فعالیت، در این حیطه می نمایند، اعم از اینکه مشغول ساخت یک واحد باشند یا چندین واحد، باید، در چهارچوب اصول و قواعد و شرایطی که در قانون، برای این امر، در نظر گرفته شده، عمل نمایند. از جمله مواردی که ساختمان سازان، ملزم به رعایت آن، می باشند، اخذ مجوز ها و  های مورد نظر قانون گذار است.

پروانه ساختمان، شناسنامه فنی و ملکی، شناسنامه فنی ساختمان، گواهی پایان کار و سند تفکیکی آپارتمان ها، از جمله موارد و مجوز هایی است که فعالین مشغول به ساخت و ساز، در مراحل مختلف کار خود، باید، نسبت به دریافت و اخذ آن ها از مراجع ذی صلاح، نظیر سازمان نظام مهندسی یا شهرداری، اقدام نمایند

بدون دریافت هریک از این مجوزها، فرد، امکان استفاده از برخی تسهیلات، نظیر بیمه کردن کارگران ساختمانی خود، دریافت وام ساخت و ساز از بانک ها، دریافت سند رسمی و تفکیکی و دریافت را از دست می دهد و فعالیت او، غیر قانونی تلقی خواهد شد و به همین علت، مشمول جریمه می شود

از جمله مهم ترین مدارک و مجوزهایی که باید، در فعالیت های ساخت و ساز ساختمانی، نسبت به دریافت آن، اقدام نمود، پروانه ساختمان می باشد. در پاسخ به این پرسش که پروانه ساختمان چیست؟ باید گفت، پروانه ساختمان، سندی است که پس از طی کردن مراحل و نحوه صدور جواز، توسط شهرداری، صادر می شود و در واقع، مجوزی قانونی، برای شروع فعالیت ساخت و ساز می باشد. این پروانه، شامل اطلاعات مالک و اطلاعات ملک، از قبیل مساحت و کروکی زمین، زیربنای ساختمان و می باشد.

شایان ذکر است که دریافت پروانه ساختمان، در انجام تعمیرات ساده، ضروری نیست؛ اما، دریافت آن، در سایر موارد، نظیر نوسازی، اضافه کردن بنا و اموری از این دست، لازم می باشد. از همین رو و با توجه به متفاوت بودن ساخت و سازها، پروانه ساختمانی، دارای انواعی است که پروانه ساختمانی اراضی بایر یا باغات، پروانه تخریب و نوسازی، پروانه تعویض مهندس، پروانه اضافه اشکوب، پروانه تغییر نقشه، پروانه توسعه بنا، پروانه تغییرات و پروانه تبدیل، از جمله انواع آن، می باشند.

پس از صحبت در این خصوص که پروانه ساختمان چیست، با توجه به اینکه شرایط و نحوه صدور جواز ساخت، قواعد مخصوص به خود را دارد، در ادامه، قصد داریم، توضیح دهیم که شرایط و مراحل اخذ پروانه ساختمان چیست؛ سپس، هزینه و مدارک لازم برای این امر را بگوییم.

 

شرایط گرفتن پروانه ساختمان

در قسمت قبل، توضیح دادیم که پروانه ساختمان چیست و انواع آن، کدامند، پس از توضیح در این خصوص، از آن جا که دریافت پروانه ساختمان، همانند گرفتن ، شرایط مخصوص به خود را دارد، در این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره شرایط گرفتن این پروانه صحبت کرده و بگوییم که شرایط گرفتن پروانه ساختمان چیستاین شرایط، عبارتند از

داشتن سند مالکیت قانونی

تایید شدن نقشه های ساختمان و مهر و امضای آن، به وسیله طراح

تایید شدن نقشه های ساختمان، به وسیله شهرداری

پرداخت عوارض ساختمان و داشتن فیش واریزی

در صورت داشتن شرایط فوق، متقاضی کسب جواز ساخت و ساز، می تواند، با ارائه مدارک لازم، پرداخت هزینه های مورد نیاز و طی کردن نحوه و مراحل اخذ پروانه ساختمان که در ادامه، توضیح می دهیم، پروانه ساختمان خود را از شهرداری دریافت کرده و به صورت قانونی، اقدام به ساخت و ساز نماید.

نحوه گرفتن جواز ساختمان

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که  ، چه مجوزی است و شرایط گرفتن پروانه ساختمان چیستدر این قسمت از مقاله، قصد داریم، درباره نحوه صدور جواز ساخت و مراحل اخذ پروانه ساختمان، صحبت کنیم و بگوییم که متقاضی این امر، باید، چه مراحلی را طی کند، تا موفق به اخذ پروانه ساختمان یا همان، مجوز ساخت و ساز شود. نحوه صدور جواز ساخت و مراحل اخذ پروانه ساختمان، عبارت است از

مراجعه مالک یا نماینده قانونی وی، به شهرداری یا دفاتر الکترونیکی، جهت تشکیل پرونده

صدور دستور بازدید از سمت شهرداری و ارسال نماینده، برای بازدید از محل و بررسی پروژه درخواستی

طراحی نقشه ساختمان، توسط معمار، با توجه به ضوابط و قواعد مورد نظر شهرداری و ارائه آن، به شهرداری، جهت تایید

 و ساختمان

تکمیل فرم درخواست مهندس ناظر و امضای قرارداد، با یکی از مهندسین ناظر سازمان نظام مهندس

صدور مجوز ساخت یا پروانه ساختمان، توسط شهرداری

دقت به این نکته ضروری می باشد که هنگام تشکیل پرونده، بهتر است تمامی مدارک، تکمیل باشد؛ چراکه نقص در مدارک، سبب کندی در روند رسیدگی به صدور پروانه ساختمان خواهد شد. از همین رو، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره مدارک لازم، برای دریافت مجوز ساخت و ساز صحبت کرده و بگوییم که مدارک لازم برای گرفتن پروانه ساختمان چیست.

مدارک لازم برای گرفتن پروانه ساختمانی

در قسمت قبل، توضیح دادیم که نحوه صدور جواز ساخت و مراحل اخذ پروانه ساختمان چیست و اشاره کردیم که نقص در مدارک، سبب کندی روند صدور مجوز و اتلاف وقت و هزینه سازنده خواهد شد. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص مدارک گرفتن مجوز ساخت یا پروانه ساختمان، صحبت کرده و بگوییم که مدارک لازم، برای گرفتن پروانه ساختمان چیستاین مدارک، عبارتند از

اصل سند مالکیت و کپی آن

برگه تسویه حساب مربوط به  و سایر عوارض شهرداری

اصل مدارک هویتی مالک، نظیر شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ها

نقشه های ساختمانی طراحی شده توسط معمار 

از آن جا که گرفتن پروانه ساختمان، مستلزم پرداخت ​برخی هزینه ها می باشد، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره هزینه گرفتن پروانه ساختمان، صحبت کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره درخواست صدور سند تک برگی، مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید آمده، توصیه می گردد.

هزینه گرفتن پروانه ساختمانی

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که پروانه ساختمانی چیست و گفتیم که شرایط، نحوه صدور جواز ساخت و مراحل گرفتن آن، از چه قرار است. از آنجا که گرفتن پروانه ساختمان، نیازمند پرداخت هزینه می باشد و هزینه های آن، در سال 1401، تا 2 درصد، افزایش داشته، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره هزینه های لازم، برای گرفتن پروانه ساختمان، صحبت کنیم و بگوییم که مبنای محاسبه هزینه ها چیست.

در خصوص هزینه های گرفتن پروانه ساختمان، باید گفت، با توجه به اینکه مبنای محاسبه هزینه ها، نوع کاربری پروژه، مساحت آن، متراژ و تعداد طبقات می باشد، هزینه پروانه ساختمانی را باید، بر اساس فرمول مخصوص ساختمان های یک طبقه ای و فرمول مخصوص مجتمع های مسکونی و ضریب های مربوط به زیر بنای هریک، محاسبه کرد که مطابق توضیحات زیر است

فرمول مخصوص ساختمان های یک طبقه ای، جهت محاسبه هزینه های پروانه ساختمان، عبارت است از:

هزینه جواز ساخت یک ساختمان مسکونی یک طبقه = ضریب*(مساحت ناخالص زیربنا) – (تعداد پارکینگ تأمین شده*20) * قیمت منطقه‌ای که جدول ضرایب آن، به شرح زیر می باشد

ضریب سطح زیر بنا
5 درصد تا 60 متر مربع
10 درصد تا 100 متر مربع
18 درصد تا 150 متر مربع
30 درصد تا 200 متر مربع
45 درصد تا 300 متر مربع
65 درصد تا 400 متر مربع
90 درصد تا 500 متر مربع
120 درصد تا 600 متر مربع

فرمول مخصوص مجتمع های مسکونی، جهت محاسبه هزینه های پروانه ساختمان، عبارت است از:

هزینه جواز ساخت یک مجتمع مسکونی = ضریب * قیمت منطقه‌ای* (مساحت کل زیربنا * زیربنای مورد تقاضا/تعداد کل واحد‌های مسکونی* 100) که جدول ضرایب آن، به شرح زیر می باشد

ضریب زیر بنای مورد تقاضا
15 درصد 200 متر مربع
20 درصد 400 متر مربع
25 درصد 600 متر مربع
30 درصد بیش از 600 متر مربع


پس از توضیح در خصوص هزینه دریافت پروانه ساختمانی، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره مدت زمان گرفتن این پروانه و زمان اعتبار آن، پس از صدور، صحبت کنیم و بگوییم که متقاضی کسب جواز ساخت، تا چه زمانی، فرصت دارد که از پروانه ساختمانی صادر شده، توسط شهرداری، استفاده کند.

مدت زمان گرفتن پروانه ساختمانی و مدت اعتبار آن

در قسمت های قبل، توضیح دادیم که شرایط، نحوه صدور جواز ساخت و مراحل اخذ پروانه ساختمان چیست و گفتیم که هزینه های گرفتن این پروانه، به دلیل تفاوت پروژه ها، در مواردی نظیر متراژ، تعداد طبقات و یا نوع پروژه، از ساختمانی به ساختمان دیگر، متفاوت می باشد. پس از صحبت در خصوص موارد فوق الذکر، در این بخش، قصد داریم، درباره مدت زمان گرفتن پروانه ساختمان و زمان اعتبار آن، صحبت کنیم

مدت زمان گرفتن پروانه ساختمان، بسیار طولانی و زمانی در حدود 9 ماه تا یک سال، از زمان تشکیل پرونده و ارائه درخواست صدور مجوز می باشد. پس از صدور مجوز، سازنده، 2 سال فرصت دارد، تا نسبت به ساخت پروژه خود، اقدام نماید. البته، مدت زمان ساخت پروژه ها، با توجه به متراژ آن ها، مشخص می گردد و این دو سال، یک زمان ثابت و قطعی، برای همه پروژه ها نیست و این زمان، حداکثر، تا 4 سال نیز در نظر گرفته می شود

از آنجا که شهرداری، امکان تمدید پروانه ساختمان را برای سازندگان، در نظر گرفته است، چنانچه سازنده، نتواند در بازه زمانی مورد نظر و پس از تمدید اعتبار، پروژه خود را به پایان برساند، برای ادامه ساخت و ساز، باید، اقدام به اخذ مجوز جدید و پرداخت 20 در صد هزینه های پروانه به نرخ روز نماید.

با توجه به طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمان و اعتراضات سازندگان در این خصوص، دولت، تدابیری جهت کاهش زمان صدور آن، اندیشیده است. از این رو، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره کاهش زمان صدور پروانه ساختمان یا مجوز ساخت و ساز، صحبت کنیم.

کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در سال 1401

در قسمت های قبل، درباره مراحل اخذ پروانه ساختمان، نحوه صدور جواز، هزینه ها و مدت زمان صدور و اعتبار پس از صدور پروانه های ساختمان، صحبت کردیم و گفتیم که مدت زمان صدور پروانه ساختمان، در حدود 9 ماه تا یک سال خواهد بود و اعتبار آن، پس از صدور، با توجه به متراژ پروژه، حداکثر تا 4 می باشد. همچنین، اشاره کردیم که امکان تمدید اعتبار پروانه ساختمان نیز وجود دارد.

در سال های اخیر، با توجه به افزایش نرخ تورم و تاثیر مستقیم آن، بر قیمت مصالح ساختمانی و همچنین، طولانی بودن زمان صدور مجوز ساخت و ساز، سازندگان، اقدام به اعتراض، نسبت به پروسه زمانی صدور پروانه ساختمان نمودند و خواستار کاهش زمان صدور این مجوز، از شهرداری و دولت شدند تا بتوانند در وقت و هزینه خود، صرفه جویی نمایند.

از این رو، شهرداری، با در نظر گرفتن اعتراضات سازندگان، تدابیری، در خصوص کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در سال 1401، اندیشیده است. بر اساس اعلام شهرداری که مرجع ذی صلاح در صدور پروانه ساختمان می باشد، از اردیبهشت ماه سال 1401، زمان صدور پروانه ساختمان، از 9 ماه، به 2 ماه، کاهش خواهد یافت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پروانه ساختمان در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون پروانه ساختمان پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساختمان یا جواز ساخت مجوزی بوده که برای انجام عملیات اجرایی ساخت و ساز باید از مراجع دارای صلاحیت صدور آن دریافت گردد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- مدارک لازم برای دریافت پروانه ساختمان چیست؟

اصل و کپی سند مالکیت مدارک هویتی مالک از جمله مدارک لازم برای دریافت پروانه ساختمان هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- نحوه گرفتن پروانه ساختمان چیست؟

نحوه گرفتن پروانه ساختمان با مراجعه به شهرداری ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم های مربوطه می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره پروانه ساختمان

برای مشاوره پروانه ساختمان

نظرات کاربران

اصل و کپی سند مالکیت برای اخذ پروانه ساختمان لازمه؟

پاسخ مشاور: با سلام. بله از مدارک اصلی و ضروری هست

پروانه ساختمان رو کجا پیگیری کنم؟

پاسخ مشاور: با سلام. به شهرداری مراجعه کنید.

پس از صدور پروانه ساختمان تا چه زمانی فرصت ساخت هست؟

پاسخ مشاور: با سلام. دو سال

زمان صدور پروانه ساختمان چقدر است؟

پاسخ مشاور: با سلام. حدودا نه ماه

برای گرفتن پروانه ساختمان باید عوارض شهرداری داد؟

پاسخ مشاور: با سلام. بله

برای پروانه ساختمان گرفتن باید به شهرداری مراجعه کرد؟

پاسخ مشاور: با سلام. بله

پروانه ساختمان چیه؟

پاسخ مشاور: با سلام. پروانه ساختمان، مجوزی برای ساخت و ساز است که شهرداری صادر می نماید.

مدارک اخذ پروانه ساختمان چیه؟

پروانه ساختمان یا جواز ساختمان یک پرونده رسمی از سوی شهرداری می باشد که به مالک یا پیمانکار اجازه می دهد تا پروژه نوسازی و ساخت وساز یا بازسازی را طبق ضوابط و قانون مشخص شروع کرده و ادامه دهد. هرگونه عملیات ساخت وساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد. این استانداردها حصول اطمینان از ایمنی سازندگان و ساکنان ساختمان در نظر گرفته شده است.

اصلی ترین هدف اخذ جواز ساخت اطمینان از ساخت وسازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آیین نامه ها و ضوابط طرح جامع شهری است. بهره مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از دیگر دلایل اخذ جواز ساختمان به شمار می آیند.

قبل از شروع هرگونه ساخت وساز در شهر تهران به گرفتن مجوز ساخت از سوی شهرداری نیاز است. پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین خواهد بود. برای گرفتن جواز ساختمان مالک موظف است اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری سال جاری و سال های قبل را به شهرداری ارائه کرده و درخواست خود را ثبت کند.

بعد از تشکیل پرونده سایر مراحل صدور پروانه ساختمان نظیر دستور صدور بازدید، بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک، دستور و طراحی نقشه، پرداخت عوارض نوسازی و عوارض شهرداری تهیه مدارک پیش نویس باید به ترتیب انجام شود. درنهایت هرکدام از مراحل به تأیید رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری و همچنین شهردار رسیده و پروانه ساختمان چاپ می شود.

مراحل صفر تا صد صدور پروانه ساختمان به شرح ذیل می باشد

امروزه شهرداری برای متقاضیان ساخت وساز دفترچه هایی با عنوان شناسنامه ساختمان در اختیار مالک قرار می دهد که در آن صدور پروانه ساختمان، نداشتن خلافی و پایان کار مجموعاً قابل مشاهده است.

شناسنامه ساختمان اطلاعات زیادی از هویت ساختمان و تمام مطالب مربوط به ساختمان را شامل می شود. همچنین تاریخ صدور پروانه ساختمان و مشخصات زمین، محل احداث بنا، هویت مالکیت و نوع مالکیت وی، مهندس ناظر، محاسبات و تأسیسات قابل استفاده در ساختمان، ابعاد چهارگانه پلاک، کروکی و مساحت زمین، استفاده مسکونی یا تجاری بنا، میزان تراکم ساختمان، مشخصات طبقات ساختمان، وضعیت پارکینگ، اصلاحات و تغییرات ساخت، نحوه تمدید عوارض گوناگون همچون عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، گواهی عدم خلاف و درنهایت گواهی اتمام کار ازجمله اطلاعاتی است که در شناسنامه ساختمان قابل مشاهده است.

مراحل لازم جهت دریافت جواز ساخت در تهران

برای گرفتن مجوزهای لازم و باید مراحل زیر به ترتیب طی شوند

۱. تشکیل پرونده

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.

۲. دستور صدور بازدید

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیشبرد پرونده را بر عهده می گیرند؛ بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را موردبررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقه های جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. به طور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد.

۳. بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک

در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می شود یعنی قوانین ساخت وساز در هر نقطه شهر مشخص شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می کند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح های شهرداری قرار دارد این موضوع با دقت بیشتری بررسی شده تا مشخص شود که ساخت وساز بنا با پروژه های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

۴. دستور نقشه

بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال شده توسط هر طبقه ذکر می شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه ای که ملک در آن واقع شده است و همچنین متراژ سند (نه متراژ موجودی زمین) و عرض گذر تعیین می شود. در مرحله بعد دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده می شود.

۵. طراحی نقشه

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می شود. طراحی نقشه معماری از مهم ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می شود.

بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

۶. پرداخت عوارض شهرداری

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می شود.

۷. تهیه مدارک پیش نویس

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش نویس آماده شود. برای تهیه پیش نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می شود.

درمجموع مدارک پیش نویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت اند از: برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل سازه، معماری، برق و مکانیک، برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل های نقشه سازه، برق و نقشه مکانیک، چک لیست های مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.

۸. چاپ پروانه

بعد از تأییدیه نقشه های چهار رشته و پروسه اخذ تأییدیه های دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تأییدیه ها به صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می شود.

درصورتی که در حوزه صنعت ساختمان فعالیت می نمایید، پیشنهاد می شود با  های درمجوز ساخت ساختمان یکی از مباحثی است که قصد داریم در این مقاله در رابطه با آن صحبت کنیم. صنعت ساختمان یکی از صنایع پررونق در ایران است که اشخاص بسیاری در قسمت های مختلف آن فعالیت می‌کنند. از کارگران ساده و معماران گرفته تا کارفرماها و پیمانکارانی که آن‌ها را به استخدام خود درمی‌آورند، ناگفته نماند این افراد تنها بخش عرضه بازار ساختمان را تشکیل می‌دهند و پس از تکمیل ساخت ساختمان، فعالان املاک نیز به بخش تقاضای این صنعت خدمات ارائه می‌دهند.

در همین رابطه پلتفرم آقای املاک با هدف رفع تمامی نیازهای فعالان بازار مسکن از آژانس ها و مشاورین املاک تا صاحبین  از جمله سازنده ها، سرمایه گذارها، پیمانکارها، اشخاص حقیقی و حقوقی پا بر این عرصه گذاشته است. اگر شغلتان مربوط به ساختمان است می توانید به صورت رایگان و بدون هیچ محدودیتی در آگهی خود را به ثبت برسانید. مجوز ساخت یک ساختمان در اصل اولین قدمی است که عوامل ساختمان‌سازی مراحل آن را طی می کنند. طی کردن مراحل اداری برای اخذ پروانه ساخت ساختمان و مجوزهای مختلفی است که گرفتن آن‌ها امری ضروری و پیش‌نیاز کار به شمار می روند. ما در این مطلب از وبلاگ آقای املاک شما را با مراحل اداری ساخت یک ساختمان مسکونی، اداری یا تجاری آشنا خواهیم کرد. اگر شما در مرحله اخذ مجوز ساختمان قرار دارید، به شما پیشنهاد می کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: ؛آشنایی با ویژگی،مزایا و کاربرد آنها

اگر یک قطعه زمین خالی خریداری کردید و قصد ساختمان سازی در آن را دارید یا در خانه‌ای قدیمی سکونت دارید و قصد تخریب و ساختن بنایی نو دارید بهتر است این کار را در شش ماه اول سال انجام دهید. ساختمان سازی در فصل های سرد برای کارگران امری دشوار است و از طرفی اگر هم انجام شود با سرعت کار پایین‌تری نسبت به بهار و تابستان و حتی پاییز مواجه خواهیدشد. به همین دلیل ما بیشتر شاهد این هستیم که در فصل زمستان بازار گرفتن مجوز و پروانه ساخت ساختمان داغ تر است. مجوز ساختمان نیاز به پیگیری‌های قانونی و پرداخت هزینه‌های مختلفی دارد. حتما می دانید که ساخت ساختمان بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی است و توسط مراجع مربوطه متوقف خواهد شد. در واقع هدف از صدور مجوز ساخت رعایت مشخصات فنی و اصول شهرسازی مطابق با ضوابط طرح جامع شهری می باشد. همچنین شما برای استفاده از تسهیلات بانکی و بیمه ساختمان‌ و کارگرها و …نیاز به دریافت مجوز دارید.

اگر در شمال کشور قصد سرمایه گذاری و یا سکونت دارید،  را به شما پیشنهاد می کنیم . این پروژه مدرن و لوکس واقع در شهر محمودآباد (استان مازندران) می باشد که توسط شرکت ساختمانی MRG و به دست یکی از سازندگان مطرح، (مهندس محمدرضا جنیدی) ساخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک کلیک کنید.

تمام ساخت و سازها ملزم به دریافت مجوز ساخت هستند؟

خیر؛ برای تمام ساخت و سازها نیازی به دریافت مجوز نیست. اگر قصد تعمیرات جزئی یا بازسازی نه خیلی زیاد در بنای خود دارید  نیازی به مجوز ساخت نخواهید داشت. اما اگر تغییرات به صورت کلی باشند و شما قصد اضافه کردن متراژ به بنای خود را داشته باشید، در اینجا باید برای طی کردن مراحل مجوز ساخت ساختمان دست به کار شوید.

۱.مجوز ساختمانی اراضی بایر یا باغات ۲. مجوز ساختمانی تعویض مهندس ۳. مجوز ساختمانی تخریب یا نوسازی ۴. مجوز ساختمانی اضافه اشکوب ۵. مجوز ساختمانی تغییر نقشه ۶. مجوز ساختمانی توسعه بنا این موارد از جمله مجوزهایی هستند که برای انجام کارهای مختلف به آن‌ها نیاز دارید. در نتیجه بهترین کار در ابتدای راه، مشورت و مشاوره گرفتن از افرادی است که به صورت حرفه ای بر تمامی مراحل اداری ساخت یک ساختمان تسلط دارند.

اطلاعاتی که در مجوز ساخت ساختمان ذکر می شوند

اطلاعاتی نظیر مساحت زیربنا، تعداد طبقه‌ها، مشخصات متقاضی حقیقی یا حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نوع اسکلت ساختمان، کروکی زمین، تاریخ صدور پروانه و … از جمله اطلاعاتی هستند که در مجوزها ذکر می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در صفحه نخست مجوز ساخت ساختمان ذکر می‌شود، تاریخ آغاز عملیات ساخت یا بازسازی و تعیین مهلت برای پایان پروژه است. البته شما می‌توانید در صورت طولانی‌تر شدن پروسه کاری درخواست تمدید مهلت بدهید. برای دریافت سند مالکیت‌ واحدها به مجوز دیگری به نام، (پایان کار) نیاز است. در این قسمت شخصی تحت عنوان ناظر پروژه را مورد بررسی قرار داده و اجازه صدور پایان کار را به شما می‌دهد.البته ناظری که مسئولیت نظارت بر ساخت قانونی ساختمان را بر عهده دارد می‌تواند مراحل کار را مورد بررسی قرار دهد. ناظر پروژه حق این را دارد که هر زمان مغایرت با قوانین مربوطه را تشخیص داد؛ دستور توقف عملیات ساخت را بدهد. در نتیجه یکی دیگر از اقداماتی که باید قبل از ساخت انجام دهید آشنایی با قوانین مربوط به ساخت و ساز است. حال که با این موارد آشنا شدید.

 وزارت راه و شهرسازی متولی ادارهٔ امور حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی در محدودهٔ داخلی کشور و ارتباطات ترابری میان ایران و دیگر کشورهای جهان، همچنین سیاست‌گذاری  است

برای گرفتن پروانه ساختمان چه مدارکی لازم است | حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت

مراحل اداری مجوز ساخت ساختمان

ساخت بنا اگر به یک پیمانکار واگذار شود، احتمال اینکه مراحل اداری به او محول شود؛ زیاد است. اما اگر خودتان می‌خواهید صفر تا صد این کار را انجام دهید باید شخصا به شهرداری منطقه مراجعه فرمائید.

مرحله اول:

اولین اقدامی که در شهرداری منطقه باید انجام دهید، تشکیل پرونده است. البته برای درخواست مجوز ساخت می‌توانید علاوه بر شهرداری، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده: ۱. اصل سند مالکیت و فتوکپی آن ۲. اصل کارت ملی و شناسنامه و فتوکپی آن‌ها ۳. برگه تسویه حساب عوارض نوسازی ۴. برگه تسویه حساب عوارض شهرداری ۵. درخواست صدور پروانه به صورت کتبی همانطور که مشاهده می کنید، دو مورد از مدارک مربوط به پرداخت عوارض‌ها می باشد. درنتیجه بهتر است هر چه سریعتر برای پرداخت عوارض شهرداری (سال جاری و سال‌های گذشته) و عوارض نوسازی اقدام کنید و سند هر کدام از آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

مرحله دوم:

بعد از آنکه پرونده تشکیل شد ؛ درخواست بازدید بدهید. پس از تایید پرونده، شهرداری مسئول بازدید را به مکان احداث بنا خواهد فرستاد. در اینجا مسئول بازدید مواردی مانند ابعاد ملک، عرض خیابان، عرض بنا و مجاورین بنا را مورد بررسی قرار می دهد. در همین مرحله یکی از مهمترین نکات بر پیشبرد کارهای شما، بررسی متراژ زمین است. به عنوان مثال شما از قبل تعداد مشخصی برای طبقات در نظر گرفتید اما مسئول بازدید در هنگام بررسی متراژ بنا به دلایلی اجازه بنا کردن آن تعداد طبقه را به شما نمی دهد.

مرحله سوم:

بعد از طی کردن این دو مرحله شاید به طرح تفصیلی نیاز داشته باشید.البته این طرح در تمامی شهرها قابل اجرا نیست و بیشتر در شهرهای بزرگ مانند تهران صورت می‌گیرد. در این بخش شهرداری شخصی را به عنوان کارشناس طرح تفصیلی به محل پروژه خواهد فرستاد تا کاربری ملک از لحاظ طرح جامع و تفصیلی شهر مورد بررسی قرار دهد.در واقع هدف از این کار بررسی عدم مغایرت بنا با طرح‌های عمرانی شهر می باشد. اگر در حین بررسی تداخلی دیده شود، دستور انجام تغییرات و اصلاحات مورد نظر از طرف شهرداری صادر خواهد شد.

مرحله چهارم:

پس از طی کردن این سه مرحله، نوبت به تهیه نقشه ملک می رسد در این مرحله شهرداری به شما دستور تهیه نقشه ملک‌تان را می دهد. در نقشه ملک اطلاعاتی نظیر ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اجرای تغییرات مدنظر شهرداری، مساحت زمین پس از اجرای تغییرات، تعداد طبقه‌ها و …  ذکر شده است.

مرحله پنجم:

در این مرحله نقشه معماری ساختمان طراحی می شود. پس از طراحی، اطلاعات تکمیلی بنا مشخص می‌شود به عنوان مثال شما متوجه خواهید شد که اندازه پارکینگ و اندازه فضاهای مختلف ساختمان چقدر باید باشد. انجام این کار برعهده مهندسین معماری می باشد شما پس از آنکه نقشه را از آنها تحویل گرفتید به شهرداری مراجعه کرده تا کارشناسان شهرداری نقشه معماری را بررسی کنند. احتمال اینکه در زمان بررسی نقشه توسط کارشناسان شهرداری چند مورد را در نقشه اصلاح کنید وجود دارد. در هر صورت باید نقشه کاملی در اختیارتان باشد تا اجازه ادامه مراحل اداری ساخت یک ساختمان به شما داده شود.

مرحله ششم:

با تکمیل شدن نقشه معماری و دریافت تاییدیه از شهرداری، باید مجددا عوارض نوسازی و شهرداری را پرداخت کنید.

مرحله هفتم:

در این مرحله باید برای فراهم کردن مراحل پیش‌نویس آماده باشید. دفاتر خدمات شهری این امکان را برای شما فراهم می کنند تا پیش‌نویس‌ها را تهیه کنید وفرم درخواست تعیین ناظر را پر کنید. پس از مدتی از سوی شهرداری با شما تماس گرفته می شود تا برای عقد قرارداد با ناظر تعیین شده از سوی شهرداری به آنجا بروید.

مرحله هشتم:

در این مرحله با تایید در خواست شما از سوی رئیس بخش صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و شخص شهردار ، پروانه ساختمانی شما چاپ خواهد شد.

حرف آخر

طی کردن این ۷ مرحله گر چه زمان‌بر خواهدبود و نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان و انرژی دارد، اما زمانیکه مجوز ساخت ساختمان شما چاپ شد تا به پایان رسیدن مهلت تعیین شده، زمان در اختیار خواهید داشت. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم در صفحه اول مجوز مهلت ساخت ساختمان بر‌اساس متراژ مساحت بنا مشخص شده است اگر تا فرا رسیدن مهلت پروژه نتوانید بنا را تکمیل کنید، یک اخطاریه می گیرید و باید عوارض تعویق آن را پرداخت کنید. با درخواست تمدید پروانه ساخت، مهلتی به شما داده می‌شود تا پروژه را به پایان برسانید و اگر باز هم نتوانید پروژه را تکمیل کنید دیگر تمدید دوباره پروانه ساخت امکان‌پذیر نخواهد بود. پیشنهاد ما این است که برای اتمام پروژه در زمان مناسب برنامه‌ریزی حرفه ای داشته باشید.

حال ساخت پرشین سازه آشنا شوید.

 

پاسخ مشاور: با سلام. اصل سند مالکیت و کپی آن برگه تسویه حساب مربوط به عوارض ساختمان و سایر عوارض شهرداری اصل مدارک هویتی مالک، نظیر شناسنامه و کارت ملی و کپی آن ها نقشه های ساختمانی طراحی شده توسط معمار

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا