اقتصادیمجله کسب و کار

آموزش بستن اسکافلد

یکی از انواع داربست‌ها داربست مثلثی نام دارد. این داربست به اسکافلد نیز معروف است. برای اتصال اجزا و بستن این نوع باید دقت زیادی داشته باشید. در زمان قدیم داربست‌ها به شکل ساده‌ای استفاده می‌شدند. امروزه از داربست‌های مثلثی برای کارهای گوناگون استفاده می‌شود. طریق نصب و اتصال اجزا در اینگونه داربست‌ها کاملا متفاوت با داربست‌های دیگر است. در این مقاله نحوه اتصال داربست مثلثی را برای شما شرح خواهیم داد. این مطلب را از دست ندهید.

انواع داربست

داربست‌ها برای فعالیت‌های شغلی گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌ از زمان قدیم استفاده از داربست رایج بوده و از داربست‌های فلزی، نمایشگاهی و… استفاده می‌کردند. امروزه با پیشرفت علم انواع داربست‌ها به اشکال مختلف نصب می‌شوند. یکی از داربست‌های متفاوت داربست مثلثی است که برای کار در ارتفاع بالا مناسب است. از این داربست می‌توان برای فعالیت‌های عمرانی استفاده نمود.

همچنین بخوانید:

( مشاهده و خرید انواع بست از فروشگاه پارک بست: | | )

ویژگی‌های اجزای داربست مثلثی

مقاومت داربست‌های مثلثی اهمیت زیادی دارد. این داربست‌ها بیشتر برای کار در ارتفاع بالا استفاده می‌شوند؛ بنابراین باید دارای کیفیت و مقاومت خوبی باشند. جنس اجزای تشکیل دهنده این داربست‌ها در کیفیت و مقاومت آن‌ها اهیمت بسیار زیادی دارد. لوله‌های تشکیل دهنده این داربست‌ها، لوله ۵ و لوله ۸/۳ هستند.

این لوله‌ها در اندازه‌های مشخصی تولید شده و برای نصب داربست مثلثی باید در اندازه استاندارد بریده شوند. با جوشکاری باید لوله‌های مختلف را به یکدیگر نصب کرد تا داربست را تشکیل داد. لوله‌های مورداستفاده برای نصب داربست مثلثی نباید هیچ درزی داشته باشند. درز در این لوله‌ها باعث کاهش استحکام و مقاومت داربست خواهد شد.

 اگر این لوله‌ها به درستی به هم جوش بخورند قابلیت تحمل وزن بسیار بالایی دارند. هیچ گونه انحرافی نباید در نصب این داربست‌ها وجود داشته باشد. اگر نصب داربست مثلثی با دقت کمی انجام شود موجب خسارت‌های بسیار شدید خواهد شد. این داربست‌ها در اندازه‌های متفاوت صدوبیست در پنجاه، صد در هفتاد و پنج، صدوبیست در صدوبیست تولید می‌شوند.

 میزان تحمل وزن داربست مثلثی در هر متر بستگی به نحوه نصب و استفاده از اجزای مختلف دارد. هرچه نصب و درست کردن داربست با دقت و استحکام بالایی همراه باشد می‌توان کارایی بیشتری داشته باشد. امنیت داربست‌های مثلثی بسته به نوع لوله و نصب و تجهیز آن‌هاست.

نحوه اتصال اجزای داربست مثلثی

اجزای داربست مثلثی شامل اجزای مختلفی است که بدون آموزش نیز می‌توان آن‌ها را به هم متصل کرد. در بسیاری از مناطق کشور بستن اجزای داربست مثلثی با سرعت بالا و توسط کارگران انجام می‌شود. برای نصب این نوع داربست باید به نکات مختلفی توجه کرد. از جمله نکات بستن داربست مثلثی می‌توان به محل قرارگیری کفشک‌ها اشاره کرد. باید کفشک‌ها زیر پایه‌ها روی زمین بسیار سفتی باشد.

زیر پایه‌ها باید بسیار محکم باشد تا این داربست خم نشده و هیچ ایرادی در ارتفاعات بالا نداشته باشد. داربست مثلثی باید کاملا تراز باشد. این کار باعث می‌شود که داربست در ارتفاعات بالا دچار اختلاف نباشد. اختلافات جزئی ارتفاع باعث می‌شود که نصب داربست در ارتفاعات بالا امکان‌پذیر نباشد. برای تنظیم بهتر ارتفاع سقف بهتر است از سرجک‌های قابل رگلاژ استفاده کرد.

در ارتفاعات بالا می‌توان از بست و لوله برای اتصال بهتر داربست مثلثی استفاده کرد. برای باز کردن داربست نیز باید سرجک‌ها تا حد مشخصی باز شده و قالب‌ها را از بتن جدا کرد. پس از آن اجزا را به راحتی جدا کرده و داربست تجزیه می‌شود. یکی از مزایای مهم داربست‌های مثلثی نصب و بازکردن راحت آن‌هاست. در نحوه اتصال اجزای داربست مثلثی باید از بهترین تجهیزات استفاده کرد تا مدت زیادی بتوان از داربست استفاده نمود.

( مشاهده و خرید انواع بست از فروشگاه پارک بست: | | )

هزینه نصب داربست مثلثی

هزینه نصب داربست مثلثی بستگی به ارتفاع داربست دارد. استفاده از تجهیزات مختلف با کیفیت‌های گوناگون هم می‌تواند در قیمت نصب داربست مثلثی تاثیر زیادی داشته باشد. موسسه‌های مختلفی هستند که انواع داربست مثلثی را درمکان‌های مختلف نصب می‌کنند. هر یک از شرکت‌ها هزینه‌های مختلفی برای این کار دریافت می‌کنند. نصب داربست مثلثی در بسیاری از مناطق کشور رایج شده است. برای نصب داربست مثلثی با هزینه به صرفه و اطمینان بالا از مکان‌های باتجربه و با سابقه کار بالا استفاده نمایید. کیفیت لوله‌ها برای نصب داربست اهمیت زیادی دارد که در برخی شرکت‌ها اهمیتی به این موضوع داده نشده و امنیت داربست را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

انواع داربست‌ها با لوله‌های مختلفی نصب و ساخته می‌شوند. لوله‌های موردنیاز برای نصب داربست باید کیفیت بالایی داشته باشند. هرچه از لوله‌های بهتر استفاده کنید داربست شما مقاومت و استحکام بیشتری خواهد داشت.‌ طریقه نصب داربست‌های مثلثی آسان بوده و نیاز به مهارت خاصی ندارد. باید ابتدا زمین را تاز کرده و سپس تجهیزات را به یکدیگر متصل کرد. اتصال لوله‌ها با بست‌های مختلفی انجام شده و پس از آن از سرجک برای بالای ارتفاع استفاده می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره انواع داربست‌ها به خصوص داربست مثلثی و نحوه نصب آن با شماره‌های مجموعه تماس بگیرید. ما بهترین خدمات را برای شما ارائه خواهیم کرد. منتظر نظرات شما در این صفحه هستیم.

مقاله پیشنهادی پارک بست:  داربست مثلثی یکی از انواع داربست می باشد که به آن اسکافلد نیز گفته می شود.در این مطلب به بررسی نحوه اتصال اجزای این مدل داربست به یکدیگر می پردازیم:

داربست از دیر باز به شکلی ساده مورد استفاده مردم بوده است و همزمان با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، تغییرات زیادی در نحوه ساخت داربست ایجاد گردیده و انواع مختلفی از آن مانند داربست نمایشگاهی، داربست مثلثی، داربست فلزی و… ساخته شده است که هر کدام از آن ها کاربرد های متفاوتی دارند. امروزه شاهد استفاده از داربست در بسیاری از پروژه های ساخت و ساز و غیر آن هستیم.

مانند استفاده از داربست برای برگزاری نمایشگاه ها و ایجاد غرفه ها در سطح شهر، استفاده از آن برای نماسازی و انجام کار های مربوط به ساختمان و… . داربست مثلثی یکی از انواع داربست می باشد که قبلا در مقاله به آن پرداخته ایم. در این مطلب بنا داریم تا به نحوه اتصال و قوانین مربوط به اتصال اجزای این مدل از داربست که در امور ساختمانی و ارتفاعات بالا مورد استفاده قرار می گیرد، بپردازیم:

ویژگی های اجزای داربست مثلثی

از داربست مثلثی برای کار در ارتفاعات بالا در امور ساختمانی استفاده می شود و همین امر باعث بالا رفتن اهمیت مقاوم بودن داربست می گردد. به همین دلیل جنس اجزای تشکیل دهنده داربست مثلثی یا اسکافلد نیز اهمیت پیدا می کند. لوله های تشکیل دهنده اسکافلد لوله 5 و لوله 3.8 می باشد که در کارخانه های سازنده، تولید می گردند.

این لوله ها با اندازه های مشخص شده و استاندارد ساخته و برش داده می شوند و سپس با جوشکاری به یکدیگر متصل می گردند. لوله هایی که برای داربست مثلثی مورد استفاده قرار می گیرند نباید هیچ گونه درزی داشته باشند، زیرا در غیر این صورت از میزان استحکام داربست کم می شود و میزان تحمل وزن داربست در زمان بتن ریزی کاهش می یابد که این امر ممکن است موجب خسارت های شدید و جبران ناپذیری شود.

استاندارد بودن اسکافلد یکی دیگر از مواردی است که بسیار حائز اهمیت بوده و حتما باید مدنظر گرفته شود. داربست مثلثی باید به گونه ای ساخته شده باشد که زمان استفاده در ارتفاعات بالا، بتوان آن ها را بدون هیچ گونه کج شدن و یا خم برداشتن به یکدیگر متصل نمود. داربست های مثلثی در اندازه های 120 در 50، 100 در 75 و 120 در 120 تولید می شود.

میزان باربری هر باکس داربست مثلثی در هر متر مربع به نحوه اتصال و آرایش اتصال باکس ها بستگی دارد. به همین دلیل می توان با تغییر نحوه اتصال اجزا به یکدیگر، میزان باربری را به 14 تن افزایش داد.

نحوه اتصال اجزای داربست مثلثی به یکدیگر

نحوه بسته شدن و اتصال اجزای داربست مثلثی به یکدیگر راحت می باشد و کارگران ساده نیز می توانند بدون نیاز به متخصصان و هیچ گونه آموزشی، این کار را انجام دهند. اما نکات زیادی در رابطه با نحوه اتصال داربست های مثلثی وجود دارد که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم:

باید دقت کنید که محل قرار گیری کفشک ها یعنی زیر پایه ها،حتما زمین سفتی باشد. اگر شرایط اینگونه نبود، سعی کنید زیر تمام کفشک ها را با تخته زیرپایی یا یک وسیله محکم پر نمایید.

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید تراز بودن زمین می باشد. باید دقت کنید که تا حد امکان زمین تراز باشد. تراز بودن زمین به این دلیل اهمیت دارد که باعث می شود داربست ها در ارتفاع اختلاف زیادی با یکدیگر نداشته باشند. در صورت وجود اختلاف ارتفاع جزیی نیز، امکان تنظیم آن با سرجک ها وجود دارد. برای دقیق تنظیم کردن ارتفاع سقف، می توانید از سرجک های قابل رگلاژ استفاده نمایید.

زمانی که کار به ارتفاعات بالا می رسد می توانید داربست های مثلثی را با استفاده از بست ها و لوله های داربست به یکدیگر متصل نمایید. انجام دادن این کار باعث یکپارچه شدن اسکافلد ها می شود.

باز کردن داربست مثلثی نیز مانند نصب و سرهم سازی آن ساده می باشد. برای باز کردن اسکافلد ابتدا باید سرجک ها را به اندازه مشخصی باز نمایید تا قالب ها از بتن جدا شوند و بتوانید آن ها را پایین بیاورید. سپس اقدام به برداشتن اجزای روی داربست نموده ونکات ایمنی مهمی در هنگام ساختمان سازی وجود دارد که باید رعایت شوند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها که لازم است قبل از کار بیاموزید، آموزش بستن داربست است. زمانی قرار است کاربران در ارتفاع کار کنند، مهم‌ترین چیزی که لازم است به آن توجه شود، ایمنی آن‌ها است. همچنین باید از تجهیزات ویژه‌ای استفاده شود.

داربست فلزی از جمله وسایلی است که در ساختمان سازی برای دسترسی به ارتفاعات استفاده می‌شود. نصب و استفاده از داربست فلزی نکات مهمی دارد که رعایت کردن آن‌ها  تاثیر مستقیمی روی ایمنی کار کارگران دارد. در ادامه این مطلب از وب سایت قصد داریم با شما درباره دانستنی های داربست صحبت کنیم.

آموزش بستن داربست

داربست چارچوب پیچیده‌ای از چوب یا لوله است که به کارگران ساختمانی اجازه می‌دهد تا سازه‌ها را با خیال راحت بسازند و نگهداری کنند. نحوه بستن داربست به صورت استاندارد برای استفاده ایمن و به اندازه کافی مهم است تا بتواند وزن کارگران ساختمانی و تجهیزات آنها را تحمل کند. اگر در یک موقعیت ساختمانی کار می‌کنید که در آن از داربست استفاده می‌شود، ممکن است یادگیری در مورد انواع مختلف داربست و نحوه بستن آن برای شما مفید باشد.

آموزش بستن داربست

داربست چیست؟

سازه‌ای چند منظوره و موقت است که از بست، لوله‌ها یا تیرها درست می شود تا از یک سازه پشتیبانی کند و به عنوان سکویی برای کارگران ساختمانی عمل می‌کند تا هنگام کار در موقعیت‌های مرتفع، ایمن مانور دهند. داربست عمدتاً در سایت‌های ساختمانی وجود دارد و از آهن و فولاد تشکیل شده است. داربست‌هایی که به درستی پیاده سازی شده‌اند، اغلب محکم، پایدار و به اندازه کافی قوی هستند تا وزن کارگران ساختمانی و موادی که روی آن قرار می‌گیرند را تحمل کنند.

نحوه بستن انواع داربست

آموزش نصب انواع داربست به همراه نحوه بستن

داربست یک عنصر ضروری برای اکثر پروژه‌های ساختمانی است. کارگران ساختمانی بسته به نیازهای خاص یک پروژه ساختمانی از داربست‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر کدام به طور معمول دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد خود هستند. لیست زیر انواع مختلف داربست‌ها و را که ممکن است در یک سایت ساخت و ساز پیدا کنید، توضیح می‌دهیم.

نحوه بستن داربست تک

داربست منفرد یا تک با استفاده از تکیه‌گاه‌های عمودی به نام استاندارد به موازات دیوار یک سازه قرار می‌گیرد. تکیه‌گاه‌های افقی، با یک زاویه عمودی یکنواخت به استانداردها متصل می‌شوند. پاتلاگ‌ها سوراخ‌هایی در ساختمان یا سازه هستند که داربست‌ها از طریق آن‌ها برای پشتیبانی به هم متصل می‌شوند. متداول‌ترین استفاده برای داربست‌های منفرد، سنگ تراشی آجری است.

آموزش بستن و نصب انواع داربست تک و دوتایی

این مدل داربست‌ها مطابق با قوانین بستن داربست به موازات دیوار در فاصله حدود 1.20 متر ساخته شده است. لوله‌های استاندارد در فواصل 2 تا 3 متری قرار می‌گیرند و در یک بازه عمودی 1.2 تا 1.5متر فاصله، لوله‌های افقی به استانداردها متصل می‌شود. به این نوع داربست‌ها، داربست پاتللگ نیز گفته می‌شود.

لوله داربستی چیست؟ به همراه مشخصات فنی انواع لوله داربستی

آموزش بستن داربست دوتایی

استفاده اولیه برای داربست‌های دوتایی، سنگ تراشی است؛ زیرا دیوارهای سنگی هنگام تلاش برای ایجاد سوراخ‌هایی برای لنگر انداختن پاتلاگ، چالش هایی را ایجاد می‌کنند. در این نوع داربست، دو ردیف داربست باعث استحکام بیشتر ساختار تکیه‌گاه می‌شود. ردیف اول به موازات دیوار قرار دارد، در حالی که ردیف دیگر از ردیف اول فاصله دارد. سوراخ‌های پاتلاگ اضافه شده از فریم‌ها پشتیبانی می‌کنند. راکرها و مهاربندهای متقاطع پشتیبانی بیشتری از داربست را فراهم می‌کنند.

راکرها نوعی کراوات هستند که داربست را به طور ایمن روی ساختمان قرار می‌دهند و مهاربندی‌های متقاطع بخشی از داربست را نسبت به قسمت دیگری از داربست یا سازه‌های دیگر در یک موقعیت ثابت نگه می‌دارند.در سنگ تراشی، ایجاد سوراخ در دیوار برای پشتیبانی از پاتلاگ‌ها بسیار دشوار است. در آن صورت دو ردیف داربست با شدت بیشتری استفاده می‌شود.

نحوه بستن اسکافلد دوتایی هر ردیف یک چارچوب عمودی جداگانه را تشکیل می‌دهد. مطابق با قوانین بستن داربست ردیف اول و ردیف دوم به ترتیب در 20 تا 30 سانتی‌متر و 1.2 تا 1.5 متر از دیوار قرار می‌گیرند. سپس پاتلاگ‌ها در هر دو فریم پشتیبانی می‌شوند. راکرها و بریس‌های متقاطع با آن متصل می‌شوند تا قوی‌تر و پایدارتر شوند. به چنین داربست هایی «داربست مستقل» نیز می‌گویند.

اسکافلد بندی | اسکافلد به انگلیسی

آموزش نصب انواع داربست فلزی

نحوه بستن داربست کنسولی

کارگران ساختمانی زمانی از داربست‌های کنسولی استفاده می‌کنند که زمین به اندازه کافی قوی است که استانداردها را پشتیبانی کند و زمانی که سطح بالایی دیوار در حال ساخت است. استانداردها از سوزن‌ها پشتیبانی می‌کنند، این سوزن‌ها برآمدگی‌هایی هستند که از ساختاری که یک پلتفرم روی آن قرار دارد، بیرون زده‌اند. کارگران سوزن‌ها را از سوراخ‌های ساختار خارج می‌کنند. این نوع داربست اغلب ناپایدارتر از انواع دیگر است، بنابراین انجام اقدامات احتیاطی اضافی ممکن است هنگام ساخت آن مفید باشد.

سرسوزن یا سوزن در شرایط زیر استفاده می‌شود:

  • زمین برای پشتیبانی از استانداردها ضعیف است.
  • هنگامی که قسمت بالایی دیوار قرار است اجرا شود.
  • باید فضای نزدیک دیوار را برای پیاده روی و تردد و غیره آزاد نگه داشت.

همانطور که در شکل نشان داده شده است، داربست ممکن است یک نوع (داربست منفرد) و یا دو نوع (داربست مستقل) باشد.

در نوع اول، سوزن‌ها از دهانه یا از طریق سوراخ‌های روی دیوار برای حمایت از استانداردها بیرون زده می‌شوند. در نوع دوم، سوزن‌ها در داخل طبقات با ایجاد یک بازشو، بند می‌شوند.

آموزش بستن داربست معلق

سیم و زنجیر این نوع سکوی داربست را از سقف سازه آویزان می‌کند. یک اهرم یا سیستم الکترونیکی به این پلت فرم اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز بالا و پایین بیاید. نقاشان، شیشه پاک‌کن‌ها و موقعیت‌های تعمیر معمولا از این نوع داربست استفاده می‌کنند.

این نوع داربست معمولاً برای کارهایی مانند رنگ‌آمیزی و … استفاده می‌شود، سیم بکسل یا زنجیر به سکوی کار داربست متصل شده و از سقف ساختمان آویزان می‌شود و با استفاده از طناب یا زنجیر می‌توان سکو را در هر سطح مورد نیاز بالا یا پایین آورد. داربست سبک در دسته داربست‌های سبک قرار می‌گیرد.

آموزش بستن داربست پایه دار

این نوع داربست شامل سکویی است که برای مانورپذیری بالای نردبانی با چرخ قرار می‌گیرد. اندازه داربست پایه‌دار متفاوت است و برای اهداف بیرونی و داخلی مفید است. موقعیت‌های تعمیر، کارگران تعمیر و نگهداری، کارگران انبار و نقاشان به طور منظم از داربست‌های پایه دار استفاده می‌کنند.

از این نوع داربست برای رنگ‌آمیزی و تعمیرات داخل اتاق به ارتفاع کمتر از 5 متر استفاده می‌شود. سکوی کار در بالای وسایل متحرک مانند سه پایه، نردبان و … که بر روی چرخ‌ها نصب شده‌اند، پشتیبانی می‌شود.

آموزش بستن داربست فولادی و نحوه نصبب آن

آموزش بستن داربست فولادی

تکیه‌گاه‌های فولادی که با جفت‌کننده‌ها به هم چسبیده‌اند، داربست‌های فولادی را تشکیل می‌دهند.  بستن این نوع داربست ساده است. از آنجایی که از فولاد ساخته شده است، این داربست نسبت به انواع دیگر بادوام‌تر، محکم‌تر و مقاوم‌تر در برابر آتش است. و از طرفی قیمت گران تری نیز دارد.

در داربست‌های فولادی از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود و از بست داربست یا اتصالات فولادی برای بستن لوله ها استفاده می‌شود. چنین داربست‌هایی را می‌توان به سرعت نصب و برچید. داربست‌های فولادی به دلیل استحکام بیشتر، دوام بیشتر و مقاومت در برابر آتش‌سوزی، امروزه در ساختمان‌های مرتفع زیاد استفاده می‌شوند.

آموزش بستن داربست با رعایت کردن نکات ایمنی

قوانین بستن داربست

به شما می‌گوید چهارچوب کلی که مطابق با آموزش‌های نحوه بستن اسکافلد لازم است رعایت کنید، به شرح زیر است:

  • نقطه‌های گوشه‌ای برای بستن داربست را انتخاب کنید.
  • قطعات زیرساز که شامل صفحات پایه و صفحات خاک هستند را تعبیه کنید.
  • پایه‌های استاندارد یا عمودی را روی قطعات زیرساز محکم کنید.
  • فاصله میله‌های استاندارد داربست از یکدیگر و از ساختمان را تنظیم کند.
  • پین‌ها و گره‌ها را قرار دهید.
  • لوله‌ها افقی و ترانزوم‌ها را نصب کنید.
  • سکوها و پله‌ها را نصب کنید.

سخن پایانی

تنوع بالای داربست‌های موجود در بازار، خرید داربست متناسب با نیاز شما را آسان کرده است. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از و قیمت لوله داربست به فروشگاه داربست آریا مراجعه کنید. این فروشگاه انواع مختلف و جنس‌های متفاوت دار بست را در اختیار شما قرار داده و همچنین نحوه بستن اسکافلد را به شما می‌آموزد.

پس از آن نیز اسکافلد ها را باز می کتید.

باز و بسته کردن راحت یکی از مزایای داربست مثلثی نسبت به سایر مدل های داربست، محسوب می شود.

 

 

دکمه بازگشت به بالا