نماد سایت مجله آنلاین

تفاوت خشت و آجر در استحکام

خانه های خشتی یا آجری، دو نوع مرسوم و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز هستند که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود می‌باشند. خشت و آجر، به عنوان مصالح ساختمانی سنتی و قدیمی، نه تنها برای ایجاد سازه‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بلکه تاکنون در ساخت و ساز ساختمان‌های مدرن نیز کاربرد فراوانی داشته‌اند. در این مقاله، به بررسی تفاوت خانه های خشتی و آجری می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله، شما با ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر یک از این دو نوع سازه آشنا خواهید شد و می‌توانید بهترین گزینه را برای نیازهای ساختمانی خود انتخاب کنید.

? بیشتر بدانید: ?

معرفی خانه های خشتی

ابتدا، خشت‌های اولیه ساخته شده به ابعاد چهل در چهل موجود بودند. این ابعاد بعدها تغییر کرده و خشت‌های با سایز‌های بیست در بیست و بیست در سی ساخته می‌شدند و برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شدند.

استفاده از خشت‌های با ابعاد زیاد منجر به افزایش حجم و وزن دیوارها می‌شد و در نتیجه فضای زیادی از زمین‌های خالی را اشغال می‌کردند. بعضی از دیوارها به طول صد و بیست متر می‌رسیدند.

پس از پایان ساخت دیوارهای خشتی، نوبت به ساخت سقف می‌رسید. برای ساخت سقف، خشت به عنوان پوشش استفاده می‌شد و سپس در چند مرحله، آجر سفال به روی آن قرار می‌گرفت. معمولاً سقف این ساختمان‌های خشتی به شکل گنبدی بود.

بعد از پوشش سقف با آجر سفال، برای عایق‌سازی آن از ملات کاه گل استفاده می‌شد.

در مرحله نهایی، برای پوشش دیوارها از انواع ملات استفاده می‌شد و سپس برای سفید کردن دیوارها از گچ استفاده می‌شد.

خانه‌های خشتی شامل فضاهای سکو، هشتی، سر در ورودی، دالان، حوض، حیاط و اتاق‌های اطراف، سرویس و آشپزخانه بودند.

با گذشت زمان طولانی از ساخت این خانه‌های خشتی، آنها همچنان باقی مانده و قابل سکونت هستند. نمونه‌های زیادی از این خانه‌ها در شهرهایی مانند یزد و کرمان مشاهده می‌شوند.

مزایا و معایب خانه های خشتی

مزایا:

  1. احتمالاً یکی از مهمترین مزایای ساختمان خشتی، هزینه کمتر در مقایسه با ساختمان‌های آجری است.
  2. ساختمان‌های خشتی عایق حرارتی بسیار خوبی دارند و در تابستان به راحتی گرم نمی‌شوند و در زمستان نیز کمتر سرد می‌شوند.
  3. ساختار خانه‌های خشتی دارای جزئیات منحصر به فردی مثل راه روی طولانی در ورودی، پله‌ها و طاقچه‌ها است که زیبایی و شخصیت خاصی به ساختمان می‌بخشد.
  4. خشت و ملات آنها عایق حرارتی خوبی دارند و در مناطق گرمسیری مانند یزد و کرمان که خشک هستند، استفاده از ساختمان خشتی مناسب است.

معایب:

  1. ساختمان‌های خشتی دارای ضخامت بالای دیوارها هستند و به همین دلیل فضای زیادی را اشغال می‌کنند.
  2. ساختمان‌های خشتی در مقابل زلزله و نیروهای خارجی کمتر مقاومت می‌کنند و نمی‌توانند بیشتر از چهار طبقه باشند.
  3. به دلیل ضخامت کم دیوارها، سرما به راحتی از آنها نفوذ کرده و در گرمای زمستان می‌تواند مشکل ایجاد کند.
  4. در ساختمان‌های خشتی صداها به راحتی از دیوارها عبور می‌کنند و ممکن است برای ساکنان و همسایگان تحت عنوان مزاحمت صدا به وجود آید.

? بیشتر بدانید: ?

معرفی ساختمان های آجری

ساختمان‌های کوچک، مانند ساختمان‌هایی با حداکثر چهار طبقه، می‌توانند ساختمان آجری نامیده شوند. در این نوع ساختمان‌ها، سازه اصلی از آجر تشکیل می‌شود و در ساخت سقف، معماران و سازندگان ساختمان‌ها در ایران اغلب از پروفیل‌های آجری به شکل طاق ضربی استفاده می‌کنند. از جمله این آجر هاست. همچنین، سقف‌های تیرچه‌ای و بلوکی نیز به عنوان روش دیگری در ساختمان‌های آجری استفاده می‌شوند. برای مقابله با نیروهای جانبی مانند زلزله، در این نوع ساختمان‌ها باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف‌ها استفاده شود.

علاوه بر این، در ساختمان‌های آجری، دیوارهای حمال یا حامل در طبقات مختلف می‌توانند به صورت ترکیبی قرار گیرند و پارتیشن‌ها در واقع این دیوارهای حامل یا حمال هستند. در نظر باید داشت که حداقل عرض این دیوارهای حامل نباید کمتر از ۳۵ سانتیمتر باشد. آجر های مختلفی مانند و… را می توان درون این ساختمان ها استفاده کرد.

مزایا و معایب ساختمان های آجری

مزایا:

استحکام: ساختمان‌های آجری به دلیل استفاده از آجرهای سازگار و مقاوم، استحکام فیزیکی بالایی دارند و می‌توانند با نیروهای جانبی مانند زلزله مقاومت کنند. نوعی آجر است که برای ایجاد الگوهای منظم و هماهنگ در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

پایداری حرارتی و صوتی: ساختمان‌های آجری به دلیل ویژگی‌های حرارتی و صوتی خود، می‌توانند به حفظ دمای مناسب در داخل ساختمان و کاهش صداهای خارجی کمک کنند.

طبیعی و زیبا: ظاهر طبیعی و زیبایی که آجر به ساختمان می‌بخشد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد و می‌تواند به جذابیت و استعداد هنری ساختمان کمک کند. آجر سفال در طراحی داخلی ساختمان‌ها نیز به عنوان یک المان دکوراتیو استفاده می‌شود و به ظاهر زیبا و گرمایی به فضا اضافه می‌کند.

مصالح محلی: آجر به عنوان مصالح محلی در اکثر مناطق قابل تهیه است و از این رو، ساختمان‌های آجری می‌توانند به استفاده از منابع محلی و توسعه پایدار کمک کنند.

معایب:

  1. قیمت آجر : ساختمان‌های آجری ممکن است نیاز به هزینه بیشتری نسبت به ساختمان‌های دیگر داشته باشند. این شامل هزینه مصالح، نیروی کار و زمان بیشتری برای ساخت است.
  2. وزن ساختمان: ساختمان‌های آجری به دلیل وزن آجرها، وزن بالایی دارند که ممکن است نیاز به سازه پشتیبان قوی‌تری داشته باشد و در صورت عدم رعایت، مشکلاتی مانند سستی ساختمان را به همراه داشته باشد.
  3. زمان ساخت بیشتر: ساختمان‌های آجری نسبت به ساختمان‌های دیگر ممکن است زمان بیشتری برای ساخت و احداث نیاز داشته باشند، زیرا باید آجرها را به صورت دقیق و با دقت بالا قرار داد.
  4. نیاز به نگهداری: ساختمان‌های آجری ممکن است به دلیل خصوصیات متخصصی که دارند، نیاز به نگهداری و مراقبت منظم بیشتری داشته باشند تا حفظ استحکام و ظاهری آنها تضمین شود.

? بیشتر بدانید:  ?

تفاوت و بررسی استحکام ساختمان های آجری و خشتی:

  1. نوع مصالح:
    – ساختمان‌های آجری: در ساختمان‌های آجری، از آجرهای سازگار مثل ، با یکدیگر برای ایجاد اسکلت و دیوارها استفاده می‌شود.
    – ساختمان‌های خشتی: در ساختمان‌های خشتی، از خشتهای آب شده و فشرده شده برای ساخت دیوارها و اسکلت استفاده می‌شود.
  2. استحکام و مقاومت:
    – ساختمان‌های آجری: ساختمان‌های آجری به دلیل استفاده از آجرهای مقاوم و سازگار، مانند استحکام بالایی دارند و می‌توانند با نیروهای جانبی مانند زلزله مقاومت کنند.
    – ساختمان‌های خشتی: ساختمان‌های خشتی نیز استحکام قابل توجهی دارند، اما به دلیل استفاده از خشتهای کمی نرم‌تر، مقاومت آنها در برابر نیروهای جانبی ممکن است کمتر باشد.
  3. تراکم و وزن:
    – ساختمان‌های آجری: ساختمان‌های آجری به دلیل استفاده از آجرها با تراکم بالا، وزن بیشتری دارند که ممکن است نیاز به سازه پشتیبان قوی‌تری داشته باشد.
    – ساختمان‌های خشتی: ساختمان‌های خشتی به دلیل استفاده از خشت با تراکم کمتر، وزن کمتری نسبت به ساختمان‌های آجری دارند و برای سازه پشتیبان کمتری نیاز دارند.
  4. زمان ساخت:
    – ساختمان‌های آجری: ساختمان‌های آجری ممکن است زمان بیشتری برای ساخت و احداث نیاز داشته باشند، زیرا باید آجرها را به صورت دقیق و با دقت بالا قرار داد.
    – ساختمان‌های خشتی: ساختمان‌های خشتی معمولاً به سرعت بیشتری ساخته می‌شوند، زیرا خشتها از پیش ساخته شده و نیاز به قرار دادن دقیق ندارند.

نتیجه گیری

در اینجا مطالبی درباره تفاوت خانه‌های خشتی و آجری را بررسی می‌کنیم. استفاده از ساختمان‌های خشتی در گذشته به دلیل مزایای مختلف، علاوه بر نکات ایمنی کمتر، رایج بود. اما در حال حاضر، به علت رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز، استفاده فراوانی از خانه‌های خشتی صورت نمی‌گیرد و بیشتر ساختمان‌های خشتی که باقی مانده‌اند، جنبه تزئینی دارند. در مورد استحکام بیشتر ساختمان‌ها، علم معماری با استفاده از اصول، روش‌های مهندسی و مصالح مرغوب و با کیفیت، امنیت و آرامش خاطر را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌کند.
با تیم متخصص خود تاکنون توانسته است با اکثر تولیدکنندگان همکاری کند و محصولات آجری با کیفیت بالا و قیمت مناسبی را برای مشتریان ارائه دهد تا بتوانند به راحتی مورد نیاز خود را انجام دهند.

سوالات متداول 

آیا خانه خشتی و خانه آجری در مقاومت و استحکام تفاوت دارند؟

به طور کلی، خانه آجری معمولاً از نظر مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به خانه خشتی برخوردار است، زیرا آجرها پس از پختن در دمای بالا سخت و مقاوم می‌شوند. اما با توجه به کیفیت خشت و روش ساخت، خانه خشتی نیز می‌تواند استحکام قابل قبولی داشته باشد.

آیا خانه‌های خشتی و آجری تفاوتی در نگهداری حرارت دارند؟

به طور عمومی، خانه آجری به خاطر چگالی بالا و وزن آجرها، نسبت به خانه خشتی، بهتر در نگهداری حرارت عمل می‌کند. آجرها حرارت را به خوبی جذب و نگه می‌دارند و این باعث کاهش نفوذ حرارتی می‌شود.

آیا قیمت ساخت خانه خشتی و خانه آجری تفاوت دارد؟

بطور کلی، ساخت خانه آجری ممکن است گرانتر از ساخت خانه خشتی باشد. زیرا آجرها در مقایسه با خشت، هزینه بیشتری دارند خشت و آجر دو مصالح ساختمانی بسیار شبیه هم هستند که اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت خشت و آجر چیست. در همین راستا نیز نیاز است که ابتدا تعریف دقیقی از هرکدام آن‌ها ارائه کنیم، تا بعد از داشتن ذهنیتی درست، به تفاوت خشت و آجر بپردازیم.

معرفی خشت

خشت از مصالح ساختمانی است که در گذشته و به خصوص در ساخت خانه‌های روستایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خشت به شکل بلوک‌هایی متشکل از خاک رس است و در ابعاد مختلف تولید می‌شود. ماده ی اصلی در تولید خشت، خاک رس است. البته می‌توان از ترکیب خاک رس، کاه و خرده سنگ یا خاک رس معدنی نرم‌‌شده و شکر سنگ نیز استفاده کرد.

برای تولید خشت، ترکیب مورد نظر را با آب مخلوط کرده تا گل به دست بیاید. سپس گل را در قالب می‌ریزند و فشار می‌دهند تا همه‌ی خشت‌ها شکلی واحد و یکپارچه داشته باشند. سپس خشت‌های قالب خورده را در برابر نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شوند. که این سهولت تولید خشت، یکی از دلایل پایین بودن قیمت آن است.

از آن جا که عموما ابعاد خشت‌ها بزرگ است، دیوارهای خشتی قطر زیادی دارند و به همین دلیل هم در برابر حرارت و برودت عایق هستند. خشت‌ها در مناطق خشک مقاومت بالایی دارند، اما در مناطقی که رطوبت آن‌ها بالاست، به دلیل این‌که گل خشت رطوبت را به خود جذب می‌کند، به سرعت مستهلک و فرسوده می‌شوند. از همین رو لازم است در صورت تمایل برای استفاده از خشت در مناطق مرطوب، آن‌ها را اندود و روکش کرد.

روش‌های ساختن خشت

خشت یکی از مصالح قدیمی است که در هر منطقه، بنا به شرایط همان جا و با مواد موجود در آن منطقه تولید می‌شود. یک تفاوت خشت و آجر در نحوه ساخت آن‌هاست. برخی از موادی که در ساختن خشت استفاده می‌شدند عبارتند از:

معرفی آجر

آجر نما سفید از دیگر مصالح ساختمانی است که همانند خشت عمدتا از خاک رس تشکیل شده و آن را قالب‌گیری می‌کنند. تفاوت خشت و آجر در این است که آجر را پس از قالب‌گیری، به جای آفتاب، در کوره می‌گذارند تا پخته شود. برای تولید آجر نیز می‌توان از قالب‌های مختلفی استفاده کرد که در نتیجه به دست آمده متفاوت خواهد بود.

آجرهای قدیمی متشکل از خاک رس و آب بودند که با گذشت زمان ترکیبات دیگری نیز به آن‌ها اضافه شد و انواع مختلف آجر به وجود آمد. شما می‌توانید برای بر روی لینک کلیک کنید.

هم در اجرای نما، هم در دیوارچینی، هم در ساخت کف و هم در ساخت سقف و طاق است. البته امروزه عمده کاربرد آجر بیشتر همان دو مورد اول (نما و دیوارچینی) است. از هر کدام از آجرها می‌توان به مقصود خاصی استفاده کرد. البیه این تعدد انواع گاهی اوقات منجر به سردرگمی می‌شود که مثلا ب؟

حال که با خشت و آجر به صورت جداگانه آشنا شدید، می‌توانیم به بررسی تفاوت‌ خشت و آجر بپردازیم. گفتیم که خشت و آجر بسیار شبیه هم هستند و یکی از تفاوت‌های ظریف میان آن‌ها این است که آجر در کوره خشک می‌شود و خشت، در جلوی آفتاب. در ادامه تفاوت‌ خشت و آجر در استحکام و ساختمان‌سازی را بیان می‌کنیم.

تفاوت خشت و آجر در استحکام

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تفاوت خشت و آجر در استحکام آن‌ها می‌باشد. آجرها به دلیل این که در کوره پخته می‌شوند، از استحکام بالاتری نسبت به خشت‌ها برخوردار خواهند بود. البته خود آجرها هم برای ساختمان‌های کمتر از 4 طبقه توصیه می‌شوند. و در همان ساختمان‌ها نیز می‌بایست با زیرسازی مناسب و استفاده از شناژ روی کرسی‌چینی و زیرسقف‌ها، مقاومت آجر را در برابر عواملی مثل زلزله بالا برد.

در مقابل خشت‌ها در برابر نیروهایی مانند زلزله مقاومت بسیار پایینی دارند و امروزه در ساختمان‌سازی مناطق شهری از آن‌ها اصلا استفاده نمی‌شود. و شاید تنها بتوان خانه‌های خشتی را در مناطق روستایی مشاهده کرد. ساختمان‌های ساخته شده با خشت نباید بیشتر از یک طبقه باشد و از خشت نباید در مناطق زلزله خیز و دارای آب و هوای مرطوب استفاده کرد.

تفاوت خشت و آجر در ساختمان‌سازی

همان طور که توضیح دادیم از تفاوت خشت و آجر این است که ساختمان‌های خشتی نباید بیشتر از یک طبقه باشند.ساختمان‌های آجری را می‌توان تا 4 طبقه هم ساخت. اسکلت ساختمان‌های ساخته شده با آجر، از آجر می‌باشد و برای سقف آن‌ها در ایران عموما از پروفیل‌های آجری طاق ضربی یا سقف تیرچه بلوک استفاده می‌شود.

برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های آجری در برابر عواملی همچون زلزله، بر در کرسی چینی و زیر سقف از شناژها استفاده کرد. در این ساختمان‌ها دیوارهای حمال طبقات مختلف می‌توانند روی هم قرار بگیرند و گاهی اوقات همین دیوارهای حمال می‌توانند دیوار جداکننده نیز باشند. که البته باید در نظر داشت که عرض این دیوارهای حمال باید حداکثر 35 سانتی متر باشد.

ساختمان‌های خشتی در دنیای امروزه دیگر جایی ندارند و شاید به تعداد اندکی در مناطق روستایی کم برخوردار دیده شوند که دسترسی به مصالح روز سخت است. اسکلت این ساختمان‌ها از همان خشت خام و گل است. ساختمان‌های خشتی به خاطر مقاومت بسیار پایین خشت باید حداکثر همان یک طبقه را داشته باشند.

کلام آخر

شاید بتوان آجر را نوعی خشت پیشرفته دانست. چرا که ظاهر و ماده اولیه‌ی ساخت آن‌ها به هم شباهت دارد و تفاوت خشت و آجر از نحوه خشک شدن آن‌ها نشأت می‌گیرد. که خشت در مقابل نور خورشید خشک می‌شود و آجر در ک.ره‌های آجرپزی. خشک شدن یا به اصطلاح پختن آجر در کوره باعث می‌شود تا مقاومت آن‌ها افزایش یابد و حتی شاید بتوان گفت هرچه آجر پخته‌تر شود مقاومت آن بیشتر خواهد بود.

به خاطر مقاومت پایین خشت نمی‌توان از آن در ساخت ساختمان‌های بیش از یک طبقه ساخت و از آن‌ها در مناطق مرطوب یا زلزله خیز نباید استفاده شود. اما از آجر در ساخت ساخشاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی با هم دارند. در زیر ما به جند نمونه از ساختمان هایی که در معماری شناخته شده اند اشاره می کنیم. و در آخر مشخصات ساختمان های آجری و خشتی را ذکر می کنیم تا متوجه تفاوت بین آن ها شویم.

ساختمانهای بتنی

ساختمان های بتنی به ساختمان هایی گفته می شود که سازندگان ساختمان برای ساخت اسکلت اصلی این ساختمان ها از بتن آرمه که شامل عناصری مانند: سیمان، شن، ماسه وفولاد به شکل میلگرد ساده می باشد، استفاده می کنند. در این ساختمان ها سقف ها با کمک دالهای بتنی پوشیده شده اند ، و یا سازندگان ساختمان از سقف های تیرچه و بلوک استفاده می کند. وبرای دیوارهای جداکننده که پارتیشن نام دارند، احتمال دارد از آجر هایی مانند سفال تیغه ای ، ماشینی سوراخ دار، آجر معمولی کوره ای همچنین تیغه گچی و یا چوب استفاده شده باشند. در هر صورت در این ساختمانهای بتنی، شاه تیرها و ستونها هم از بتن آرمه که بتن مسلح نام دارد، ساخته شده است.

ساختمانهای فلزی

در ساختمانهای فلزی به منظور ساختن ستون ها ساختمان سازها از پروفیل های فولادی استفاده می کنند . در ایران اغلب برای ساخت ستون ها از تیر آهن های دوبل و آهنهای هاش استفاده می کنند و در این صورت دو قطعه را با کمک جوش به یکدیگر وصل می کنند. سقف ساختمان های فلزی شاید از تیرآهن و طاق ضربی درست شده باشد و یا ممکن است از سقف های گوناگون دیگر مانند تیرچه بلوک و غیره استفاده شده باشد. برای ساخت پارتیشن ها می شود مثل ساختمان های بتونی از آجر گوناگون و قطعه های گچی و یا چوب و سفالهای تیغه ای بهره برد .در هر صورت جدا کننده ها بایستی از مصالح خیلی سبک انتخاب شوند . بعضی از کشورها برعکس کشور ما ایران، به منظور متصل ساختن قطعات، از جوش استفاده نمی کنند بلکه اکثرا برای اتصال قطعات از پیچ و پرچ استفاده می کنند و همچنین برای ستون ها به جای استفاده از تیرآهن می شود از نبشی یا ناودانی استفاده کرد.

ساختمانهای آجری

ساختمان هایی که کوچک باشند یعنی چهار طبقه بیشتر نداشته باشند، می توانند از این نوع ساختمان های آجری استفاده کنند. اسکلت اصلی ساختمانهای آجری از آجر است و به منظور ساخت سقف در ایران ساختمان سازها و معماران اغلب از پروفیلهای آجری به شکل طاق ضربی استفاده می کنند . راه دیگر این که از سقف تیرچه و بلوک بهره می برند. در این ساختمانهای آجری به منظور مقاومت در برابر نیروهای جانبی مثل زلزله باید از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ها بهره برد. در ساختمانهای آجری اغلب دیوارهای حمال یا حمل کننده در طبقات مختلف می توانند روی هم قرار گیرند و معمولا پارتیشن ها در واقع همین دیوار های حمل کننده یا حمال می باشند . باید دقت کرد که حداقل عرض این دیوارهای حمل کننده نمی تواند از ۳۵ سانتی متر کمتر باشد.

ساختمانهای خشتی

ساختمان های خشتی به خاطر اینکه قیمت زمین در شهرها گران است کمتر ساخته می شوند. این نوع ساختمان ها بیشتر در روستاهای دور دست که مردم به سختی به مصالح ساختمانی دسترسی دارند استفاده می شوند. اسکلت اصلی این ساختمان های خشتی یا گلی، خشت خام و گل است و طبقات آن نمی تواند بیشتر از یک طبقه باشد. این ساختمان ها در برابر نیروهایی از جمله زلزله اصلا مقاومت و تضمینی ندارند. باید توجه داشت که از ساختن ساختمان های خشتی یا گلی در شهر ها و جاهای زلزله خیز باید اکیدا خودداری کرد. به طور کلی ایران کشوری زلزله خیز است و ساخت این جور ساختمان ها عواقب بدی را می تواند برای ساکنان آن در پی داشته باشد.

در اینجا سعی نمودیم تا انواع ساختمان ها و تفاوت میان آن ها را ذکر کنیم. مخصوصا ساختمان های خشتی و آجری را. شرکت آجر ساحل با تهیه و تولید انواع آجرهای پر مصرف مانند ،  ، ، و غیره آماده خدمت رسانی به مشتریان گرامی می باشد. این آجر ها از خاک رس بسیار مخصوص تهیه شده است و برای عرضه به مشتریان اماده می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

از دیگر خدمات این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمان‌هایی تا 4 طبقه می‌توان استفاده کرد.

و نیاز به فن آوری پخت می‌باشند.

 

 

خروج از نسخه موبایل