نماد سایت مجله آنلاین

جست‌وجوی قهرمان در خیبر – مجله آنلاین

جست‌وجوی قهرمان در خیبر - ایسنا

مجله آنلاین/اصفهان یکی از دغدغه‌های ما این بود که بدانیم کودک و نوجوان چگونه قهرمان خود را می‌شناسند و آیا درباره قهرمان خود تحقیق کرده و سپس به شناخت رسیده‌اند یا خیر.

این بخشی از جمله‌هایی بود که در نشست پرسش و پاسخ فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید علی موسوی‌نژاد بیان شد.

در پنجمین و آخرین روز اکران فیلم‌های سی و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، نشست پرسش و پاسخ فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» با حضور پسران نوجوان خبرنگار برگزار شد.

فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی سید علی موسوی‌نژاد، در بخش ملی و از گروه فیلم‌های بلند داستانی به رقابت در سی و پنجمین دوره از جشنواره پرداخته، درباره گیمری به نام آرش است که به یک بازی که توسط خانواده‌اش نهی شده، روی می‌آورد.

در این نشست‌که بعد از ظهر امروز چهارشنبه (۱۹ مهرماه) با حضور کارگردان و تهیه‌کننده این اثر و همچنین پسران خبرنگار در سالن پاسارگاد پردیس سینمایی چهارباغ برگزار شد، سید علی موسوی‌نژاد، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «ایلیا، در جست‌وجوی قهرمان» در خصوص ایده و انگیزه ساخت این فیلم اظهار کرد: مسئله بازی‌های رایانه‌ای موضوع مهمی است که به آن پرداخته نمی‌شود و چندین سال دغدغه ما بود. طبق آمار بنیاد علمی بازی‌های رایانه‌ای، ۴۰ میلیون نفر گیمر در کشور داریم که از این تعداد، ۵ میلیون نفر حرفه‌ای هستند یعنی به طور متوسط ۳ تا ۴ ساعت در روز مشغول بازی  و بخش زیادی از این افراد کودک و نوجوان هستند.

او افزود: در سینما چند کار مربوط به این موضوع داریم؟ نه اینکه صرفاً از کنار یک بازی رد شوند، بلکه واکاوی کنند و وضعیت کودک و نوجوان امروز را مورد بررسی قرار دهند.

این فیلمساز ادامه داد: بازی نوعی رسانه است، اما چون جنس آن تعاملی است، می‌تواند به شدت تأثیرگذار باشد زیرا از طرف مقابل خود رفتار می‌خواهد و متفاوت از رسانه‌ای است که یک‌طرفه مطلب را ارائه می‌دهد. بنابراین علاوه بر اینکه فضای مهمی است، فضای خطیری نیز  هست.

موسوی‌نژاد اظهار کرد: نه صدا و سیما و نه سینما به خوبی به این مسئله نمی‌پردازند. نکته جالب این است که فضای بازی‌های رایانه‌ای فضای بسیار جذابی است. اگر بخواهیم ژانری تعریف کنیم، فضای بسیار خوبی برای کسی است که در سینما، اقتصادی فکر کند. تعجب‌برانگیز است که چرا به آن پرداخته نمی‌شود!

او اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های ما این بود که کودک و نوجوان چگونه قهرمان خود را می‌شناسند و آیا درباره قهرمان خود تحقیق کرده و سپس به شناخت می‌رسند یا خیر؛ اینکه حتی چه کسی او را برای آن کودک و نوجوان قهرمان جلوه داده، مهم است.

این کارگردان ادامه داد: موضوع دیگری که به آن پرداختیم بحث جنگ شناختی بود، اینکه به راحتی می‌توانند مثبت را منفی و منفی را مثبت جلوه دهند که ما بسترسازی کرده‌ایم.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: ظرف محدود و محتوای زیادی داشتیم و برای اینکه این محتوا را به طوری در این ظرف جای دهیم که مخاطب دلزده نشود، لازم بود که روی فیلم‌نامه کار شود، یعنی خسته‌کننده و شعاری نباشد و مرحله مرحله جلو رود.

در این نشست همچنین هر یک از پسران نوجوان خبرنگار، پرسش‌هایی درباره داستان و قصه فیلم «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» مطرح کردند.

یکی از این نوجوانان به هدف از انتخاب این سوژه و پیام آن برای مخاطب اشاره کرد که موسوی‌نژاد این‌گونه پاسخ داد: قصد اینکه بخواهیم پیامی را به زور به مخاطب بدهیم را نداشتیم ولی اگر مفهوم سوال شما این است که قصد انتقال چه محتوایی را داشتیم، در بستر یک داستان این چنینی یکی از دغدغه‌های من بحث جنگ خیبر و قهرمانی امام علی (ع) بود.

یکی دیگر از خبرنگاران درباره صدای فیلم و عوض شدن آن پرسید که کارگردان این فیلم گفت: دوبله ما ضعف‌هایی دارد و قرار است مجدداً دوبله شود. ما سعی داشتیم کار را به جشنواره برسانیم و به همین دلیل با عجله دوبله شده است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل