نماد سایت مجله آنلاین

چقدر طول میکشد شناسنامه عکس دار شود

بر اساس آنچه در تبصره 1 ماده 36 قانون اصلاح قانون ثبت احوال آمده، سن عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر، 15 سال تمام است و متقاضی انجام این امر، باید، با در دست داشتن مدارکی نظیر اصل شناسنامه بدون عکس و سه قطعه عکس سه در چهار جدید زمینه روشن، به دفاتر پیشخوان دولت یا مراکز معرفی شده توسط ثبت احوال، مراجعه کرده و با پرداخت هزینه انجام این امر، نسبت به عکسدار نمودن شناسنامه خود، اقدام کند.

برای مشاوره عکس دار کردن شناسنامه

برای مشاوره عکس دار کردن شناسنامه

یکی از مهم ترین مدارک هویتی داخل کشور برای هر فرد، شناسنامه او می باشد که بر اساس قانون ثبت احوال، سرپرست قانونی هر کودک، در مهلتی مقرر بعد از تولد، باید اقدام به اخذ این مدرک هویتی، برای نوزاد تازه متولد شده نماید و در غیر این صورت، با ضمانت اجراهای قانونی، روبرو خواهد شد.

یکی از اموری که تمامی افراد، باید، در سنی مشخص، اقدام به انجام آن، در خصوص شناسنامه خود نمایند، مرحله عکسدار نمودن شناسنامه است که مدارک و مراحل ویژه ای داشته و از آنجا که بدون طی کردن مراحل و داشتن این مدارک، پروسه عکس دار کردن شناسنامه، انجام نخواهد گرفت و به تبع آن، فرد از دریافت برخی خدمات، محروم خواهد شد، ضروری است تا از این موارد، مطلع بود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم تا در خصوص سن، مراحل و نحوه و مدارک لازم برای عکسدار نمودن شناسنامه دختر و پسر، صحبت کنیم و پس از بررسی میزان هزینه لازم برای انجام این پروسه، درباره مراکز عکس دار کردن شناسنامه، توضیح دهیم.

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخبار اقتصادی، می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

 

عکس دار کردن شناسنامه در چه سنی انجام می گیرد

با توجه به اینکه شناسنامه، یک  و از مهم ترین مدارک هویتی افراد، در داخل کشور، به شمار می رود و دریافت بسیاری از خدمات، صرفا با ارائه این مدرک هویتی، ممکن و میسر می باشد، قانون گذار، در قانون ثبت احوال، قواعد و ضوابط مخصوص به این مدرک هویتی را پیش بینی کرده است. از جمله این قواعد و ضوابط، عکسدار کردن این مدرک هویتی است.

با این توضیح که یکی از مراحلی که تمامی افراد، ملزم به طی کردن آن، در خصوص شناسنامه خود بوده، پروسه و مرحله عکسدار نمودن شناسنامه می باشد که انجام آن، باید، در سن مشخصی، صورت گرفته و پس از گذشتن سن مورد نظر قانون گذار، برای عکس دار کردن شناسنامه، بسیاری از خدمات، به فردی که هنوز، نسبت به طی کردن این مرحله، اقدام ننموده، ارائه نخواهد شد.

با توجه به توضیحات فوق، ممکن است این پرسش، برای افراد مطرح گردد که عکس دار کردن شناسنامه در چه سنی انجام می گیرد؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم، به بررسی پرسش فوق الذکر پرداخته و سن عکس دار نمودن شناسنامه را بگوییم.

برای پاسخ به این پرسش که عکس دار کردن شناسنامه در چه سنی انجام می گیرد؟ باید به تبصره 1 ماده 36 قانون اصلاح قانون ثبت احوال، مراجعه نماییم. تبصره یک ماده 36 قانون فوق الذکر، مقرر می دارد: “شناسنامه های نمونه جدید افرادی که به سن 15 سال تمام می رسند، باید ملصق به عکس همان سال و اثر انگشت و کلاسمان انگشت نگاری صاحب آن باشد.”

بر اساس ماده فوق، سن عکس دار نمودن شناسنامه، به محض رسیدن دختر و به پسر، به سن 15 سال تمام است و آن ها یا پدر و مادرشان باید، با در دست داشتن مدارک لازم برای عکسدار نمودن شناسنامه، به مراکز معتبر انجام این کار، مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه های لازم، اقدام به عکس دار کردن شناسنامه خود کنند.

 

مراحل و نحوه عکس دار کردن شناسنامه

برای اینکه فرد بتواند، اقدام به عکس دار کردن شناسنامه خود کند، باید، این امر را کاملا مطابق مراحل و نحوه مورد نظر قانون گذار انجام دهد، در غیر این صورت، عکسدار شدن شناسنامه، انجام نخواهد گرفت و این ، در بسیاری از مراکز، پذیرفته نخواهد شد. لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص مراحل عکسدار نمودن شناسنامه صحبت کنیم که به شرح زیر می باشد:

رسیدن دختر و پسر، به سن 15 سال تمام.

مراجعه دختر و پسر 15 ساله به همراه ولی و سرپرست قانونی آن ها، به یکی از دفاتر پیش خوان دولت یا ادارات ثبت احوال محل سکونت.

ارائه مدارک لازم برای عکس دار نمودن شناسنامه.

پرداخت هزینه های انجام عکس دار کرن شناسنامه.

شایان ذکر است، درصورتی که شخصی، 18 سال یا بالای 18 سال است، شخصا باید به مراکز ذی صلاح مراجعه کند و در صورت مراجعه پدر یا مادر یا ولی قانونی او، روند عکسدار کردن شناسنامه، انجام نخواهد شد. در ادامه، در خصوص هزینه و مدارک لازم برای انجام این امر، صحبت خواهیم کرد.

 

 

مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، یکی از مراحل عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر، ارائه مدارک لازم، برای انجام این امر است. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا در خصوص مدارک لازم برای عکس دار نمودن شناسنامه دختر و پسر، صحبت کنیم که به شرح زیر است:

اصل شناسنامه بدون عکس دختر و پسر 15 ساله متقاضی عکس دار کردن شناسنامه.

سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن که مدرسه، پشت آن ها را مهر نموده است.

گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار، در صورت محصل بودن دختر یا پسر 15 ساله و در غیر این صورت، گذرنامه معتبر شخص متقاضی یا آخرین مدرک تحصیلی عکس دار مهر شده، توسط آموزش و پرورش. در صورتی که متقاضی، هیچ یک از این سه مورد را در دست ندارد، لازم است تا قدام به اخذ معرفی نامه، جهت مراجعه به کلانتری نماید.

اطلاعات مربوط به آدرس و کد پستی محل سکونت.

کد ملی پدر و مادر متقاضی عکس دار نمودن شناسنامه.

رسید واریز هزینه خدمات عکس دار کردن شناسنامه.

شایان ذکر است، در صورتی که پدر، فوت کرده و یا به علت متارکه، حضور ندارد و مادر، برای عکس دار کردن شناسنامه فرزند خود، اقدام می کند، لازم است تا مادر، مدارکی هویتی و قیم نامه قانونی خود را به همراه داشته باشد.

هزینه عکس دار کردن شناسنامه

یکی از رایج ترین پرسش ها در خصوص عکس دار کردن شناسنامه، پرسش در زمینه هزینه انجام این امر است. از آنجا که پرداخت این هزینه، یکی از مراحل عکسدار نمودن این سند از  می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، پیرامون هزینه های لازم برای عکسدار کردن شناسنامه دختر و پسر، توضیح دهیم که به شرح زیر است:

هزینه های مربوط به تهیه سه قطعه عکس سه در چهار جدید با زمینه روشن.

هزینه های مربوط به خدمات دفاتر پیشخوان دولت، برای انجام پروسه عکس دار کردن شناسنامه.

هزینه 125 هزار تومان، جهت عکس دار کردن شناسنامه که به حساب سازمان ثبت احوال، واریز خواهد شد و شایان ذکر است، این تعرفه، مربوط به سال 1401 بوده و بدیهی است، هر ساله، با توجه به نرخ اعلامی بودجه و سازمان ثبت احوال، افزایش خواهد یافت.

مراکز عکس دار کردن شناسنامه

یکی دیگر از سوالاتی که در خصوص عکس دار کردن شناسنامه، مطرح می گردد، این سوال بوده که کدام مراکز، صلاحیت عکسدار نمودن شناسنامه افراد را دارند و متقاضیان، برای انجام این امر، باید، به کجا مراجعه کنند؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره مراکز ذی صلاح، برای عکس دار کردن شناسنامه صحبت کنیم.

دفاتر پیشخوان دولت، از جمله مهم ترین مراکزی هستند که توسط دولت، برای ارائه خدمات الکترونیک، در زمینه های مختلف، به مردم، راه اندازی شده اند و متقاضیان امور بیمه‌ای، شارژ کارت‌ های مختلف اعتباری، پرداخت الکترونیکی قبوض، امور مربوط به خدمات مخابراتی، پرداخت مالیات و…، می توانند، به این مراکز، مراجعه کنند.

از جمله خدماتی که دفاتر پیشخوان دولت، به مردم ارائه می نمایند، خدمات مربوط به امور سجلی و هویتی است که عکس دار نمودن شناسنامه نیز، از جمله خدمات سجلی هستند که دفاتر پیشخوان، به نمایندگی از ثبت احوال، اقدام به انجام آن می کنند.

البته، در صورت عدم دسترسی فرد به این دفاتر، عکس دار کردن شناسنامه، توسط اداره ثبت احوال نیز انجام خواهد شد و کافی است که متقاضی، با در دست داشتن مدارک لازمی که در قسمت های قبل، توضیح داده شد، به ادارات ثبت احوال، مراجعه کند.

بنابراین، با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که مراکز عکسدار نمودن شناسنامه کدامند؟ باید گفت، دفاتر پیشخوان دولت در سطح استان ها و شهرستان ها، همچنین، ادارات ثبت احوال، مراکز عکس دار کردن شناسنامه هستند و افراد می توانند، برای عکسدار کردن شناسنامه خود، به این مراکز، مراجعه نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عکس دار کردن شناسنامه در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عکس دار کردن شناسنامه پاسخ دهند.

ارز دیجیتال تارنمایی جامع در زمینه اطلاع رسانی ، ارائه ابزارهای تخصصی و آموزش های پیشرفته در زمینه بیت کوین ، بلاکچین و رمزارزها می باشد

سوالات متداول

1- سن عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر چقدر است؟

بر اساس تبصره یک ماده 36 قانون اصلاح قانون ثبت احوال سن عکسدار نمودن شناسنامه دختر و پسر 15 سال تمام می باشد که جزئیات مربوط به این امر و نحوه انجام آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- مدارک لازم برای عکسدار نمودن شناسنامه دختر و پسر چیست؟

مدارک لازم برای عکس دار کردن شناسنامه دختر و پسر اصل شناسنامه بدون عکس آدرس و کد پستی کد ملی مادر و پدر همچنین گواهی اشتغال به تحصیل عکس دار در خصوص محصلین می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- مراحل و نحوه عکس دار کردن شناسنامه چیست؟

پرداخت هزینه مربوط به این امر ارائه مدارک لازم و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت از مراحل و نحوه عکس دار کردن شناسنامه توسط متقاضی انجام این امر می باشند که جزئیات مربوط به آن در متن مقاله ارائه شده است.

قبل از هرچیزی ذکر این نکته حائز اهمیت است که هیچ اجباری برای تعویض شناسنامه قدیمی و اخذ شناسنامه جدید وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت اجباری بودن این شائبه را در بین مردم ایجاد کرده است که باید حتما برای تعویض شناسنامه هم اقدام کنند؛ اما اینگونه نیست.

شما زمانی احتیاج به تعویض شناسنامه خود پیدا می‌کنید که یا شناسنامه قدیمی شما مستعمل شده و یا تغییراتی در اطلاعات هویتی شما ایجاد شده باشد.

در این مقاله از مجله اینترنتی همراه با شما مراحل تعویض شناسنامه و درخواست برای دریافت شناسنامه جدید را بررسی خواهیم کرد.

مراحل دریافت شناسنامه جدید

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای دریافت شناسنامه جدید باید ۷ مرحله را پشت سر گذاشت.

مراحل یک و دو بر توسط متقاضی انجام شده و سایر مراحل توسط مسئولین و کارمندان اداره ثبت احوال به انجام می‌رسند. در نهایت هم در مرحله ۷ متقاضی اقدام به دریافت شناسنامه جدید خواهد کرد.

قدم اول برای درخواست صدور شناسنامه جدید این است که به صورت حضوری به اداره ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال مراجعه کنید.

ما برای راحتی شما همراهان عزیز لیستی از ادارات ثبت احوال و همچنین دفاتر پیشخوان معتبر استان تهران را در ادامه آورده‌ایم.

عزیزانی که در سایر استان‌های کشور همراه ما هستند، می‌توانند به راحتی و با مراجعه به اینترنت، از لیست ادارات ثبت احوال و دفاتر مربوطه اطلاع پیدا کنند.

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه قدیمی و گرفتن شناسنامه جدید عبارتند از:

جهت تعویض شناسنامه، کلیه شعب اداره ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسر کشور آماده دریافت مدارک گفته شده در ساعات اداری خواهند بود.

چه کسانی می توانند برای دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند ؟

تمام افرادی که شناسنامه قدیمی دارند می‌توانند جهت تعویض شناسنامه اقدام کنند. همچنین کسانی که شناسنامه آن‌ها جدید است ولی مستعمل شده هم در زمره واجدین شرایط دریافت شناسنامه جدید قرار می‌گیرند.

در نهایت افرادی که شناسنامه آنها مفقود شده باشد هم می‌توانند نسبت به دریافت شناسنامه المثنی اقدام کنند. برای این افراد هم شناسنامه جدید صادر خواهد شد.

شرایط عکس شناسنامه

به منظور دریافت شناسنامه جدید، عکس ارائه شده توسط فرد متقاضی، باید جديد، ۴×۳، تمام رخ، بدون کلاه و عينک، با زمينه سفيد و برای بانوان با حجاب کامل اسلامی باشد. همچنین لازم است مشخصات صاحب عکس، پشت آن نوشته شود.

در واقع شرایط عکس شناسنامه تقریبا مشابه است که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

تعویض شناسنامه چند روز طول میکشد؟

اگر چند سال قبل برای گرفتن شناسنامه جدید، به ادارات ثبت احوال مراجعه می‌کردید، این کار برای شما در حدود ۲ ماه زمان می‌برد. اما امروزه تعویض شناسنامه در ادارات ثبت احوال و دفاتر پستی به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود. البته به دلیل افزایش تقاضا برای صدور شناسنامه جدید، این کار ممکن است با یک تاخیر حداکثر ۱۵ روزه مواجه شود .

هزینه تعویض شناسنامه

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده است:

هزینه تعویض شناسنامه بعد از موعد قانونی در سال جاری ۱۷۲ هزار ریال است و افرادی که به منظور عکس‌دار کردن، قصد تعویض شناسنامه خود در موعد قانونی را دارند باید ۱۱۵ هزار ریال بپردازند. هزینه دریافت شناسنامه به علت مفقودی آن نیز بار اول ۲۳۰ هزار ریال، بار دوم ۴۶۰ هزار ریال و بار سوم یک میلیون ریال است.

مراحل تعویض شناسنامه

گرفتن شناسنامه جدید، فرآیند پیچیده‌ای ندارد. تنها کافی است با در دست داشتن مدارک مورد نیاز (بالاتر گفته شد) برای تعویض شناسنامه، به یکی از دفاتر پیشخوان یا خود اداره ثبت احوال شهر محل زندگی مراجعه کرده و فرم تعویض را درخواست کنید.

این کار می‌تواند توسط خود فرد، پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در زوجیت پدر باشد) یا قیم برای افراد زیر ۱۸ سال انجام شود. پس از ثبت درخواست، باید مدتی منتظر ماند تا صحت اطلاعات شما تایید شده و تطبیق اطلاعات انجام شود.

در انتهای این فرآیند (در صورت نبود مشکل در مدارک) یک شناسنامه جدید برای فرد به چاپ رسیده و سازمان ثبت احوال از طریق پیامک فرد را مطلع می‌کند.

فرم تعویض شناسنامه

در این فرم اطلاعات شناسایی کامل (تمام اطلاعاتی که در شناسنامه هست) به‌علاوه اطلاعات دیگری مثل آدرس و میزان تحصیلات از متقاضی تعویض شناسنامه خواسته می‌شود. برای پر کردن این فرم به دقت زیادی نیاز است.

مدت زمان تعویض شناسنامه

در حال حاضر از زمان پرکردن و تحویل فرم به همراه مدارک تا تحویل شناسنامه، حدود ۲۰ روز طول می‌کشد. این زمان ممکن است در صورت بروز مشکلاتی در پرونده بیشتر از ۲۰ روز طول کشیده یا در مواردی کمتر از ۲۰ روز طول بکشد.

البته در صورت مفقودی شناسنامه، برای بار اول یک ماه، بار دوم سه و بار سوم ۶ ماه انتظار لازم خواهد بود.

نحوه درخواست تعویض شناسنامه

برای درخواست عوض کردن شناسنامه راه اینترنتی وجود ندارد. اگر دارای شرایط گفته شده برای تعویض شناسنامه هستید، لازم است با در دست داشتن شناسنامه فعلی،  چهار عکس ۴*۳ و مبلغ مورد نیاز (با توجه به تعرفه در هر زمان تعیین می‌شود و رقم ثابتی نیست) به اداره ثبت احوال واقع در محل زندگی خود مراجعه کرده و از طریق تکمیل و امضای فرم درخواست دهید.

کلام آخر

شناسنامه مهم‌ترین و معتبرترین مدرک شناسایی اشخاص حقیقی در ایران به‌حساب می‌آید. گاهی افراد بنا به دلایلی به صدور شناسنامه جدید نیاز پیدا می‌کنند. این دلیل ممکن است تغییر در اطلاعات شناسایی یا مفقود شدن شناسنامه باشد.

برای این کار لازم است با در دست داشتن مدارک لازم به ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان مراجعه شود. پس از ارائه مدارک، پر کردن فرم مربوطه و پرداخت هزینه، نوبت به طی شدن مراحل اداری صدور شناسنامه جدید می‌رسد.

این زمان برای تعویض شناسنامه ۱۵ تا ۲۰ روز و برای مفقودی بین یک تا ۶ ماه است. در انتها صدور شناسنامه از طریق پیامک به اطلاع صاحب آن رسیده و فرآیند تعویض به پایان می‌رسد.

سوالات متداول در رابطه با تعویض شناسنامه

هزینه تعویض شنتعویض شناسنامه، با ارائه مدارک لازم، شامل شناسنامه قبلی و سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید، از طریق مراجعه حضوری به یکی از ادارات ثبت احوال کشور یا دفاتر پیشخوان دولت، امکان پذیر می‌باشد. در حال حاضر، ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه و پیگیری آن، با کد ملی، امکان پذیر نبوده و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی و با استفاده از شماره مرسوله، برای پیگیری شناسنامه خود، اقدام نمایند.

علاوه بر کارت ملی که کارت هویتی اصلی ایرانیان محسوب گردیده، شناسنامه نیز در بسیاری از موارد، مانند افتتاح حساب بانکی، ثبت نام سامانه ثنا و ثبت نام فرزندان در مدارس، جهت دریافت خدمات دولتی و خصوصی، مورد نیاز می‌باشد.

اما، گاهی، بنابر به دلایلی، شناسنامه فرد، با وضعیتی که دارد، قابل استفاده نبوده و لذا، دارنده این سند هویتی، جهت دریافت خدمات بخش دولتی و خصوصی، باید برای تعویض شناسنامه خود اقدام نماید که انجام این امر، مستلزم آگاهی از روند، مدارک لازم و هزینه‌های مربوط به عوض کردن شناسنامه می‌باشد.

شناسنامه، در کنار کارت ملی، اصلی‌ترین و مهم‌ترین، اوراق هویتی اتباع ایرانی، محسوب می‌شود و در بردارنده مشخصات هوتی فرد، و آیا سری و سریال شناسنامه، نام پدر و مادر و تاریخ تولد فرد می‌باشد. اما، گاهی، پیش می‌آید که به دلایلی، دارنده این سند هویتی، باید برای تعویض آن، اقدام کند.

به همین دلیل، این سوالات، مطرح می‌گردد که مراحل و نحوه تعویض شناسنامه، به چه صورت است؟ آیا ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه نیز همچون ثبت نام کارت ملی هوشمند، برای متقاضیان، امکان پذیر می‌باشد یا خیر؟ و اینکه، آیا پس از ثبت نام، می‌توان برای پیگیری صدور شناسنامه با کد ملی اقدام نمود؟

لذا، در این بخش، به سوال اول، پاسخ داده و امکان ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه را در بخش بعد، بررسی کرده و در ادامه نیز خواهیم گفت که آیا پیگیری این سند سجلی، با کد ملی، برای متقاضیان، امکان پذیر می‌باشد یا خیر؟

اما، پیش از آنکه به بررسی نحوه تعویض شناسنامه، پرداخته و مراحل انجام آن را برای افراد متقاضی، توضیح دهیم، لازم است تا ابتدا، به این سوال، پاسخ دهیم که در چه مواردی، دارنده این سند سجلی، می‌تواند برای تعویض آن، اقدام نماید؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در این موارد، تعویض شناسنامه، انجام می‌گیرد: پس از رسیدن فرد به ۱۵ سالگی، جهت عکس دار کردن شناسنامه؛ پس از رسیدن دارنده، به ۳۰ سالگی، جهت تعویض عکس شناسنامه؛ حذف ازدواج سابق از شناسنامه؛ حذف طلاق از شناسنامه زوجه در طلاق بائن غیر مدخوله؛ مخدوش شدن شناسنامه؛ تبدیل شناسنامه‌های قدیمی به جدید و تغییر مشخصات هویتی دارنده شناسنامه.

در هر یک از حالات فوق، دارنده، به منظور تعویض شناسنامه خود، باید با در دست داشتن مدارک لازم، به اداره ثبت احوال محل سکونت خود یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه کرده و پس از دریافت فرم تعویض شناسنامه و پرداخت هزینه‌های قانونی، درخواست خود را به اداره ثبت احوال، ارائه نماید.

پس از ثبت درخواست، مامور اداره ثبت احوال مربوطه، به درخواست واصل شده، رسیدگی کرده و در صورتی که مطابق شرایط قانونی باشد، شناسنامه جدید، برای فرد، صادر شده و در غیر مورد مفقودی شناسنامه قدیم، متقاضی می‌تواند با ارائه شناسنامه سابق، شناسنامه جدید خود را به شکل حضوری و یا از طریق پست، دریافت نماید.

لازم به ذکر است که ثبت درخواست تعویض شناسنامه، صرفا، توسط افراد بالای ۱۸ سال امکان پذیر بوده و افراد کمتر از ۱۸ سال، صرفا در صورت داشتن حکم رشد یا از طریق پدر، جد پدری، مادر (تا زمانی که در قید زوجیت پدر باشد) و سایر نمایندگان قانونی فرد، مانند قیم، می‌توانند برای عوض کردن شناسنامه خود، اقدام نمایند.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، سازمان ثبت احوال کشور نیز همچون سایر بخش‌های دولتی، با راه اندازی سایت‌ها و سامانه‌های اینترنتی، کوشیده تا خدمات خود را هر چه بیشتر از حالت حضوری، خارج کرده و به شکل الکترونیکی و غیر حضوری، به مراجعین خود ارائه دهد، ممکن است این سوال نیز برای متقاضیان تعویض شناسنامه، مطرح گردد که آیا سامانه‌ای نیز جهت ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، تاسیس شده است؟ و اگر آری، نحوه ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، به چه صورت می‌باشد؟

برای پاسخ به سوال فوق، باید به درگاه خدمات الکترونیکی سایت سازمان ثبت احوال کشور مراجعه نمود. پس از مراجعه به سایت سازمان ثبت احوال کشور، در صورتی که بر روی گزینه خدمات الکترونیکی، کلیک شود، معلوم می‌گردد که ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، جزء این خدمات نبوده و در بخش مربوط به اطلاعات این خدمت سازمان نیز چنین مقرر شده که متقاضیان، باید به نحو حضوری، برای تعویض شناسنامه خود و پیگیری آن با کد ملی یا سایر اطلاعات اقدام نمایند.

علاوه بر مساله ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، یکی دیگر از مسائلی که در رابطه با تعویض این سند هویتی، باید به آن پرداخته شود، بحث مدارک لازم برای انجام آن می‌باشد. این مدارک، در سایت سازمان ثبت احوال کشور، مشخص گردیده و شامل موارد زیر می‌باشند:

اصل شناسنامه قبلی؛ البته، به غیر از موارد تعویض به دلیل مفقودی و در واقع، صدور شناسنامه المثنی که امکان ارائه شناسنامه سابق وجود ندارد.

سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید؛ صرفا برای افرادی که به دلیل رسیدن به ۱۵ سالگی و ۳۰ سالگی، قصد تعویض شناسنامه دارند.

ارائه مدرک معتبر عکس دار، در صورتی که شناسنامه، فاقد عکس باشد؛ مدارک قابل پذیرش، شامل پاسپورت، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، کارت شناسایی کارمندان دولت، کارنامه عکس دار مقاطع تحصیلی راهنمایی به بالا و معرفی نامه عکس دار دانش آموزان که توسط مدرسه محل تحصیل آنها صادر گردیده، می‌باشد.

لازم به ذکر است که در موارد استثنایی که متقاضی، فاقد مدارک فوق بوده، به منظور تعویض شناسنامه، به نیروی انتظامی، معرفی شده و با درخواست تایید عکس از ارگان مربوطه و تایید آن نهاد، شناسنامه جدید برای فرد، صادر می‌گردد.

در بخش‌های قبل، در مورد نحوه و مراحل تعویض شناسنامه، صحبت کرده و گفتیم که در حال حاضر، ثبت نام اینترنتی تعویض شناسنامه، برای متقاضیان، امکان پذیر نبوده و این افراد می‌توانند جهت عوض کردن شناسنامه خود، به صورت حضوری، به اداره ثبت احوال یا یکی از دفاتر پیشخوان دولت، مراجعه نمایند.

یکی از دیگر از مسائلی که در رابطه با تعویض شناسنامه، دغدغه بسیاری از متقاضیان بوده، بحث زمان صدور این سند سجلی است و لذا، این سوال، برای بسیاری از آنها مطرح می‌گردد که تعویض شناسنامه چند روز طول میکشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه جدید، در شهرستان‌ها، در حدود ۱ تا ۲ روز، طول کشیده، اما در تهران، با توجه به تعداد بالای متقاضیان و حجم بالای درخواست‌ها، این مدت، در حدود ۷ تا ۱۰ روز می‌باشد. همچنین، بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، در هفته دولت، تعویض شناسنامه در محل این سازمان، ظرف یک روز انجام می‌گرفت که البته، در حال حاضر، این مهلت، پایان یافته است.

از زمانی که افراد برای تعویض شناسنامه خود اقدام کرده، تا زمانی که این سند هویتی صادر شده و به دست آنها می‌رسد، مدتی طول می‌کشد که گاه، بنابر دلایلی، ممکن است که این مدت، بیش از اندازه، طولانی شود. بنابراین، این سوال، قابلیت طرح دارد که آیا می‌توان برای پیگیری تعویض شناسنامه با کد ملی، اقدام نمود؟ اگر آری، نحوه انجام آن، به چه صورت می‌باشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، سایت یا سامانه‌ای راه اندازی نشده که از طریق آن، متقاضیان بتوانند برای پیگیری تعویض شناسنامه با کد ملی، اقدام نمایند. البته، در گذشته، امکان پیگیری شناسنامه از طریق سایت سازمان ثبت احوال کشور وجود داشت که این پیگیری، نیازمند داشتن کد پیگیری درخواست بود و با کد ملی، قابلیت انجام نداشت که در حال حاضر، این امکان، به طور کلی، از سایت سازمان، حذف شده است.

خبرگزاری اقتصادی ایران  آخرین اخبار و تحلیل ها از بازارهای داخلی و خارجی همراه با آخرین قیمت ارز، سکه، طلا، رمز ارزها و نرخ های بازارهای را اعلام می کند

اسنامه قدیمی با جدید چقدر است؟

این هزینه مبلغ ثابتی نبوده و با تعرفه مخصوص به هر زمان تعیین می‌شود.

مراحل تعویض شناسنامه چیست؟

تهیه مدارک، مراجعه به ثبت احوال (یا دفتر پیش‌خوان)، تکمیل فرم، پرداخت مبلغ و انتظار برای دریافت شناسنامه جدید

تعویض شناسنامه چند روز طول می‌کشد؟

به طور میانگین، تعویض شناسنامه به ۲۰ روز انتظار نیاز دارد.

برای تعویض شناسنامه کجا باید رفت؟

دفاتر پیشخوان دولت و یا ادارات ثبت احوال

برای تعویض شناسنامه چه مدارکی لازم است؟

اصل شناسنامه، عکس، مدرک معتبر عکس‌دار در صورت بدون عکس بودن شناسنامه

چقدر طول می‌کشد شناسنامه عکس‌دار شود؟

معمولا حدود ۲۰ روز که البته این زمان، ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

 

خروج از نسخه موبایل