نماد سایت مجله آنلاین

مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری: باید B1 بگیرید یا B2؟

اگر به دنبال این هستید که در کشور آلمان به تحصیل بپردازید یا در آن‌جا مشغول به کار شوید، به مدرک زبان آلمانی نیاز دارید. در واقع داشتن مدرک زبان آلمانی یکی از ضرورت‌های دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای کاری به این کشور است. به همین دلیل این مسئله به یکی از چالش‌های اساسی پیش روی مهاجران تبدیل شده است. با مطالعه این مقاله به این نکته که با مدرک زبان آلمانی B1 قادر به مهاجرت خواهید بود یا خیر پی می‌برید.

از آنجایی که زبان رسمی آلمان، آلمانی است، پس طبیعی است که برای مهاجرت به این کشور، نیاز دارید که به زبان آن مسلط باشید. شما برای آن‌که بتوانید مهارت خود را در زبان آلمانی اثبات کنید، باید یک مدرک معتبر که مورد تایید سفارت و دانشگاه‌های این کشور است، تهیه نمایید. هرچند که معتبرترین مدرک زبان آلمانی، مدرک DSH سطح 2 و 3 است، اما مدارک دیگری نیز هستند که شما می‌توانید آن‌ها را ارائه دهید. یکی از این مدرک‌های مورد تایید، است. دریافت این مدرک نشان‌دهنده تسلط و سطح متوسط شما به زبان آلمانی است.

بر همین اساس یکی از رایج‌ترین سوالاتی که برای متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان به وجود می‌آید، این است که:

آیا می‌توان با مدرک زبان آلمانی B1 برای مهاجرت اقدام کرد؟

به همین دلیل اگر تصمیم شما برای مهاجرت به این کشور جدی است، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که بتوانید پیش از مهاجرت خود، مدرک زبان آلمانی در سطح B2 را دریافت کنید. اینگونه هم با خیالی آسوده‌تر به کشور آلمان وارد می‌شوید و هم با مشکلات کمتری در این کشور دست و پنجه نرم می‌کنید.

جهت مشاهده مقاله مدرک زبان مورد تایید سفارت آلمان در بینااپلای کلیک کنید.

آیا مدرک زبان آلمانی B1 می‌تواند مورد تایید سفارت آلمان برای انواع ویزا باشد؟

همانطور که گفتیم برای آن‌که بتوانید برای دریافت ویزا به سفارت یا سرکنسولگری آلمان درخواست بدهید، باید مدرک زبان آلمانی معتبر که نشان از مهارت و توانمندی شما در زبان آلمانی دارد را به سفارت ارائه دهید. در صورتی که شما هیچ مدرک زبانی دریافت نکرده باشید و ارائه ندهید، قادر به درخواست ویزا نخواهید بود.

مدرک آزمون TELC

تمرکز اصلی این آزمون بر روی زبان ویژه پزشکی، پرستاران و در محیط دانشگاه و کار است. این گواهینامه برای افرادی که به دنبال اخذ ویزا، اجازه اقامت و شهروندی هستند، قابل پذیرش است.

مدرک زبان آلمانی برای مهاجران(DTZ)

این مؤسسه مهارت زبان آلمانی را در 6 سطح ارزیابی می‌کند که مطابق با استاندارد CERF است. سوالات این آزمون در مؤسسه گوته که در مونیخ قرار دارد، طراحی می‌شوند و به طور یکسان در سراسر جهان پخش می‌شود. با استفاده از این گواهینامه می‌توان برای درخواست ویزا، اجازه اقامت، شهروندی و ورود به دانشگاه اقدام کرد.

مدرک آزمون ÖSD

گواهینامه این آزمون مدرکی برای اثبات مهارت در زبان آلمانی در 50 دانشگاه اتریش، آلمان و سوئیس شناخته می‌شود.

این آزمون که به صورت یکپارچه برگزار می‌شود، برای ارزیابی مهارت زبان آلمانی متقاضیان تحصیل در موسسات آموزش عالی در آلمان به کار می‌رود.

مدرک آزمون DSH

مدرک این آزمون نیز برای افرادی که به دنبال پذیرش در یک دانشگاه آلمانی هستند و کسانی که به مدرک زبان آلمانی برای احراز صلاحیت شغلی نیاز دارند، قابل استفاده است.

لازم به ذکر است که درجه‌بندی مدارکی که مورد تایید سفارت آلمان قرار می‌گیرند، مطابق با سطوح چهارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها انجام می‌شود. بر اساس این استاندارد، مهارت زبان‌آموزان بر اساس توانمندی آن‌ها در خواندن، نوشتن، حرف زدن و شنیدن در 6 سطح مورد سنجش قرار می‌گیرد. این 6 سطح نیز عبارت‌اند از:

بنابراین شما برای دریافت تابعیت آلمان، حداقل مدرکی که می‌توانید ارائه دهید، مدرک زبان آلمانی B1 است. شما با دریافت این مدرک می‌توانید نیازهای ضروری و ابتدایی خود را در کشور آلمان برطرف نمایید. اما به دلیل اینکه این مدرک، به سطح ابتدایی نزدیک است، در صورت قرار گرفتن در محیط‌های تخصصی، حرفه‌ای و آکادمیک، ممکن است دچار مشکل شوید.

دشواری‌های مهاجرت با مدرک زبان آلمانی B1

همانطور که گفته شد، شما با در اختیار داشتن مدرک زبان آلمانی B1 قادر به مهاجرت خواهید بود ولی دشواری‌هایی که مهاجرت با این مدرک برای شما به وجود می‌آورد، بسیار زیاد و آزاردهنده خواهند بود. در ادامه به چند مورد از دشواری‌های مهاجرت با مدرک زبان آلمانی B1 اشاره می‌کنیم:

۱دشواری ارتقا سطح زبان آلمانی B1  به B2 و طی کردن دوره به صورت همزمان

ورود به آلمان با مدرک زبان آلمانی B1 و یا پایین‌تر از آن به این معنی است که متقاضی باید همزمان با گذراندن دوره خود، زبان آلمانی بخواند. چون در هر صورت، باید حتما مدرک زبان آلمانی را در سطح B2 اخذ نمایید؛ حالا چه در ایران و چه در آلمان. اما گرفتن این مدرک در کشور آلمان به مراتب سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود. همچنین وقتی شما به طور هم‌زمان درگیر ابهامات کار و زندگی در کشور غریبه می‌شوید، این مشکل دوچندان می‌شود.

۲خطر عدم تمدید اقامت و احتمال بازگردانده شدن از خاک آلمان با مدرک زبان B1

۳مدرک زبان B1 و مشکلات ارتباطی همراه با تجربه شرایط کاری نامطلوب 

پایین بودن سطح زبان یک فرد به معنی عدم ایجاد ارتباط موثر در جامعه و از آن مهم‌تر در محیط کاری است. به عبارتی فرد نمی‌تواند با همکاران و مسئولین، ارتباط مطلوب و همکاری موثری داشته باشد و مجبور به انجام کارهای نه چندان متناسب با مهارت‌ها و تجربه کاری خود خواهد بود. همه ما دوست داریم کارهایی را که درخور مهارت‌ها و توانمندی‌هایمان است را انجام دهیم. همچنین اگر برای مدت طولانی کارهای بسیار سطح پایین به ما واگذار شود، قطعا آثار مخربی را در ذهن ما بر جای خواهد گذاشت.

۴پیوست همسر و فرزندان با سطح زبان آلمانی B1

متقاضیان متاهل باید این نکته را در نظر داشته باشند که شرایط پیوست خانواده(یعنی همسر و فرزندان) با مدرک زبان B1 بسیار طولانی‌تر و دشوارتر خواهد بود. این در حالی است که داشتن مدرک زبان B2 این موضوع را در ظرف زمان کمتری میسر می‌سازد. همچنین در نظر داشته باشید که شما وقتی می‌توانید خانواده خود را به پیوست داشته باشید که دوره شما به پایان رسیده باشد و این موضوع، خود وابسته به مدرک زبان آلمانی خواهد بود.

متقاضیان مهاجرت کاری یا تحصیلی به آلمان، موظفند مدرک زبان آلمانی B1 را ارائه دهند. اگرچه مدرک زبان B1 حداقل سطح مورد پذیرش برای دریافت ویزای کاری به آلمان است، اما به دلیل دشواری‌های پس از مهاجرت و هزینه بیشتر آموزش زبان آلمانی در این کشور، توصیه می‌شود که متقاضیان به مدرک زبان آلمانی B1 اکتفا نکنند و برای دریافت مدرک زبان B2 اقدام نمایند.

ما در جلسات مشاوره خود از تمامی متقاضیان می‌خواهیم، فقط و فقط با در دست داشتن مدرک زبان B2 وارد خاک آلمان شوند. همچنین از عواقب دشوار ورود با مدرک زبان B1 و پایین‌تر از آن، مطلع هستیم و موردهای مهاجرتی ناموفق مرتبط با این موضوع را هر روز می‌بینیم. همچنین نمی‌خواهیم تجربه مهاجرتی شما تلخ و نامطلوب باشد. از این رو همیشه به مراجعین خود یادآوری می‌کنیم که هدف از مهاجرت، رسیدن به شرایط و سبک زندگی مطلوب‌تر است و نه چیز دیگر. در واقع ما قائل به جمله “مهاجرت به هر شکل ممکن” نخواهیم بود و مسئولیت آن را نیز بر عهده نخواهیم گرفت.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما ممنونیم. اگر سوالی در خصوص لزوم  داشتن مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت یا کار دارید، می‌توانید از طریق شماره‌های ثبت شده در سایت با ما تماس بگیرید. همکاران ما پاسخگوی تمام سوالات شما در این زمینه خواهند بود.

منبع : https://binaapply.com/

 

خروج از نسخه موبایل