مرز قبرس شمالی و جنوبی

جزیره قبرس که سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است. بخش شمالی آن تحت حمایت کشور ترکیه و بخش جنوبی آن تحت حمایت کشور یونان است. رفت‌وآمد بین قبرس شمالی و جنوبی قوانین خاص خود را دارد. در کل افرادی می‌توانند به قبرس جنوب رفت‌وآمد کنند که: پاسپورت آمریکایی داشته باشند، یا پاسپورت شینگن داشته باشند، یا ویزای شینگن داشته باشند، یا پاسپورت سبز داشته باشند و یا مجوز و ویزای معتبر در قبرس جنوب را داشته باشند. البته افراد ترک حتی با دارا بودن تمام این مدارک نیز قادر به ورود به قبرس جنوبی نیستند. مرزهای زیادی بین قبرس شمالی و جنوبی وجود دارد که هم می‌توان به‌صورت پیاده و هم به‌وسیله خودرو از آن‌ها عبور کرد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با مرز قبرس شمالی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

North and South Cyprus border

قوانین تردد مرز قبرس شمالی و جنوبی مته هان

تنها مرز قبرس شمالی در شهر لفگوشا که قابلیت عبور و مرور با خودرو را دارد، مرز مته هان است. خوب است بدانید برای اینکه بتوانید با خودروی خود از این مرز عبور کنید، خودروی‌تان باید از بیمه قبرس جنوبی برخوردار باشد. همچنین فرد یا باید قبرسی الاصل باشد، یا کیملیک قبرس داشته باشد و یا ویزای شینگن متالتی پل داشته باشد. به این موضوع دقت کنید که اگر شما از یکی از کشورهای اروپایی آمده باشید و تنها در کشور ترکیه ترانزیت شده‌اید، اجازه عبور به قبرس جنوبی را خواهید داشت. به‌طورکلی اگر به‌طور مستقیم وارد فرودگاه قبرس جنوبی شده باشید، به‌راحتی می‌توانید عبور و مرور کنید.

قوانین تردد مرز قبرس شمالی و قبرس جنوبی لندرا پالاس

مرزهای بین قبرس شمالی و جنوبی که به مرز دیپلماتیک قبرس شمالی و جنوبی معروف است، مرز لدرا پالاس نام دارد. این مرز قبل از لوکماچی قرار دارد. این مرز اصولا به این حالت است که تنها دیپلمات‌ها از آن حق عبور دارند. البته از اواخر ماه ژوئن که مرزها به دلیل کرونا بسته بودند، از این مرز نیز به‌عنوان مرز عادی استفاده می‌شد. ولی اکنون دوباره به همان حالت گذشته تنها دیپلمات‌ها از آن حق عبور دارند.

قوانین تردد مرز قبرس شمالی و جنوبی لوکماچی

مرز لوکماچی دیگر مرز قبرس شمالی است که دقیقا وسط بازارچه شهر لفگوشا قرار گرفته است. جالب است بدانید که به‌راحتی می‌توان پیاده از در این مرز عبور کرده و از وسط بازار شهر نیکوزیا خارج شد. شرایط عبور و مرور از این مرز راحت است. کافی ست مدارک خود را در این سمت مرز تحویل داده و مهر عبور می‌گیرید و از سمت دیگر مرز با تحویل مدارک و دریافت مهر ورود می‌توانید وارد قبرس جنوب شوید. اگر کیملیک دارید، با دریافت یک برگه عبور به‌راحتی رد خواهید شد.

قوانین تردد مرز قبرس شمالی و قبرس جنوبی بیارمودو

دیگر مرز قبرس شمالی مرز بیارمودو است. این مرز یکی از مرزهایی است که هم می‌توان با خودرو و هم به‌صورت پیاده از آن عبور کرد. همان‌طور که می‌بینید این مرز به سه بخش تقسیم می شود: خاک ترک، خاک انگلیس و خاک یونان..

قوانین تردد مرز قبرس شمالی و جنوبی بستانجی

مرز بستانجی که در دهکده بستانجی قرار دارد، اطراف لفگوشا قرار گرفته است. این مرز هم جزو مرزهایی است که هم می‌توانید به‌صورت پیاده و هم به‌وسیله خودروی خود از آن عبور کنید. مرز بستانجی دو مرز ترک و روم را در برمی‌گیرد.

قوانین تردد مرز قبرس شمال و جنوب یشیل ایرماک

دیگر مرز قبرس شمالی به قبرس جنوبی که در منطقه گوزل یورت قرار دارد، مرز یشیل ایرماک است. این مرز در انتهای یشیل ایرماک قرار گرفته است. این مرز تنها مرز روم و ترک را در برمی‌گیرد. پس از عبور از این مرز باید از کوهستان عبور کرده تا به اولین دهکده در قبرس جنوبی برسید. شما می‌توانید هم به‌صورت پیاده و هم با خودرو از این مرز عبور کنید. اما ازآنجایی‌که پس از عبور از مرز مسیر کوهستانی و تقریبا طولانی‌ای باید طی شود تا به دهکده‌های قبرس جنوبی برسید، باید از خودرو استفاده کنید.

قوانین تردد مرز قبرس شمالی و قبرس جنوبی آکیار

یکی دیگر از مرزهای قبرس شمالی که انتهای فاماگوستا قرار دارد، مرز آکیار نام دارد. این مرز تنها 5 دقیقه با لارناکا فاصله دارد. این مرز نیز به‌صورت دو مرزه روم و ترک بوده و می‌توانید با خودرو و یا به‌صورت پیاده از آن عبور کنید. به این نکته توجه کنید که فاصله این مرز تا فضای شهری باعث شده تا کمتر کسی با پای پیاده از آن عبور کند. البته در هر دو طرف مرز تاکسی‌ها آماده جابجایی مسافرین هستند.

سوالات متداول در مورد تردد بین مرز قبرس شمالی و جنوبی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را به‌خوبی با تصاویر و قوانین مرز قبرس شمالی و جنوبی آشنا کنیم. اما اگر همچنان ابهاماتی در این زمینه برایتان باقی‌مانده است، در ادامه با ما همراه باشید. ما به یکی از پرتکرارترین سوالات شما در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

تردد بین مرزهای قبرس شمالی و جنوبی چگونه است؟

در این مقاله با انواع مرزهای این دو کشور آشنا شدید. برای عبور از مرزها، با توجه به قوانین هر مرز می‌توانید پیاده، با خودرو و یا هر دو صورت، عبور کنید. برای ورود به قبرس جنوبی اما داشتن یکی از این موارد ضروری است: پاسپورت آمریکایی، پاسپورت شینگن، ویزای شینگن، پاسپورت سبز و یا مجوز و ویزای معتبر در قبرس جنوب.

تقسیمات کشوری

جمهوری قبرس به شش استان تقسیم شده‌است. نام این استان‌ها ، ، ، ، ، و است.

روابط سه جانبه قبرس، و در سال ۲۰۲۳ میلادی

جزیره قبرس در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال ۱۹۷۴ و پس از درگیری‌های نظامی بین دو کشور به دو بخش ترک‌نشین (شمالی) و یونانی‌نشین (جنوبی) تجزیه شد. بخش جنوبی و یونانی‌نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و عضو است، ولی بخش شمالی (ترک‌نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده‌است. از سال ۱۹۷۴ تاکنون تمام تلاش‌های و دیگر مجامع بین‌المللی برای حل مسئله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مشکلات اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می‌شود، به بن‌بست خورده‌است.

طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی دور جدیدی از تلاش دیپلماتیک را برای به نتیجه رساندن مذاکرات وحدت قبرس پیش برد و پس از گفتگوی مستمر در ، دور نهایی این مذاکرات از صبح پنجشنبه ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ با میانجیگری مستقیم دبیرکل سازمان ملل متحد و با حضور رؤسای دولت دو بخش و ترک‌نشین قبرس آغاز شد و تا ساعت ۳ بامداد جمعه ۷ ژوئیه ادامه یافت. گوترش طی این دور از میانجی‌گری تلاش کرد تا رئیس دولت بخش یونانی و مصطفی آکینچی رئیس دولت بخش ترک‌نشین را برای دست یابی به توافق نهایی مجاب کند. این گفتگوها روز جمعه با شکست مواجه شد و آنتونیو گوترش پس از پایان مذاکرات در یک نشست خبری گفت: «بسیار متأسفم که بگویم با وجود تعهد و تلاش همه هیئت‌های مذاکره کننده و دیگر طرف‌ها … کنفرانس قبرس بدون رسیدن به نتیجه پایان یافت.»

معاون نیز از طریق تلفن با طرفین گفتگو کرد و از آن‌ها خواست همه تلاش خود را برای «استفاده از این فرصت تاریخی» و رسیدن به توافق نهایی بر سر وحدت این جزیره واقع در بکنند.با وجود شکست آخرین دور مذاکرات در ژوئیه ۲۰۱۷ اسپن بارت آید مشاور ویژه سازمان ملل متحد در امور قبرس در مقام خود باقی خواهد ماند و به تلاش‌های خود برای از سرگیری گفتگوها با هدف وحدت دوباره قبرس همچنان ادامه خواهد داد.

نقشه‌ای تاریخی از قبرس، نگاشته . دو مرد قبرسی در حال نعل کردن الاغ، سال ۱۹۰۰. در ایران شهرت بسیاری پیدا کرده‌اند.اقتصاد جزیره قبرس از آغاز استقلال مبتنی بر نظام بوده‌است. صادرات عمدهٔ قبرس شامل: (. . . و ). میوه‌های مختلف . . . انواع . و بوده‌است. واردات عمده نیز شامل: . . و می‌باشد.

در شهریورماه ۱۳۹۶ خبر رسید که دولت بخش یونانی‌نشین قبرس در آب‌های اطراف این جزیره در دریای مدیترانه یک مخزن ۲۸ میلیارد کشف کرده‌است. این میزان گاز کشف شده معادل مصرف هفت‌ماهه ترکیه است اما برای جزیره کوچک و کم جمعیت قبرس ذخیره قابل توجهی به‌شمار می‌آید. شرکت‌هایی که به نام قبرس در منطقه فعالیت می‌کنند، برای کشف ذخایر بزرگتر در اطراف این کشور و در آب‌های دریای مدیترانه در تلاش هستند.

قبرس در سال ۲۰۱۳ قوانین خود در رابطه با دریافت را تغییر داد. طبق این قوانین جدید، متقاضیان لازم نیست ثابت کنند که به زبان محلی سخن می‌گویند یا برای زمانی طولانی در این جزیره ساکن بوده‌اند. یک سرمایه‌گذاری مسکن دو میلیون یورویی یا دو و نیم میلیون یورویی در حوزه شرکت‌ها یا دولتی کفایت می‌کند. طی چند سال، صدها ثروتمند روس و اوکراینی، از جمله شماری از مظنونان به فساد مالی، از طریق برنامه مناقشه‌برانگیز صدور ، از دولت قبرس گرفته و بدین‌ترتیب عملاً امکان ورود همیشگی به کشورهای امضاکنندهٔ توافق‌نامه را یافته‌اند. دولت نیکوزیا از سال ۲۰۱۳ میلادی بمعامله گذرنامه بیش از ۴ میلیارد یورو درآمد داشته‌است. تنها در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴۰۰ گذرنامه به این شکل در قبرس فروخته شده‌اند.

مردم و فرهنگ

بر پایه آمارهای پذیرفته شده ۷۷٪ یونانی‌تبار، ۱۸٪ ترک‌تبار و ۲٪ نیز از دیگر اقلیت‌های مسیحی (مارونی، کاتولیک لاتینی و ارمنی) هستند.

توضیحاتی در مورد کلاه برداری در کشور قبرس

قطعا، پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. قابل اعتراف است که همانطور که در هر قسمتی از جهان، مسائل مربوط به کلاهبرداری در قبرس شمالی و قانون در قبرس شمالی نیز وجود دارد. این موضوع تأثیر گذاری بسیاری بر روی محیط سرمایه گذاری و خرید و فروش ملک در این منطقه دارد.

اگر شما به دنبال وکیل یا وکلای رسمی در قبرس شمالی هستید، من می‌توانم به شما تایید کنم که یافتن وکیلی با تجربه و معتبر تماماً اساسی است. یک وکیل رسمی قادر خواهد بود تا به شما در فرایند خرید یا فروش ملک، راهنمایی کند و موارد حقوقی و مالی را به شما توضیح دهد.همچنین، باید به اهمیت انتخاب یک مشاور املاک واجد شرایط نیز توجه داشته باشید. یک مشاور املاک محلی با تجربه می‌تواند به شما در انتخاب صحیحی برای سرمایه گذاری در قبرس شمالی کمک کند و اطمینان حاصل کند که ملکی که می‌خرید، از لحاظ حقوقی و امور اداری صحیح است.

به علاوه، پیش از هر تصمیمی مرتبط با سرمایه گذاری در منطقه، تحقیقات دقیقی در مورد شرایط قانونی و مالی مرتبط با خرید ملک در قبرس شمالی انجام دهید و از مشاوره حقوقی و مالی معتبر استفاده کنید.من توصیه می‌کنم که به دنبال وکلای رسمی قبرس شمالی  یا کارشناسان حقوقی مستقل محلی باشید که بازار ملکی و شرایط قانونی در قبرس شمالی را به خوبی بشناسند.در صورتی که شما نیاز به یافتن وکیل یا مشاور املاک معتبر دارید، می‌توانید به اتحادیه وکلا یا سازمان‌هایی که برای مراقبت از حقوق مشتریان در این زمینه فعالیت می‌کنند، مراجعه کرده و نظرسنجی کنید. همچنین بررسی نظرات و تجربیات دیگران که در این زمینه فعالیت داشته‌اند نیز می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بهتری برای انتخاب وکیل یا مشاور املاک خودتان بگیرید.اطمینان حاصل کردن از اعتبار و تجربه فرد یا شرکتی که با آنها همکاری می‌کنید امری بسیار حائز اهمیت است.

دکمه بازگشت به بالا