در مقاله بازاریابی مشاغل امروز میخواهیم به معرفی ایدهها و تکنیکهای بازاریابی برای آژانسهای مسافرتی بپردازیم. آژانسهای مسافرتی زیادی وجود دارند که فعالیت هایی مشابه شما انجام میدهند. یا بهتر بگوییم تقریبا همه یک نوع فعالیت انجام میدهند پس چرا بعضی ها فروش بیشتری دارند و بعضی ها همواره در انتظار مشتری هستند؟
تفاوت آنها در استفاده کردن و نکردن از روش های بازاریابی است. با استفاده از روش های بازاریابی شما خود و حرفه تان را به مردم معرفی میکنید و آنها را برای رجوع کردن به آژانس خود مشتاق میکنید.در این مقاله به بررسی چند ایده کوچک اما مفید برای بازاریابی آژانس های مسافرتی میپردازیم که امیدواریم برای شما سودمند باشد.
تکنیک اول: از تبلیغات پیامکی غافل نشوید
امروزه رایج ترین را برای ارتباط با مردم از طریق پیامک است. تنها کافی است با آفرها و تخفیفات ویژه آژانس مسافرتی خود را به مردم اطلاع دهید. معمولا نزدیک عید آزانس های مسافرتی تورهای ویژه عید برگزار می کنند، بهترین راه حل برای اطلاع رسانی تورهای نوروزی استفاده از و ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه می باشد.
بخش زیادی از فعالیت آژانس های مسافرتی به صورت تبلیغات پیامکی است. مشتری ها در خانه نشسته اند و در حال تصمیم گیری برای سفری هستند که قرار است ماه آینده بروند ناگهان پیامک تبلیغ آژانس مسافرتی شما بر روی گوشی آن ها ظاهر می شود. مطمعنا پیام تبلیغات شما را بررسی می کنند. پس اولین و راحت ترین گام تبلیغات پیامکی است. زمانی که مشتری دنبال آفر مناسبی است که بهترین آژانس مسافرتی در اطراف خود را انتخاب کند مطمعنا پیامک تبلیغاتی شما بی نتیجه نخواهد ماند.
آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که چه روش بازاریابی به اندازه تبلیغات پیامکی می تواند موثر باشد؟ پخش تراکت و تبلیغات بیلبورد با وجود هزینه تبلیغاتی بالایی که دارند نسبت به تبلیغات پیامکی کمتر دیده می شوند و بازخورد کمتری دارند. مطمعنا کسی در حال عبور است و تبلیغ شما را روی بیلبورد می بیند خیلی کم پیش می آید که توقف کند و حداقل شماره تماس شما را از روی بیلبورد یادداشت کند. تجربه نشان داده که درصد بالا و قابل توجهی از مردم پیامکی هایی که به آن ها ارسال می شود را می خوانند حتی اگر تبلیغاتی باشد!!!
- ارسال پیامک به تفکیک سن و جنسیت
اگر تجربه تیم فروش آژانس هواپیمایی شما نشان می دهد که اکثر مشتریان شما در بازه سنی مشخصی هستند، می توانید با استفاده از ماژول به بازه سنی و جنسیت مورد نظر خود پیامک ارسال کنید.
برای شهر تهران این امکان وجود دارد که به محله های شهر تهران به صورت جدا گانه پیامک ارسال کنید. نام تمامی محله های تهران در یک لیست وجود دارد و با انتخاب محله مورد نظر تعداد شماره موبایل های آن محله به شما نمایش داده می شود و می توانید انجام دهید. همچنین ماژول های ویژه ای مانند ارسال به تفکیک کد پستی، ارسال از روی نقشه، ارسال به تفکیک پیش شماره و … وجود دارد که می توانید جهت ارسال پیامک هدفمند از آن ها استفاده کنید.
- ارسال پیامک به بانک مشاغل
در سامانه پیامک فراز اس ام اس بانک مشاغل به تفکیک استان در اختیار شما قرار داده می شود تا بتوانید را به راحتی انجام دهید. برخی از آژانس های مسافرتی تورهای ویژه خود را که هزینه آن ها بالا می باشد به صورت هدفمند به مشاغلی مانند پزشکان، وکلا، بازاریان، مهندسین، دبیران و …. که احساس می کنند می توانند مشتری آن ها شوند ارسال می کنند.
در واقع تبلیغات پیامکی فرصتی مناسب جهت تبلیغی ویژه و کارآمد برای آژانس های مسافرتی است. آژانس های مسافرتی با استفاده از این سیستم، دارای یک خط اختصاصی پیام کوتاه با پیش شماره 1000 – 2000 و 3000 خواهند شد که می توانند به مشتریان قدیمی خود و یا بر روی شماره تلفن های همراه مناطق مختلف شهر به تفکیک منطقه و یا به متخصصین ( پزشکان ، مهندسین و…) تورهای ویژه خود را با سرعت سیار بالا و به صورت مقرون به صرفه اطلاع رسانی نمایند و یا مشتریان شما با ارسال کدهای از قبل تعریف شده .
به شماره خط اختصاصی شما، از شرایط تورها و خدمات آژانس به صورت خودکار مطلع شوند و همچنین می توانید با پرسش یک سوال ( شما سفر به کدام کشور را دوست دارید؟ 1 .دبی 2.سنگاپور 3.اندونزی و…) و دریافت پاسخ آن ، علاقمندی مشتریان خود را یافته و خدمات متناسب با آن را ارائه نمایید.
استفاده از خطوط مجازی ارسال و دریافت SMS
قابل ذکر است بسیاری از خطوط هواپیمایی دنیا بوسیله پیام کوتاه سرویسی را ارائه می دهند که مسافران از طریق SMS چند ساعت قبل ، از پرواز یا تاخیر یا عدم پرواز خود به صورت اتومات مطلع می شوند و یا با ارسال کد از پیش تعیین شده ،( همانند کد پرواز ، یک عدد ، یک حرف یا یک پیام خالی ) به صورت هوشمند پیامی شامل آخرین وضعیت پرواز خود دریافت می نمایند. این کار کم هزینه ، آسان و باعث رضایتمندی و رعایت اصل مشتری مداری گشته و می تواند با ایجاد ارتباط دو طرفه با مسافران ، انتقادات و پیشنهادات را توسط این خطوط پیامک و به سهولت دریافت نمایند.
تنظیم پاسخ خودکار
مشتریان و بازدید کنندگان تبلیغات شما در روزنامه ها می توانند با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره اختصاصی شما ، لیست تورهای شما را دریافت نمایند.
به عنوان مثال با ارسال پیام خالی ، پیامی به این صورت دریافت خواهند کرد :
تورهای داخلی عدد 100
تورهای خارجی عدد 200
مشتری با ارسال 200 به شماره خط شما ، می تواند اطلاعات زیر را دریافت نمایند :
دبی همه روزه ساعت 10-12-14
مالزی روزهای 2شنبه و 5شنبه ساعات 15-18-22
آژانس های هواپیمایی چه نوع پیامک هایی را می توانند ارسال کنند ؟
- آگاه ساختن مشتریان از طلاعات سفر
شما با استفاده از این سرویس پیامکی می توانید مشتریان خود را از اطلاعات سفر یا تغییر زمان آن مطلع سازید.
اطلاعاتی در رابطه با برنامه مسافرتی
آژانس های هواپیمایی می توانند از طریق پیامک ، برنامه سفر را برای مشتریان خود توضیح دهند
اطلاعاتی در مورد مقصد پرواز
شما میتوانید با استفاده از این روش پیامکی اطلاعاتی در رابطه با جاهای دیدنی مقصد مورد نظر به مشتریان خود ارائه دهید
ارسال قیمت های جدید و تخفیفات تور ها
موسسات گردشگری و آژانس های هواپیمایی میتوانند تخفیفاتی را در مناسبت های مختلف برای مشتریان خود با ارسال پیامک اطلاع رسانی کنند .
امکان رزرو بلیط و …
بدون شک تمامی مواردی که ذکر شد نمیتوانند تمامی امکانات یک پنل اس ام اس باشد و تنها خلاصه ای امکانات پنل های فراز اس ام اس جهت آشنایی آژانس های هواپیمایی با تبلیغات پیامکی در صنعت گردشگری می باشد.
تکنیک دوم: برای مشتری های حود یادگاری به جای بگذارید
در ابتدای سفر به همه مشتریان یک پکیج داده میشود که در آن بلیط و دیگر ملزوماتی که در موقع اسکان نیاز میشود وجود دارد.یک تکنیک بازاریابی دیگر استفاده مفید از همین پکیج است!شما میتوانید یک چیز اضافه تر درون این پکیج به عنوان یادگاری از آژانس خود قرار دهید.یک تقویم،یک نقشه جامع از مکان های شهر یا کشور مقصد یا هرچیزی که به نظر خودتان مفید می آید!یک چیزی که از نظر مشتری ارزش نگه داشتن را داشته باشد.از این طریق یک خاطره خوب از آژانس مسافرتی شما برای مشتری به جای میماند و اگر مجدد قصد سفر کند آژانس شما مورد اعتماد و تایید اوست.
تکنیک سوم: شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید
هیچگاه قدرت تیلیغات در شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید!شما می توانید در متن پیامک تبلیغاتی خود آدرس کانال و یا صفحه اجتماعی خود را ذکر کنید تا مشتری های شما عضو کانال شما شوند و از تخفیف ها و تورهای شما با خبر شوند. کاربران این شبکه ها روز به روز در حال افزایش هستند.شما میتوانید با انتشار محتواهای جذاب آنها را به استفاده از خدمات خود مشتاق کنید.این تصاویر میتوانند از هتل های تحت قرار داد شما ، تفرج گاه های شهر های توریستی و غیره باشند.شما میتوانید با رضایت مشتری های قبلی یک ویدئو کوتاه از تجربه آنها با آژانس مسافرتی خود بسازید و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.این سری کار ها با استقبال مردم مواجه میشود زیرا آنها دوست داند قبل از سفر درباره همه چیز بدانند.
نتیجه گیری کلی:
در این مقاله بازاریابی درباره تکنیک ها و ایده های بازاریابی برای آژانس های مسافرتی صحبت شد و گفتیم که استفاده از تکنیک های بازاریابی راز تفاوت بین آژانس های مسافرتی است.آژانس های مسافرتی موفق میدانند که با استفاده از روش های بازاریابی که اولین و مهمترین آن ها تبلیغات پیامکی است تا خود را به مخاطبین معرفی کنید و در واقع برند سازی کنید، چگونه مشتری ها را به سمت خود بکشانند.پس در این مقاله تلاش کردیم تا با ارائه چند تکنیک کوچبر اساس راهکارهای عملی فروش
چگونه باید مشتری های بیشتری را به آژانس مسافرتی جذب کنیم؟ اول به این داستان واقعی توجه کنید:
در دوران همهگیری کرونا همهی آژانسهای مسافرتی و شرکتهای مهاجرتی شرایط بسیار دشواری را تجربه کردند. علاوه بر عدم امکان مسافرت و در نتیجه نبود مشتری و تعطیلی کامل فعالیت در این حوزه، یک مشکل بزرگ دیگر هم بر سر راهشان وجود داشت. مسافرانی که از قبل برای سفر و مهاجرت خود برنامهریزی و هزینه را پرداخت کرده بودند، اما در این شرایط دیگر امکانی برای مسافرت وجود نداشت و در نتیجه آنها هم هزینهی پرداختیشان را مطالبه کردند.
به دلیل همکاری آژانسها با ارگانهای مختلف از جمله شرکتهای هواپیمایی و هتلها، امکان استرداد هزینهی پرداختی مشتریها بسیار دشوار و پیچیده بود. آسیبپذیرترین بخش هم آژانسهای مسافرتی و شرکتهای مهاجرتی بودند که از یک طرف نمیتوانستند پول مشتریهای خود را از طرفهای همکارشان پس بگیرند و از طرف دیگر به همین دلیل مورد بیاعتمادی مشتریهایشان واقع شدند.
اما در این بین یکی از آژانسهای مسافرتی معتبر و باسابقه که تابهحال خدمات چشمگیری را به مشتریهایش ارائه کرده بود، ناامید نشد و در همین شرایط اقدامات متفاوتی را برای نجات شرکت خود انجام داد. یکی از جالبترین راهکارهایش این بود که برای تمام مشتریهایی خود ایمیلی صادقانه و جذاب ارسال کرد و در آن از ارتباط قدرتمندی که میان خودش و مشتریها شکل گرفته بود،
یاد کرد و در پایان از آنها خواست که بهعنوان دوستانی وفادار هزینهی سفرشان را استرداد نکنند و بهعنوان امانت نزد آژانس باقی بگذارند تا در اولین زمان ممکن خدماتی عالی دریافت کنند. این متن آنقدر جذاب و صادقانه نوشته شده بود که خوانندگان بهسختی میتوانستند در مقابل آن مقاومت کنند!
همین یک ایمیل آن فشار وحشتناک را از بین برد؛ اما هنوز راهی طولانی در پیش بود. این آژانس شرایط و وضعیت موجود را بهدقت زیر نظر گرفت تا بتواند از آن به نفع خود استفاده کند. بهمحض بازگشایی، خدماتی استثنایی به مشتریهایش ارائه کرد تا زیانهای گذشته را جبران کند. در این فاصله هم روی جذب مشتری و تمرکز کرد تا بعد از رفع محدودیتهای کرونا، درآمد بیشتری داشته باشد.
با توجه به شرایط و محدودیتهای سفر در کرونا، مردم بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات جامع وضعیت سفرها و تصمیمگیری در ارتباط با برنامههای سفر و مهاجرت نیاز دارند. و راز جذب و افزایش مشتری در آژانس مسافرتی و یا مهاجرتی شما این است که به بهترین شکل به این نیاز پاسخ دهید. در این مقاله بیشتر به این موضوع میپردازیم.