پرداخت مهریه برای فرار از خمس

قانون جدید مهریه

قوانین مهریه در سال ۱۴۰۲ و اصلاحات بعدی آن، نحوه پرداخت و محاسبه مهریه را تغییر داده است. بر اساس این قوانین، مهریه تا میزان ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن به عنوان ضمانت اجرایی ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در نظر گرفته می‌شود. اما مبلغ بیشتر از ۱۱۰ عدد سکه قابل پرداخت به صورت اقساط است. مهریه در قانون و شرع اسلامی به عنوان حق زن تعریف شده است و مقدار آن بسته به توافق طرفین می‌تواند متفاوت باشد. در قانون مدنی نیز، قوانین مختلفی درباره تعلق مهریه به زن، نوع مهریه، محاسبه آن و روش مطالبه آن تعیین شده است.

احکام خمس رهبری | جدول محاسبه خمس

قانون جدید مهریه ۱۴ سکه

در سال ۱۴۰۱ طبق قانون و بخشنامه ای جدید، سقفی برای مهریه مشخص شده است. این بخشنامه اعلام داشته، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت کنند، در غیر این صورت سقف مهریه تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت می شود.

دفاتر ازدواج علاوه بر وضعیت مالی مرد موظف است ضمانت نامه بانکی را هم از زوج دریافت کند.

  کسر بدهی از موجودی پایان سال

فردی وام مرابحه گرفته است به مبلغ پنجاه میلیون تومان که کالا تهیّه کند و به خودش نسیه‌ی سه‌ساله به مبلغ ۶۵ میلیون تومان بفروشد؛ البتّه مشروط به ده میلیون سپرده‌ی مسدودی تا تسویه‌ی وام. طبق قرارداد، این فرد طلای آب‌شده خریده به مبلغ پنجاه میلیون تومان و آن را به خودش ۶۵ میلیون تومان نسیه‌ی ۳۶ماهه فروخته است. این فرد پس از این معامله ده میلیون تومان از این طلاها را میفروشد و ده میلیون تومان به بانک تحویل میدهد و بانک، این مبلغ را مسدود میکند تا تسویه‌ی کامل وام.

ایشان باقیمانده‌ی طلاها را بعد از مدّتی به مبلغ شصت میلیون تومان فروخته است. در تاریخ سال خمسی این مبلغ موجود است. وی از بانک درباره‌ی مقدار باقیمانده‌ی بدهی سؤال کرده، بانک میگوید اگر بدهی را یکجا تسویه کنید، ۵۵ میلیون تومان و اقساط ۶۵ میلیون تومان میشود. تکلیف خمس این فرد چیست؟ در مجموع هفتاد میلیون فروخته؛ آیا از آن 55 میلیون کم کند یا 65 میلیون یا همان مبلغ دریافتی اوّلیّه یعنی پنجاه میلیون؟

به طور کلّی هر مقدار از بدهی که مربوط به درآمد موجود در پایان سال است، از درآمد کسر میشود؛ بنابراین اگر بنا است 65 میلیون بابت این قرارداد به بانک بپردازد، از مجموع 70 میلیون موجود، 5 میلیون درآمد و سود است و باید خمس آن را بپردازد.

قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲

علاوه بر قوانین موجود در قانون مهریه یک سری اصلاحات در ماده و قانون جدید مهریه سال۱۴۰۲ صورت گرفته از جمله:

۱. مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و اصلاحیه های آخر آن، در قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ اگر مهریه زن براساس وجه رایج کشور تعیین شده باشد، هنگامی که زن قصد درخواست مهریه را داشته باشد، میزان پرداختی مهریه براساس تغییر شاخص سالانه پول توسط بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.

پس با توجه به این ماده قانونی و تبصره متوجه می شویم اگر زن از طریق دادگاه مطالبه مهریه خود را انجام دهد و مرد هم برای بری الذمه اش بخواهد مهریه را پرداخت کند، مهریه مطابق با شاخص قیمت سالانه که بانک مرکزی تعیین می کند، پرداخت می شود.

در غیر این صورت مرد مدیون زن خواهد ماند.

در ادامه باید اشاره کنیم که دادسرای عمومی تهران اشاره کرد که اگر مرد فوت شده باشد، میزان مهریه پرداختی به زن تا روز فوت همسر به قیمت روز محاسبه و در زمان انحصار وراثت در نظر گرفته شده و پرداخت شود.

۲. طبق قانون جدید حبس در خصوص مهریه، قبلا تمام کسانی که بدهی مالی در خصوص مهریه داشتند جزء مشمولین حبس به شمار می رفتند، اما در حال حاضر طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ تنها در صورتیکه مبلغ مهریه در عقد دائم برابر با ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشد، مرد مشمول اجرای حکم عدم پرداخت مهریه خواهد شد.

یعنی زوج تنها به ازای ۱۱۰ سکه بهار آزادی موظف است که درخواست اعسار از پرداخت بدهی را ارائه کند و آن را قسط بندی کند، پس از پرداخت این مبلغ، باقی مانده بدهی به عنوان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته می شود، در نتیجه برای مهریه بیش از ۱۱۰ سکه زن نمی تواند همسرش را حبس کند.

و با تغییر روند در پیگیری درخواست مهریه در طی سال های اخیر تاثیر بسزایی در کاهش آمار زندانیان مهریه داشته است.

شرایط درخواست مهریه سال ۱۴۰۲

طبق قانون جدید مهریه سال ۱۴۰۲ دریافت مهریه تحت شرایطی امکان پذیر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

برای پرداخت مهریه سال ۱۴۰۲ مرد موظف است، پس از جاری شدن حکم طلاق بر اساس نرخ روز آن را به زن بپردازد.
اگر برای پرداخت مهریه ملاک اموال منقول و غیر منقول مرد و یا حساب بانکی وی باشد، باید از طریق اجرائیات اداره ثبت اقدام به دریافت مهریه اش کند.
برای مهریه زیر بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف تصمیم گیری خواهد کرد اما برای مبالغ بیشتر می توان از طریق اداره ثبت و یا دادگاه اقدام کرد.

با توجه به نیاز شما عزیزان به مشاوره وکیل رایگان در ساعات غیر اداری شما می توانید با شماره های موجود در سایت از طریق تماس تلفنی و یا مشاوره حقوقی از طریق واتساپ و تلگرام مشکل خود را مطرح و از وکلای متخصص و مشاورین حقوقی مجرب مشاوره بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا