چرا قهوه اسپرسو میسوزه

بسیاری از افراد بعد از اسپرسو و نوشیدن آن شکایت می کنند، که چرا قهوه آنها تلخی زیادی داشت. یا حتی افرادی که دارای دستگاه اسپرسوساز هستند و خودشان قهوه آماده می کنند، از تلخ شدن بیش از حد قهوه شان تعجب می کنند.

قهوه | قهوه اسپرسو

در پاسخ به این افراد باید بگوییم که تلخ شدن قهوه اسپرسو به عوامل متعددی بستگی دارد. که رعایت نکردن آنها در طعم نهایی قهوه تاثیر بسزایی دارد. این عوامل عبارتند از:

میزان رست قهوه

همانطور که می دانید دانه های قهوه را با درجه های متفاوتی برشته می کنند. طبیعتا هرچقدر میزان رست دانه های قهوه بیشتر باشد، قهوه به سوخته شدن نزدیک می شود.

و قهوه که سوخته شده و از بین رفته باشد، باعث ایجاد تلخی در قهوه می شود. مانند قهوه هایی که با درجه دارک رست شده اند.

میزان آسیاب قهوه

قهوه ساز های بسیار متنوعی در بازار موجود می باشد که هرکدام سازوکار مخصوص به خود را دارند. یکی از این سازوکارها، میزان آسیاب کردن دانه های قهوه می باشد.

برای دستگاه های اسپرسوساز باید دانه های قهوه را با درجه ریز آسیاب کرد. اما این نکته را نباید فراموش کنید که خودِ دستگاه های به ۳ دسته، اسپرسوسازهای خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم می شوند.

درنتیجه میزان آسیاب قهوه برای هرکدام از این دسته ها متفاوت می باشد. فارغ از نوع مدل اسپرسوساز، معمولا درجه آسیاب قهوه برای دستگاه های اسپرسوساز صنعتی ریزتر از اسپرسوساز های خانگی می باشد.

میزان تمپینگ قهوه

یکی از ضروری ترین کارهایی که باید قبل از قرار دادن پرتافیلتر به هدگروپ اسپرسوساز انجام داد، تمپ کردن قهوه است. فشرده سازی صحیح و اصولی قهوه باعث می شود آب جوش بصورت یکنواخت بر روی قهوه ها وارد شود.

حال اگر بیش از حد پودر قهوه را تمپ شده باشد، آب جوش به سختی از قهوه ها عبور می کند. که همین مورد باعث تلخ شدن قهوه اسپرسو می شود.

کثیف بودن دستگاه اسپرسوساز

بعد از هربار استفاده از اسپرسوساز کمی از پودر قهوه در قسمت هدگروپ دستگاه باقی می ماند. با تمیز نکردن دستگاه این پودهای قهوه انباشته شده و در استفاده مکرر بر روی طعم قهوه تاثیر می گذارد. علاوه بر این تمیز نکردن دستگاه بر روی عمر اسپرسوساز هم تاثیر می گذارد.

با درنظر گرفتن تمامی این اصولی و رعایت کردن آنها می توانید قهوه اسپرسوی خوشمزه و مطابق میلتان را آماده کنید. همچنین برای خرید آسیاب قهوه و قهوه ساز به وبسایت ما مراجعه کنید.

فروشگاه اینترنتی قهوه دات کام، تمام لوازم و وسایلی که برای آماده کردن یک قهوه دلنشین را نیاز دارید، بر روی سایت خود قرار داده است.

سوالات متداول

برای تمیز کردن قسمت هرگروپ دستگاه اسپرسو ساز باید چکار کرد؟

بهترین وسیله برای تمیز کردن قسمت هدگروپ، فرچه تمیز کننده هدگروپ است. براحتی بعد از جدا کردن پرتافیلتر از هدگروپ فرچه را بر روطعم بد قهوه و اینکه چه عواملی باعث آن می شود موضوعی است که همه دوست داران قهوه هر چقدر هم که در نحوه دم کردن و تهیه آن حرفه ای باشند حداقل یکبار با آن رو به رو شده اند.

موضوع بسیار سخت و ناراحت کننده ای است که شما بعد از یک روز طولانی نیاز به یک نوشیدن قهوه برای برطرف کردن خستگی ناشی از فعالیت های روزانه باشید و آن وقت بعد از تهیه قهوه متوجه طعم بد قهوه خود شوید! ????

ما در این مقاله سعی داریم مهمترین دلایل این موضوع را برای شما تشریح کنیم تا با برطرف کردن آنها از این موضوع ناراحت کننده جلوگیری کنید.

1.دانه های قهوه شما فاسد و در اصطلاح بی رنگ باشند!

یکی از مهمترین دلایل طعم بد قهوه، قرار گرفتن دانه های قهوه رست داده شده شما در معرض اکسیژن می باشد که باعث می شود طعم و عطر قهوه شما از بین برود.

مهمترین کاری که برای جلوگیری از این اتفاق لازم است این می باشد که بعد از خرید دانه های قهوه (البته از فروشگاه های مطمئن در عرضه قهوه تازه) آن ها را درون ظروف مناسب که تا حد امکان از ورود اکسیژن جلوگیری کند قرار دهید.

بعد از اینکار آن را در یک مکان مناسب، جای خشک و تاریک که نور به آن جا دسترسی نداشته باشد قرار دهید (از قرار دادن قهوه در یخچال به خاطر رطوبت آن خودداری کنید).

نکته مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد خرید دانه های قهوه کامل به جا آسیاب شده می باشد، هرچند این کار شاید دردسر بیشتری برای شما داشته باشد ولی در حفظ عطر و طعم واقعی قهوه بسیار مفید می باشد.

  1. عدم رست مناسب قهوه

موضوعی دیگری که در ایجاد طعم بد قهوه بسیار موثر می باشد عدم رست مناسب می باشد، که اصولا باعث ایجاد طعم تلخ در قهوه شما می شود.

رست کردن قهوه یک هنر است و هر کسی قادر به انجام این کار نمی باشد، انجام رست بسیار بالا و بیش از حد باعث ایجاد یک طعم تلخ و سوختگی در قهوه شما می شود که بسیار زننده می باشد.

موضوعی که بسیار از مردم به آن دقت نمی کنند که وقتی طعم قهوه شما تلخ یا سوخته می شود انگشت اشاره خود را به سمت شخص تهیه کننده می برند و به موضوع رست قهوه و دانه قهوه استفاده شده دقتی نمی کنند، که این موضوع هم فقط با انجام آزمایش و تست کردن می باشد که رست مورد علاقه خود را پیدا کنید.

  1. تجهیزات شما کثیف باشد!

فرنچ پرس، دستگاه قهوه ساز یا اسپروسو ساز کثیف و یا فرقی نمی کند هر وسیله دیگری که در تهیه قهوه شما کثیف باشد باعث ایجاد طعم بد و زننده ای در قهوه تهیه شده شما دارد.

فرض کنید یک سیب قرمز و خوش عطر را با یک چاقوی کثیف پوست بگیرید، قهوه هم مانند هر خوراکی دیگری از این قضیه مستثنی نیست، پس در تمیز کردن وسایل خود حداکثر دقت را داشته باشید.

  1. مدت زمان دم کردن قهوه ( باعث ایجاد طعم سوختگی قهوه )

یکی از عوامل مهمی که باعث ایجاد طعم سوختگی و طعم بد در قهوه شما می شود مدت زمان دم کردن قهوه شما می باشد.

دانستن این موضوع بسیار مهم می باشد که وقتی قهوه شما در مجاورت با آب داغ قرار می کیرد ابتدا عناصر عطری و طعمی قهوه آزاد می شود و سپس ترکیبات تلخ که باعث ایجاد طعم سوختگی در قهوه شما می شود.

نمی توان در یک جمله گفت که مدت زمان مناسب برای این کار چقدر می باشد چون به درجه سرت قهوه شما و سیله تهیه قهوه شما بسیار وابسته است.

ولی نکته کلی این می باشد که در قهوه هایی با رست کمتر این مدت زمان مناسب کمتر می باشد به قهوه هایی با درجه رست بالاتر!

  1. کیفیت آب مورد استفاده و دمای آن

موضوعی که خیلی از مواقع به آن اشاره نمی شود کیفیت آب استفاده شده در تهیه قهوه می باشد.

هر چند که همه ما می دانیم که کیفیت آب شهری خیلی بالا نمی باشد و استفاده بالا از کلر در آن باعث ایجاد طعم بدی در قهوه شما می باشد و بهتر است از آبی که دارای کیفیت بالایی می باشد و آب های آشامیدنی شرکتی برای این کار استفاده شود.

موضوع دیگری که عدم رعایت آن باعث ایجاد طعم سوختگی و نامناسب در قهوه شما می باشد استفاده از آب جوش در دم کردن قهوه می باشد که اصلا کار درستی نمی باشد و دمای مناسب برای اینکار دمای زیر 96 درجه می باشد.

دانه های قهوه اسپرسو را باید درحد قهوه ترک آسیاب کرد؟

خیر برای قهوه ترک، دانه های قهوه را باید با ریزترین درجه آسیاب کرد. اما برای اسپرسو باید ۲-۱ درجه از قهوه ترک درشت تر آسیاب کرد ().

چرا وقتی قهوه دم می کنید ؛ قهوه تان طعم سوختگی می دهد ؟ و چگونه این مساله را برطرف باید نمود ؟

این امر به احتمال زیاد برای شما حداقل یکبار اتفاق افتاده است که وقتی قهوه تان را دم نموده اید طعمی مانند سوختگی در قهوه احساس کرده اید ! البته اگر این اتفاق برای شما نیافتاده است ؛ نیازی نیست ادامه مطلب را بخوانید .

با خواندن این مطلب شما متوجه می شوید کجای کارتان مشکل داشته و چگونه می توانید آن را درست کنید

در اینجا سه فاکتور مهم ( بدون در نظر گرفتن روش تهیه قهوه ) که بر روی طعم قهوه اثر می گذارند را برای شما توضیح می دهم         :

لازمه بدانید ؛ بطورکلی زمانی که آب داغ با قهوه در تماس قرار میگیرد ؛ ابتدا ترکیبات و عناصرعطری و طعمی قهوه آزاد می شود و پس از آن ترکیب های تلخ قهوه که طعم قهوه را نامطبوع می کند از قهوه استخراج می گردد .

بطور مثال در مورد قهوه ای با خصیصه طعمی میوه ای ؛ هرچه زمان تماس آب با قهوه تان بیشتر شود ؛طعم قهوه تان از طعم خوب تمشک مانند ؛ به طعم نامطبوع خاکستر که با سبزی مخلوط شده است , تغییر می کند .

خب حتما این سوال برایتان پیش می آید که زمان مناسب چقدر است ؟

جواب , به میزان درجه آسیاب شدن دانه قهوه تان بستگی دارد

زمان یکی از مهمترین فاکتور ها در طعم قهوه می باشد

چیزی که در ریز و درشتی قهوه آسیاب شده باید بدانید اینست که هرچه قهوه ریزتر آسیاب شود ؛ عناصر طعمی خوب و همچنین بد موجود در قهوه ؛ بیشتر در دسترس آب خواهند بود ! و در درجه آسیاب ریزتر؛ آب داغ خیلی سریعتر می تواند قهوه را خیسانده تا عناصر عطری طعمی قهوه آزاد شود .

به همین دلیل است که در روش های مختلف دم کردن قهوه ، یک درجه ریزی درشتی استاندارد با همان روش را باید در نظر داشته باشیم . زمان تماس قهوه با آب ؛ در دم نمودن قهوه با فرنچ پرس ۴ دقیقه و در اسپرسو حدودا ۱ دقیقه ( و ۲۵ الی ۳۰ ثانیه در اسپرسوی ماشین ) و در ائروپرس و پوراور  ۲ الی ۳ دقیقه , می باشد و در هر روش درجه آسیاب متفاوت خواهد بود .

نکته اینکه اگر از آسیاب های تیغه ای استفاده میکنید ؛ با اینکه زمان دم شدن قهوه خیلی طول نکشیده است ؛ باز هم طعم سوختگی و بد دارید ، به این دلیل است که در آسیاب های تیغه ای به دلیل نداشتن دندانه های آسیاب ؛ هراندازه هم درجه آسیابتان درشت باشد ؛ در پایان کار باز هم مقداری از دان قهوه تان ریزتر آسیاب می شود و شما درجه یکنواختی ازقهوه آسیاب شده نخواهید داشت ، پس تنها دو کار می توانید انجام دهید ؛ یا یک آسیاب دندانه ای خریداری کنید و یا اینکه زمان دم شدن قهوه را کوتاه تر کنید !

درجه آسیاب قهوه شما تاثیر بسزایی در طعم قهوه تان دارد

نکته ساده و کلیدی در این بخش ؛ اینست که آب جوش را بر روی قهوه نریزید !

بعضی افراد بخاطر اینکه قهوه شان زود سرد نشود ؛ با آب به دمای جوش رسیده قهوه خود را درست میکنند ، این کار اشتباه است و باعث می شود قهوه بسوزد . نکته ای که باید در این بخش رعایت کنید اینست که قهوه تان را با آب زیر دمای ۹۶ درجه سانتی گراد دم کنید .

برای این کار می توانید از دماسنج ( thermometer ) استفاده کنید ( دماسنج های معمولی یا دماسنج های دیجیتال و عقربه ای )

اگر دماسنج ندارید ؛ ( با توجه به این مطلب که آب در ارتفاعات مختلف دمای جوش متفاوتی دارد ) می توانید با سعی و خطا  دمای مورد نظر را در سه مرحله زیر بدست بیاورید :

  • پس از اینکه آب به جوش آمد ؛ یک دقیقه صبر کنید ؛ و سپس قهوه تان را دم کنید , اگر قهوه طعم سوختگی گرفت ، دفعه بعدی پس از جوشیدن آب ۵ دقیقه صبر کنید و سپس قهوه تان را دم کنید ؛ اگر قهوه تان طعم ترش پیدا کرده بود یعنی اینکه دمای آب برای دم شدن قهوه خیلی پایین آمده بوده است ؛ پس یکبار دیگر امتحان کنید و پس از جوشیدن آب ۲٫۵ دقیقه صبر کنید و قهوه تان را دم کنید ؛ و طعم قهوه را تست کنید ؛ با این روش بطور حتم در یکی از این سه محدوده می توانید قهوه ایده آل را بدست بیاورید
دکمه بازگشت به بالا