اقتصادیمجله کسب و کار

برج خنک کننده فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

قیمت برج خنک کننده گالوانیزه عمدتاً تاثیر پذیر از قیمت فلز آهن و نواسانات مرتبط با آن هست. تشتک، لوور، فن استک و تمامی استراکچر داخلی کولینگ تاور گالوانیزه متشکل شده است از ورقهای فلزی با پوشش گالوانیزه و امروزه 10 درصد میزان تولید برج خنک کن را به خود معطوف نموده است.ورق گالوانیزه بکار رفته در بدنه کولینگ تاور موجب افزایش عمر مفید دستگاه در برابر تخریب نور خورشید خواهد گردید. علاوه بر مقاومت بالای بدنه گالوانیزه در برابر تابش اشعه ماورا بنفش خورشید این تجهیز معمولاً کمتر دچار تخریب تشتک در برابر وزن آب و رسوب گرفتگی خواهد داشت.

برج خنک کننده چیست و چه کاربردی دارد؟ - بهار تهویه

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان برج خنک کننده تولید فلزی این دستگاه را از مدار کاری خود خارج نموده اند و از فایبرگلاس در جایگزینی این تجهیز بهره می جویند. برج های خنک کننده چیست ؟ برج خنک کن چون آب گرم را مجدداً پس از خنک شدن به گردش در می آورد، تا 98 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌ کند. عملکرد برج خنک کننده به هیچ عنوان برای محیط زیست مخرب نمی‌ باشد و حتی یکی از بهترین اشکال به کار گرفتن مکانیزم های طبیعی می‌ باشد

مزایا اصلی برج خنک کن گالوانیزه فلزی نسبت به بتنی

  • قابلیت جابجایی آسان و نصب در محل های مختلف
  • عدم رشد جبلک همانند برج های خنک کننده بتنی به دلیل ساختار بدنه فلزی با ورق های پوششی
  • استفاده از عایق صدا در بدنه جهت کاهش صدای پروانه و ریزش آب برای نصب  در محیط‌های ساکت و آرام
  • وزن سبک و قابلیت تولید و مونتاژ در محل با کمترین میزان ساخت و تولید در ظرفیت های بالا در قیاس با نوع بتنی
  • عدم ورود ذرات معلق بتنی به مسیر آب گردشی و افزایش میزان املاح موجود در آب در استخرهای بتنی
  • خنک کاری مطلوب آب در فصول مختلف به واسطه عایق حرارتی در دفع گرمای تابشی خورشید

مزایای برج خنک کننده فلزی نسبت به فایبرگلاس

  • امکان تولید در سایزها و اندازه های مختلف
  • عدم نیاز به قالب پیش ساخته فایبرگلاس جهت تولید قطعات
  • امکان تولید قطعات بدنه به صورت جوشی یا پیچ و مهره ای در هر ابعاد وابسته به انواع ظرفیت های گوناگون مطابق درخواست
  • تولید در کمترین زمان ممکن و مونتاژ با بالاترین میزان دقت
  • عدم وجود شستکی و نشتی در تشتک فلزی در مقایسه با فایبرگلاس و مشکلات این چنینی
  • بازسازی و احیای آسان بدنه پس از گذران عمر مفید با تعویض آسان ورقهای بدنه

برج خنک کننده گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

پاسخ به این سوال امروزه با پیشرفت تکنولوژی مشهود گردیده است و کمتر کسی است که کاربری عمومی این تجهیز را در خنک کاری چیلر موتورخانه مشاهده نکرده باشد. بسیاری از کولینگ تاورهای فلزی امروزه با هدف خنک سازی چیلرهای تراکمی و جذبی کاربرد فراوانی پیدا کرده اند.

در بیشتر ساختمانهای تجاری و اداری مهم که از تهویه مطبوع مرکزی در سیستم خنک کاری خود بهره می جویند،کولینگ تاور گالوانیزه نقش اساسی در تکمیل سیکل تبرید تراکمی یا جذبی دارا است. در واقع ظرفیت برج‌های خنک کننده بر روی «اندازه و ابعاد» و «تعیین فرم» این دستگاه‌ها و بالتبع بر روی قیمت برج خنک کننده خشک تأثیرگذار است.

در صنایع بزرگ و کوچک کشور ایران همچون صنایع فولاد، تزریق پلاستیک، صنایع غذایی و لبنی، صنعت چوب و نئوپان، صنعت سیمان و امثال مشابه بر ج خنک کن فلزی یکی از ارکان اصلی سیکل برودت به شمار می آید.

برج های خنک کننده فلزی در این صنایع اغلب از نوع مداربسته با بکارگیری کویل برودتی آهنی یا مسی و استیل هدف اصلی خنک سازی سیال آب  را عهده دار هستند. برجهای گالوانیزه مداربسته عمدتاً با کمک از یک سیکل پاششی کمکی ادیاباتیک با توجه به اصول ترمودینامیک به خنکتر کردن آب کمک بسزایی می نمایند.

روشهای ساخت و تولید برج خنک کن گالوانیزه

مهمترین بخش در ساخت کولینگ تاور فلزی با بدنه ورق گالوانیزه یا استنلس استیل تولید قطعات بدنه همانند تشتک، لوورها، فن استک و یا پنلها می باشد. گیوتین ورقهای فارسی بر، خمکاری ورقهای ضخیم و نازک، CNC بخش های مختلف دایروی همانند فن دک از مهمترین بخش‌های تولید قطعات پیش ساخته بدنه کولینگ تاور فلزی قلمداد می‌گردد.

دقت ابزاری همانند CNC بسیار بالا بوده و اگر سوراخ کاری موجود در پنل‌ها یا تشتک نیز توسط دستگاه های مخصوص انجام گیرد کیفیت پایانی محصول بسیار عالی و مطلوب خواهد بود.

بخش دیگر در تولید برج خنک کننده گالوانیزه ساخت اجزای مختلف فن استک همانند پروانه فلزی، پکینگ مدیا یا سطوح خنک کننده، کویل برودتی، قطره گیر و نازلهای دوش آب به حساب آمده است.

بسیاری از دیگر فرآیندهای تولید قطعات جانبی برج خنک کن توسط دستگاه های تزریق پلاستیک، اکسترودر، دستگاه ریخته گری و تراشکاری انجام می‌پذیرد. خروجی مرحله آخر تولید پس از ساخت اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده، مرحله اسمبل یا مونتاژ می‌باشد.

اجزای اصلی برج خنک کننده فلزی

برج خنک کننده فلزی از اجزای زیر تشکیل شده است:

  1. بدنه: بدنه برج خنک کننده فلزی از ورق گالوانیزه یا استنلس استیل ساخته می شود. بدنه برج خنک کننده وظیفه نگهداری از سایر اجزای برج را بر عهده دارد.
  2. پره ها: پره ها سطح تماس آب با هوا را افزایش می دهند و باعث افزایش راندمان خنک کنندگی برج می شوند. پره ها معمولاً از ورق گالوانیزه یا استنلس استیل ساخته می شوند.
  3. فن ها: فن ها هوا را از داخل برج عبور می دهند و باعث تبخیر آب می شوند. فن ها معمولاً از نوع سانتریفیوژ هستند.
  4. نازل ها: نازل ها آب را به صورت پودر در داخل برج پاشش می کنند. نازل ها معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز ساخته می شوند.
  5. دریچه ها: دریچه ها ورودی و خروجی هوا را در برج خنک کننده کنترل می کنند. دریچه ها معمولاً از جنس فلز ساخته می شوند.

انواع برج خنک کننده فلزی

برج خنک کننده فلزی در دو نوع جریان مخالف و جریان متقاطع تولید می شود.

برج خنک کننده جریان مخالف

در برج خنک کننده جریان مخالف، آب گرم از بالا وارد برج می شود و به سمت پایین جریان می یابد. هوا نیز از پایین وارد برج می شود و به سمت بالا جریان می یابد. در این نوع برج، آب گرم با هوا در خلاف جهت یکدیگر جریان می یابند.

برج خنک کننده جریان متقاطع

در برج خنک کننده جریان متقاطع، آب گرم و هوا در زاویه قائمه نسبت به یکدیگر جریان می یابند. آب گرم از بالا وارد برج می شود و به صورت پودر در داخل برج پاشش می شود. هوا نیز از اطراف برج وارد می شود و با آب پاشیده شده تماس پیدا می کند.

کاربردهای برج خنک کننده فلزی در سیستم های تهویه مطبوع

برج خنک کننده فلزی یکی از اجزای اصلی سیستم های تهویه مطبوع است. برج خنک کننده فلزی در سیستم های تهویه مطبوع برای خنک کردن آبی که از کندانسور عبور می کند استفاده می شود. آب خنک شده از برج خنک کننده به کندانسور باز می گردد و باعث می شود که گاز مبرد در کندانسور به مایع تبدیل شود.

کاربردهای آن در سیستم های خنک کننده صنعتی

برج خنک کننده فلزی در سیستم های خنک کننده صنعتی برای خنک کردن آبی که از تجهیزات صنعتی مانند توربین های بخار و ماشین آلات عبور می کند استفاده می شود. آب خنک شده از برج خنک کننده به تجهیزات صنعتی باز می گردد و باعث می شود که تجهیزات صنعتی در دمای مناسب کار کنند.

کاربردهای برج خنک کننده فلزی در سیستم های تولید بخار

برج خنک کننده فلزی در سیستم های تولید بخار برای خنک کردن آبی که از دیگ بخار عبور می کند استفاده می شود. آب خنک شده از برج های خنک کننده طبیعی به دیگ بخار باز می گردد و باعث می شود که دیگ بخار در دمای مناسب کار کند.

کاربردهای دیگر

برج خنک کننده فلزی در کاربردهای دیگری مانند خنک کردن آب در سیستم های تصفیه آب، سیستم های کشاورزی، و سیستم های آتش نشانی نیز استفاده می شود.

دکمه بازگشت به بالا