نماد سایت مجله آنلاین

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک و تفاوت آنها با یکدیگر

تفاوت چیلر اسکرال و اسکرو | تفاوت چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک

آلب خنک و هوا خنک هر کدام دارای سیستم عملکرد خاصی هستند که چرخه تبرید را به شکل متفاوتی انجام می‌دهند؛ در حالت کلی نمی‌توان گفت که کدام‌یک کارایی بهتری دارند؛ چراکه پس از مقایسه چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک تنها می‌توان گفت که هر کدام از این دستگاه‌های تهویه برای چه مکان‌هایی کاربرد بهتری دارند.

چیلرها دستگاه‌های ‌کاربردی و بسیار مناسبی هستند که در اغلب مراکز مختلف از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود؛ این مراکز عبارت‌اند از: نیروگاه؛ پالایشگاه؛ کارخانه؛ هتل؛ سینما، سالن‌های ورزشی؛ تالارها؛ ساختمان‌های اداری. از جمله دیگر عواملی که قیمت پکینگ برج خنک کننده و روند خرید را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند می‌توان به برند سازنده، کیفیت ساخت این کالا و حجم خرید اشاره کرد.

و آب خنک جزو رایج‌ترین دستگاه‌های تهویه‌ای هستند که بزرگ‌ترین مزیت هر دو دستگاه کاهش مصرف انرژی است؛ نیروگاه‌ها معمولا جزو پر اهمیت‌ترین مراکزی هستند که مصرف انرژی به ویژه آب در آن بسیار بالاست؛ به همین دلیل در زمان احداث و راه‌اندازی نیروگاه یا کارخانه، استفاده از دستگاه‌های چیلری که مصرف آب و انرژی در آن پایین است؛ موضوع مهمی به حساب می‌آید.

مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک از نظر قیمت

اگر برای رسیدن به یک پاسخ کارا و درست به مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک بپردازیم، چیلر هوا خنک به علت نوع کندانسور و کمپرسوری که در طراحی آن استفاده شده می بایست قیمت بالاتری نسبت به چیلر آب خنک داشته باشد و علاوه‌بر این موضوع قطعات و تابلو برق در این نوع چیلر از دوام و ابعاد بزرگ‌تری نیز برخوردار است که این موضوع در افزایش قیمت بی‌تاثیر نیست،

با توجه به این موضوع اگر قصد خرید چیلر آب خنک را دارید، باید بدانید که این نوع چیلر برای کار کردن به قطعات مختلفی همچون لوله‌کشی، پمپاژ و برج خنک‌کننده نیاز دارد که مجموع تمام این قطعات باعث می‌شود که هزینه نگهداری چیلر آب خنک نسب به هوا خنک بیشتر شود.

بررسی ابعاد چیلر هوا خنک و آب خنک

اگر هر دو چیلر را در شرایط یکسانی بررسی کنیم، کاملا مشخص است که چیلر هوا خنک ابعاد و سایز بزرگ‌تری نسبت به چیلر آب خنک دارد؛ علت آن نیز این نکته است که کندانسور هوایی برای کار کردن نیاز به سطح مقطع بیشتری دارد؛ البته برای افزایش نرخ تبادل حرارتی از فن‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود که ابعاد کندانسور بیش از حد استاندارد افزایش نیابد.

چیلرهای آب خنک با صرف نظر از برج خنک کننده ی آن ها، این دسته از چیلرها سایز بسیار کوچک و مناسبی دارند؛ از این رو نیز اغلب افراد چیلر آب خنک را نسبت به هوا خنک برتر می‌دانند؛ همچنین دوام و راندمان چیلر آب خنک به نسبت چیلر هوا خنک کمی بیشتر است که جزو مزیت‌های بسیار خوب این چیلر به حساب می‌آید.

(محدوده نصب و راه‌اندازی چیلر هوا خنک با درنظرگرفتن این موضوع که این چیلر نیازی به برج خنک کننده ندارد و به گونه‌ای است که در زیباتر شدن محیط بسیار موثر است؛ همچنین این نوع چیلر برای زمان‌هایی که دسترسی به آب وجود ندارد، گزینه خوبی محسوب می‌شود.)

نکته: اگر تصمیم دارید که چیلر را در موتورخانه قراردهید، پیشنهاد ما به شما چیلر آب خنک است؛ زیرا در موتور خانه آن‌چنان شاهد گردش هوا نیستیم و به همین دلیل بهترین گزینه استفاده از چیلر آب خنک است.

مقایسه راندمان چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

در چیلر آب خنک به دلیل کم بودن دمای کندانس و سابکول، معمولا ظرفیت جذب گرما بیشتر از چیلر هوا خنک است؛ این ویژگی باعث افزایش تولید برودت در چیلر آب خنک می‌شود؛ بنابراین چیلرهای تراکمی که از کمپرسور برخوردار هستند توان تولید سرما در آن‌ها نیز بیشتر است و به همین دلیل راندمان چیلر افزایش می‌یابد.

چیلرهای آب خنک از سیستم یا برج خنک‌کننده‌ای برخوردار هستند که راندمان بیشتری نسبت به چیلر هوایی مهیا می‌کنند؛ به همین جهت نیز جزو چیلرهای کارآمد و مطلوب به حساب می‌آید؛ البته نحوه عملکرد این چیلر به نوسانات دمایی نیز وابسته است؛ یعنی فرآیند خنک‌سازی در زمان‌هایی که دمای آب کم‌تر است، بهتر صورت می‌گیرد؛ چیلرهای آب خنک از اجزای گوناگونی تشکیل شدند شامل: مخزن؛ کندانسور؛ برج خنک‌کننده؛ پمپ آب.

چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک به عنوان دو مدل شناخته شده در سیتم تهویه شناخته می‌شوند که این موضوع سبب سخت‌تر شدن فرایند انتخاب می‌شود؛ اما به طور کلی چیلر آب خنک به وسیله جریان آب و چیلر هوا خنک به واسطه جریان هوا در فرایند خنک سازی نقش دارند؛ اما در خصوص تفاوت میان این دو باید بگوییم که از نظر ابعاد چیلر آب خنک ابعاد بزرگ‌تری دارد؛ این درحالی است که از نظر راندمانی هم چیلر آب خنک با توجه به نوع کارکرد راندمان بیشتری دارد.

مقایسه مصرف برق

از آن جایی که چیلر هوا خنک از کمپرسور بزرگ‌تری برخوردار است؛ مسلما چیلر هوا خنک مصرف برق بیشتری نسبت به چیلر آب خنک دارد. جهت استعلام قیمت پکینگ فیلمی درخواست را برای واحد فروش شرکت ما ارسال کنید.

بررسی دوام چیلر آب خنک و هوا خنک

اگر نحوه نگهداری هر دو چیلر به شیوه‌ای کاملا درست انجام شود؛ می‌توان گفت که فشار کاری و دما کندانس در چیلر آب خنک بیشتر از چیلر هوا خنک است؛ به همین دلیل نیز عمر این نوع چیلر از عمر مفید چیلر هوا خنک بیشتر است.

برای دماهای پایین کدام چیلر مناسب‌تر است؟

هر دو چیلر برای مکان‌هایی که دمای بسیار پایینی دارند (زیر صفر درجه) مناسب هستند؛ اما به صورت کلی چیلر آب خنک نسبت به چیلر هوا خنک توانایی بهتری در تولید برودت و سرما دارد که علت آن نیز مربوط به کندانس و دمای سابکول است.

محدودیت استفاده از چیلر آب خنک و هوا خنک

مهم‌ترین موضوعی که در زمان انتخاب و خرید چیلر به آن باید توجه کنید، محدودیت استفاده از چیلرهای آب خنک و هوا خنک است؛ در حقیقت باید آب و هوای منطقه، هزینه نصب و راه‌اندازی، میزان دسترسی به آب، هزینه نگهداری، هزینه تعمیرات و … را مورد توجه قرار دهید.

اگر ساکن شهرهای گرم و خشک هستید، چیلر هوا خنک گزینه بهتری است؛ زیرا چیلر آب خنک برای کارکردن نیاز به آب فراوانی دارد؛ اما این موضوع دلیلی برای استفاده از چیلرآب خنک در شهرهای پرآب هم نیست و تصمیم گیری در این موضوع نیازمند بررسی های دقیق تری است؛ چیلرهای هوا خنک باید در فضاهای آزادی همچون پشت‌بام نصب شوند

امروزه متاسفانه باور نادرستی وجود دارد که تصور میکنند به دلیل نام گذاری چیلر آب خنک از آب برای برودت استفاده میکند و چیلر هوا خنک نیز از هوای خنک که این باور کاملا غلط و اشتباه است چرا که تفاوت این دو مدل در نوع کندانسور آن‌ها است که در ادامه به صورت خیلی کامل و جامع به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

نیاز به چیلر آب خنک

مسئله کم آبی امروزه تبدیل به یکی از مشکلات جامعه جهانی تبدیل شده است که هنوز راهکاری درست و جامع برای آن پیدا نشده است. سیستم‌های تهویه مطبوع امروزه از آب زیادی برای مطبوع کردن هوای محیط استفاده میکنند و بحث تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک با این موضوع در ارتباط است ولی فعلا بهتر است در ابتدا تعریف دقیقی از چیلر داشته باشیم.

بانک جهانی اعلام کرده است که تعداد افرادی که خطر کم آبی متوجه این افراد است به ۲ میلیارد نفر می رسد و این تعداد در ۶۵ سال آینده به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

مقایسه کامل چیلرهای هوا خنک و آب خنک

چیلرها به دلیل قابلیت تولید آب خنک در نرخ جریان بالا ، و ظرفیت برودتی بالا به عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند. چیلرها تولید آب خنک می کنند و این آب خنک با گردش در هواسازها و ها و ایجاد هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.

تمامی ساختمان‌ها گرمای زیادی تولید می کنند که این گرما به منظور ایجاد هوای مطبوع برای افراد داخل و کارکرد درست ماشین های بخش صنعتی باید به وسیله سیستم تهویه مطبوع مناسب از ساختمان خارج شود. این گرما می تواند به وسیله خورشید، نفرات داخل ساختمان، تجهیزات الکتریکی و…. تولید شود.

برای بین بردن رسوبات روی سطوح داغ، نازل ها و روزنه ها، از روش اسپری نمودن آب کم فشار با شیلنگ یا برس استفاده کنید. این دو روش چقرمگی مورد نیاز برای تمیز کردن را بدون آسیب رساندن به تجهیزات ارائه می دهند تا نیاز به تعمیر برج خنک کننده نداشته باشید.

چند نوع چیلر تراکمی داریم؟

در نوع کندانسور هواخنک، از هوای بیرون جهت خنک سازی و چگالش گاز مبرد گرم شده  و در نتیجه تبدیل آن به حالت مایع فشرده استفاده میشود .این کندانسور هواخنک هم می تواند بر روی چیلر به صورت یکپارچه، نصب باشد و یا حتی به صورت جداگانه در محیط خارج و در هوای آزاد نصب شود. به هر حال هر دوی این کندانسورها (به صورت یکپارچه و یا جداگانه) گرما را ازچیلر به محیط بیرون انتقال می دهند. در نوع کندانسور آب خنک، گرما به وسیله آب موجود در برج خنک کننده دفع شده و باعث چگالش مبرد می شوند.

به زبان ساده تر ما دو توع کندانسور داریم:

وظیفه کندانسور در فرآیند برودتی چیلر چیست؟

در ساختار چیلرهای تراکمی دقیقا بعد از کمپرسور قرار دارد و وظیفه آن اینست که مبرد که به صورت گاز است را بگیرد و با گرفتن گرما از مبرد آن را به مایع تبدیل کند؛ در این مسیر اگر شما از کندانسورهای هوا خنک استفاده کنید، کندانسور به وسیله هوای محیط گرمای مبرد را میگیرد و آن را از گاز به مایع تبدیل میکند.ولی اگر از کندانسور آب خنک استفاده کنیم، این دستگاه با استفاده از کولینگ تاور یا همان برج کننده از آب برای این فرآیند استفاده میشود.

 

 

خروج از نسخه موبایل