نماد سایت مجله آنلاین

مراحل اجرای وال مش چگونه است؟

استفاده گسترده از وال مش در مقاوم‌سازی سازه‌ها باعث شد تا مقاله مراحل اجرای وال مش را در اختیار شما قرار دهیم. این افزایش تقاضا به دلیل مزایای فراوان این روش، نسبت به روش‌های قدیمی باشد. وال مش باعث تقویت و یکپارچگی دیوارهای غیرسازه‌ای می‌شود و ایمنی و دوام این دیوارها در برابر نیروهای زلزله‌ای را افزایش می‌دهد.

مهار کردن سازه ها در مقابل زلزله از مهمترین اقداماتی است که باید توسط تجهیزات و مصالح مناسب انجام گیرد. روش های متعددی برای مهار کردن وجود دارد که از جمله آنها استفاده از وال مش و میلگرد بستر است که البته از وال پست فلزی هم قبلا استفاده می‌شده است که اکنون دیگر با وجود مصالح جدید، ارزان تر و مستحکم تر دیگر از آن استفاده نمی‌شود.

قیمت میلگرد بستر و قیمت توری وال مش به مراتب بسیار ارزانتر و باکیفیت تر است. هرکدام از این مصالح تاثیر بسزایی برروی مهار کردن دیوارها در برابر زلزله دارند و مانع از خرابی دیوارهای غیرسازه ای می‌شوند. تنها محدودیتی که برای اجرای وال مش وجود دارد این است که اجرای آن درون درز انقطاع انجام شود که در مقاله درز انقطاع چیست؟ به آن پرداخته شده است.

بررسی مراحل اجرای توری وال‌مش در حالت مرسوم:

  1. دیوار چینی : اولین مرحله به این صورت است که باید دیوار سازه ساخته شود. دیوار چینی برطبق روال گذشته انجام می‌پذیرد، تمام مراحل ساخت دیوار به طور کامل باید انجام گیرد تا بتوان اجرای وال مش را شروع کرد . بدون استفاده از میلگرد بستر، وادارهای افقی و قائم می‌توان دیوارچینی برای پیاده سازی وال مش را انجام داد. باتوجه به حذف برخی متریال و مصالح ساختمان، هزینه های ساخت پروژه بسیار کاهش پیدا می‌کند .
  2. اعمال لایه زیرین روی دیوار : دومین مرحله برای پیاده سازی وال مش در دیوار، پلاسترکشی است. پیاده سازی پلاستر در دولایه بایستی انجام شود. پلاستر استفاده شده در لایه دوم از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید به نوع آن توجه زیادی شود.
  3. نصب نوارهای وال مش : سپس نوبت به پیاده سازی نوار وال مش روی دیوار می‌رسد. محل اجرای نوار وال مش باید باتوجه به نظر مهندسین مشخص باشد، نصب نوار وال مش به دانش فنی و دقت فراوانی نیاز دارد و به جزئیات بایستی اهمیت داده شود .
  4. اجرای پوشش دوم پلاستر روی مش فایبرگلاس : پس از پیاده سازی وال مش فایبرگلاس برروی لایه اول، بایستی لایه دیگری از پلاستر روی آن پیاده شود. جنس لایه دوم بایستی با جنس پلاستر لایه اول برابر باشد. در این مرحله، تمیزکاری با استفاده از ماله و ابزار مخصوص بسیار مهم است .
  5. مهار لبه‌های دیوار در وال‌مش توسط پروفیل نبشی یا ناودانی و چسب اپوکسی

 مرحله آخر اجرای سیستم وال‌مش، برای مهار توری وال‌مش در لبه‌های دیوار، پروفیل‌های نبشی یا ناودانی استفاده می‌شوند. نوع پروفیلی که استفاده می‌شود، به چگونگی قرارگیری توری وال‌مش بستگی دارد. نصب اتصالات همانند نبشی‌، با استفاده از اتصالات پیچ یا جوش، چسب‌های مخصوص اپوکسی و بعضی اوقات میخ انجام می‌شود. اجرای نبشی‌ها و پروفیل‌ها می‌تواند قبل از اتمام کامل دیوارچینی و یک یا دو رج مانده به اتمام آن، در مراحل اجرا وال مش در درز انقطاع انجام پذیرد.

اجرای وال‌مش در دو طرف دیوار مطابق ضوابط آیین‌نامه 2800، ضوابط 819 و 714

آیین‌نامه 2800 با عنوان «طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیرسازه‌ای معماری»، به اجزای غیرسازه‌ای در ساختمان‌ها و مقررات آن پرداخته و دارای دو بخش کلی می‌باشد.

  1. ضوابط اجزای غیرسازه‌ای معماری
  2. در نظر گرفتن اثر میانقابی دیوار در ساختمان. (اتصال به سازه بدون درز انقطاع)

در فرآیند مسلح‌سازی دیوارها با شبکه الیاف (سیستم وال‌مش)، مش فایبرگلاس نصب می‌گردد. این نصب به صفحات دیوارها توزیع می‌شود تا باعث افزایش مقاومت و پایداری ساختار گردد. این عمل باعث توزیع یکنواخت نیروها و فشارهای جانبی بر روی سازه می‌شود.

نشریه 819

علاوه بر این، نشریه 819 و مقررات ملی و کنترل ساختمان در خصوص راهنمایی طراحی سازه‌ها و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه‌ای اطلاعات جامعی ارائه می‌دهد.این نشریه در دو فصل مجزا ارائه شده است.

در فصل اول، دستورالعمل‌های طراحی برای دیوارهای غیرسازه‌ای در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان بررسی می‌شوند و جزئیات اجرایی برای دیوارها با استفاده از مصالح مختلف مانند دیوارهای آجری و سیمانی ارائه می‌شود. همچنین، در فصل دوم، جداول راهنما به همراه توضیحات آن ارائه می‌شوند.

ضابطه 714

در ضابطه شماره 714، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تدوین دستورالعمل‌های طراحی سازه‌های معماری و الزامات نمای خارجی ساختمان‌ها می‌پردازد و ضوابط عملکردی و اجرایی آنها را مشخص می‌کند. این ضابطه در 8 فصل جداگانه به همراه جزئیات ارائه شده است. این جزئیات به طور کلی به شرح زیر می‌باشد:

کلیات

الزامات اجرای نما

بارهای وارده بر اجزای نما

الزامات طراحی و اجرای نمای سنگی

الزامات طراحی و اجرای نمای آجری

الزامات طراحی و اجرای نمای سیمانی

الزامات طراحی و اجرای نمای سرامیکی

الزامات طراحی و اجرای نمای کامپوزیت

بر اساس این آئین نامه ها و ضوابط، شبکه الیاف یک ساختار علمی با نخ های متعدد است که به یکدیگر متصل هستند. شبکه الیاف می تواند دارای ساختار یک جهته یا دو جهته باشد. در ساختار یک جهته، الیاف در یک راستا از مقاومت کششی مناسبی برخوردار هستند، اما در جهت دیگر مقاومت کمتری دارند و الیاف ضعیف‌تر تنها برای اتصال و کنار هم نگه‌داشتن الیاف قوی‌تر استفاده شده‌اند؛ بنابراین، در طراحی و کاربرد باید جهت قوی ملاک باربری باشد.

در مش دوطرفه، در هر دو جهت الیاف از مقاومت کششی بالایی برخوردارند. فاصله بین چشمه ها (یک الیاف تا الیاف مجاور) در ساختار شبکه‌ای، بنا به طراحی می‌تواند متفاوت باشد. اما این فاصله نباید از ۵ میلی‌متر کمتر باشد. همچنین حداکثر اندازه سنگدانه مورد استفاده در ملات، برای اتصال شبکه الیافی، باید از نصف فاصله باز بین چشمه‌ها بیشتر نباشد.

خروج از نسخه موبایل