اقتصادیمجله کسب و کار

دستگاه حضور و غیاب چیست، چگونه کار میکند و انواع آن کدامند؟

دستگاه حضور و غیاب یک ابزار کارآمد برای مدیریت و کنترل ورود و خروج کارکنان در مشاغل و سازمان هاست. این سیستم با بهره گیری از انواع فناوری‌های مختلف از جمله تشخیص چهره، کارت‌های  RFID، رمز عبور و تشخیص اثر انگشت، قادر به ثبت و نظارت بر حضور و غیاب کارکنان است.

دستگاه های ساعت زنی باعث بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های شرکت‌ها می‌شوند. همچنین، بیشتر این دستگاه‌ها قابلیت استفاده در بخش کنترل تردد (اکسس کنترل) را هم دارند. مهم‌ترین نقش دستگاه حضور و غیاب در ثبت ورود و خروج و کمک به محاسبه کارکرد و حقوق و دستمزد پرسنل است. بنابراین استفاده از این ابزار حتی در سازمان‌های کوچک با تعداد کمی پرسنل، توصیه می‌شود.

بهترین دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی | دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی ارزان دیجی کالا

دستگاه حضور و غیاب چگونه کار میکند

دستگاه حضور و غیاب به عنوان یک ابزار ثبت ورود و خروج افراد، زمان‌ دقیق تردد پرسنل را ثبت می‌کند و با نام دستگاه ساعت زنی نیز مشهور است. این سیستم یک دستگاه الکترونیکی است که به روش‌های متعدد و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، ورود و خروج کارکنان را ثبت نموده و این اطلاعات را در حافظه خود ذخیره می‌کند.

سپس با اجرای فرآیندهای مشخصی، این اطلاعات تخلیه می‌شوند. برای ثبت و تخلیه اطلاعات، دستگاه حضور و غیاب به کامپیوتر متصل می‌شود. این ارتباط اصولاً به وسیله درگاه‌هایی نظیر وای فای، usb  و شبکه سیمی انجام می‌شود. دستگاه ساعت زنی عموماً با استفاده از ابزارهایی نظیر کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و سایر روش‌ها مانند رمز عبور، اسکن کف دست و عنبیه چشم، پرسنل را احراز هویت می‌کند.

اجزاء دستگاه حضور و غیاب

دستگاه حضور و غیاب از اجزا و تجهیزات داخلی مختلفی تشکیل شده است. به طور مثال برد الکترونیکی، رم، پردازنده، حافظه ذخیره‌سازی، صفحه نمایش، پورت‌های ارتباطی، کیس و ابزار شناسایی از مهمترین بخشهای یک دستگاه ساعت زنی هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شوید.

  • مادر برد و پردازنده : این اجزا برای کنترل و مدیریت دستگاه استفاده می‌شوند.
  • محل ثبت اثر انگشت یا اسکن کف دست: این اجزا برای شناسایی و ثبت حضور و غیاب کاربران از طریق اسکن اثر انگشت یا کف دست استفاده می‌شوند.
  • محل ثبت کارت: این اجزا برای شناسایی و ثبت حضور و غیاب کاربران با استفاده از کارت‌های مخصوص استفاده می‌شوند.
  • کابل برق: این اجزا برای اتصال دستگاه به برق استفاده می‌شوند.
  • دوربین‌های تشخیص چهره: این اجزا برای شناسایی و ثبت حضور و غیاب کاربران با استفاده از تصاویر چهره آن‌ها استفاده می‌شوند.
  • سنسورهای مادون قرمز: نور مادون قرمز برای شناسایی بهتر چهره در محیطهای کم نور و تاریک کاربرد دارد.
  • دوربین تشخیص عنبیه : این بخش برای اسکن و شناسایی از طریق اسکن عنبیه چشم استفاده می‌شود.
  • باتری : بعضی از مدل‌ها دارای باتری داخلی هستند که دستگاه را در زمان قطع برق روشن نگه می‌دارند.
  • صفحه نمایش : نمایشگر دستگاه حضور غیاب، محل نمایش منوها و تنظیمات و سایر اطلاعات دستگاه ساعت زنی است.
  • حافظه : محل ذخیره سازی ترددهای ثبت شده پرسنل است.
  • درگاه ارتباطی : پورت‌ها وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و اتصال بین دستگاه حضور غیاب و کامپیوتر هستند.

انواع دستگاه حضور و غیاب

دستگاه  های حضور و غیاب دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوع شرکت و تعداد کارمندان می‌توانید مدل مناسب را انتخاب کنید. این دستگاه‌ها معمولاً بر اساس روش شناسایی گروه بندی می‌شوند. در ادامه انواع دستگاه‌های حضور و غیاب را بررسی می‌کنیم:

  • دستگاه حضور و غیاب رمزی : کارکنان با وارد کردن رمز عبور، ورود و خروج خود را ثبت می‌کنند.
  • دستگاه حضور و غیاب کارتی : کارکنان با استفاده از کارت‌های بدون تماس RFID، تردد خود را ثبت می‌کنند.
  • دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره : در این روش با استفاده از تشخیص چهره، ورود و خروج کارکنان ثبت می‌شود.
  • دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی : ثبت تردد پرسنل با استفاده از اسکن اثر انگشت انجام می‌گیرد.
  • دستگاه تشخیص عنبیه : یکی از جدیدترین روشهاست که در آن عنبیه چشم اسکن شده و شناسایی صورت می‌گیرد.
  • اسکن کف دست : دستگاه اسکن کف دست، عروق خونی کف دست پرسنل را اسکن می‌کند.

بهترین دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی | دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی ارزان دیجی کالا

مراکز فروش دستگاه حضور و غیاب

در بخش آخر تعدادی از شرکت‌ها که در زمینه فروش دستگاه حضور و غیاب در تهران فعال هستند، آمده است. برای خرید می‌توانید به یکی از این مراکز مراجعه کنید:

شرکت فراتکنو : نمایندگی محصولات زدکی تکو را دارد و محل آن در خیابان شریعتی تهران واقع شده است. در حال حاضر این شرکت بیشتر از 10 مدل متنوع از دستگاه های با کیفیت را معرفی کرده است.

 شرکت زمان پرداز کویر : این شرکت هم یکی از فعالترین شرکت های حضور و غیاب است که در تهران و کاشان دفتر دارد. زمان پرداز محصولات متنوعی از برندهای zkteco و Timmy را با گارانتی و خدمات پشتیبانی عرضه کرده است. برای آشنایی با محصولات این شرکت به سایت مجله حضور و غیاب یا سایت خود این شرکت مراجعه کنید.

شرکت پالیز افزار : یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده حضور غیاب است که علاوه بر تهران دو نمایندگی در شهرهای فیروزکوه و شهریار دارد. این شرکت برندهای مختلی از جمله ویردی و زدکی تکو را پشتیبانی می‌کند.

شرکت کارا دوهزار : یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده حضور غیاب است که محصولات متنوعی در زمینه حضور و غیاب تولید کرده و دستگاه های وارداتی نیز به بازار عرضه می‌کند.

شرکت دنیای پردازش : شرکت بزرگ دنیای پردازش در تهران قرار دارد و دفتر آن درخیابان کارگر شمالی است. این شرکت در زمینه های مختلفی فعالیت دارد که حضور غیاب و کنترل تردد هم جزوی از آن است.

فروشگاه ایران اکسس : این فروشگاه از سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را در زمینه فروش دستگاه حضور و غیاب در تهران آغاز کرده است و انواع دستگاه های تشخیص چهره، اثر انگشتی،گیت کنترل تردد و دوربین مداربسته را ارائه می‌کند.

شرکت مهرکیا : این مجموعه یکی از جدیدترین شرکتهای فعال است که نمایندگی محصولات زدکی تکو را دارد و محصولات متنوع تشخیص چهره و اثر انگشتی از این برند را به فروش می‌رساند.

دکمه بازگشت به بالا