انبارداری صنعتی چیست؟

مديريت انبار داري صنعتي شاخه اي از علم مديريت انبارداري است که به طور تخصصي به مديريت روند انبارداري در مراکز صنعتي مي پردازد . به منظور آشنايي هرچه بيشتر با رشته مديريت انبارداري صنعتي در ابتدا به تعريف انبار ، انبارداري ، انبارداري صنعتي و درنهايت مديريت انبارداري صنعتي  خواهيم پرداخت . شرکت پویان گسترش ، یکی از بهترین و فعال ترین شرکت های تولیدی تهران است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی، ساخت و نصب مخزن گالوانیزه آب در ابعاد و اندازه های مختلف فعالیت دارد. جهت خرید مخزن گالوانیزه، ابتدا با کارشناسان فنی این مجموعه تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کنید.

انبارداری | بارداری

انبار چيست ؟

در راستاي ايجاد  آشنايي هرچه بيشتر با  مقولات انبارداري و مديريت انبار نخست به ارائه تعريف انبار خواهيم پرداخت . يکي از اجزاي جدايي ناپذير در کليه شرکت ، سازمان و به خصوص شرکت هاي توليدي و تجاري انبار است . انبارها بسته به نوع استفاده آن ها و با توجه اقلام مورد نظر براي نگهداري ابعاد و انواع متفاوتي دارند . انبار مي تواند به مفهوم يک انباري بسيار کوچک خانگي که براي نگهداري اسباب قديمي و برخي اقلام خوراکي مورد استفاده قرار مي گيرد باشد  و يا به مفهوم يک انبار بسيار بزرگ صنعتي که به منظور نگهداري انواع کالا و تجهيزات مورد نياز کارخانه ها استفاده مي شود باشد .
اما انباري که اين مقاله درمورد آن توضيح مي دهيم انبارهاي وسيع و و انبارداري حرفه اي است . انبارها در کليه سازمان مکاني است که  به منظور حفظ ، حراست و نگهداري مواد اوليه ،تجهيزات و انواع کالاي توليد شده تا زمان استفاده است . فاکتورهايي که منجر به تمايز يک انبار حرفه اي از يک انبار معمولي مي شوند عبارتند از ورود و خروج انواع کالا و تخهيزات ، روند انبارش و نگهداري آن ها و انجام  مراحل ثبت و سامان دهي اين محصولات و تجهيزات .
مقوله انبار ، انبارداري و مديريت انبار يکي از مهم ترين ، تاثير گذارترين و حساس ترين مباحث در روند زنجيره تامين کالا محسوب مي شود . با توجه به اهميت زياد و حساسيت مبحث انبار و انبارداري طراحي و اجراي يک سيستم انبارداري اصولي صحيح ، سارختار يافته و کارآمد براي انبار کليه شرکت ها ، ارگان ها ، سازمان ها ، کارخانه ها ، کارگا هاي توليدي ،  شرکت هاي تجاري و کليه مراکزي که در روند کاري خود نيازمند انبارش کالا و تجهيزات هستند  يک روند بسيار حائز اهميت به شمار مي رود  . اين پروسه  به طور حتم پروسه اي بسيار زمان بر است و در همچنين  نيازمند تخصص و دانش خاص خود مي باشد  ، اما با در نظر گرفتن تاثيرات چشمگير و قابل توجه آن  در روند کسب موفقيت سازمان ها به طور حتم  ارزش سرمايه گذاري  را دارد .

دسته بندي انبارها

در دسته بندي انبارها فاکتورها و عناصر خاصي مي بايست مد نظر قرار بگيرد که در ادامه به اين فاکتورها و انواع دسته بندي انبارها اشاره خواهيم کرد . فاکتورهاي مهم در تقسيم بندي انبارها عبارتند از ساختار انبار ، نوع کالاي مورد نظر ، نوع و ويژگي هاي کالاهاي مورد نظر و در نهايت موقعيت مکاني انبارها که در ادامه به صورت مختصر به آن ها اشاره خواهيم کرد.
• اولين تقسيم بندي انبار با توجه به ساختار ظاهري انبارها انجام مي گيرد .انبارها با توجه به نوع ساختار ظاهري آن ها به سه دسته کلي تقسيم بندي مي شوند .اسن سه دسته انبار عبارتند از انبارهاي سرپوشيده ، انبارهاي هانگارد يا پوشيده و انبارهاي روباز .
انبارهاي سرپوشيده ، انبارهاي هستند سرپوشيده و محصور به انبارهايي که هر از چهار جهت  ديوار كشي شده و با توجه به نوع کالاي مورد نظر مسقف شده اند .
انبارهاي هانگارد يا  پوشيده آن دسته انبارهايي هستند که فاقد  ديوار کشي بوده و تنها داراي سقف هستند ، اين انبارها عمدتا در قالب سوله هاي  فلزي ساخته مي شوند .
انبارهاي روباز ، انبارهاي روباز از نظر شکل ساختاري  ساده ترين نوع انبار ها به به شمار مي روند ، اين انبارها  فاقد سقف و ديوار کشي بوده و تنها بواسطه استفاده از انواع فنس، توري يا سيم خاردار از محوطه  اطراف جدا شده اند  .
• دومين دسته بندي انبارها  با در نظر گرفتن نوع کالاها ي مورد نظر براي انبارش انجام مي شود . دسته بندي انبارها بر اساس نوع کالاي مورد انبارش آ ن ها را به پنج دسته تقسيم بندي مي کند اين پنج دسته عبارتند از :
انبارهاي مواد اوليه   به صورت معمول به منظور حفظ و نگهداري و انبارش   انواع  مواد اوليه مورد مصرف در خط توليد کارخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند .
انبار کالاهاي نيمه ساخته دسته دوم انبارها با توجه به نوع مواد مورد انبارش هستند و همانطور که از نام آن ها  نيز مشخص مي شود مخصوص به نگهداري انواع كالاهاي نيمه ساخته هستند و  يا براي نگهداري کالاهايي مورد استفاده قرار مي گيرند که در مراحل  توليد به سر مي برند .
انبارهاي  کالاهاي محصول انبارهايي هستند که براي انبارش كالاهاي ساخته شده  کارخانه ها و کارگاه هاي توليدي  و يا براي نگهداري و انبارش كالاهاي خريداري شده مورد استفاده قرار مي گيرند .
انبار قطعات يدكي يا انبار فني انبارهايي هستند که قطعات يدکي و قطعات مصرفي تجهيزات کارخانه ها  در آن ها نگهداري مي شوند  که در اصطلاح به آن ها  انبار فني نيز مي گويند .
انبارهاي کانتين  آ ن دسته از آنبارها هستند که  به منظور نگهداري و انبارش  مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد  . اين انبارها به صورت معمول مجهز به  تجهيزاتي مانند  يخچال ، تهويه هواو سردخانه مي باشند .
•سومين دسته بندي انبارها با در نظر گرفتن برخي ويژگي هاي خاص کالاهايي که به مراقبت بيشتر نياز دارند انجام مي شود.
به طور مثال  انبار مواد قابل اشتعال که به انبارهايي اطلاق مي شود که مواد اشتعال زا در آن ها انبار و نگهداري مي شوند . اين انبارها با توجه به احتمال زياد برزو آتش سوزي با  تجهيزات خاصي به منظور کاهش خطر آتش سوزي تجهيز شده اند ، اين انبارها همچنين داراي شرايط مکاني ويژه نيز هستند به اين صورت که به طور معمول از مراکز مسکوني به دور هستند تا در صورت بروز حادثه آتش سوزي کمترين خسارت جاني و مالي را به دنبال داشته باشد  ، همچنين  داراي تجهيزات مناسب براي مهار آتش در زمان بروز حادثه هستند .
• در نهايت چهارمين دسته بندي انبارها با توجه به موقعيت مکاني انبارهاي انجام مي شود و انواع انبارها را به دو دسته انبارهاي عمومي و انبارهاي گمرک و ترانزيت تقسيم بندي مي کند .

مخزن آب پلی اتیلن با مزایای زیاد، طرفداران زیادی را به سمت خود کشانده است. این مخازن دارای خاصیت ضد خوردگی بوده و می‌توان آنها را در ابعاد بیشتر با مقاومت بالاتر تولید و عرضه نمود. مخزن پلی اتیلنی که با نام منبع آب پلاستیکی هم شناخته می‌شود، به صورت یکپارچه ساخته شده و هیچ گونه منفذی ندارد.

این مخازن دارای انتقال حرارتی پایین‌ بوده و اگر پوشش روی آنها دچار زنگ زدگی یا هر آسیب دیگری شود، منجر به تغییر طعم و مزه آب خواهد شد. در حالی که ساخت مخزن گالوانیزه تحت شرایط خاصی صورت می‌گیرد؛ همانطور که گفته شد این مخازن فلزی دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر اشعه های فرابنفش خورشیدی بوده و تغییرات دمایی گسترده هم بر بدنه آنها بی تاثیر است. از طرفی، در ساخت منبع آب گالوانیزه از ورق های سفید همراه با روکش های بهداشتی استفاده می‌شود تا طعم و مزه آب تغییر پیدا نکند.

دکمه بازگشت به بالا